HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Ståpäls på toppen - JBL Everest
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2007/10/17 :  22:04:47  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vi var några medlemmar ifrån AÖ som träffades på Audio Consept för att kolla in JBL Everest och jag tänkte skriva lite om mina intryck.

Stativet tog jag inte med mig så det blir få och inte så bra bilder men hoppas att några ord extra kan kompensera för det.



De nydesignade hornen har samma grundform som Array modellerna men är väldigt mycket större med en öppning som är väldigt bred.

JBL har lyssnat noga på vad den Japanska marknaden vill ha för den här modellen vilket gör att man prioriterat känslighet och ljudtrycksförmåga före djupbas. De går inte så djupt som de ser ut att göra samtidigt som de kan spela med full energi hela vägen upp så ibland ville jag att man balanserat lite mer bas än topp.

OlaH fick reda på av Hans-Olov att den vackra(?) lådan är gjord i Danmark.

Här sitter Imperial och tittar i en bok om JBL historien.


Jag smet lite extra tidigt från jobbet så jag fick sitta en stund alldeles själv med mina egna skivor och här är några intryck från den stunden.

Först spelade jag ett körverk av äldre sort i en mycket trevlig inspelning. Everest gräver otroligt djupt in i inspelningen och jag hade ett litet samtal med Hans-Olov om det och han trodde att det berodde på den mycket låga distorsion som mellanregistret har. Jag vet inte men det låter ju ganska logiskt.
Ljudpanoramat var enormt som den här inspelningen har och inspelningslokalen och röster var otroligt fint utmejslade. här fanns värme och finess på samma gång.

Mer kommer snart

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2007/10/17 22:10:41

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/10/17 :  23:21:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

En lätt avundsjuka sprider sig...

De där hade jag verkligen velat lyssna till.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/10/18 :  00:03:21  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Härligt att se, JBL kan det där med högtalare :)

Synd bara att alla högtalare som är värda att ha, kostar en förmögenhet + några tusen till.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/10/18 :  00:31:58  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
ooojjj säger jag bara vill ha
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/18 :  01:08:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
De där hade jag verkligen velat lyssna till.

Jag med...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/10/18 :  02:24:07  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Det var väldigt,väldigt roligt att lyssna på dessa skapelser som var sanslöst snygga byggen,
Jag tror att dom hade låtit ännu bättre i rummet utanför "svanå rummet" där dom stora MBL:erna 401E står och lite längre lyssnings avstånd till lyssnings platsen då hade det blivit "skit kul" att lyssna på musik.

trots allt så är det sanslöst kul att ha få lyssna på dessa mycket fina högtalare,tack Robert.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/18 :  06:28:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Halvt OT


Om lådan, den är byggd av ett företag i Danmark som bla bygger till Audiovector, System Audio, Dali, Kibri, Helio Audio,Magico Mini etc.
Dom har kommit på ett snitsigt sätt att fräsa fram en låda ur ett stycke mdf/spån fanerat o klart.




Audio Physic Avanti 5 innan ihopvikning o limmning.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/besogsartikler.asp?articleid=1450&zoneid=4


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/10/18 :  09:06:31  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Det där är otroligt smidigt att bara vika ihop o limma. Man gör likadant med Carlsson lådorna (då jag praktiserade där). Färdigfanerat o klart.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2007/10/18 :  12:28:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nästa skiva var Linda Ronstadt som sjunger gamla låter tillsammans med Nelson Riddles orkester. Den är inspelad av Georg Massenburg och har ett väldigt trevligt ljud.

Här fanns fantastiskt upplösning, detaljer och dynamik och dyyyynamik och dynamiiiik. Ni förstår ungefär va??
Det är helt otroligt hur tysta själva lådan är som inte märks överhuvudtaget. Koppla det till mellanhornets otroliga frihet i ljudtryck så blir det något alldeles extra vad det gäller naturtrogenhet.

Ljudbilden var härligt stor och det är enkelt att höra precis placering av instrument och andra ljud

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/10/18 :  12:47:48  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
F.n att man fick hoppa över det igår.

