HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 BudgetBudget Hifi och ljudabsorbenter
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lucabrassi
Member

74 Posts

Posted - 2006/04/17 :  10:36:53  Show Profile Send lucabrassi a Private Message  Reply
Hallå! har precis börjat med hifi, på ingen budget alls i sammanhanget, En rotel stärkare och ett par Klipsch högtalare. Mitt lystningsrum har gandska högt i tak, och det sjöng i hela rummet av oönskade frekvenser när jag spelade, (detta hade jag räknat med). Stående ljudvågor. Så jag byggde 4 absorbenter på 130 x 180 cm tre bakom anläggningen och en bakom soffan för att lindra den stora kala väggen. Jag har nu försökt lystna för att hitta alltings plats i rummet, men kan inte riktigt bestämma mej för vad som låter bäst, det låter självklart olika med olika möblerings setups, men jag vill naturligtvis hitta en setup som gör att det låter så bra som möjligt,Då är min fråga, med utgång bilden nedan. Tror ni absorbenternas verkningsgrad blir bättre om dom kommer ut hängande 20cm framför väggen? Eller hur hade ni gjort? Har en setup med soffa och högtalare som låter okey nu, men man kan ju alltid tweaka lite utifrån absorbenternas placering. Jag är helt ny i hifins underbara värld ;)

HIFI-nybörjare

Edited by - U1 on 2008/02/18 08:21:23

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/04/17 :  12:18:17  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
Vissa menar att man bör ha reflektion/diffraktion, snarare än absorption mitt emellan högtalarna för att stereobilden ska bli bra. Två absorbenter bakom vardera högtalaren och de andra bakom lyssningsposition kanske är bättre. Prova!

Dämpningen går djupare om du flyttar ut absorbenterna från väggen.

Vad är absorbenterna gjorda av. Är tyget glest (går det att andas genom)?

Kanske någon form av mätning vore bra. Kolla in andra inlägget i min medlemtråd (signaturen). Räkna ut resonanser samt mät med Tombstone och TimDec.

Efter det kanske billiga basabsorbenter vore lämpliga. De kan gömmas bakom/under soffan och bakom dina befintliga absorbenter.

Någon form av soffbord eller (mjuk) fotpall skulle hjälpa till att bryta upp golvreflexen (destruktiv interferens mellan reflex och direktljud).

Till sist: Sök på forumet - det finns gott om trådar där du kan läsa in dig. Sedan kan du komplettera med kvarstående frågor i denna tråd.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

lucabrassi
Member

74 Posts

Posted - 2006/04/17 :  12:41:30  Show Profile Send lucabrassi a Private Message  Reply
Tack för tipsen! ska kolla runt lite här och möblera om, absorbenterna är 6cm tjocka, innehåller gul bygg-ull, vet inte exakt vad det heter. Sedan klädda med ett tyg som är spänt över allt. Ja nu ska här mätas, men samtidigt är jag ju medveten om att mina grejjer kanske inte låter sådär superbra från början men jag får köra uppdateringar allteftersom.

tack! :)

HIFI-nybörjare
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/17 :  12:46:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Tror ni absorbenternas verkningsgrad blir bättre om dom kommer ut hängande 20cm framför väggen

20 cm är lite väl mycket för dom kommer att svälja en massa runt 1600 hz. Inget jätte stort bekymmer om du har dom bakom högtalarna. Jag hade haft dom 3-4 cm ut från väggen.

Kolla gärna hur det förändras i rummet med enbart 1 för att sen sätta in 2 osv. Prova gärna gärna olika placeringar med på sido , bak, fråntvägg.

quote:
Jag är helt ny i hifins underbara värld ;)

Ingen illa början

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

lucabrassi
Member

74 Posts

Posted - 2006/04/17 :  12:59:19  Show Profile Send lucabrassi a Private Message  Reply
ok tack! ska testa lite här, ja det finns ju en uppenbar risk med att ha ett tomt rum. Nästa uppdatering får bli en bra cd och sedan nya högtalare. Dom jag har nu spelar lite mossigt i lägre mellanregister tyvärr.

Kommer det förresten göra stor skillnad att fylla stativen? när man känner på övre delen av stativen när man spelar känner man vibrationer från högtalaren, och avtar ju längre ner på stativen man känner. men det är väl aldrig bra när stativen spelar med kan jag tänka mej :) ska söka lite info om det här på forumet!

