HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En av årets höjdpunkter.... redan?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2005/05/21 :  21:28:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nåväl, åter till vårt reportage...

Mycket är redan sagt om skillnader och likheter på dessa båda högtalare. Men en stilstudie på Coltranes diskant på samma sätt som på Avalon Eidolon Diamond tidigare kunde kanske smaka?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/21 :  21:44:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Att det visar sig att dessa högtalare inte spelar på samma sätt förstår man ju nästan. Även om elementen är snarlika så påverkar filtret , låda mycket. Sen om den ena eller andra vinner är oväsentligt tycker jag , smaken är som baken.

Ang pris på diamamnt högtalare
Talon Firebird finns med Accuton Diamant med o hamnar prismässigt mellan Eidolon och Coltrane.

Kör på nu Pac och jag tycker att bilderna var helt ok

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/05/21 :  21:45:32  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Kom nu med lyssningsintryck

- Det är ju ytterst sällan man bara byter högtalare rakt av så det blir spännande

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/05/21 :  23:32:40  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Nu ska vi sluta att stryka som en katt kring het gröt.
Här kommer mitt lyssningsintryck av skillnaderna mellan dessa högtalare och oavsett hur partisk jag nu är, så är det min syn som gäller här.
Avalon Eidolon Diamond har jag som jag sagt tidigare hört vid ett flertal tillfällen tidigare, men det har varit med för mig okänd elektronik.
Första gången var på Frankfurtmässan för 3 år sedan med Ayre elektronik och det var i Avalons egna rum. I rummet intill spelade Avalon med Koruselektronik och Avalon Opus Ceramic.
Det tredje rummet på mässan var i i Lavardins rum och där använde Lavardin en högtalare från Avalon som heter Opus. Alltså Opus utan tillägget Ceramic och då skrev jag ett mässreportage om detta och det bästa ljudet då tyckte jag var i Lavardins rum. Avalan Eidolon Diamond imponerade inte då och det har dxen inte gjort vid något annat tillfälle heller efter detta.
Hos Vitus var det med samma förstärkare som jag har hemma och intrycken av Avalon Eidolon Diamond bekräftades här.

Dom spelar väldigt laid back. Jag höll på att somna när vi spelade med dessa Avalon hos Vitus oc h vaknade till igen när högtalarna byttes ut mot Coltrane. Nu spelade det dynamisk musik igen och och till Coltrane är det svårt att inte hålla sig vaken.
Som kabeltillverkare använder jag min anläggning till att lyssna fram nya konstruktioner och Coltrane är perfekta till detta då dom avslöjar minsta förändring. Avalon är mer förlåtande och det hade varit svårare med denna kabeldesign med sådana högtalare som stryker ett streck över misstag på vägen.
Avalon Eidolon Diamond är perfekta högtalare till den som inte vill höra allt som finns på inspelningarna och dom är mycket tillbakahållna i diskant och basregistret. Mellaqnregistret är det som sticker ut och det blir om man nu ska överdriva det hela lite av hissmusik av dynamisk musik som Coltrane plockar fram hela dynamiken i.

Detta var min lilla ödmjuka syn på skillnaderna mellan dessa högtalare.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/05/21 :  23:42:48  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
På AudioFederation skriver de detta om Coltrane:
quote:
These speakers are very, very accurate. They compel a person to dare to compare the sound they produce to the actual recorded event. They do not have any severe shortcomings - top-to-bottom they are not bright, etched, cold, warm, or dull-sounding - and their features are many: top-to-bottom they have loads of detail, with a flatter frequency response than most (with perhaps the slightest dip in the upper mids) and are very, very transparent. They are small and easy to position and forgiving of imperfect room acoustics

...så det ligger något i det Jorma säger

Om Avalon Eidolon Diamond skriver de:
quote:
These speakers have a warm, musical midrange and a nice transparency and soundstage that is very pleasant to the ear. The bass is somewhat compressed. Very large amps that have a lot of bass control are required to get the most of the lower registers, but the entire frequency range still suffers from a slight reticence. These speakers have a little difficulty resolving large complex musical passages, especially at volume.

....vilket jag faktiskt kan få i samklang med Jormas omdömme

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Edited by - eliot on 2005/05/21 23:46:54
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/05/22 :  00:04:30  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Roy Gregory som är chefredaktör på Hifi+ var jag ute på middag i samband med förra Heathrowmässan. Han hade precis avslutat recensionen av Coltrane och han hade till precis innan haft Avalon Eidolon Diamond för recension. Vi var överens om just dessa olikheter mellan dessa högtalare och han höll med om att just Coltrane måste vara perfekta verktyg till att utveckla audiprylar.
Det var dom mest avslöjande högtalare som han någonsin hade testat.

Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/05/22 :  00:11:15  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Tidigare Avalon modeller var definitivt mycket "laidback" men jag har upplevt att de blivit mycket bättre på den punkten och när jag i somras hörde Avalon Eidolon Diamond drivna med det bästa av Pass elektronik tyckte jag det lät riktigt bra...

Allting var emellertid nytt för mig och då är det svårt att riktigt värdera högtalarna.

Winston Churchill

Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/05/22 :  01:35:41  Show Profile Send hjort a Private Message  Reply
Hur tyckte PAC att det lät då?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2005/05/22 :  08:35:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det är två mycket kompetenta högtalare inkopplade emot rejält kompetent elektronik. De skillnaderna vi hörde är troligtvis resultat av två olika ideal/designkriterier.

Jorma, Vitus och Ulrik i soffan

Vi lyssnade länge och det hann bli ordentlig kväll och till och med natt innan vi lämnade Vitus.

Det är tydliga skillnader mellan högtalarna men jag hade aldrig någon insomningsproblematik. Jag satt på helspänn hela tiden. Det var ett fantastiskt ljud som presterades ur bägge konstruktionerna.

Till skillnaderna då:
-Eidolon Diamond upplevde jag som mer "förlåtande". Där Coltrane visade upp hur dålig inspelningen var presenterade Eidolon det mer lyssningsbart.
-Jag upplevde också att basområdet i Eidolon var lite "mjukare" och inte fullt så rappt och detaljerat som i Coltrane.

Som sammanfattning så uppfattade jag Eidolon som en högtalare som fokuserade på helheten och inte riktigt hade fokus på alla musikaliskadetaljer medan Coltrane fokuserade på just de musikaliskadetaljerna och på det viset flödade den musikaliska helheten utan hinder ur Coltrane.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/22 :  16:02:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Härligt reportage! Där skulle man varit med!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/22 :  16:45:18  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
Jag upplevde också att basområdet i Eidolon var lite "mjukare" och inte fullt så rappt och detaljerat som i Coltrane.

Detta är ofta man ser folk säga om en ljusare högtalare .. att den har Rappare bas....

Och att den med rappare bas inte klara dåliga inspelningar så bra som den med mindre rapp o lite laidback återgivning....

Att den med "skrikigare" återgivning ger just mer känsla av bättre bas PGA den ljusare "skrikigare" spelsättet...

Att det blir rappare bas då man sätter dit mer i toppen är rent självklarheter...ger upplevelse om mer detaljer medans det är rena plågan att lyssna på med andra än dom bästa inspelningarna...

Jag har hört folk som lyssnat just på mårten designs coltrain med just detta påpekande.. Att dom är ljusa och "skrikiga"...Men tyvärr har jag inte hört dom själv.. Men ser ju att det som skrivs stämmer väl in på beskrivningen man fick ...

Jag vet vilket JAG gillar bäst av dom två ljudtyperna..."hardfi" är inte skoj alls.. man ska kunna spela sina skivor som sagt. Inte enbart specialskivor som låter bra överallt...

en högtalare impar mer kortsiktigt.. den andra kan man leva med länge...

Sorry om detta blev ot.......

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/05/22 16:46:31
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/05/22 :  16:50:32  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Jag skulle vilja tacka Pac för att jag fick följa med på denna fantastiska (bild-)resa ....och jag förstår nu innebörden av
quote:
En av årets höjdpunkter.... redan?

- Men du fick ju inte höra vinyl så det kanske kan bli ännu bättre

Winston Churchill

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/05/22 :  16:50:58  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

"Att det blir rappare bas då man sätter dit mer i toppen är rent självklarheter..."

vadå ?
vad menas med detta..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/22 :  16:54:56  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
NN. Svarade på Pm slipper tråden bli debattsida...

vill som en ovan också säga att detta var trevligt att se om.. Vilken skivspelare!!!

Jag lirar inte vinyl. Men bilder som dessa får en att känna suget att bara äga en vinylspelare...

Tackar....

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/05/22 17:11:26
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/22 :  19:05:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply

quote:
Jag skulle vilja tacka Pac för att jag fick följa med på denna fantastiska (bild-)resa ....och jag förstår nu innebörden av

quote:

quote Pac:En av årets höjdpunkter.... redan?

