Author |
Topic |
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/06/16 : 19:33:20
|
Huset är väl detsamma oavsett svart eller röd? |
|
|
Bhuset
Member
126 Posts |
Posted - 2011/06/16 : 19:49:27
|
Vad jag har läst så är det skillnad på materialet i huset. Mvh.. |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/06/16 : 19:53:46
|
Det är inte samma hus till blå/röd som till brons/svart. Det är skillnad på lindningarna likväl som själva husmaterialet, vilket i svart/bronsfallet är nåt som kallas noryl tror jag. En form av komposit mellan glas och plast har jag för mig?
Jag har tyvärr inte haft de olika husen hemma samtidigt för jämförelse.
MVH /Micke Edit: Hifiklubben.se säger: quote: Själva höljet är gjort av det nyutvecklade materialet Noryl, en revolutionerande blandning av glas och plast som ser till att man har en väldigt stabil och resonansfattig grund för den känsliga tekniken inuti pickupen.
Wikipedia säger Noryl uppfanns av General Electric 1966... |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
Edited by - AlfaGTV on 2011/06/16 19:57:55 |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/08/20 : 14:09:25
|
Äntligen regnar det så att man utan dåligt samvete kan lyssna på musik och greja med anläggningen lite!
Jag har kompletterat med en Sonos ZP90 som verkligen tar alla priser som smidig "brygga" för strömmande ljud. Vilken idiot som helst får igång systemet på knappt 5 minuter! Även jag! Tanken är i första hand att ha den i vardagsrummet så att sambon också kan nyttja den. Just nu står den dock i min stora anläggning och agerar försteg och volymkontroll. Förvisso har jag min Benchmark DAC1 som DAC och det låter väldigt trevligt! Lite roligt är att jag även kopplat min Thorens TD2030 via Lehmann Black Cube till de analoga ingångarna och petar även det ljudet ut via Benchmark. Det låter dock inte såå roligt som AIFF-filerna från NASen i skrubben, men det funkar och är acceptabelt. Allt styrs i soffan via iPad utan minsta mankemang.
För övrigt har inte mycket hänt under sommaren, endast några tillskott på vinyl-fronten. |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2011/08/20 : 16:41:16
|
Sonos, hmm kanske kan bli något att ha i stugan? Hur använder ni den? Högtalare lite överallt eller bara i ett visst rum? Berätta mer om fördelarna och de eventuella nackdelarna, kanske fler än jag som är nyfiken?
Såg att du redan skrivit en del, men du kanske kan utveckla lite?
Edit: lagt till en mening |
Edited by - byZan on 2011/08/20 16:43:42 |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/08/21 : 14:03:52
|
Okej, byZan och alla andra ev. nyfikna! Här kommer en liten redogörelse för Sonossystemet såsom jag nyttjar det idag. Sonos-systemet är ju framför allt designat för flerrumsslösningar där man har olika enheter i olika delar av huset, t.ex. en enhet i vardagsrummet som spelar upp t.ex. Klingan i P2 på söndag förmiddag. Har man en annan enhet i sovrummet kanske frun vill lyssna till något trevligt ambient musik från samlingen på NAS medan hon läser. Mitt val av Sonos-enhet blev ZonePlayer 90, den billigaste enheten i Sonos sortiment men också den mest flexibla för mina önskemål. Det är en liten vit lådda som man ansluter till sitt nätverk hemma.
Okej, vad gör då denna lådda? Jo, den låter dig välja en ljudström från ett flertal olika källor och skickar denna ut till enhetens RCA-anslutningar (och samtidigt till de digitala utgångarna, optisk och koax) Dessa utgångar är enkelt konfigurerbara mellan fast volym ut eller variabel.
Vilka indata tar då denna enhet? Jo, den har möjlighet att hämta musik från följande källor: 1. Musikbiliotek (De NASar, datorer eller liknande som finns utdelade på ditt nätverk) 2. Radio (En förbaskad massa internetradiokanaler finns tillgängliga, jag nyttjar dock i stort sett bara SR P1, P2 och P3) 3. Musiktjänster (T.ex. Spotify) 4. Line in (Här ansluter du vad du vill, t.ex. din vinylskivspelare+RIAA)
Hur styr man denna makalösa manick? Endera med Sonos egen fjärrkontroll med display, men den är inte så prisvärd i min mening. Nej, det är smidigare och billigare att nyttja din smart-phone eller läsplatta, alltså iPad eller en telefon med Android. Jag har idag tre olika enheter som kan användas för att manövrera min enhet; iPad'en använd mest och har den tydligaste överblicken. Min iPhone används också, likväl som min gamla iPod Touch 1G.
