HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Hur ställa in Svanå V5?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/30 :  17:07:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Finns det nån tabell eller liknande över vilken spaltbredd man
skall ha på sina nyss inköpta Svanå V5-or för att ta 39 Hz?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - U1 on 2008/02/18 08:19:39

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/10/30 :  17:22:20  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Mina V6,or ställdes in med mikrofon i spaltöppningen och dunk i sidan med handflatan.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2007/10/30 :  19:17:49  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Jag tror inte att V5 "går" så djupt.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/10/30 :  19:20:23  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Vill minnas att V4:an fixar ned till 45 hz och V6 går ned till 25 hz så 39 hz borde vara ok för V5

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/10/30 :  19:40:19  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Jaså Bernt du kunde inte hålla dig Gör så här; Sätt den besvärliga tonen på repeat, skjut öppningen lite fram och tillbaka så kommer du tydligt att höra var tonen minskar i amplitud.
Kommer att göra underverk Hur många köpte du
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/10/30 :  19:50:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
En ledtråd är att öppningen skall vara liten vid låga frekvenser.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/30 :  20:41:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Jaså Bernt du kunde inte hålla dig Gör så här; Sätt den besvärliga tonen på repeat, skjut öppningen lite fram och tillbaka så kommer du tydligt att höra var tonen minskar i amplitud.
Kommer att göra underverk Hur många köpte du

Det var ju en enkel och bra metod, tack för det.

Jag köpte två stycken.

Jag körde LTS svep förut och ställde in på ett ungefär, men jag tror inte det blev klockrent. Jag kan ju köra med tongeneratorn i stället sen när jag gör det på Plinds vis. Enkelt att ställa in mitt på resonansen också om jag gör så.

quote:
En ledtråd är att öppningen skall vara liten vid låga frekvenser.
Jo det har jag förstått.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/31 :  18:17:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Oj! Underverk var ordet sade Bull...

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/10/31 :  18:25:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Härligt - jag har ett hum om din upplevelse Bernt! På diffusor.com finns testtoner att ladda ner. Produtker->basabsorbenter.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/31 :  18:51:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
"Size matters" skulle man kunna säga. De här absorbenterna (i kylskåpsstorlek)
käkar upp resonanserna så det blir helt soprent. Riktigt skoj detta!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2007/10/31 :  20:55:24  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message  Reply
Hur mycket absorberar en sån där v5 eller v6? Finns några uppskattningar? Om man tar ett rum på 25 kvadrat och vill dämpa 10 db på en puckel kring 70-80 hz? Hur många krävs och ska man ha en i varje hörn eller?

Jag funderade också på justeringen i öppning ovan av Bernt. Gör en centimeter hit eller dit flera db i dämpning? Hade det inte kunnat sitta en skala på dom så att man ställer in exakt på den frekvens man vill dämpa för att göra det enklare?

Edited by - Mikael2 on 2007/10/31 21:00:04
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/10/31 :  21:10:04  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Jag ställde in mina V6 på ett annorlunda sätt. En tjej som jag känner var hemma hos mig. Hon är grymt åksjuk jag körde Lts svep flyttade på porten. När hon vart mindre illamående var de inställda braaa.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2007/10/31 :  21:53:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jasså, du har redan börjat laborera med dem Bernt? Det är bra, gå före du så kan jag lära mig av dig.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/10/31 :  21:58:24  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
quote:
Hur mycket absorberar en sån där v5 eller v6?

Tror det rör sig om 2-3db i amplitud. Det låter inte mycket men den stora skillnaden är att efterklangstiden minskar ordentligt vilket gör att det bumlar betydligt mindre
De gör störst nytta i hörn men kan placeras var som helst.

Bernt! Köpte en jag oxå som jag stackat ovanpå en av V-6orna
Ännu torrare i basen nu!
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2007/10/31 :  22:46:11  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Jag har själv 2 st V6:or ståendes hemma, köpte dem för över ett halvår sedan men har inte justerat in dem än.

Stereotypen
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/11/01 :  07:29:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Bernt! Köpte en jag oxå som jag stackat ovanpå en av V-6orna
Ännu torrare i basen nu!
Snart får du väl inte plats själv i rummet!!!

Jag får eventuellt besök av en forumsmedlem idag med en liten trevlig portabel mätare, om man kan se nåt intressant på den så kanske jag postar bilder på hur staplarna ser ut. Vi får väl se vad vi hinner med.