- Men du fick ju inte höra vinyl så det kanske kan bli ännu bättre

Kanske kan bli en NY resa för VINYLen skull

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/05/22 :  19:07:46  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Inte snygg men läcker vinylsvarv.

Skulle vara intressant att lyssna på.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/22 :  19:08:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Mayro:
Om du med "skrikiga" menar analytiska, så tycker jag du skall använda ett ord som mer förklarar vad du menar.
Mycket påpekande på en högtalare du inte lyssnat på.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2005/05/22 :  19:19:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Mayro, med tanke på att jag själv normalt spelar på band/planar-högtalare och de senaste åren lyssnat på elektrostater så vet jag vad rapphet innebär...

Jag ber dig att inte vrida mina ord till något de inte är utan låta dem stå som de är. Om du har svårt att tolka det jag skrivit så fråga mig gärna, jag är ju här() och kommer att svara efter bästa förmåga.

Tack för alla fina ord om reportaget.

Och att få lyssna till HRX'en står högt upp på min önskelista

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/05/22 :  21:20:20  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Mayro, om Coltrane hade låtit skrikigt och ljust så hade dom inte stått hemma hos mig.

Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2005/05/22 :  21:27:22  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Det som Mayro tycker låter skrikigt och ljust är kanske i själva verket så som det ska låta!?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/22 :  21:28:23  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Pac.
Förlåt om du uppfattade det så. Ser själv det blev fel där. Menade inte att just DINA ord var grunden till mitt inlägg. Utan tog dom som exempel.

Ber om ursäkt för "tankefel" där.. Borde enbart skrivit och inte quotat alls...Men låter det stå kvar så ev läsare förstår detta genom mina "sorry" här. Så blir det rätt...Tack för du uppmärksammade mig på detta...Det var absolut inte menat så som det ser ut.klumpigt värre hmmm.

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2005/05/22 :  21:51:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Kablaget som användes kommer från Danska Argento.

Tyvärr vet jag väldigt lite om både bolaget och kablaget så det är nog säkrast att hänvisa till deras hemsida: http://www.argento.dk

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/22 :  22:10:50  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
satte in min text...
quote:
Jag har hört folk som lyssnat just på mårten designs coltrain med just detta påpekande.. Att dom är ljusa och "skrikiga"...Men tyvärr har jag inte hört dom själv.. Men ser ju att det som skrivs stämmer väl in på beskrivningen man fick ...

sedan ett av inläggen som kom som reaktion..Men enbart såsom exempel..inte markera eller så...

quote:
Det som Mayro tycker låter skrikigt och ljust är kanske i själva verket så som det ska låta!?

och här kommer mina ord.
Så kan det självklart vara... Nu är det ju så att jag inte har hört dessa coltran själv. vilket jag tydligt skriver... Så någon egen uppfattning kan jag tyvärr inte delge..
MVH
Tobbe

edit. tog bort onödig text...

Tack igen för en trevlig tråd. med kanonbilder...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/05/22 22:15:50
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/05/22 :  22:48:14  Show Profile Send Nothing a Private Message  Reply
När jag läser inläggen om gämnförelserna högtalarna emellan så tycks coltrane vara mer analytisk och rapp. Första tanken var, tråkig!
För mig får en allt för ljus och analytisk högtalare musiken att låta okänslig. Nu förstår jag att Coltrane inte är tråkig och får musiken att låta 'överlåtande' alltså för mycket.[eller?]
Jag menar att man kanske inte köper en högtalare för 100.000-500.000 kronor som får intresset för musik att falna.

Tänkte även på Jormas förklaring att Coltrane är ett perfekt instrument får kabeltillverkning. Eftersom jag inte har lyssnat på högtalare i den prisklassen, långt ifrån, räkna inte in mig i era erfarenheter inom Hifi, Så borde ett instrument vara kliniskt rent.

Bara en tanke från min sida. Ni får gärna utväxla.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/05/22 :  23:06:37  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Ett instrument om vi nu ska kalla högtalare för det ska spela musikaliskt, det är det jag strävar efter.
Ordet analytiskt får iallafall jag lite känsla av att det låter inte realistiskt om en högtalare eller anläggning är analytisk.
Och det ordet får mig också tänka på lyssningströtthet vilket inte ska finnas i en bra anläggning. Den ska kunna spelas på timma efter timma och få en att glömma tekniken bakom.
När jag glömmer att analysera ljudet under mitt arbete med dessa verktyg/högtalare då vet jag att jag är på rätt spår.

Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000