Jag visar bara skärmdumparna från iPad här.
Klicka på bilderna för att se dem i naturlig storlek!
För och nackdelar då? Nackdelarna först: Det finns enheter som lämnar bättre ljud, speciellt analogt ut Man behöver ha ett befintligt nätverk och lämplig fjärrstyrningsanordning, dvs iPad, smartphone eller dylikt. Det finns inget stöd för högre bitrates än CD-formatet
Fördelarna är flera Strömsnålt system som INTE kräver att man har nån jedra PC stående och dundrande i en skrubb. Underhållsfritt, inga Windows uppdateringar, virus etc. Snabbt och bra gränssnitt! Flexibelt och lättanvänt, alla fattar! Det låter riktigt bra! Speciellt om man nyttjar en bra extern DAC.
Nåt speciellt ni undrar så fråga bara! |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2011/08/21 : 15:43:09
|
AlfaGTV - det var en utförlig beskrivning, tack och bock
Kan tänka mig att integrera en typ av sådan lösning tillsammans med systemet ute i stugan Men tror utan att veta att det blir mest för radiolyssnande isf. |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/08/27 : 19:17:11
|
Nu har jag upplevt makalös HiFi & Musik! Jag har fått tillfälle att lyssna till ett par "moddade" Marten Coltrane i hemmamiljö, med bekant musik och trevligt sällskap. "Moddningen" består av Jorma Prime internt, kanske mera saker men det vet jag inte. Hur som, dessa högtalare spelade så otroligt rent, musikaliskt och enhetligt att det definitivt hör till det allra bästa jag hört, alla kategorier. Elektroniken som tvingade konerna i rörelse var Exposure MCX och signalerna förmedlades av Jorma kablage. Ett stort tack till värden för gästfriheten och det goda kaffet!
MVH/Micke |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/09/30 : 23:53:43
|
Jahapp då var det dax igen då! Det har släpats in ett par andra högtalare i lyssningsrummet. Bokstavligen släpats... Sambon tyckte de var "groteska" och visst, det är få högtalare som ser slanka ut jämfört med Audio Physic Tempo. Som vid så många andra tillfällen är det just tillfället, som gör att man tickar till.
Helsvarta 124cm höga, 38cm breda och närmare 52cm djupa med skydd och kontakter som sticker ut. Väger runt 70Kg... per styck... Jag bar dem själv... trött... jag säger upp mitt gymkort nu... Påbörjat rengöring och kontroll, började naturligtvis med provspelning, det låter som förväntat. Banne mig har jag inte saknat sån här bas?
Fortsättning följer MVH /Micke |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2011/10/01 : 07:59:01
|
Helsvarta - många att gissa på 124cm höga - några färre att gissa på 38cm breda och närmare 52cm djupa - ännu färre att gissa på Väger runt 70Kg... per styck - nu är det inte så många kvar att gissa på
Hmm, värdena ligger väldigt nära ett par B&W 802D, men de bär man inte själv och inte är de groteska heller Rockport har någon modell med det djupet kanske?
Nä jag får nog vänta på att du berättar vad du har hittat på
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2011/10/01 : 10:24:04
|
Jamo 909/907 tänkte jag direkt, men de är ju bredare än 38cm. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/10/01 : 22:10:57
|
Goda ideer pojkar, men inte spot-on. De är inte bara stora och tunga, de är även runt 20 år gamla och de är gjorda i vårt södra grannland. Och nu är det nog inte så svårt att gissa längre? Visst är det ett par Dali 40 som har letat sig hem till oss! Det ovanliga med dessa är väl att de är det första par jag sett i svart, dessutom i mycket gott skick.
Just nu är den ena isärplockad för kontroll och rengöring, och den andre utsätts för samma sak i morgon.
