Author |
Topic |
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2007/02/06 : 12:55:56
|
PAC har helt rätt. Akrylplasten är naturligtvis inte alls resonansfri, den har ett brett resonansspekrum men det är låg energi vid var enskild resonansfrekvens. Metall har ett smalt resonsspektrum men desto högre energiinnehåll. |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/02/06 : 15:44:12
|
Ja, då borde Akryl vara bättre, för den bör påverkar signalen minst, lr? |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/02/06 : 17:51:31
|
Har försökt delge min uppfattning så tydligt jag kan, och även andra. Jag tar samma sak igen med ett exempel; En tung akryltallrik kan passa en solid spelare medan en lätt metalltallrik kan passa bättre på en flytande.
Hela systemets beteende vid olika delmaterial, delmassor, delstyvheter, olika former av dämpning spelar in, och konstruktioner för avledning av vibrationer måste också kartläggas. Det blir mycket mätande av många parametrar, och när man sätter ihop dem kommer man ändå få knepiga resultat. Speciellt att lyssningsjämförelser inte alls stämmer med förväntningar från mätning. Men innan dess måste man förstås veta vad man ska eftersträva.
Mycket lättare för en musikkonsument att lyssna sig fram i detta fall. Åtminstone för mig.
Varför göra det enkelt när man kan klydda till det? |
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
Per
1218 Posts |
Posted - 2007/02/09 : 12:42:26
|
@calle jr Hur gör man då om man har tung metalltallrik och flytande upphängning som SME och Micro Seiki? :) |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/02/10 : 01:02:38
|
Det ska jag inte ens uttala mig om, men i så fina spelare är tallrikarna garanterat optimerade i sina respektive konstruktioner.
Det du skrev om responsspektra var intressant. Det måste väl bero på tallrikens geometri också?
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
Per
1218 Posts |
Posted - 2007/02/20 : 13:04:31
|
Jo klart att tallrikens forms spelar in också. En helt solid metalltallrik resonerar ju på ett helt annat sätt än en som är "lättborrad" a la LP12 tex. LP12ans tallrik är ju tystnar ju iofs väldigt fort om man knäpper till den när den är placerad på sin undertallrik. |
|
|
Topic |
|