HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Konstruktion av nytt hifirum?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2007/10/10 :  09:19:47  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Hallå alla vänner!!

Efter en lång frånvaro från forumet (ej den berömda "semestern") är jag nu tillbaka med lite ny energi.

Så har man äntligen gått och köpt sig ett hus efter en längre tids vild tur på en minst sagt vansinnig husmarknad och ett par formel 1 varv i budgivningarna. Men ett hus blev det till sist. 1 1/2 plan från 1980 med cykelavstånd till Lidköping och gångavstånd till Playa Vänern.

För att komma till saken så blir det nu äntligen möjligt att skapa ett rent hifi/bio utrymme jag drömt om länge. Metoden blir att riva en vägg på ovanvåningen mellan allrum och ett sovrum vilket ger ett stort v-rum i vinkel på ca 25-27 kvm.

Frågan i dagsläget är allmänt ställd eftersom jag inte kan bifoga ritningar etc just nu men frågan är hur akustiken kommer att bete sig i en kåk utan betongväggar och "hårda" ytor. Väggarna är vanliga uppreglade varianter med typ gipsskiva och taket vet jag inte men det finns ju vind ovanför så någon tjock, urstabil sak är det ju inte. Tilläggas bör ochså att det kommer att vara snedtak dels bakom stereon och dels bakom lyssningsposition.

Själva lyssningsdelen blir ca 3,5 meter bred och ca 6 meter lång från vägg till vägg.

Några erfarenheter och tankar i den luddiga frågan.

Lägger in ritningar etc. vid senare tillfälle.

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/01/03 13:23:54

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/10/10 :  10:14:05  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Låter som gynnsamma förutsättningar för välljud
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2007/10/10 :  11:50:59  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Tror du??

Varför då förresten?

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/10/10 :  12:19:02  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Avsaknad av hårda väggar brukar vara ett plus och snedtak är ofta bra Mjukare väggare blir en naturlig basabsorbent och tar bort en del av bumligheten man oftast hör i hårda betongrum.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/10/10 :  12:51:53  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Bortsett från att snedtak ger extra basförstärkning om högtalarna står i närheten så är det mest plus med det du räknat upp. Lite flexibla och sneda väggar sprider ut basresonanser och dämpar dem som är kvar lite grann. Om det är förvaringsutrymme utanför snedtaket finns ju goda möjligheter att bygga absorbenter om det skulle behövas också.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/10/10 :  15:34:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Låter okej, om än att 3.5 meter låter som något för smalt för att få till det riktigt riktigt bra.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2007/10/10 :  16:12:09  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Joo det är en aning smalt men trots allt några centimeter bredare än mitt nuvarande vardagsrum. Tilläggas bör ochså att högtalare kommer att stå ca 80 cm ut från bakvägg, dvs precis där snedtaket övergår till platt tak. Samma sak med lyssningspositionen som kommer ca 1 meter ut från bakvägg. Enligt preliminära uppskattningar kommer jag då sitta på spetsen i en "liksidig triangel". Ca 3 meter vilket är samma avstånd som idag lite drygt men med bra mer luft omkring.

Drar man ett 90 gradigt streck mot golvet från där snedtaken möter taket. Där kommer jag sitta och där kommer högtalarna att stå för förhoppningsvis optimal akustik vid lyssningsposition. Det känns som det borde funka. Och jag har en bra magkänsla men sen får man se i realiteten hur det blir. Man kan säkert ochså mäkla lite med akustiktak och golvval etc etc men det blir nästa års projekt.

Projektet påbörjas förhoppningsvis i Januari/Februari efter vi flyttat in.

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2007/10/10 16:15:15
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/03 :  13:21:29  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Då börjar det närma sig rivning av vägg och uppbyggn. av nytt musik/biorum.

Funderar lite över det där med väggar, tak o golv. En ev. uppstyvning av dessa. I min ursprungliga plan tänkte jag egentligen bara lägga nytt laminatgolv och tapetsera typ. Men ju mer jag tänker på det funderar jag på om jag inte skall styva upp runt om lyssningsrummet??

Räcker det isåfall med att skruva på ett lager gipsskiver till utanpå det tidigare lagret?? Och samma på snedtak och tak. Kanske lägga ut ett nytt lager spånskiva ovanpå golvet ochså??

Återigen är det en träkåk byggd 1980. Rummet blir på ovanplan. Golvet idag är klart knarrigt och känns inte särskilt "stabilt" men det kanske inte gör nått??

Några råd och tips här för jag är helt grön i området konstruktion av hifirum!

Man kanske borde börja med att riva mellanväggen enligt planering och sedan köra en "rålyssning" av rummet för att se hur rummet beter sig?