Provspelningen gav definitivt mersmak, och lovar gott inför framtiden! Mer info och bilder kommer så småningom! Mvh Micke |
Edited by - AlfaGTV on 2011/10/02 11:11:55 |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2011/10/01 : 23:59:23
|
Häftigt Micke, bilder är naturligtvis ett måste! |
Min anläggningstråd |
|
|
Hifi-Perra
fd. Dynaudio
97 Posts |
Posted - 2011/10/02 : 02:50:03
|
Du gillar också B&W CM-1. Jag har kikat en del på dom faktiskt. Jag har CM7 till min ena anläggning och vet redan hur bra dom spelar med både Bladelius och Primare. CM7 tillsammans med Bladelius Tyr och Syn är det bästa som jag har hört oavsett prisklass och då låter det super på alla inspelningar och ingenting låter vasst eller hårt men ändå är ljudet superlufigt och detaljerat. Jag vet ingen annan anläggning som har låtit super på både sämre och bra inspelningar. Denna kombination passar med all typ av musik och film. Det är därför jag har dom kvar kan man säga. Många anläggningar är bra på en sak men just den här kombinationen spelar stjortan av allt annat som jag har lyssnat på |
Tv-rummet: Dynaudio Contour S3.4 LE o Co.
http://www.component.se/galleri.php?n=Hifi_Perrra |
Edited by - Hifi-Perra on 2011/10/02 02:50:38 |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/10/02 : 18:34:48
|
Hifi-Perra, jag har tyvärr inte lyssnat till CM7 i hemmiljö men tvivlar inte på dess kompetens! CM1 slår ju ur naturligt underläge med tanke på deras storlek, men de är å andra sidan inte speciellt lättdrivna!
Dali 40 var det, ja! Lite bilder (klickbara) är på plats. Första bilden visar inkråmet till en högtalare, men jag insåg att diskanterna inte fick vara med där. Nåväl, det är gott om pryttlar i dessa...
Också en bild då på en rengjord och kontrollerad högtalare:
På bild tycker jag de upplevs som normalstora, men i verkligheten är de ganska skrymmande! En dröm har förverkligats, den saken är klar!
Kommer mera intryck senare, just nu är lyssningsrummet bebott av yngsta tjejen som är hemma en sväng.
MVH /Micke
|
Edited by - AlfaGTV on 2011/10/02 18:36:18 |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/10/07 : 17:23:10
|
Då är steg 1 förverkligat med Dali 40:orna, diskanterna reparerade med nya talspolar/membran från Audax. Ett förvånansvärt enkelt ingrepp, till en mycket rimlig kostnad!
Jag sitter just nu, tämligen förbluffad, och lyssnar till The Dali CD Vol.2... Det var ett sammanträffande, jag lovar! Allvarligt, det är en mycket trevlig skiva med ett brett urval av välinspelad BRA musik.
De gamla klyschorna får hämtas fram igen; "ny skivsamling", "spelar musik, inte hifi", "ta bort den blöta filten" etc etc... Dessa ÄR verkligen nåt helt annorlunda! 20 år verkar INTE ha passerat när man kopplar in dem!
Jag är på ren (?) svenska skitnöjd! Tänker ändå beställa nya kondingar till delningsfiltren här framöver då vissa av dem faktiskt ser lite trötta ut...
/En mycket fascinerad och supernöjd Micke
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2011/10/07 : 17:31:51
|
Ett lyckat projekt alltså!
GRATTIS |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/10/24 : 21:45:39
|
Tack för dina tillrop byZan!
Visst låter de magnifikt dessa danskar, det är otroligt roligt att lyssna till all möjlig slags musik, och jag upptäcker nya aspekter hela tiden när jag spelar gamla skivor.
Och tyvärr, måste jag nog säga, har jag gjort mig av med min prisade Thorens TD-2030. Tillfället var rätt kan man väl säga och det öppnar sig andra möjligheter framöver. Jag spelade på min fina Rega P3 i några dagar, med överflyttad Benz Micro Ace SL. Sedan gjorde jag slag i saken och byggde ihop en fin Thorens TD125 MkI/MkII som jag bytte till mig med Jazz här på forumet för ett år sedan eller så. Den var dock inte komplett så en MkII med mycket fin SME 3009 S2 Improved fick donera lite organ. Plinten är renoverad, spacklad och lackad.
