Author |
Topic |
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/12/05 : 14:30:42
|
Ja, hur långt bör det avståndet vara? jag sitter med "soffan" dikt an mot väggen, eller ja, kanske huvudet är 20 cm ifrån väggen, och det kan låta lite platt, alltså främst djupet i ljudbilden verkar gå åt skogen.
Lutar jag mig framåt, så att jag har kanske 90 cm till bakvägg så låter det som om det är mer djup, musikerna är utspridda på ett trovärdigt sätt, det låter bättre.
Så, några tips om hur långt ut bör man sitta? Om man inte kan sitta så långt ut, hur tar man hand om reflexen bakom sig? Diffusera eller dämpa?
Material och tillvägagånssätt? |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
Edited by - U1 on 2008/02/18 08:24:25 |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/12/05 : 14:48:02
|
Om du sitter så pass nära så är diffusera inget alternativ eftersom ljudet inte hinner få någon nämnvärd spridning innan det hinner nå dina öron - så dämpa istället.
Det är ju det tidigare reflekterade ljudet du vill undkomma och det brukar man säga är de ljud som via reflektioner når lyssningsposition inom 20 ms efter direktljudet. Eftersom ljudets hastighet är 340 m/s så hinner det under dessa 20 ms hela 6.8 meter.
Alterantivet är förstås att flytta ut från väggen och diffusera. |
/Jonas
|
Edited by - EuphoniC on 2007/12/05 14:50:07 |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/12/05 : 14:53:21
|
Ok, så dämpa är grejen, några enkla diy alternativ? Jag bor väldigt tillfälligt nu, så någon "fin" lösning är inte motiverad, men en "billig" är motiverad. :) |
|
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/12/05 : 15:12:24
|
Den gamla "klassikern" med träram, minerallull och en luftspalt bakom fungerar ypperligt
Kika här så ser du hur enkelt det är Roda's absorbentbygge. |
/Jonas
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/12/05 : 15:42:39
|
Glöm inte en sak nu ! Och det är soffans inverkan, når den bara en lite bit upp i nacken så är det det störmomentet som försvinner när du lutar dig framåt.
Själv har jag hela huvudet fritt o sitter 3½ meter från bakväggen. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/12/05 : 15:52:52
|
Nope, det är inte soffan, jag har haft en annan tråd uppe, letat efter en hifistol med ett väldigt smalt nackstöd, så man kan luta huvudet mot någonting, utan att det sabbar ljudet.
Så, låg soffa, når inte ens mina skulderblad. |
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/12/05 : 16:00:03
|
Den påverkar ändå vilket hörs när du lutar dig framåt, för att verkligen verifiera så flytta fram den en bit.
Jag lurade mig själv på det viset, därefter blev det en fåtölj illa kvickt ! |
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/12/05 : 16:20:57
|
Men alltså, jag har inget nackstöd, bara en låååg soffa, plus att jag är "lång" |
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/12/05 : 16:32:24
|
Men den fångar upp ljudet iaf Ett enkelt test är att sätta dig på en pall framför soffan o jämför det mot att flytta fram hela soffan.
Bara för att den inte är i närheten av öronen betyder det inte att den inte påverkar. |
|
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/12/05 : 18:44:49
|
Det är dock många parametrar som ändras när man böjer sig fram. Det händer att jag gör så och provar för att sedan flytta hela soffan och jag hör inga direkta skillnader där emellan även om det tveklöst påverkar rummet. Har dock ingen soffa med extremt hög rygg utan den slutar en ung. på skulderbladen så öronen får "fri hörsel". Dock har jag en skinnsoffa och har en mjuk filt över ryggstöder för att minska de högsta reflekterade frekvenserna. Huruvida det är placebo eller ej vet jag inte men jag tycker mig höra en liten skillnad med och utan filt då jag sitter ordentligt nedsjuken -- händer också jag har en kudde bakom huvudet och upplever det positivt |
/Jonas
|
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2007/12/05 : 19:58:50
|
Kika här så ser du hur enkelt det är Roda's absorbentbygge. Någon som vet vart man får tag på skivorna han använder ? Mvh |
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/12/05 : 20:17:08
|
kika var ?
|
|
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2007/12/05 : 20:44:40
|
quote: Den gamla "klassikern" med träram, minerallull och en luftspalt bakom fungerar ypperligt
Kika här så ser du hur enkelt det är Roda's absorbentbygge.
Sådär
Länken liggen ovan .. |
|
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/12/05 : 21:10:38
|
Rockwool har akustikplattor:
http://guide.rockwool.no/sw14613.asp
Rockwool.se tar en dock till Paroc.se där det inte finns något motsvarande. Vanlig mineralull eller markskiva som har högre densitet fungerar bra. |
/Jonas
|
|
|
Kondensatorn
Member
120 Posts |
Posted - 2007/12/06 : 19:50:23
|
Vad har du för avstånd till väggen bakom högtalarna? blir väl djupare ljudbild om man kan flytta ut dom lite? kanske lättare än att flytta hela soffan |
Shanling CD T-100, ZERO 24BIT/192KHz DAC,Squeezebox V-3, Hegel-H1,Dual-721, Dynaudio Aries Diy Scanspeak 2 delat, Systemdek IIX |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2007/12/06 : 22:33:37
|
Då jag precis experimenterat med absorbenter under hösten och bla har en dämpplatta bakom huvudet (sitter nära vägg) så kan jag här och nu beskriva skillnaderna.
OPUS3 inspelning UTAN dämpning bakom huvudet: musikerna kommer nära det låter ljust på gränsen till dynamiskt och vasst, mycket surroundeffekt bakom huvudet, man sitter mitt i orkestern, lite Q-sound över det. Instrumenten svävar lite i rummet, klart spännande men man tröttnar på det i längden (typ 3 skivor)
OPUS3 inspelning MED dämpning bakom huvudet: Musikerna hamnar lite längre bort, mer "samlad" orkester, mjukt lättlyssnat, man blir inte lyssningstrött, låter djupare i längsled, helt klart en ljudbild man vill leva med när man lyssnat flera skivor.
Synt/pop: UTAN dämpning bakom huvdet: 3D ljudeffekter låter grymt, stor rymdkänsla, vasst, ganska hårt, man tror man har surround inkopplat, kompisarna tror att man har surround inkopplat, katten tror att man har surround inkopplat.
Synt/pop: Med dämpning bakom huvudet: Fortfarande en del 3D ljud men inte så markerat, mjukare men kanske inte naturligt mjukt, lite platt, man blir inte lyssningstrött.
Jag lyfter bort plattan bakom huvudet ibland både för mig själv och vänner och man föredrar helt klart dämpning bakom huvudet (Jag har glasfönster där) Så ni som inte har 15kvadratmeter dämpning i rummet för övrigt som jag har ni kommer kanske inte höra så stor skillnad som jag gör men helt klart är att reflexerna direkt bakom huvudet är mycket störande på musik som redan har inspelad akustik!!!!
De skivor som är Elektronica syntetiskt vinner mindre på att spelas upp där det är dämpat bakom lyssningspositionen. I det hela överväger ändå dämpning. och skulle jag ta bort all dämpning så kommer direktreflex vid sidorna samt bakom huvudet att vara det jag saknar mest.
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
|
Topic |
|