Author |
Topic |
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2007/11/28 : 10:10:07
|
Skratta inte! =)
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=198816.jpg
Problemet är första reflexen vänstra högtalaren. Ar ca 50cm till höger och 2m till den andra när det gäller försa reflexen.
PS: Detta lärde jag mig i photoshop skolan av björklund |
Edited by - marcus_ec on 2007/11/28 10:12:41 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/11/28 : 10:12:26
|
En "fuskvägg" som du har vid finlyssning kanske ? som du ställer upp vid den "fria" högtalaren? |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/11/28 : 10:48:22
|
Annars är ju en lösning att absorbera högra väggen ordentligt så att du får så mindre reflekterat ljud därifrån så att detta efterliknar avsaknaden av vägg (nära) på vänster sida.
Känner du att du har problem med att ljudbilden skiftar till höger? |
/Jonas
|
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2007/11/28 : 11:01:50
|
Nej jag har faktiskt inga sådana problem. Får först förska få bort ekot, sen får jag testa vidare. Kanske en ny tjockare matta hade gjort sig. Typ ryamatta, finns ett antal sådana på ikea.
typ: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80084920 |
Edited by - marcus_ec on 2007/11/28 11:02:21 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/11/28 : 12:57:44
|
När jag hade prylarna stående mot andra kortväggen så hade jag öppet på ena sidan. Minns jag rätt så stod talarna 1.5 från ena sidoväggen o jag upplevde ibland att det var lite sned ljudbild. Basen däremot ändrar sig drastiskt mellan talarna då den innre får stöd av hörnet. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2007/11/28 : 13:42:36
|
Jag brukar stänga dörren i mitt rum. Så springer den inte ut i hallen (basen)
Annars kan det bli som du sa med basen. |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/11/28 : 16:19:15
|
Du har en obalans med kopplingen till rummet då den ena talaren är närmare hörnet. Spela något riktigt bastungt o högt skifta sedan mellan V/H så kommer du att märka det. Fast oftast är det bra att man har det så.
Ungefär som 2 st osymetriskt placerade subbar |
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2007/11/29 : 00:04:22
|
Sitter du ca 4 meter från högtalarna så är det lite för mycket. Det blir på tok för mycket reflekterat ljud i förhållande till direktljud. testa att sitta 1 meter närmare en gång. |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/11/29 : 02:23:35
|
2 x 3 meters rya ska hämtas imorn (idag) bara jag vaknat å butiken öppnat där den är beställd...
Har en känsla av att det blir lite göttare akustik i mitt stenväggsrum med en sån på golvet i 17 kvadratsrummet... (60-tals hyreslgh) |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2007/11/29 02:28:08 |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/11/29 : 07:25:08
|
Dessvärre räcker en matta bara en kort bit på vägen
Självklart blir det bättre men om man ser till tidigt reflekterat ljud från golvet så är det just det reflekterade ljudet som människan har lättast att acceptera p.g.a. vår fantastiska hjärna som är så duktig att kompensera för det man är van vid och det av den anledningen att golvet alltid finns på samma avstånd oavsett vart man befinner sig. OK, förstås med två variationer, om man är stående eller sittande, man står inte på knä så ofta
En annan problemställning är en matta ger mycket absorption vid ett särskilt frekvensspann, förstås mer problematiskt om man skulle heltäcka golvet än då man har mindre mattor strategiskt utplacerade. |
/Jonas
|
Edited by - EuphoniC on 2007/11/29 07:27:55 |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/11/29 : 07:39:00
|
En matta är oftast bättre än ingenting |
|
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/11/29 : 09:01:17
|
Man ska väl heller ej glömma taket? Taket är ju iofs placerat såsom golvet, dvs att man alltid har "samma" avstånd till det, men där uppe borde det reflekteras ljud hej vilt?
Såg en tråd där man hade köpt akustikinnertak och byggt ett nytt innertak så att säga... Verkade mycket vettigt, snyggt och intressant. Att sätta upp plattor ála matsal eller aula i taket är inget som jag har större lust med... Iofs blir takhöjden ca 20 cm lägre, men det kan jag stå ut med för jag har redan 2,90 i takhöjd...
Att Thomann hade akustikpryttlar var för mig helt obekant, men det känns lite vanskligt att handla först och mäta sedan... Jag skulle hellre lägga pengar på en akustiknisse som kommer hem och mäter upp rummet och ger bra tips på exakt vad jag behöver.
