HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Matrialval och dess olika klang.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/02/01 :  16:53:18  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Det är farligt att komma med generaliserande åsikter när det gäller skivspelare eftersom det är så många komponenter involverade från pickup till tonarm till verk till phonosteg

Jag har bara hört Simply Black en gång (jag tror det var med SME V) och den användes tillsammans med phonofix och den fick rejält stryk av en billig Rotel CD-spelare för några tusenlappar. Den hade de egenskaper som Daniel tillskriver akryltallriken....
...kanske Mirre har en "magic touch"

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/01 :  17:33:52  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Som sagt, att jämföra olika tallrikar helt subjektivt, med olika kringutrustning lr ens samma, är rätt meningslöst i min mening. Vill man verkligen veta så bör man kolla upp vilket ämna som ger minst resonans och om i vilka områden den gör det. Huvudsaken med tallriken måste ju vara att slippa vibrationer från motorn letar sig vidare.
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2007/02/01 :  18:01:52  Show Profile Send Daniel a Private Message  Reply
Det är väl kul att det kan komma olika åsikter och intryck. Om alla tyckte likadant skulle det bara finnas en skivspelare. Jag tror visst att Mirres spelare kan åka åttor runt en LP12. Den är ganska olik de spelare jag talade om innan. Brinkmann La Grange åkte åttor runt en LP12:a vid lyssningt i ett och samma system. Jag har hört LP12:or som låter fantastiskt, och de som låter trist. Det är ju som sagt ett helt system som ska lira ihop.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/02/01 :  18:24:50  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Ja, jag kan bara uttala mig om jämförelsen med min LP12, och det är INTE menat som en sågning av LP12, utan bara ett konstaterande av vad jag upplevde.
Innan bytet så upplevde jag inte LP12 som trött, och den blev ju inte sämre bara för att jag bytt den mot något annat.
Om du Eliot upplevde att en Rotel Cd lät bättre än SB med SME V, så är ju det din upplevelse.
Jag har själv haft Rotels RCD990 som var deras bästa cd spelare för några år sedan, och den fick smäll på fingrarna av min LP12.
Men allt är ju subjektiva intryck av var och en, vi har ju olika preferenser, och vad är rätt och vad är fel? Jag kan bara svara för mig själv.
Mjukvaran har ju även den som vi alla vet stor betydelse.
Till sist kan jag bara hålla med Daniel, om att matchning är A och O.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2007/02/01 18:27:09
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/02/01 :  23:46:22  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Jag menade Acryl som en del av plinten, tallriken tror jag inte heller är så lysande men det finns så många andra faktorer att det nog inte går att säga något bestämt. Att blanda material tror jag är bättre än att ha ett enda.
En metalltallrik kan ju låta helt olika med olika mattor, precis som en acryl...
Jag hör större skillnad mellan direktdrift och remdrift !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/02/02 :  01:06:02  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
Om du Eliot upplevde att en Rotel Cd lät bättre än SB med SME V, så är ju det din upplevelse.
Jag har själv haft Rotels RCD990 som var deras bästa cd spelare för några år sedan, och den fick smäll på fingrarna av min LP12.

Ta inte det så allvarligt - jag tror att det till stor del hade att göra med undermåligt phonosteg

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/02 :  01:57:33  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
quote:
Det är väl kul att det kan komma olika åsikter och intryck. Om alla tyckte likadant skulle det bara finnas en skivspelare.



Absolut. Men då får han som ställde frågan lika många svar som det finns matrial. Så mitt tips till han är om han verkligen vill veta vilket som ger minst resonans vidare till skivan, så får man kolla upp resonanstester på olika matrial. Annars blir det ju det vanliga "hifi svaret", lyssna själv (eftersom alla ger olika svar)
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2007/02/02 :  09:39:38  Show Profile Send Daniel a Private Message  Reply
Ja fast jag begriper inte hur ett resonanstest av ett material skall kunna hjälpa mig att förstå hur en grammofon låter. Det är ju så många delar och material som spelar ihop.

Jag är i alla fall betydligt mer intresserad av att sitta ner och lyssna på musik än att stå i et lab och mäta. men jag respekterar helt och fullt att man tycker det är roligare att mäta och labba. Sen litar jag faktiskt helt och fullt på mina öron. Och är i ärlighetens namn inte ute efter det mest korrekta. När musiken berör mig och det är kul att lyssna på musik. När jag tillbringar mycket tid i lyssningsrummet. Då är jag glad. Ofta är det så att det mest njutbara också är det jag anser vara mest neutralt, korrekt och transparent. Men inte alltid.

jag tror också att många musikälskare förhåller sig subjektivt till sina upplevelser. Och att lyssna själv är det ända sättet att få veta vad men tycker om. Speciellt med grammofoner som kan låta så olika. Ett forum, en tidningsartikel, goda vänners sällskap eller varför inte en mätning av olika materials resonansegenskaper, kan peka en i en viss riktning. Det slutliga omdömmet måste man dock fälla själv. Tycker jag i alla fall.

