Author |
Topic |
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/01/29 : 11:17:40
|
quote: LME49720HA
Hur är denna i förhållande till LM4562 tro? |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/02/11 : 11:58:19
|
@mayday: Det vet jag inte, har inte testat 4562
Däremot gjorde jag ett litet test nu på morgonen med att byta ut BB OPA627 i DAC-delen på min Zero DAC 09. Den hamnade på avbytarbänken och ersattes av LME49990 och sedan kopplades en Y-adapter till utgången på MacMini'ns HiFace. Så, i det röda hörnet; Benchmark DAC1, gammal men välrenommerad och rent spelande! Och i det blå hörnet; Zero DAC 09 Version, väldigt kinesisk, välbyggd och billig! Första ronden gick definitivt till Benchmark, den spelade otvivelaktigt renare och snyggare, mindre dist. Rond 2 började med nya rep till Zero, de gamla snörena byttes till en VdH digital signalkabel. Okej? Skillnaden är markant, från det gamla snöret. Ljudet är i stort sett identiskt mellan DAC:arna nu... Va sjutton är detta? Zeron har lite mera botten, Benchmark spelar en knivsudd renare med avseende på sibilanser. Rond 3 innebär att jag eliminerar förstegsdelarna i båda DACarna och kopplar istället deras Line Out till mitt försteg där jag kan växla mellan med fjärren. Jag kan inte säga att jag föredrar den ena av dessa längre... Om vi bortser från rond 1 där Zero fick fightas med en handen bakbunden av en undermålig kabel så vinner Benchmark på ngn ynka poäng. Hade jag använt annan musik idag hade utgången lika gärna kunna vara omvänd.. Inte illa av en kines i lågbudgetklass!
Skillnaden mellan OPA627 & LME49990 är tydlig och klar. Den förra spelar med ett mera varmt och gosigt ljud, men inte helt rent i de övre registren. Trevligt på akustiskt musik, men kanske lite slappt i botten och orent i övre mellan/diskant. LME snyggar upp betydligt och renheten ökar avsevärt, tycker även att basen stramas upp och tydliggörs på ett helt annat sätt.
Kontentan av detta är att Zero DAC 09 Version är en otroligt prisvärd och duglig apparat. Den spelar definitivt i samma liga som Benchmark DAC1 men kostar en tiondl om vi ska jämföra nypriser. Dessutom kan du enkelt justera ljudkaraktären till dina preferenser med några OPAmpar för några tjugor.
Med vänlig hälsning, Micke
|
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
Edited by - AlfaGTV on 2012/02/11 17:41:33 |
|
|
DavidS
Member
390 Posts |
Posted - 2012/02/24 : 21:51:23
|
Nu har jag kikat igenom hela albumet igen Micke och ingen bild på TD800. :-( |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/02/24 : 22:08:06
|
Du har rätt David! Illa, illa och jag lovar att bättra mig omgående! :) Med vänlig hälsning, Micke |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/02/26 : 19:32:09
|
Ledsen David, du får vänta ett slag! Jag har en inhoppare på plats just nu, och jag vill ju inte förneka er de visuella intrycken av denna godbit! Har ännu inte beställt Michell TechnoWeight till denna, men det görs i veckan! Skall även göra en ny armboard till denna då den befintliga är lite naggad i kanten. För övrigt är verket i fint skick, och då jag för tillfället inte har grannar alls var denna källa till många timmars riktigt god underhållning igår kväll tills det nästan ljusnade i morse! Eller vad säger du J?
För stunden beväpnad med en Denon DL-103 svänger det och rockar nåt alldeles hejdlöst!
Detta ex är ett tidigt exemplar med den svetsade ramen undertill. För övrigt ett väl genomfört bygge med mycket god kvalitet på material och precision, lagret är minst sagt rejält. Intressant att man fräst ur MDF-blocket för att bara göra plats för det nödvändiga, lämnar inget utrymme för resonanslådor!
Det är alltså en Heybrook TT2, en likartad konstruktion med Thorens 70-talare och kanske ännu mer lik Linn's LP12. Bilderna är klickbara!
MVH /Micke |
Edited by - AlfaGTV on 2012/02/26 19:36:57 |
|
|
DavidS
Member
390 Posts |
Posted - 2012/02/26 : 19:38:04
|
Aaah, stiligt. Ball strömbrytare nere till höger på spelaren.
Hur många kompletta skivspelare har du för tillfället? :-) |
|
|
Elgstrand
Member
473 Posts |
Posted - 2012/02/26 : 20:16:38
|
Väldigt fin spelare det där, kan tänka att det svänger! Vad saker du har Här finns det att lära.