Frugan handlade tyg igår för att klä in monstren.

quote:
De gör störst nytta i hörn men kan placeras var som helst.
Ställde mina upp i bakre hörnen, med öppningen så nära bakväggen det gick. Jag tror det blir effektivast.

Det var jätteenkelt att höra när det var rätt inställt när man gjorde som Plind skrev tidigare. Jag spelar mestadels från datorn så då var det självklara att ladda hem ett tongeneratorprogram att använda till detta. Inställningen tog ca 10 minuter.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/11/01 :  17:36:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Hur mycket absorberar en sån där v5 eller v6? Finns några uppskattningar? Om man tar ett rum på 25 kvadrat och vill dämpa 10 db på en puckel kring 70-80 hz? Hur många krävs och ska man ha en i varje hörn eller?

Relevanta frågor. Om jag får skriva om din fråga till
quote:
Om man tar ett rum på 25 kvadrat som har en 10 dB puckel kring 70-80 hz - hur många behöver jag för att slutresultatet skall bli lyssningsmässigt bättre?
quote:

Jag skulle vilja svara att 1 eller 2 stycken är för få och att 6, 7 stycken börjar låta overkill.

Till detta kommer lite rums-specifika egenheter som gör att det inte går att svara speciellt mkt mer exakt än just såhär. Det är lite därför det finns folk som jobbar med akustik så att musikälskare kan fokusera på att just älska musik.

[quote]Jag funderade också på justeringen i öppning ovan av Bernt. Gör en centimeter hit eller dit flera db i dämpning?

Öppningen stämmer av vid vilken frekvens VV4'an jobbar i. Antalet dämpade dB är egentligen konstant men eftersom placering sker i hörn fungerar dom bäst med en avstämning för problemfrekvensen. Sista meningen är överkurs men jag försöker gärna förklara mer om nån är intresserad, även PM går bra.

[quote]Hade det inte kunnat sitta en skala på dom så att man ställer in exakt på den frekvens man vill dämpa för att göra det enklare?

En god ide som skulle kunna ha sin baksida i att folk slutar lyssnar utan istället bara hänvisar till att "den är minsan rätt inställd". Lyssna, prova och tyck till! Eller anlita en gubbe som gör labbandet åt dig, få svart på vitt.

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/11/01 :  17:37:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Jag får eventuellt besök av en forumsmedlem idag med en liten trevlig portabel mätare, om man kan se nåt intressant på den så kanske jag postar bilder på hur staplarna ser ut. Vi får väl se vad vi hinner med.

Får man föreslå en redovisning av "injusterad vs stängd V5'a"?

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/11/01 :  21:59:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jo, jag har bilderna nu. Men efter strulet med bildservern har jag tappat bort namn och lösen... Någon som kan bistå med ett litet PM?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2007/11/02 :  06:50:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Kolla med Brewitz eller skicka bilderna till mig.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/11/02 :  18:26:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nu så...

Stängda V5-or:

En öppen, ställd på 39-40Hz. Den här blir jag inte riktigt klok på:

Två öppna, ställda på 39-40Hz:

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/11/02 :  18:29:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Förändringen är dramatisk. Men det syns inte så värst mycket på staplarna vad som händer.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2007/11/02 :  18:40:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det här både låter och ser lovande ut. Räkna med besök.

Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/11/02 :  20:35:20  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
quote:
Förändringen är dramatisk. Men det syns inte så värst mycket på staplarna vad som händer.

Det "dramatiska" är att efterklangstiden i det basområdet minskat vilket gör att det bumlar mindre
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/11/02 :  22:44:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jo, det vet jag. Man kunde inbilla sig att se mer på mätningen där men den mäter ju en annan sak.

Man kan ju i alla fall se att området runt 40 är lite rakare och även att dippen vid 120 mildras något.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/11/03 :  10:57:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Bäst mäteffekt får du om du helt avlägsnar V5'orna ur rummet, men redan här syns ju att amplituden ändrats till det bättre och som plind säger är ju "efterklangstiden" en viktig faktor i det hela.

Folk brukar tala om snabba element, att basen stannar snabbt, etc. När jag gör mätningar på baselement stannar baselementen på under 10 tusendels sekundrar. Ett rum däremot kan ha en bas som inte slutar svänga på en eller flera sekunder.

Klart du hör skillnad Bernt!

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000