Som vanligt numera är bilderna små för forumets räkning och klickbara för alla er nördar som vill detaljstudera!
Ska försöka mig på lite roligare bilder när ljusförhållandena är bättre!
Och jag tror mina vänner tyckte det lät annorlunda mot förut och lite häftigt när de var här och hififikade i söndags!
Mvh /Micke |
Edited by - AlfaGTV on 2011/10/24 21:47:17 |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/12/20 : 16:13:25
|
Jag måtte vara illa däran... Av Audiophilia Vinylia Nervosa alltså... Har precis skickat iväg en skivspelare så springer man på nästa objekt.
Alla bilder klickbara:
Spelar som ni kanske ser med en Sumiko Pearl som inte alls gör bort sig. Spelaren är alltså en Technics SL-150 MkII med en SME 3009 Series III.
Jag har även skaffat mig ett nytt RIAA-steg, ett Tom Evans Microgroove X. Men det är enbart för MC och detta njuter jag av när min ordinarie spelare står där och gonar sig, en Thorens TD-800 med Rega RB-250. Regan har fått en ny "bakdel" i form av en Michell Technoweight som jag inte alls hade räknat med ngn större förbättring utav. Men det var inte helt korrekt av mig... Låt mig bara uttrycka det så här; Har du en RB-250, köp dig en Technoweight, den kostar runt 7-800:- från England. Det är värt varenda spänn, flera gånger om.
Tom Evans Microgroove X RIAA steget lyfte mina MC-pickuper avsevärt, både nivåmässigt och ur kvalitetshänseende. Jämfört med Lehmann spelar det med större pondus, mera botten och av nån märklig anledning tystare med tanke på knaster och brus? Det upplevs inte som avrundat, utan är mycket detaljerat och med ett fantastiskt mellanregister. Lehmann Black Cube spelar stramare och med en mycket fast bas som ev. går ännu lite djupare. Mera Hifi kanske man kan säga?
Hoppas nu på en lugn och skön julhelg så man kan spela lite skivor!
God Jul på er forumvänner! /Micke |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/12/28 : 16:11:34
|
Vad har hänt här då? Har jag förlorat förståndet fullständigt och plockat fram nåt gammalt kassettdäck?
Njae, jo, förresten men ändå inte. Jag blev helt enkelt inspirerad av mayday's tråd om en Lehmann Black Cube Linear klon som såldes för en spottstyver på ebay. Till denna köptes en toroid från ELFA på 60VA, som vanligt känns det bättre att överdriva. Rekommenderad trafo är 30VA, men det var ju ingen priskillnad och storlekarna skilde inte heller nämnvärt.
Dock ville jag helst få in detta i en snygg låda, men å andra sidan vill jag inte kosta på något mera heller utifall den skulle låta kattskit eller jag råka förstöra den.
Så, jag slaktade följaktligen ett gammalt defekt kassettdäck som fick vara donator till lite av varje. Så här ser det ut invärtes, inte vackert men sällsynt.
Läge märke till bränsleslangen som kopplar chassits gamla Rec Level ratt till volymratten på Black Cube klonens volymkontroll.
Det gamla kretskortet fick donera lite av varje, bl.a. hörlursuttaget och en säkringshållare till trafon och sedan kopplade jag strömbrytaren så den funkar. Härvan av trådar kan ev. komma till bruk om jag bestämmer mig för att sparka liv i de gamla VU mätarna.
Och hur låter det då? Jo jädrar, inte alls illa! Klart prisvärt, för att inte överdriva! Det låter så bra att det blir nog till att beställa ett par riktiga chassien med fet alu-front från Italien.
Jag har än så länge jämfört med min Little Dot Mk III rörbaserade hörlursstärkare. I den sitter Mullard-rör och jag måste nog säga att den är frånåkt på flera parametrar. Men jag får återkomma när jag spelat in min fina kassettlurförstärkare! MVH /Micke |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2011/12/28 : 16:22:14
|
Kul att du gillar den! Jag är väldigt nöjd med den.
Blev enligt mig bättre när jag bytte opamp till LM4562.
