HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Apparater mellan högtalarna - akustikproblem?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/10/31 :  08:39:35  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
En fråga till forumets akustik-erfarna: Påverkas ljudbilden av att apparater placeras mellan högtalarna?

Frågan är föranledd av att vi vill ha apparaterna (toppmatad CD-spelare, vinylspelare och rörförstärkare bredvid varandra) på bekväm betjäningshöjd, och då hamnar apparaterna nästan i nivå med högtalarnas diskantelement. Mellanregisterelementen sitter ovanför diskantelementen. Vi har nu en "magisk" musikåtergivning, som vi hellre vill förbättra än förstöra. Vi har ingen TV eller bildskärm mellan högtalarna.

Hälsningar Jamo

Edited by - U1 on 2008/02/18 08:23:44

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/10/31 :  09:14:35  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Hmm, förstår inte riktigt hur du menar Om du vill ha apparaterna bredvid varandra och möblera på bredden istället för på höjden så borde det väl inte bli så högt som upp till diskanten...
Hur högt är det isåfall om du ställer allt på höjden

Nåväl, min erfarenhet är att det är bättre att möblera lågt och brett än högt och smalt. Helst inget så högt upp som diskanten.
Jag har en 4-vånings Solid Tech möbel som jag gjort om till 2 st.
2-vånings istället. Tycker det påverkade ljudet positivt
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/10/31 :  09:54:09  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
quote:
Hmm, förstår inte riktigt hur du menar

Jodå, du har förstått helt rätt. Diskantelementen sitter 91 cm över golvet och bekväm betjäningshöjd tycker vi är "diskbänkshöjd", dvs ca 85 cm så det är ganska nära. Idag har vi ett fyrvånings Solid Tech plus ett tvåvånings Solid Tech. Förstärkaren är tung och det hela kommer kanske att tyngas ännu mer av en Base-platta under förstärkaren, så det är dags att tänka i andra banor än Solid Tech.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/10/31 :  10:38:20  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
2 st. 3-våningar kanske
Go to Top of Page

Raffe
Member

142 Posts

Posted - 2007/10/31 :  15:39:18  Show Profile Send Raffe a Private Message  Reply
Kan inflika att jag precis bytt min tjock-tv mot en platt o blev vääääldigt förvånad över hur stor inverkan tjockisen(antagligen) haft på ljudet. Fokus på röster blev oerhört mycket bättre men även förbättringar i basen blev klart tydliga efter att det blivit luft mellan högtalarna.

Korta kjolar är bra ju mindre långa dom är.

Å så här ser min anläggning ut för tillfället:
Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/10/31 :  16:30:15  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
men om högtalarna står framför bildskärmen på TVn borde väl inte det ha någon inverkan eller är jag ute o cicklar som vanligt.
Go to Top of Page

Raffe
Member

142 Posts

Posted - 2007/10/31 :  17:18:13  Show Profile Send Raffe a Private Message  Reply
poppen:

Givetvis inte, men då hade jag fått ha högtalarna på soffbordet;-)

Men frågan gällde ju över grejor som stod mellan högtalarna o det var iallafall det jag svarade på...

Korta kjolar är bra ju mindre långa dom är.

Å så här ser min anläggning ut för tillfället:
Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/10/31 :  17:58:07  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
men om högtalarna står framför bildskärmen på TVn borde väl inte det ha någon inverkan eller är jag ute o cicklar som vanligt.

Det påverkar visst, risken är hög att du får elaka (ljud)reflexer i bildrutan om du inte har någon fullständigt abnorm placering med högtalarna otroligt brett isär och/eller lååångt framför tv'n. Dessutom kan chassit vara resonant och jäkligt så att det spelar med.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/10/31 :  19:16:09  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
Jag har förstått att en TV eller bildskärm mellan högtalarna kan påverka ljudbilden negativt, så de är redan bortvalda. Övriga apparater då? Det kanske t.o.m. kan vara positivt med lite brôte mellan högtalarna som dämpar och diffuserar?

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/10/31 :  19:55:47  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Jamo: Jag hade ett rack of silence mellan högtalarna innan (4-vånings) otroligt lyft när jag fick bort det. Mina högtalare stod ca 0.5m framför racket. Kan bara säga, få bort det, du ångrar dig inte.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/10/31 :  20:04:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
En relevant fråga i sammahanget är vad man ersätter stereoracket med! En kal bakvägg?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/10/31 :  21:59:55  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
quote:
En relevant fråga i sammahanget är vad man ersätter stereoracket med! En kal bakvägg?

Planerna just nu är att ersätta två Solid Tech-rack med en ca 170 cm lång bänk mellan högtalarna och det är valet av höjd på denna bänk som jag söker stöd för i denna tråd. Men allt eftersom tråden utvecklats så kanske ett nytt problem dyker upp: Behov av diffusion eller annan akustikbehandling mellan högtalarna? Jag vill informera om att utrustningen står diagonalt i ett hörn och inte mot en bakvägg.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/11/01 :  18:00:00  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Sträva efter att ha låg bänk mellan högtalarna (eller helst ingen bänk och diffusor i stället). Hos mig blev diskanten och ljudbilden bättre sedan jag sänkte min flexy-bänk som nådde upp till och över diskanten.

quote:
poppen
Posted - 2007/10/31 : 16:30:15

Jag tycker det påverkar en hel del.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2007/11/01 18:00:23
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000