HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Ruggigt kul "uppgradering" gjord! (akustik)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/01 :  00:19:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Esl

Fruktan att dämpa mycket hos mig är att jag helt enkelt inte gillar resultatet. Men det är om inte väldigt mycket billigare än att diffusera

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/12/02 :  19:26:56  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Edison... jag är helt klart med dig! Och jag gläds verkligen!
När det gäller mattor så lägger jag ett par filtar under mattan så att den blir ca 6-7 mm tjockare gär att mattan dämpar något mer och kanske 1/2 till 1 oktav djupare då mattan blir nära på dubbelt så tjock.
Syns inte bara kanske lite mjukare att gå på.

Den svåra utmaningen jag har nu är att försöka integrera alla absorbenter jag har nu så att dom "försvinner".

Från början var det inte alls tänkt att ha såpass mycket jag har nu men så länge det blev bättre så skaffade jag bara mer, och mer, och... mer.
Skall tillägga att jag har ca 7m2 diffusorer och ett antal bokhyllor och en del möbler som diffucerar och naturligtvis basrör!!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/12/02 :  21:34:59  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Inga basrör (ännu, hehe)

Mattan min är mkt tjock, inte för att vara rya, men vs "normala" mattor iaf.

I mitt 16-17 m2 rum är dessa 6 m2 rya-matta grymt verkningsfulla.

Har en stor djup LP-hylla, samt en bokhylla, en soffa, fåtölj, och ett par CD-pelare, så helt kalt är det inte från början heller.

Nu har jag spelat med matta i tre dagar, och vågar mej på att säja det som jag skrev förut kvarstår:
Det är "sjukt bra" helt enkelt!

Tänkte jag skulle köra Nils Lofgren Live nu ikväll, hehe, lär bli löjligt gött!
Uttjatad CD nästan, men ska bli roligt höra *mer av* dess kvaliteter...

Spelade "Crossroads", Claptons gästmusiker-festival-konsert-DVD, igår, fick hålla mej för skratt, satt bara med ett stort BIG smile plattan igenom, underbart!

Kort beskrivet blir alla plattor vilka förut var bra rejält mkt bättre, medan "dåliga" bara blir 'lite bättre'...
Inget har hittils låtit sämre på en enda punkt, vilket gör mej säker på att (i mitt rum, med mitt system & mina öron) ordentlig dämpning är ett både enklet och mkt effektivt sätt att ta till för att 'få till' akustiken (dvs bli av med åtmintone en stor del av densamma).

Nu hörs mkt mer efterklanger, mkt mer djup och luft, dvs det djup och den klang som är inspelad, inte rummets egna mer eller mindre trevliga "bidrag".
Och är det "torrt/tajt" på plattan, ja då är det så även vid uppspelningen hemma hos mej, på gott och ont kanske, men jag föredrar *lite för torrt* om alternativet är *tvärtom*.

Detaljer myllrar UTAN att det blir ens halv-vasst, bara såååå behagligt.

(Ja, odrägligt vassa skivor blir ju inte bättre, men som sagt, inte sämre heller!)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/12/02 21:46:30
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/12/10 :  09:33:04  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Jag tänkte ge mig i kast att bygga en sånhär idag.

Ska jag starta en bildtråd i Bildreportage - Teknik & DIY?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/10 :  09:54:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Klart du ska

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000