HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Nakamichi Dragon-CT skivspelare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/05 :  05:20:19  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Ja, har blivit erbjuden en i mkt fint skick för 16 000 SEK + frakt från USA. Har inte testat denna själv men den verkar ju intressant. Såg Hatoil har ett ex. Vad tror ni, är det värt att chansa? En sak är ju bra, denna modellen är ju eftertraktad så man kan ju lätt sälja den om man inte blir nöjd.

Det negativa är väl om det händer något med den eftersom den är gammal och det blir svårt att hitta reservdelar.

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/05 :  05:23:54  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Tanken var, om jag köper den. Att byta arm och kanske, om jag orkar, göra nya plintar i något stabilare matrial än det som är.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/02/05 :  06:27:11  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Om du tvivlar i något ögonblick så låtsas för en minut att du är 15 år gammal och berättar för din inre mamma:

"Jag tänkte lägga 16000kr + frakt på en skivspelare.
Sen ska jag ta bort armen och eventuellt bygga om den.
Det kan vara svårt att hitta reservdelar.
Jag vet en som har den, och han tycker att dess specialitet är en tveksam funktion, och att det ljudmässiga resultatet han fått till är lite tamt.
Den verkar lite intressant och går nog lätt att sälja vidare"

Fly sedan med ett pip innan hon hunnit ta fram rottingen!

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/02/05 :  09:26:44  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Jag har lite problem att förstå varför man skulle vilja göra det så svårt för sig
Men om du gillar äventyr och utmaningar och om det känns att du bara måste skaffa just den här spelaren, så slå till!
Själv skulle jag aldrig våga göra det!

Skivspelaren är dessutom 20-25 år gammal. Finns det verkligen inte en smula nyare alternativ att finna? Tänk om någon del går sönder och det inte finns reservdelar att hitta. I värsta fall kan man kanske inte ens tillverka dem! Då står man där med sin spelare, som är i princip osåldbar och oanvändbar.

Edited by - pick-me-up on 2007/02/05 09:35:51
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2007/02/05 :  10:56:41  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Men...varför tveka..Sen gäller det bara att leta upp ett Dragon kassettdeck , så är samlingen nästan komplett.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2007/02/05 10:57:06
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2007/02/05 :  11:49:39  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message  Reply
När det gäller inköp är det alltid prioriteringar. Jag skulle tro att själva elektroniken inte är så svår att serva. Svårare att hitta mekaniska ersättningssaker kanske.

Dock är det den enda spelaren som gör någonting åt problemet med ickecentrerade skivor, vilket är ett signifikant problem för vinylasvpelning. Manuell centrering är alternativet, vilket är lite bökigt, men görbart. En kombination av manuell centrering samt vakuumskivtallrik är nog vad jag skulle satsa på idag.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/05 :  15:28:54  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
En fråga, ni har aldrig upplevt vinylskivor som är ocentrerade lr? Och detta påverkar ju ljudet.
Enda anledningen jag skulle skaffa denna spelare var för den är en av två spelare som kan fixa ocentrerade skivor.

Dock så vet jag inte, kanske kommer satsa pengarna på annat och i framtiden fixa en med vakuumtallrik istället och leta rätt på pressningar som har så lite fel som möjligt på centreringen.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/02/05 :  23:39:14  Show Profile Send time a Private Message  Reply
"det lättaste sättet att handskas med frestelser är att falla för dem"
klart du ska ha en Dragon, grannen har i alla fall ingen likadan och det är roligt att skilja sig från Rega-träsket...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/06 :  03:32:08  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Ähhh, sket i den. Kommer lägga pengarna på andra saker framöver, som ska förbättra vinylavspelningen
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/02/06 :  07:02:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Ronnie,
det var den roligaste beskrivningen av den "inre dragkampen" när man tvekar som jag någonsin läst!!!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/02/06 :  10:51:08  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Heh. Jag har bara gjort så väldigt många affärer som jag rättfärdigat med att "den går nog att sälja vidare".
Så har prylen slutligen hamnat i små delar, utspridd och inkomplett.

F.ö. tycker jag att Bill50x(?) på Faktiskt hade en väldigt sund inställning till ocentrerade skivor: fila upp hålet åt det håll som behövs och markera vilken sida som ska tryckas mot centrumtappen.
Det ska jag genast börja med!

Annat än för samlare av $$$-skivor tycker jag att det är rena rama välgärningen. Snacka om "Keep it Simple Stupid" :)
Vore extra fräsigt om man kunde hitta nåt spackelaktigt att fylla igen resten av hålet med på ett hållbart sätt (utan att kladda ner etiketten). Hmm...

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/02/06 :  21:07:54  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Kul att höra nin!