Om man får lika många åsikter som det finns material så blir det ju inte så många åsikter i grammofonvärlden. Det intressanta är dock när man får en överväldigande majoritet som tycker lika. Om 90 av 100 personer tycker att akryltallrikar låter stumt och dött, så kanske det kan vara en vägledning. Men det kan ju vara så att man tillhör de 10 som gillar akryl. Därför måste man lyssna själv.

Det jag vill säga är att jag inte tror på en absolut sanning som gäller alla, och som man kan mäta sig till. Jag tror defenitivt inte att man besöker hififorum.nu för att finna sanningen, Jag tror man är här för att man har en hobby man älskar, och att man gillar att snacka med andra som delar den hobbyn.

Edited by - Daniel on 2007/02/02 14:55:58
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/02/02 :  14:27:05  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Mycket bra skrivet, Daniel!

Ingen annan kan välja komponenter till vårt eget system för alla har sina egna ljudideal etc.
Sen gäller det för de allra flesta att man måste ta hänsyn till priset också. Då känns det inte så kul om någon rekommenderar en komponent som kanske kostar mer än hela anläggningen!
Vad är vitsen med det? Stoltsera att man själv har minsann en extrem dyr anläggning?
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/03 :  16:57:50  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Att lyssnar och mäta är ju i symbios med varandra. Hör du skillnad så kan du mäta den skillnaden. Så då kan det förklara varför det låter olika. T ex att "matrial A" är sämre på att stoppa vibrationer, och därför påverkar signalen och vissa gillar det bättre än "matrial B" som stoppar dessa och man hör en mer ren signal. Och det gillar andra bättre.
Rätt enkelt enligt mig.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/02/03 :  18:44:43  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Huvudsaken med tallriken måste ju vara att slippa vibrationer
Man kanske kan testa ut det material som ger minst vibrationer ihop med en viss spelare och tonarm, men varför skulle just det vara det avgörande? Det kanske låter trist och dött. Vad ska man se'n mäta?
För mig verkar det mer pålitligt att lyssna sig fram i detta fall.


edit: Förtydligande

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2007/02/03 23:09:28
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/02/03 :  22:44:25  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Daniel, ett klockrent inlägg


quote:
Att lyssnar och mäta är ju i symbios med varandra. Hör du skillnad så kan du mäta den skillnaden.


nin, har du något bra exempel där mätning och lyssningsresultat sammanfaller?, för ditt resonemang är ju ganska sunt.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/04 :  04:47:02  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
quote:
Man kanske kan testa ut det material som ger minst vibrationer ihop med en viss spelare och tonarm, men varför skulle just det vara det avgörande? Det kanske låter trist och dött. Vad ska man se'n mäta?



Nja, samma matrial lär vara likadan mot vibrationer, oavsett vilken arm lr spelare du har. En sten är lika hård oavsett om du slår på den med hammare lr bomull
Alltså, som jag sa, om man vill ha opåverkad ljudåtergivning. Såklart kan man välja det som påverkar ljudet så man gillar det.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/04 :  04:49:57  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
quote:
nin, har du något bra exempel där mätning och lyssningsresultat sammanfaller?, för ditt resonemang är ju ganska sunt.



Det är väl dom gamla vanliga, rör och dist mm. Vi hör ju typ 20-20 000 khz (om vi har tur), det är ett extremt litet område att höra.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/02/04 :  09:11:51  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

quote:
samma matrial lär vara likadan mot vibrationer
Jo, men resonansproblem kommer väl bero på hur den samverkar med en specifik spelare, motor och tonarm?

Är spelaren flytande avkopplad eller solid, hur är spelarens stabilitet och dämpning utformad, är tallriken direkt- eller remdriven, plintens tyngd, hur arbetar motorn, centervikt, tonarmens vikt, styvhet och dämpning?

Och vad jag menar är att (när allt om tallrikens minimerade vibrationer är kartlagt), hur vet man att det är just detta som är styrande för bästa återgivning? Det är väl bara ett antagande?

