T O P I C R E V I E W |
AlfaGTV |
Posted - 2009/11/02 : 21:08:11 Välkommen! Min hifi-historia begynner numera i post 3 strax nedanför om ni vill läsa! Löpande upplevelser och händelser beskriver jag i kronologisk ordning så de sista förändringarna i systemet hittar ni med alla sannolikhet på den sista sidan i denna tråd.
Detta spelar jag på för tillfället. (i huvudsystemet)
 Bytte till en nyare bild, om än inte helt aktuell.
Vinyl
- AMG Viella 12 m AMG 12J2 tonarm och HRS bas.
- Technics SL-1000 Mk II med EPA-100 och SME V
- Linn Sondek LP-12 m. Lingo 2 och Ittok LV II
Pickuper:
- Denon DL-103 med Midas kropp
- Denon DL-103SA
- Benz Micro LP-S
- Benz Micro Ace H
- Lyra Delos
- Lyra Etna
- Dynavector XX-2 MkII
- Ortofon 2M Silver
RIAA
- Tom Evans The Groove+ SRX
- Röcklinger PHA1
- Lehmann Audio Black Cube
- Lundahl LL1678 StepUp på K&K pcb
Digitalt
- Roon Labs med Roon Core på min NAS (QNAP TS-470 Pro) eller ROCK samt styrning från iPad/iPhone eller Mac/PC och ett flertal olika utenheter
- Auralic Aries G1
- Auralic Aries (Gamla modellen, Femto, med separat nätdel)
- Simaudio Moon 430 HAD
- Audio Research CD-3 MkII
- Bladelius Embla Basic med Classic DAC
- Bluesound Vault 2Tb
- Pioneer PD-D6-J SACD
- Micromega Stage 1 CD
- MacMini, Mac OS X-iTunes/Amarra/BitPerfect-Gustard U10 USB Converter(AES/EBU till Embla, SPDIF till T-DAC). Musiken lagrad på en QNAP NAS
- Raspberry Pi med olika påhängskort: Hifiberry Digi+ Pro, Hifiberry DAC+, Hifiberry Digi+, Sabre ES9023 DAC
- NanoPi NEO och NEO2
DAC
- Simaudio Moon 430 HAD
- Audiobyte Black Dragon
- Chord HugoTT
- Nagra HD DAC med MPS
Förförstärkare
- Simaudio Moon Evolution 740P
- Simaudio Moon 430 HAD
- Karan KA L
Slutsteg
- Karan KA S 270
- Karan KA S 180
Integrerat
Hörlursförstärkare
- Simaudio Moon 430 HAD
- Lehmann Black Cube Linear Clone
- Chord HugoTT
DAP, Digital Audio Players
- Pioneer XDP-100R
- Pioneer XDP-30R
- Apple iPod Classic
Hörlurar
- Focal Utopia
- Hifiman HE-1000
- Hifiman Edition X v2
- Sennheiser HD-800S
- Hifiman HE-560 v3
- Fostex TH-900
- Hifiman HE-400i
- Philips Fidelio X2
- Philips SBC-HP910
- Denon AH-D2000
- Focal Sphear S
- Q-Jays
- RHA T-10
- Sony MDR-EX90
- Sennheiser IE800

Högtalare
- Wilson Audio Sophia
- Yamaha NS-1000M
- Jamo Concert 8
- Monitor Audio GS10 på MA GS-Stand
Sub
Kablar
- Nät - Pangea, Nordost Heimdall2
- RCA - Jorma No1/2/3
- Phono - Nordost Tyr med WBT NextGen, Nordost Heimdall 2
- XLR - Jorma No2/3, Silk050 med Neutrik, Klotz med Neutrik
- Högtalare - Jorma No2 BiWire
- Digitalt - USB: Supra, AudioQuest Coffe AES/EBU: Audioquest Carbon
Ström o Jord
- Nordost QB8
- Bada 300
- Entreq Olympus Ten samt Minimus med kablar
Vardagsrummet TV-anläggning
- Samsung 4K UE55HU7505T 55"
- Bluesound SOUNDBAR
- Velodyne SPL-1000i
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
AlfaGTV |
Posted - 2022/11/04 : 15:14:45  Såklart att resan är själva målet, oavsett om det handlar om själva utrustningen eller den musik man upptäcker och njuter av. Just nu lyssnar jag till The Orb & David Gilmour på de ombyggda XTZ 99.26 Beryllium!