Hej!

/Lucabrassi

HIFI-nybörjare
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/04/17 :  13:58:10  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
Du kan prova olika typer av fötter. Jag rekommenderar SD-fötter som vibrationsmässigt kopplar loss högtalarna från underlaget och effektivt minskar högtalarens egensvängningar.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/04/17 :  23:19:06  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Genom att bara se på dina absorbenter så har jag en kommentar om tjockleken.
Det är bättre faktiskt att ha en riktigt tjock absorbent istället för två tunna.
Detta därför att en dubbelt så tjock absorbent går en oktav djupare i frekvens.

Dina ser ut att vara ca 5cm tjocka vilket innebär att dom dämpar fint ner till 1700 Hz.
20cm dämpar bra ner till 400 Hz. Rekommenderar denna tjockleken som ett minimum faktiskt.
En tubetrap (sök på: tube trap diy)fungerar bra när den är hörnplacerad ner till gissningsvis 200Hz??
Någon som har dessa?

Från 35- 200 Hz är det egentligen bara basfällor som kan sänka efterklangstiden. Det finns trådar om basfällor.
Bokhyllor är bra och diffuserar (sprider) ljudet vilket får rummet att låta "större".

Lycka till!
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

lucabrassi
Member

74 Posts

Posted - 2006/04/17 :  23:40:39  Show Profile Send lucabrassi a Private Message  Reply
Hej! ja dom är 6 cm, funderar på att sätta dom dubbelt, ska testa i morgon att mäta mej fram till den bästa lösningen. Tack för alla svaren och tipsen! :)

HIFI-nybörjare
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/18 :  12:26:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Du får bättre dämpning i dom lägre frekvenserna genom att placera absorbenterna längre ut från väggen. Du får nog helt enkelt prova dig fram vad som blir bäst. Testa även med att variera ytan genom att plocka bort en av absorbenterna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/04/21 :  18:57:58  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Björn-Ola skrev: "Du får bättre dämpning i dom lägre frekvenserna genom att placera absorbenterna längre ut från väggen."

Ja.. så till vida att du har en "låda" där ena väggen består av absorbenten.
Alltså ett STÄNGT utrymmme bakom absorbenten.

Om man lutar skivan mot väggen eller har den kloss an, det gör inte mycket mer än att diffucera vissa våglängder.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/21 :  22:47:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Me nämda låda sp kan man ganska enkelt göra en bredbandsabsorbent. Kan man dölja den bakom ett tyg stycke så kan man täcka ett riktigt stort område , men det blir ingen liten konstruktion.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/12/11 :  14:20:31  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
quote:
Vissa menar att man bör ha reflektion/diffraktion, snarare än absorption ...

Diffusion, inte diffraktion

quote:
Ja.. så till vida att du har en "låda" där ena väggen består av absorbenten.
Alltså ett STÄNGT utrymmme bakom absorbenten.

Om man lutar skivan mot väggen eller har den kloss an, det gör inte mycket mer än att diffucera vissa våglängder.

Visst kommer den att gå längre även om man inte har ett slutet utrymme bakom absorbenten, men självklart kommer ljud som passerar med en tillräckligt flack vinkel mot väggen sett att reflekteras ut genom distansen mellan absorbenten och väggen och på så sätt minska dess effektivitet.

Däremot all ljud som passerar igenom absorbenten med en tillräckligt stor vinkel mot väggen att reflekteras tillbaka ut genom absorbenten och därmed dämpa ljudet 2 gånger om med principen att den absorberar extra effektivt den andra gången för frekvensen som har avståndet (beroende på vinel) som motsvarar 1/4 av frekvensen våglängd.

Genom att sluta utrymmet så tvingas alla ljud att passera inte bara in genom det absorberande materialet utan också ut, om vi naturligtvis bortser från det ljud som kommer att absorberas av eller fortplantas genom väggen.

Om du lutar en absorbent mot väggen eller ställde den "kloss mot" så blir det ingen diffusor mer än den hade varit tidigare, utan det är fortfarande en absorbent men du har förändrat hur ljudet reflekteras efter det att det passerat genom absorbenten eftersom man blandar in vinkel mellan golv och vägg. Faktiskt så kan man ha vinklat absorbentmaterial om man vill åstadkomma lite mer variabel effektivitet över frekvensregistret.

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/12/11 14:21:17
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000