Tallrikens vikt kanske styr mycket mer, lätt för vissa, tung för andra konstruktioner. Två spelare som mäter likadant på ett gäng parametrar (exvis rumble, wow, flutter) kan låta totalt olika. Vad vet jag?


Din synpunkt är intressant nin, men frustrerande nog tror jag inte det är den bästa vägen i detta fall.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/05 :  00:42:31  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
quote:
Jo, men resonansproblem kommer väl bero på hur den samverkar med en specifik spelare, motor och tonarm?



Nej, ser faktiskt inte varför tonarmen skulle ha något med resonansen i tallriken alls att göra. Om du ställer en pinne brevid en sten så ändras ju inte stens resonans. Att specifika spelare skulle ändra vet jag inte heller hur man skulle få det till? Motorn däremot är ju den som kan ställa olika krav, enligt mig. Beroende på vilka vibrationer den lämnar ifrån sig så ställe det antagligen lite olika krav på tallriken. Dock är frågan, är det stora skillnader?

Men helt klart, vill man ha en tallrik som spelar med musiken, så är det bättre att bara rent lyssna. Det jag menade var om man ville ha en tallrik som inte spelade med, utan bara låt nålen hämta ljudet från skivan utan tillägg.
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2007/02/05 :  14:47:38  Show Profile Send Daniel a Private Message  Reply
Tack för de glada tillropen

På ett sätt sitter ju faktiskt tonarm och tallrik ihop med varandra, och borde därför resonera med varandra, om ni förstår vad jag menar? Slår man till talriken så fortplantas ju vibrationerna genom lagret, plinten/subchassit, genom tonarmsplattan till tonarmen.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/05 :  15:36:41  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Och därför bör ju en tallrik som ger minst resonans vara den som är bäst lämpad, lr hur
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/02/05 :  17:39:12  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Och därför bör ju en tallrik som ger minst resonans vara den som är bäst lämpad, lr hur
Ja, men det beror ju bland annat på vilken spelare, motor, arm och vilket fundament man har. Resonansfrekvenserna måste ju exciteras i systemet för att de ska bli skadliga.

Men, låt oss tills vidare köpa antagandet att tallriken skall vara så död som möjligt för att minimera risk för resonans i systemet.

Fråga 2: Hur vet man att det är just systemets resonans man ska minimera? Den döda tallriken är kanske/förmodligen jättedålig vad gäller andra egenskaper. Den kanske är för tung t.ex.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/05 :  18:37:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Helt rätt, Calle_jr! Man måste se helheten och ibland tvingas man inse att den enskilld komponentskvalite måste minskas för att vinna totalt sett.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/05 :  21:27:49  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Varför skulle en helt "död" tallrik vara dålig på något annat? För tung? Det finns tallrikar sdom väger 20-30 kilo som folk använder. Det är bara att göra den så tunn som det behövs.

Så förklara vad som skulle låta sämre med en helt "stum" tallrik? Ja, mer än att den inte färgar ljudet dvs.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/02/05 :  22:25:57  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
förklara vad som skulle låta sämre med en helt "stum" tallrik?
Jag säger inte att det låter sämre med en stum tallrik. Jag säger att man missar andra viktiga egenskaper om man endast studerar detta och att man t.o.m riskerar försämra dessa om man gör tallriken onödigt stum eftersom man blir begränsad i materialval.

Jag menar också att det är en förhastad slutsats som kommer av att det är en egenskap som är lätt att mäta.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/06 :  03:34:04  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Men. Om tallriken inte är med och påverkar ljudet, för att den är stum. Vad är det då för egenskaper som kan bli sämre? Det enda är ju egenskapen av att tallriken inte färgar ljudet trevligt som någon annan tallrik kan göra.

Man behöver ju inte göra saken svårare än vad det är
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/02/06 :  06:58:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det existerar inga material som inte har resonanser. Det finns däremot mer eller mindre resonansdöda material och tekniker för att minska resonanser. Laminering, dämplimning, gummidämpare, ... Ja teknikerna skiljer sig åt, men alla har som mål att sänka de resonanta egenskaperna eftersom en fullständigt stum tallrik utan några som helst resonanser inte existerar. Den helt stumma tallriken är en utopi som man strävar efter.

Det är ofta i de minsta detaljerna som skillnaderna och ingenjörskunskapen hos de konstruerande företagen ligger.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/02/06 :  10:22:09  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Om man lyfter ut en komponent ur skivspelaren och kontrollerar den enskilt kan den ha en tydlig ringning, som min ytterskivtallrik i MaZak-legering, men när den ligger på innertallriken är den stum. Då tycker jag att konstruktören har läget under kontroll.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000