Jag tycker att du har gjort rätt val.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2007/02/07 :  15:16:58  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message  Reply
Oavsett om det är rätt val eller ej så är det ett problem med både icke-centrerade och buckliga skivor. Där har nin helt rätt. Det är inte alltid att man kan se problemen med blotta ögat, men när man mäter upp hur statiska signaler varierar under avspelning kan man bli mörkrädd. Jag tror det var detta som Nakamichi också observerade och gjorde något åt, vilket de ska ha all heder för.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/07 :  17:20:21  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Ja, vore något för ett företag som VPI lr dyl att återinföra på nyare spelare. Gärna med avläsning av inre spåret av laser och ställa in sen perfekt. Det skulle vara underbart!
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2007/02/07 :  18:26:46  Show Profile Send bliss a Private Message  Reply
Ronnie: Underbart skrivet, detta ska jag låta bli min ledstjärna i alla framtida inköp. Tack för garvet!

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2007/02/17 :  23:41:23  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Men du, fan. Har du erbjudandet kvar? Jag vill ha den! Haha, jag har redan en, men efter bara någon månad pajade själva centreringsmekanismen. Lite surt. Dock älskar jag direktdrivet, så jag har såklart kvar den som en ypperlig sådan. Men denna modellen skall man inte in och såga i. Vill man ha annan arm än den som följer med rekommenderar jag något annat. Det är allvarliga modifikationer vi pratar om. Either you like it or you don't.

Skulle egentligen vilja ha en till, så kan jag plocka reservdelar från den jag har, men har väl egentligen inte råd. Nej, jag har inte råd. Men grymt sugen blev jag.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2007/02/17 :  23:50:36  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Ronnie, du har en affärsidé där! Tillverka en svarv som sågar ut hålen automatiskt åt rätt håll! Dvs, man lägger bara på sina plattor, maskinen mäter upp felaktigheten (precis som Dragonen gör), och fräser sedan ut. Markerar. Klart! Så funkar det på alla skivspelare sedan.

Men faktiskt. Många skivor är rejält off center, och är de det för mycket, så klarar inte heller CT:n av det. Den tar bara avvikelser som faller inom norm, dvs den tillåtna marginalen enligt LP:ns specifikation. (Har glömt siffrorna, men de står i min manual.)

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/02/18 :  22:36:04  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Ah. Listigt kanske.
Det finns ju CD-svarvar, så varför inte vinylsvarvar också.
Kanske skulle den kunna måla skivan grön också

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/02/19 :  11:09:36  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Det kan ibland också hända att en vinyl är ocentrerad olika mycket på A och B sida. Hur gör man då ? På en av mina spelare är centrumpinnen tunnare än skivornas centrumhål. Lite fnuligt blir det men det går ändå ganska enkelt att vid behov centrera en skiva.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2007/02/19 :  16:46:31  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Den var värre den gcs, då måste man ha en Nakamichi!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/02/19 :  20:59:17  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
Den var värre den gcs, då måste man ha en Nakamichi!
Ja det är ju tur att det trots allt inte är så många skivor av dom jag har som är störande ocentrerade. Det är meningen att mittpinnen på skivtallriken är mindre än skivans mitthål. Det gör ju att man kan knacka lite på skivan tills man ser att pickup armen inte längre svajar vid armens fästpunkt. Det här kan man alltså göra lite försiktigt när pickupen ligger på och spelar.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2007/02/20 :  22:02:48  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Ok, inte för att det är så många som har den här spelaren, men här kommer en liten lärdom. Kräng inte på och av skivor som är för trånga i hålet! Mittpinnen sitter nämligen fastskruvad i glastallriken, och nu när jag suttit och provlyssnat skivor, så har några varit så tajta att jag fått kränga på och av dem. Inte bra. För glaset har nämligen börjat ge sig lite i kanten i mitten, just där centrumpinnen sitter fast. Så på denna fantastiska skivspelare vars hela existens bygger på symmetri, är inte längre min mittpinne i mitten! Utan den svajar lite fram och tillbaks. Suck! Snart är den degraderad till butiksspelare, där den åtminstone kan stå och se tuff ut. Får ni någonsin tag på en sån här. Var vänlig mot den. Nu har jag typ förstört min : ( Eller i alla fall förstört den ännu mer. Vintage är kul, men det har också sina risker.

Låter bra gör det iofs fortfarande, det bara ser j-a knas ut ; )

(Heh, kom just på att även detta fel kan spelaren själv korrigera för, så att åtminstone skivpåren hamnar rätt.)

Bara att börja spara pengar till en Simon Yorke då ... Mitt nästa drömobjekt.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Edited by - Hatoil on 2007/02/20 22:08:05
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000