HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vad är galet?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

josa1
Member

91 Posts

Posted - 2007/02/16 :  08:35:34  Show Profile Send josa1 a Private Message  Reply
Jag har ett oerhört irriterande problem som yttrar sig att ljudbilden ligger ca 2-3 dm till höger från centrum räknat när jag avspelar vinyl. Byter jag till CD ligger ljudbilden perfekt i mitten.
Följande fel kan sannolikt uteslutas: förstärkaren (har bytt till andra ingångar), kablaget mellan förstärkare och RIAA (har bytt till andra och problemet kvarstår), skivspelaren står i perfekt våg, PU inställningarna är kollade och OK, dipparna i RIAA är lika inställda för båda kanalerna.
Detta gör att mina tankar rör sig kring RIAA-steget men hur kan det bli så här. Det är ett ASR Mini Basis. Ljudet i övrigt från vinylriggen är så bra som man kan förvänta sig av den utrustning jag har. Upplevelsemässigt tycker jag det verkar som om typ "knaster" från vinylavspelningarna presenteras lika i båda kanalerna, men alltså inte musiken. Är det någon som har något uppslag till åtgärd eller är jag bara petig. Tyvärr har det gått så långt att jag gärna inte lyssnar på vinyl.

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/02/16 :  09:41:53  Show Profile Send MartinH a Private Message  Reply
Pröva med en annan RIAA, annars kanske det har nått med pickupen att göra...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/02/16 :  10:58:08  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det kan var puppan som krånglar försök minska vikten på antiskatingen så att du får den mer centrerad det kan hjälpa.

Anders

Edit: ändrade ord för bättre förståelse

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2007/02/16 14:00:42
Go to Top of Page

josa1
Member

91 Posts

Posted - 2007/02/16 :  11:17:23  Show Profile Send josa1 a Private Message  Reply
Det här med antiskating. Hur funkar det? Jag begriper vad det är till för men skall jag öka eller minska när ljudet drar åt höger från lyssningsposition räknat?
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/02/16 :  11:17:30  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Byt kanal före och efter RIAAn så hör du om det flyttar sig, annars är det väl pickupen ?
Det kan vara som Bubbel säger, antiskatingen, det stämmer inte alltid enligt teorin...
Om du har möjlighet så är det lättare att ställa in alltihop när man lyssnar i lurar.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/02/16 :  11:45:19  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
"Tyvärr har det gått så långt att jag gärna inte lyssnar på vinyl."
Skojar du eller?
Vrid balansen lite till vänster då, eller flytta dig till vänster 2-3 dm...eller fixa antiskatingen.
Kan ju i o f sig vara en dålig kontakt, dålig lödning, oxidation e dyl. En MM och i synnerhet en MC ger ju en väldigt låg utsignal som är "lättstörd".

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/02/16 14:18:01
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/02/16 :  12:50:42  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

En testskiva hjälper dig ställa in antiskating mm efter örat, ovärderligt.

Vet inte om alla testskivor har denna test men Hi-Fi News' har det:


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

josa1
Member

91 Posts

Posted - 2007/02/16 :  14:58:41  Show Profile Send josa1 a Private Message  Reply
Tyvärr finns det ingen balanskontroll på min förstärkare. Jag skall pröva lite på att minska antiskatingen.

Fråga till "time" hur byta kanal?. Skall jag byta signalkablarna på någe vis eller...?

Jag har en Ortofon MC Bronze, denna har jag inte rört sedan affären satte dit den och ställde in den. Kan den över tiden blivit förändrad?

Det är ju så roligt att spela vinyl men det känns som det är mycket som kan gå fel. Tyvärr är jag inte så kunnig inom området så jag vågar i princip inte röra vinylspelaren utan litar på att affären fixar det åt mig.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/02/16 :  15:51:08  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
byt kablarna efter riaat till stärkarn det var så time menade skifta kanal

18 ska de va.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/02/16 :  22:35:29  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Hmmm, det här är allvarliga saker... sluta lyssna ?

Byt signalkabel före riaan, sätt sedan tillbaks och skifta signalkabel efter riaan så vet du ju var felet ligger om det ändras.
Ändra också antiskatingen lite åt bägge hållen fö att se vad som händer

Lämnat forumet
Go to Top of Page

josa1
Member

91 Posts

Posted - 2007/02/17 :  09:54:42  Show Profile Send josa1 a Private Message  Reply
Tackar för tipsen. Skall under dagen testa dessa saker. Jag hoppas att det hjälper. Jag fattar bara inte. Samma set-up har ju låtit helt OK under lång. Mig veterligen har jag inte gjort någon förändring och ändå blir det så här. Ibland får jag min onda aningar och tror det är min elleverantör e-off som trilskas med mig. Det känns som det uppstod efter att jag fått tillbaka strömmen efter en veckas upphåll pga stormen Per. Ursäkta om jag skojar om e-on, men jag har bott på samma ställe nu i 20 år och levt med ständiga elavbrott från någon minut till Gudruns 21 dagar.
Go to Top of Page

josa1
Member

91 Posts

Posted - 2007/02/17 :  15:14:35  Show Profile Send josa1 a Private Message  Reply
Det verkar som problemet var för högt ställd antiskating. Har minskat denna och artisterna kliver fram ur kulisserna. Puh, nu snurrar skivorna igen. Tack och lov.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2007/02/17 :  15:35:40  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message  Reply
Låter konstigt att det skulle vara antiskating. Har inte sett att olika antiskating ger olika kanalnivå. Den kan dock påverka distorsionen. De flesta pickuper har dock olika kanalbalans och en del skivor är obalanserade (utnivå från kanaler) från början.

Med en testskiva, dator och enkelt ljudkort är det enkelt att mäta utnivån från olika kanaler.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/02/17 :  16:16:22  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Jag tycker stt antiskating låter som en mycket logisk förklaring på detta bekymmer, Och med facit i hand så verkar ju det som att det var så.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000