Och Thomann är väl sisådär att handla av. Beställde en gitarr därifrån för ett par år sedan och efter två veckor fick jag besked att jag inte skulle få den eftersom de inte hade gitarren alls... Fanns bild, info, pris, lagerstatus på hemsidan, men nån gitarr fick jag aldrig. Dock pengarna tillbaka och en ursäkt efter ca 20 mail fram och tillbaka. Nån likvärdig vara hade de heller inte att erbjuda... Kanske var ett undantagsfall, men ändå förbaskat klantigt skött av dem.
Frakten från Thomann brukar vara väldans billig eftersom de kör på nåt kollipris på det mesta större och tyngre grejer. Iaf om man jämför med att köpa från Kina eller Staterna. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/11/29 : 09:24:58
|
quote: Såg en tråd där man hade köpt akustikinnertak och byggt ett nytt innertak så att säga... Verkade mycket vettigt, snyggt och intressant.
quote: Att Thomann hade akustikpryttlar var för mig helt obekant, men det känns lite vanskligt att handla först och mäta sedan... Jag skulle hellre lägga pengar på en akustiknisse som kommer hem och mäter upp rummet och ger bra tips på exakt vad jag behöver.
Ser du problemet ?
Skulle du göra om taket då ändrar du rummets karaktär mer än mycket. Men skulle du kunna ställa in 2 st av Thomanns diffusorer bakom lyssningsposition så är det 99% säkerhets (nästan iaf) att det blir bättre.
Akustiktak är oftast blandat dämpning/diffusering bara för att du inte ska punktmarkera vissa frekvensspan. Återigen, vad händer om vi klär in en vägg med Dacron ??
|
|
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/11/29 : 14:59:33
|
Något motsägesfullt inlägg av undertecknad...
Andemeningen var iaf att taket såg rätt vettigt ut och att jag inte tänker slänga upp det innan jag mätt rummet och fått en rekommendation på vad jag ska använda för prylar, vilket kanske inte framgick med den tydlighet jag önskade. Så länge det rör sig om 200 spänn för lite dämpmatta och testa hemma så gör det inget om det blir "rätt" eller "fel", de pengarna är såpass lite... Däremot köpa ett nytt innertak, absorbenter, diffusrorer etc på känn för många tusen är inte särskillt smart enligt mig om man inte vet vad man gör och kan mäta upp rummet för att se vad som behöver göras och vid vilka frekvenser... Men många av dessa akustikgrejer går ju att reglera i vilket frekvensband de ska gripa in, så det kanske kan gå att höfta till det och använda öronen...
Hursom, bra tips angående Thomann! Hoppas bara de verkligen har grejerna när man beställer... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/11/29 : 22:03:50
|
(Kanske borde ta det i egen tråd?) Om det är ok ta det här: här är lite om hur dagens mattinköp artade sej:
Matta nu "avlyssnad", har kört 3-4 CD i eftermiddag.
Som Euphonic påpekat, visst kan "bara" en matta inte göra "allt" för att uppnå en bra (=idealisk) akustik, så sant.
Likväl måste jag konstatera att i mitt rum, med den placering jag har av högtalare/matta/soffa vs front och sidoväggar, så gav detta MKT stor förbättring! Inte bara "skillnad", utan "bättre".
Utan mätning kan jag ju inte påstå det är mkt mer "korrekt" men detta upplevs iaf:
*Tydligare sång *Lättare höra detaljer i bakgrunden, såsom stämmor, små instrumentala detaljer/effekter/klanger *Avklingning mellan, och efter, dynamiska "utbrott" hörs mkt tydligare *Stabilare stereobild *Mindre "distorsion" av rummets egen efterklang ("mindre huvudvärk") *Går spela högre utan obehag *Basen hörs avsevärt tydligare, och mer nyanserad
Har ju bara spelat några få plattor, och det lär inte vara lika mkt skillnad/förbättring på alla skivors återgivning.
Givetvis kan antagligen en del av min entusiasm skivas på "nyhetens behag-kontot", dock, helt klart bara en del.
Jag är tämligen säker på att jag kommer vara "nöjd" till "mkt nöjd" även framöver...
Rummet är 4 x 4,6 meter, spelar i längdriktningen. Från frontväggen till högtalarna är det ca 180 cm, sen 240 mellan lyssningsposition och högtalare. Soffan ca 20 cm från bakväggen Ca 2 meter mellan högtalarna, och mattan täcker området från soffan fram till en bit bortom högtalarna, dvs en stor del av golvytan mellan högtalarna. |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2007/11/29 22:16:00 |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/11/30 : 07:33:26
|
edison
Alla små tricks som får ner efterklangen märker man av snabbare än vad man tror |
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/11/30 : 07:37:10
|
Markus
Kolla i senaste Jysk katalogen, där finns en snarlik grej för 750 kr 1,8 hög - 1,4 bred o 30 cm djup om jag minns rätt. Där finns en länk i någon tråd men jag minns inte vilken tråd
Ang hur du ska gå tillväga: stegvis, köp inte på dig en massa grejer utan ta det pö om pö. Jag gjorde det felet en gån i tiden o det slutade med att jag hade 4 absorbenter för mycket som slängdes. Det är även lättare att hänga med i förändringar om man tar det lugnt. Sätter du in 4-5 paneler o det låter goja så är det inte så lätt att reda ut varför- |
|
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/11/30 : 10:42:42
|
marcus ec: "till vänster i min länk" (?)