Mvh Fredrik.
|
Its not about vintage, its about good music. |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/02/27 : 10:16:22
|
Jaaa ni... Det är nästan beklämmande hur man kan vurma så för mekaniska avspelningsapparater... För tillfället har jag tre apparater driftklara: Thorens TD-800 med Rega RB-250 /Michell TechnoWeight, Benz Micro Glider L2 Heybrook TT2 med Rega RB-250 och Denon DL-103 Thorens TD-125 med SME 3009S2 Imp och en Ortofon OM2 Black Technics SL-150 MkII med SME 3009 Series III och just nu ingen pickup alls. Beställt internkablage till den lösa delen av tonarmen då kablarna var för korta och dåligt lödda.
Goa spelare allihopa!
MVH /Micke |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/02/28 : 14:15:25
|
F.d. husse uppmanade ju att visa några bilder på min trivsamma Thorens TD 800 och självklart skall den få vara med lite!
Trots den ganska tunna uppsynen är den ganska tung. Gillar definitivt remdriften och den externa motorstyrningen. Rega RB-250 med Michell TechnoWeight är i min mening nästan SME 309 prestanda för en spottstyver.
Ljudet plockas upp ur "rillorna" med denna trevliga bekantskap. Benz Micro Glider L2.
MVH /Micke |
|
|
Junepe
100.000-klubben
614 Posts |
Posted - 2012/02/28 : 18:47:32
|
Dessa underbara skivspelare, goa bilder. Vattnas verkligen i munnen av idén att kunna ha ett helt gäng uppsättningar av detta medium. Framtiden löser förhoppningsvis det begäret för mig.
Lite ågren väcker bilderna dock, dessa spelare påminner mig om min stundande justering av min plattspisare. Min Systemdek behöver en akut genomgång efter att ett styck barn "städat" den... noga. Där fick man smaka på sin egen medicin, pedant som man är. Den är dock ej skadad. Bara så sjukt tråkigt att göra om allt från början, men va sjutton lika bra att plocka isär och gå genom den fullständigt.
Hade faktiskt en fråga också i bakvattnet av mitt ojande ;) Vad tycker du om Ortofon 2M Blacks kvaliteter? Fortfarande nöjd? Hur upplever du den mot dina Moving Coil?
((( Junepe )))
|
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/02/29 : 08:46:00
|
Så det kan gå!, hoppas Systemdek är OK, det är ju en trevlig spelare!
Ortofon OM2 Black är en mycket trevlig pickup, för dem som gillar dynamik, renhet och driv. Att jag inte använder den mera beror snarare på att jag mitt Lehmann Black Cube RIAA inte spelar med samma övertygelse som Tom Evans Microgroove X, där det senare enbart är för Moving Coil. Rent generellt upplever jag nog de flesta MC Low Output som att de har mera dynamiskt omfång, hög upplösning och närvaro trots att de spelar med en "mjukare" framtoning än sina kumpaner med högre utnivå. Och det senare är intryck från då jag använde Lehmann som MC RIAA också. Slutligen gillar jag verkligen det faktum att det är gjort på ett par sekunder att byta nål till OM2 Red för att provspela loppisfynden eller party-poppa litet! Den låter väldi trevligt för sin kostnad!
MVH /Micke |
|
|
Junepe
100.000-klubben
614 Posts |
Posted - 2012/02/29 : 09:32:29
|
Ja ibland går det verkligen snabbt med det oväntade och till och med det oönskade i detta fallet leder ju alltid till något annat, annat om man inte brusar upp sig och får tunnelseende.
Ja det finns så otroligt mycket prisvärda plattspelar ljudapparater där ute i detta prissegment på begagnat marknaden, Systemdek är verkligen en av dom sedan finns det många många många fler. En 5 år till sedan annan spelare. Hur som helst i mitt oändliga vinkelvoltande av snack tugg.
Guy Sergeant som konstruerat mitt RIAA Pure Sound P10 gjorde detta med just Ortofon 2M Black som utgångs MM, så det lär vara en perfect fit enligt väldigt många. Denna kombination måste jag verkligen fira av när råd finns, tror på den stenhårt. Sedan blir det MC och step-up trafo från Audio Note, deras bygga själv trafo ska vara fina fisken för sterlingen man får betala. Alltid kul att ha massor att se framemot. Kan man få dynamik utan rör?! ;) Tack för dina ord!