Men jag ska försöka ta mig dit idag


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/18 :  18:17:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Intressant när DU formulerar dig så Micke!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2007/10/18 :  18:56:49  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nästa skiva var vår store, nye vän Bonamassa med hans live skiva som jag är grymt förtjust i. Jag körde mest spår 8 där hans spel är nära genialiskt i min mening. De melodislingor han hittar tillsammans med hans sätt att utsmycka låten är makalöst.
Den här inspelningen är som så många andra liveinspelningar med rock band lite sådär men den avslöjade två saker om Everest:
Djupbasen är inte riktigt där även om den bas som finns kan spela grymt högt så har man offrat det mot den allra djupaste frekvenserna.

Diskant hornet kan spela lika högt och det kan bli lite jobbigt när man har lite sämre inspelningar. Sen är vi ju inte så vana vid det och kontrasten till en lite stor mot dome diskanter som mest låter fjsst, fjsst vid lite volym.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/10/18 :  21:06:05  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Jag tyckte dom lät väldigt rent, men jag hade väntat mig mer. Ljudbilden tyckte jag var för stor, dvs rent diffus på många skivor. Jag skulle ha vinklat in högtalarna mera. Men rummet blev lite litet med dom där bjässarna så det var väl en kompromiss. Förstärkeri hade jag valt McIntosh, för en varmare klang uppåt.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/10/18 :  21:58:30  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Det är alltid intressant att lyssna på sånna här speciella skapelser. På jazz-musik tyckte jag det saknades lite upplösning. Men när Micke satte på Bonamassa förstod jag varför folk gillar dom här högtalarna
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/10/18 :  23:06:43  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Kul att lyssna på högtalarna ... De har absolut en viss charm över sig ... Har annars ungefär samma intryck som Harry_up, ljudbilden var för stor och t.o.m. otydlig (om det nu berodde på högtalarna eller elektroniken vet jag inte ...). Och stundtals tyckte jag att man kunde höra att delar av musiken kom från enskilda element, helheten gick liksom lite förlorad ... Men det är klart att de är imponerande skapelser ...

Johan
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/10/18 :  23:18:37  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Harry_up , Litet ? tycker rummet ser jätte stort ut, är det bara en synvinkel ? eller behöver everest 50kvm+ ?
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/10/18 :  23:47:18  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Förresten, jädra Lovan, när ska du ta med mig på någe intressant lyssning ? Jag vill också höra Everest :)

Iförsig så har jag hört Nerik:s system, är man nära då ?

Edited by - tian on 2007/10/18 23:48:14
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/10/19 :  00:01:22  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Rummet är hyfsat stort, kanske 8m x 5m, men lite för smalt för Everest.
Ifs är rummet som en japansk lägenhet eller en amerikansk entré, men Everest är så breda att det skulle varit önskvärt med kanske 1 meter till i bredd. Annars så är ju hela butiken jättefin och förstås Svanårummet också.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2007/10/19 :  09:30:23  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag håller med om att en större invinkling hade kunnat förbättra ljudet för sidoreflexerna var lite för framträdande och gjorde ljudbilden diffus i kanterna. Svanå rummet är otroligt bra men för egen del så tycker jag att diffursion för så starka sidoreflexer som Everest ger inte räcker. Hornet sprider grymt brett. Därför håller jag med att ett lite större avstånd till högtalaren hade varit positivt samtidigt som sidoreflexerna behöver vara mer dämpade eller fördjöjda längre = längre till sidoväggen.

Det tar inte bort att det här en högtalare som gör väldigt mycket rätt och för egen del så blev jag väldigt positivt överraskad av mellanregistret och den snygga övergången ner till basarna som var verkligen elegant. Det var svårt att hitta den helt enkelt. Loreena McKennit hade jag -som alltid - med mig och hennes musik har flera instrument som glider över just den här övergången och Everest klarade den utan minsta svårighet. Återigen så gräver de otroligt djupt in i inspelningen om man sitter i sweetspot men sitter man lite på sidan så drabbades vi av att sitta så nära att hornets riktverkan blev för tydlig. Ljudbilden hoppade lite från höger till vänster om man rörde huvudet för mycket.

Nästa post så skall vi titta på batterierna....