Menar du att du lurar på att ställa "Expedit" till vänster i ditt rum?
Johan Björklund: Yes! Kan säga jag är glad jag tog till en stor matta...blev ju snyggt också förutom den musikfrämjande effekten...
Låter bättre även på svag "nattavolym"; provade inatt spela en del och var lättare höra inspelningens smådetaljer än utan matta.
Man skulle kunna säga att hörseln "skärps till" lite, så det går alldeles utmärkt spela lägre (vid behov) och ändå uppfatta mkt av inspelningens göttigheter |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2007/11/30 : 12:29:12
|
edison jepp. eller du såg inte min fina photoshop bild? =) |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2007/11/30 : 12:43:05
|
Jag hittade den på jysk, okaj! Får vi se till helgen, har planer på att byta ut min stereobänk i helgen också, sen skall kanske tv:n upp på väggen. Oh yee helgen räddad. :D |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/11/30 : 23:12:49
|
Ju marcus_ec, jag såg din länkade rumsbeskrivning.
Men antog du hade tänkt ha akustikåtgärderna till höger pga att det är den väggen som ger mest störande reflektion (pga det korta avståndet höger högt>högerväggen), medan det är ganska mkt "rum" mellan vänster högtalare och vänster vägg.
Jag tänkte att då kanske det inte är så mkt du behöver "trixa" med på vänster sida, eftersom vänsterväggens reflexer bli bra mkt senare tidsmässigt än de från höger "talare", vars reflexer kommer rätt mkt 'tätare' i tid.
Det är ju(!) just tidiga reflexer som uppfattas mest(?), och som stör mest.(Är i alla fall så jag har lärt mej och till viss del erfarit)
Antar att "Expedit" är tänkt som diffusor mer än som absorbent iaf...som diff. borde den bli bra.
|
Edited by - edison on 2007/11/30 23:16:30 |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2007/11/30 : 23:22:12
|
240cm är ett lagom avstånd. Men enligt "ritning" såg det ut som om det var 4 meter... Jag har provat att klä inte bara en vägg med dacron utan även två väggar med DACRON. totalt 14-15m2 med dämpning.. Varje m2 är positiv!
Vet inte vilken kvadratmeter jag vill leva utan ärligt talat.
Om ingen här tror mig så kom hit och tala om för mig vilken kvadratmeter som är onödig! Har haft hemma 7-8 forummedlemmar som skulle sagt samma sak.
Så varför denna skräck för att dämpa?
Kanske finns anledningen i kategorien lyssnare med monitorer med metalldomediskanter och transistorslutsteg på 300watt som tycker att allt som låter mjukt är en brist på detaljer?
Välkommen den som vill höra hur det KAN låta med mycket dämpning. Vet för övrigt en till på forumet i Göteborg som täckte hela väggarna med gullfiber i garaget och lyssnade! Det kan man ju kalla extremt, har tyvärr inte lyssnat där ännu... men det kan ju vara intressant!!
/esl
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/11/30 : 23:41:38
|
esl:
Enda stället siffran "240 cm" nämns i denna tråden är där jag snackar om mitt rum, medan trådskaparen (som jag antar du riktar dej till?) har sitt rum beskrivet dels i ritning vars länk är i första inlägget, dels i sina andra inlägg.
Bara så inte det blir hopblandat (var inte min mening iaf, att 'röra till det' iom att jag nämnde om mitt eget akustiktrixande medelst anskaffning av en stor rya) |
Edited by - edison on 2007/11/30 23:44:03 |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/11/30 : 23:48:30
|
För övrigt, esl, så här tänker jag när jag läser ditt inlägg ang "never too much..." och reflekterar över hur pass bra min matta gjorde rummets akustik: Jag hade helt klart kunnat skaffa en flera kvadrat större rya, och det hade med 99% säkerhet åstadkommit ännu bättre ljudupplevelse i mitt rum.
Inget blev ett skit sämre; det mesta blev bättre. Hur som helst är jag mkt nöjd med inköpet, nog det bästa enskilda jag gjort för att få till bra ljud, inkl köp av en och annan av systemets apparater! |
Edited by - edison on 2007/11/30 23:49:32 |
|
|
Topic |
|