Sen undrar man ju vad en ladder-attentuator med dale motstånd skulle göra för ljudet, men det är en framtida fråga. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
Edited by - mayday on 2011/12/28 16:23:47 |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/01/20 : 14:14:26
|
Jag har nu gjort en liten utvärdering av Lehmann Black Cube Linear-klonen. Den ser fortfarande ut som ett kassettdäck, men det skall jag råda bot på framöver, och även direktlöda lite andra kablar.
Jag jämförde BCL-klonen mot min Little Dot MkIII som är en rörbaserad hörlursförstärkare med ett erkänt bra ljud. Min LD har fått standard-rören utbytta, från GE-5654 till Mullard 8161, vilket gav ett renare och lite varmare ljud än med standardrören.
Som lurar användes Sennheiser HD-650 och Denon AH-D7000/2000 medan källan var dels en Micromega Stage1 CD-spelare och dels min AirPort Express (nyare versionen)
Resultatet av utvärderingen är naturligtvis 100% subjektiv och baseras på mina preferenser. Med LD förstärkaren är allting vackert återgivet och med en härlig värme. Röster och mellanregister framstår som ytterst klart och angenämt. Stereo-bredd och djup är på vanligt lurmanér inte fullt så imponerande. Med BCL-klonen slås man av en inte obetydligt större dynamik, ett otroligt klart ljud och en bas stadig som ett betongfundament. Vad som överraskade mest är den otroligt holografiska utplaceringen av röster och instrument i olika inspelningar. För första gången i ett par lurar upplever jag att det går att visualisera var de olika musikerna och instrumenten befinner sig på scenen, även i höjdled. Detta är naturligtvis inte nödvändigtvis direkt kopplat till hur det verkligen såg ut vid inspelningen, men jag kan föreställa mig scenen.
Jag vill inte kora någon vinnare i detta rejs, utan nöjer mig med att konstatera att jag är otroligt nöjd med båda mina lurstärkare.
Lite inspirerad av mayday's tråd om BCL-klonen så blev jag nyfiken att testa ett par andra OP-Ampar då dessa är relativt enkla att komma över via ebay.com.
Så i detta nu är en LME49720HA samt en (eg två) LME49990 på väg med postgången. Det skall bli intressant att jämföra dessa med originalet NE5532!
Jag har inga tveksamheter i att rekommendera denna lurförstärkare till er som vill ha massor med välljud för småpengar. (DIY-kit ca 230:-, 60VA toroid från Elfa ca 320:-)
Mvh /Micke
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/01/20 : 15:06:26
|
Håller med, den är ett fynd kort och gott. Tänk sen vad som kan moddas mer....Burson eller liknande diskret opamp, Ladder attentuator osv |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/01/28 : 11:37:16
|
Då har det landat ett par OPampar i min brevlåda. Den första att åka i min högt uppskattade Black Cube Linear Clone var den billigare av dessa: LME49720HA
Jag förmodar att denna behöver några timmars inspelning innan jag kan förvänta mig resultat, men redan efter ett par tre album är det omöjligt att inte konstatera ett mycket kraftfullare ljud i lurarna, mera kropp och väl tilltagen bas. Upplösningen känns alls inte mindre i någon form, nej det spelar fortfarande otroligt detaljerat klart och ändå musikaliskt! Det här var definitivt en annorlunda presentation än vad NE5532 erbjöd! Den skall få spela några album till innan jag provar nästa: LME49990
Edit: kompletterar med intryck av NS LME49990 Just det ja, undrar om inte mina intryck av den dyrare OPen fösvann i HF's återställning? Hur som helst, efter att ha spelat med 49720 ett tag så åkte 49990 i sockeln. Och den lät tunt vid första lyssningen... Rent och välpolerat, ja men lite för lite pondus. Den fick sitta i i några dagar och spelades rätt flitigt och visst mognade den lite! Men kontentan blev ändå stt i kombination med mina lurar och annat bidragade så blev den lite väl tam. Otroligt rent spelar den dock men jag föredrog faktikt den hälften så kostbara 49720HA, den spelr istort sett lika rent men med mera tryck och jävlaranamma. Så tillbaka åkte den i BCL klonen!
Med vänlig hälsning, Mike |
Edited by - AlfaGTV on 2012/02/11 12:10:26 |
|
|
Topic |
|