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/10/19 :  15:22:27  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Att det lät bra var ingen överraskning för oss som har JBL drivers. :-)
Hoppandet då man flyttar sig lite går att minimera med invinkling också. Dessutom så låter drivers aningen mjukare om man inte får mitten direkt mot sig så, vinklingen skulle kunnat lösa en del "problem".
Däremot så är jag personligen övertygad om att jag inte skulle köpa Boulder till dom där högtalarna.
Skulle valt McIntosh vilket hade gjort toppen trevligare. Tydligheten i mellanregistret (mycket hög) blev också en antydan till för ljust ljud då man spelade lite högre. Eller kanske ännu hellre kört biampat med rör på hornen.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2007/10/20 :  02:16:36  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Jag håller med om rummet, tänkte inte så mycket på riktandet av högtalare när jag lyssnade (har inte så mycket erfarenhet av varken horn eller JBL), men jag tror er. Men var det inga andra än vi fyra som var där samtidigt som tyckte att det lät horn? Framför allt röster låter som någon satt en tratt framför Eller är det underförstått när man lyssnar på hornkonstruktioner?

quote:
Den här inspelningen är som så många andra liveinspelningar med rock band lite sådär men den avslöjade två saker om Everest:
Djupbasen är inte riktigt där även om den bas som finns kan spela grymt högt så har man offrat det mot den allra djupaste frekvenserna.


Det syns ju redan på pappret De skärs vid 45 Hz och spelar ned till 32 Hz (-10 dB). Detaljerad info
http://www.jbl.com/home/products/product_detail.aspx?prod=DD66000CH&CheckProduct=Y

/Erik

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2007/10/20 :  17:13:49  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply
jag skrev lite på euphonia; http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=4586&st=15

Den absolut största marknaden för JBL´s highend-högtalare finns i Japan och Kina ! Därför är den anpassad efter denna marknad vad det gäller avstämningen i basområdet. Just i svanårummet på audioconcept blir detta än mer påtagligt då det finns djupbasabsorbenter, detta gör ju att djubasegenskaperna blir än mer opåtagliga Någonting man kan ha i åtanke.

De skulle låta anourlunda i ett "vanligt" rum, med lite rumsbidrag. Avsaknad av lägre bas, kan ju göra så man blir lyssningstrött, eller tycker att toppen är vass. örat är ju avslappnat i och med att man inte har lika mkt tryck på ytterörat. Dessa högtalare har löjligt låg dist och det spelades rätt starkt, någonting man märkte när man försökte tala med varandra

En idealisk combo, vore... Superduperanläggning i ligan 136db++ kontinuerlig output;

2 x JBL Everest DD66000 fronthögtalare
4 x JBL Array 1500 subbas
TacT RCS 2.2x försteg med aktiv delning
Valfri CD med digitalutgång
Valfritt slutsteg, gärna 600watt ut kont, 2kw peak eller mer !

JBL Everest delas vid 80 - 80 Hz mot bashögtalarna !

Och självklart ett väldämpad lyssningsrum !!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

Edited by - Niklas Nord on 2007/10/20 17:15:08
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2007/10/20 :  21:48:11  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Batterierna ger spänning av kondingarna i delningsfiltret men varför de sitter där vet inte jag. Vi fick ingen förklaring till deras existens men någon kanske vet bättre och kan posta en förklaring.

Alla byglarna är till för en lite nivåjustering av elementen + att man kan välja vilken av basarna som skall ta hand om vilket register.

Så här såg det ut utan luckan på plats


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/20 :  22:48:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ibland spänningssätter man kondensatorerna i delningsfiltret, det skall tydligen göra
dem mer linjära har jag läst. Jag har inga egna erfarenheter av detta dock.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/10/20 :  23:01:47  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
High Fidelity mixtrade en del med det i "Speak-abyss" projektet med som dom beskrev det, bra resultat. Det går dubbelt så många (2) och dubbelt så stora kapasitansvärden (seriekopplade) för att göra "samma sak". Batteriet kopplas från punkten mellan kondensatorena till jord via ett motstånd (ca:10k om jag minns rätt). Om det är samma lösning i det här projektet är iofs en annan femma
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/10/20 :  23:46:42  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Behövs resistorn? Räcker väl med att man bara sätter pluspolen där och minuspolen i jord?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000