Mvh

/Dennis

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/01/03 13:22:02
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/01/03 :  14:25:35  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Att försöka stabilisera golvet som första insats tycker jag nog är det viktigaste. "Rålyssningen" mellan varven är absolut en bra idé!
Sedan hur väggar å tak "låter" tror jag du får lyssna å mäta dig fram till...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/01/03 :  19:43:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Dubbelt lager gips är trevligt.

Ang mjuka väggar är det tilltalande om man inte tänker göra något åt akustiken alls - då är det "mindre dåligt" än med hårda väggar (och i övrigt inga akustiktilltag).

Dock har mjuka väggar sina negativa egenskaper som inte heller vinner i konceptet "cost no object".

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/04 :  07:45:51  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Jo,

Har bollat tankarna med lite folk och kanske ändå kommit till slutsatsen att det får bli ett i början oförändrat rum. En vägg skall ju ner mellan allrum och sovrum och skapa ett nytt utrymme och nytt laminatgolv skall in (Typ Alloc med mjuk foam på undersidan) gör ju iallafall golvet något tystare. Men sen får jag prova mig fram helt enkelt.

Göra akustikförbättringar med diffusorer, absorbenter, gardiner, bokhyllor istället.

Sen får man se!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/07 :  08:51:44  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Kunde inte hålla mig!!

Var tvungen att koppla ihop anläggningen som stått i förrådet i drygt 2 månader nu. För att få en känsla för hur akustiken beter sig. Och det känns redan lovande kan jag säga.

Rummet (nuvarande allrum på ovanplan) är ca 3 x 5 meter i dimension och högtalarna hamnade ca 2 meter från varann med ca en meter till bakvägg (med fönster) och ca 50 cm till sidoväggarna. Vänster sidovägg är fullhöjd medan höger sida är snedtak. Spela som ni förstår på längden.

En snabb bedömning och genomlyssning av en kanske inte allt för hifi-riktig skiva gav ett brett och trevligt ljud med fast och torr och fin bas med bra upplösning och fin bredd på perspektivet.

Men samtidigt kändes det lite hårt och kyligt i vissa låtar. Vill även betona att rummet är HELT naket idag. Inga soffor, inga mattor, inga gardiner, inga möbler förutom ett gäng tomma bokhyllor som står längsmed rummet. Så man kanske inte skall störa sig på den kylighet och hårdhet man kunde uppleva. Ej heller att det kändes lite som i en kyrka. Ekooooo!!

Hursomhelst var jag klart överraskad över hur bra det ändå lät med tanke på att rummet är helt oinrett

Sen skall man även komma ihåg att Bladde elektronik vill bli ordentligt varm innan den vill spela fint! Och monoblocken har kylt ner sig i 2 månader nu så dom får koka in några dagar innan jag kör igång igen!! Skall prova lite mjuka underlag på golvet framför högtalaren för att se hur det blir.

Allt är egenligen bara ett experiment för om 1-2 veckor åker anläggningen in i förrådet igen! Dags att riva vägg och renovera upp det nya lyssningrummet!

Längtarrrrrrrrrrrrr!!

P.s Skall försöka ta lite bilder och lägga upp här snart. Före och efterbilder är alltid sköjjj!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/01/07 08:53:44
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/01/07 :  09:00:37  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
quote:
stått i förrådet i drygt 2 månader nu
Milde himmel! Hade jag aldrig överlevt. Jobba på nu.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/01/07 :  09:16:33  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
quote:
stått i förrådet i drygt 2 månader nu
Stereon är det näst sista som packas ner och det andra som packas upp. Endast säng har företräde.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/07 :  11:28:02  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply

Ja i ärlighetens namn är det KNAPPT man klarat sig!!

Har levt på drömmen om mitt nya rum när det är färdigt!!

Allt har liksom blivit försenat pga att Alloc inte kan leverera det golv vi beställt till vårt sovrum på bottenplan. Så vi sover i det blivande hifirummet idag!

Nåja.

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2008/01/07 :  13:12:34  Show Profile Send Joacim a Private Message  Reply
Du kan gå in på min länk på "Medlemmarnas system", "Uppgradering 7...", och få lite inspiration på hur Du skulle kunna gå vidare.

Du behöver inte gå lika långt som jag för att Du skall kunna få fullgoda resultat, utan vissa delar av det jag har skulle definitivt göra underverk (bas-absorbenter exempelvis?!)

Såsom EngelholmAudio är inne på, dubbelt lager gips, är alltid en bra start

rannagarden: Min stereo har varit nere i kartonger nu i 6 månader , men snart så skall grejerna upp

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/01/07 :  14:15:31  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Låter spännande!! Alla tips emottages med öppna armar!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000