((( junepe ))) |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/03/30 : 23:34:59
|
Ett par dagars ledigt har gett mig möjligheten att sätta min plan i verket för Dali 40:orna; Utbyte av samtliga kondingar i delningsfiltren och en allmän upprensning av kablage för justeringen av Mid och High. Utbyte av allt internkablage och lödanslutningar istället för kläm-varianten. Utan att ha spelat in de nya AudynCap kondingarna och kablage fick högtalarna en tämligen annorlunda karaktär! De spelar klarare och rappare hela soundstagen känns plötsligt definierad mycket tydligare. Spännande! ser fram emot ytterligare inspelning och nöje med dessa bestr till högtalare!
|
|
|
tomano58
Member
455 Posts |
Posted - 2012/03/31 : 01:32:27
|
quote: quote:LME49720HA Hur är denna i förhållande till LM4562 tro?
LM4562 och LME49720 är samma krets |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/03/31 : 01:55:30
|
Jo, men jag vet åtminstone en som svär sig höra skillnad. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
DavidS
Member
390 Posts |
Posted - 2012/03/31 : 15:35:39
|
Fina bilder Micke, den gör sig bra med vikten och den suveräna skivklämman.
Vi får ta ett par skivspelarträffar framöver. :-) |
|
|
tomano58
Member
455 Posts |
Posted - 2012/04/01 : 12:28:34
|
quote: Jo, men jag vet åtminstone en som svär sig höra skillnad.
Nåja, det får ju stå för denne Vad jag läst (men inte hört själv) däremot är att de metallkapslade låter bättre än plast/keramikkapslat. |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/04/01 : 12:29:48
|
Det är ju det jag hört(dvs läst) med |
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2012/04/01 : 12:48:12
|
Beställde just 4st metal can till mitt ljudkort.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/04/01 : 18:50:26
|
Nu vet inte jag vilket ljudkort du har Ryssen, men ha med i åtanke att de metallkapslade bygger lite högre.
Jag beställde 4st LME 49720NA och har nyligen bytt i mitt Asus XONAR Essence STX. Visst tyckte jag att ljudet blev trevligare, men jag har inte jämfört med min 49720HA som sitter i DIY hörlursförstärkaren. Mestadels beror det på att jag mest använder den digitala utgången på Asus-kortet.. Snacka om slöseri va? Hursomhelst, på Asus kortet kan man inte köra med HA-kapslade OP Ampar och samtidigt behålla skärm-plåten.
MVH /Micke
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2012/04/01 : 19:03:57
|
Jo det är Asus XONAR Essence STX som jag köpte nyss,så det går åt 3 opampar. Jo jag misstänkte att man får köra utan plåten med HA. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
tomano58
Member
455 Posts |
Posted - 2012/04/01 : 19:42:03
|
Spännande, om någon får en LME49720HA (dual) över så köper jag den gärna. Var har ni handlat? eBay, i så fall av vem? |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/04/12 : 20:42:26
|
Ber om ursäkt tomano58, jag skall kolla vem jag handlade av, men jag vet att jag återvände för att köpa ett par till men då hade han slut.
Passar på att slänga upp en bild på min högt skattade hörlursrigg, nu med Micromega T-Drive 2 och T-DAC som även tar optisk in från Airport Express.
Bilden går att förstora!
MVH /Micke |
Edited by - AlfaGTV on 2012/04/12 20:42:51 |
|
|
tomano58
Member
455 Posts |
Posted - 2012/04/12 : 22:34:25
|
Det är lugnt. Har ingen panik. Bra dock att handla av någon som man vet andra gjort lyckade köp av.
Ett gammalt CT-200 Hade själv ett CT-300 med blå led(?)-display. Ett riktigt bra däck i all sin enkelhet, körde det i många år tills jag gav upp allt som hade med kassetter att göra. |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/05/31 : 09:40:00
|
Jag är så lurad... Jag har köpt mig ytterligare en Apple-produkt, en Apple TV. Just nu ersätter den min Sonos i vardagsrummet, men jag vet inte hur jag skall göra på en mera permanent basis. För under 1000:- får du en mediaspelare med bra ljud, bra bild (1080p) och ett makalöst gränssnitt som Android-utvecklarna borde lära av... Att grunkan dessutom är knappt större än en kortlek och drar mindre än 6W i full drift är en helt otrolig prestation. Har du dessutom redan någon annan Appleprodukt, som t.ex. iTunes kan du skicka all din output till denna grej, via kabel eller WLAN och få ut det på din TV.
Jag skall koppla på min Benchmark och lyssna lite noggrannare på ljudet när den stått igång ett tag.
MVH /Micke |
|
|
Topic |
|