 Det här är inte alls illa, riktigt imponerande! |
Pac |
Posted - 2022/11/03 : 07:34:38 quote: Bara nya erfarenheter! Jag är jättenöjd med min återgivning, men om man inte provsmakar nya saker kommer man aldrig upptäcka nya smaker. Jag betraktar det som erfarenhetsanskaffning också, "hur låter denna dära egentligen?"
Det låter som om HiFi-resan är målet. Hoppas du får en bra resa!  |
FBK |
Posted - 2022/11/03 : 03:29:30 Tror nog att AlfaGTV hittar det han söker. Och nu är det ju bra läge på begagnat marknaden då den nästan står still så man kan göra fynd då det är trögt för dem som säljer. Har själv grejer ute och det är tyst som i graven.... Men de JBL:arna du hade måste ha varit roliga, eller ? |
Björn-Ola |
Posted - 2022/11/02 : 21:00:05 Den som söker, han finner, men han finner aldrig det han söker. Det brukar gälla inom hifi också. |
HerrD |
Posted - 2022/11/01 : 19:10:49 Med den inställningen är det upplagt för mindre frustration och roligare upptäcktsfärd! Känns sunt och säkert snubblar du över något riktigt bra och även om du inte gör det så stillar du nyfikenheten, win-win alltså  |
AlfaGTV |
Posted - 2022/11/01 : 18:05:30 quote: söker du något speciellt?
Bara nya erfarenheter! Jag är jättenöjd med min återgivning, men om man inte provsmakar nya saker kommer man aldrig upptäcka nya smaker.  Jag betraktar det som erfarenhetsanskaffning också, "hur låter denna dära egentligen?"
|
Pac |
Posted - 2022/11/01 : 14:46:19 Experimentlusta är kul!  |
HerrD |
Posted - 2022/10/31 : 21:44:43 Kul med högtalarexperiment! Är det bara nyfikenhet som driver eller söker du något speciellt? |
AlfaGTV |
Posted - 2022/10/31 : 21:04:06 Tack för det Per! Jodå, jag är vid liv och pysslar och lyssnar på kammaren dagligdags!
 |
FBK |
Posted - 2022/10/31 : 20:07:54 Trevligt att se att du lever. |
AlfaGTV |
Posted - 2022/10/31 : 08:41:51 Min nyfikenhet verkar inte avta!
 Denna gång ett par XTZ 99.26 MkII som faktiskt överraskade positivt! Dessutom Embla på vikariat! |
Perfector |
Posted - 2022/06/09 : 18:53:18 Angiven effekt från elementtillverkaren talar ju om hur mycket en högtalare tål under normala omständigheter. Har man då en förstärkare som ger 50W enligt RMS så ger den runt dubbla effekten med musik, vilket då ger en fingervisning på tillgång av effekt mot tålighet i högtalaren. Dock ska man alltid ha koll på elementens rörelse så man inte skadar dessa med med för hög volym |
AlfaGTV |
Posted - 2022/06/09 : 16:26:30 quote: Är det bara jag som blir galen av vad jag kallar oseriösa normer?
Tja, jag kan väl inte påstå att jag lägger så mycket vikt vid den typen av information? Men baserat på angiven känslighet och rekommenderad förstärkareffekt så kan man väl bilda sig en uppfattning om hur högt det går att spela med dessa, och möjligen om de lämpar sig att drivas med en SET-förstärkare på 8W eller hellre får 200W från ett trissesteg.
Vad skulle man dra för slutsats av om det stod "effekttålighet: 100W" Vilken konsument har full kontroll på vilken normerad effekt man trycker in i sina högtalare över en given period?
"Det bästa med standarder är att det finns så många att välja på!"
|
Perfector |
Posted - 2022/06/09 : 12:09:19 Är det bara jag som blir galen av vad jag kallar oseriösa normer? Angiven effekttålighet tex. Inte ens JBL fixar att skriva effekttålighet utan anger rekommenderad förstärkareffekt. Jag byggde högtalare under 25 års tid och skulle aldrig drömma om att ange rekommenderad förstärkareffekt, då det inte har ett dugg med effekttåligheten hos de ingående elementen att göra. Det ska anges kontinuerlig effekttålighet, i mitt fall angavs den alltid till 100 timmar utan störande dist. Men jag är antagligen gammeldags.
|
AlfaGTV |
Posted - 2022/06/09 : 07:51:11  Det råder ingen brist på vinylspelare i lyssningsrummet här! Det här är det senaste tillskottet, som för närvarande är värd för en Hana ML. Den har en RöNt III nätdel som är otrolig, för hur den förändrar ljudet. En mycket bra spelare med sin original nätdel, men med RöNT kliver den upp rejält i prestanda vill jag påstå! |
AlfaGTV |
Posted - 2022/04/19 : 19:40:10 Tack Niklas och Abbot!  De är JBL 240Ti, småbröder till de klassiska pyramidala 250Ti/Jubilee/Classic. De har enklare filter och låda men samma bestyckning förutom den bortrationaliserade 8"-för röster. Lite data finns här:
 |
nikwin |
Posted - 2022/04/19 : 18:38:28 Snygga JBL högtalare vilken model är det.
//Niklas |
abbot |
Posted - 2022/04/19 : 00:11:49 Det är helt OK. Man bör alltid stilla sin nyfikenhet. Vad kan gå fel? |
AlfaGTV |
Posted - 2022/04/18 : 21:22:55  Nämen? Det ÄR roligt med snabba, stora element med kort slaglängd!  Och de här levererar rejält med pondus, det lovar jag! Jag funderade en stund på om det OK att sätta sticksågen i sidorna på Wilson för att montera dessa? 
|
FBK |
Posted - 2022/03/01 : 21:37:17 Tack för svaret AlfaGTV. Jag uppskattar både högtalare där inget register tar uppmärksamhet ifrån något annat utan att det låter homogent OCH högtalare som har en rejäl basåtergivning med en aning värme, dvs där mellanbasen trycker på lite extra. Allt handlar om vilken musik som spisas. Så dessa Pioneer S-2EX lär inte gillas av mina öron, det har du rätt i. |
Amatören |
Posted - 2022/02/28 : 00:06:15 Du är välkommen när som! Ge mig ett "M(e)assage" först så jag hinner förbereda en god lunch/middag först |
AlfaGTV |
Posted - 2022/02/27 : 09:16:36 Gör gärna ett besök Amatören! Det hade varit redig kul att höra dina fantastiska byggen! 
Och FBK, jag tror ärligt talat inte att Pioneer EX-serien är riktigt din grej? De är väldigt högupplösta och detaljerade i topp och mellan men fyller inte ut med botten på samma sätt. Menar inte att de är påstridiga, men de kan definitivt bli det med olämplig kringutrustning. Med bra grejer tycker jag dock om den holografiska scenen de målar upp och jag gillar dem. Jag har iaf fått intrycket att du gillar en varmare eller fylligare ton? |
FBK |
Posted - 2022/02/26 : 23:23:32 De där Pioneer S-2EX hur skulle du beskriva ljudet hos dem ? Spelar de lite mer rejäl bas för att vara stativare eller är de superneutrala överlag ? |
Amatören |
Posted - 2022/02/26 : 19:31:09 Tack Alfa! Intressanta åsikter som vanligt När du är söderöver så hör av dig, jag skulle gärna vilja ha din åsikt om mina små skapelser. |
AlfaGTV |
Posted - 2022/02/26 : 15:45:41 Amatören, Wilson kommer inte få respass den närmaste tiden.  Och Pioneer S3-EX var förvisso mycket trevliga och egentligen inte sämre än Wilson, bara annorlunda. Yamaha NS-1000M är en kulthögtalare med all rätta, de låter fantastiskt för att vara knappt 50 år gamla. De är dock ganska petiga med musik-dieten och avfärdar direkt allt som är för tunnt och blodfattigt.
Egentligen har det inte så mycket med högtaleriet att göra, det handlar mer om hur de interagerar med rummet de befinner sig i. Wilson var nog en dröm som gick att realisera, inte att de avfärdade de mycket trevliga Pioneer. Yamaha trivdes inte så väl i rummet ursprungligen, men med Troels Gravesen-filter har de fått en bättre homogenitet som interagerar bättre med rummet. De kan vara tunna men är musikmaterialet rätt är de galet muskulösa och alerta. En rejäl omgång Infected Mushroom är vansinnigt kul! 
Med Wilson kan jag njuta av musik som är sämre inspelad och fortfarande ha lika kul med Infected. Egentligen var Pioneer ett steg mellan Warmson och Stramaha! 
En kompis skaffade sig nyligen ett par Pioneer S-2EX, alltså stativaren. De är verkligen skojiga och en direkt tillbakablick till mina S-3EX. Jag skulle lika gärna kunna leva med ngn av dessa också! |