Author |
Topic |
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2005/05/23 : 01:05:06
|
Det stod väl en del om skillnaden mellan dessa högtalare i testet av Coltrane i HIFI+ om jag inte minns fel?
Om det är nån som är orolig för jäv |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla? |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2005/05/23 : 06:50:14
|
Var och lyssnade på Coltrane hos Jorma några timmar igår. Jobbigt eller påträngande spelar det sannerligen inte utan väldigt mjukt och behagligt och samtidigt väldigt välupplöst och extremt rent. Jag kom på att jag spelade mina skivor på betydligt högre volym är vanligt och hade ingen trötthetskänsla i huvudet då jag så småningom åkte därifrån. |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/05/23 : 10:53:53
|
Om jag får lägga lite ved i OT-brasan angående mayron's inlägg:
Många gånger under åren har jag deltagit i diskusioner om villken högtalare som låter bäst av en grupp. Ibland har diskusionerna övergått i missuppfattningar och ren ilska.
Jag tror det är otroligt svårt för en grupp att komma i nivå. Orsaken är människans otroliga komplexitet vad gäller ljudintryck i sammband med miljö, humör, synintryck, vetskapen om vad sakerna kostar, vetskapen av vad det ingår för material och mycket mer. Jag tror helt enkelt att det inte finns två människor som hör exakt samma sak. Dessutom hör de olika vid olika tillfällen.
Det längsta man kan sträcka sig i en kvaliiétsbedömmning är följande:
Det finns två typer av högtalare. 1. Exakta återgivare. 2. Högtalarljud av olika karaktärer.
Grupp 1: Det finns idag inga högtalare som platsar in här. Möjligtvis finns enskilda element som gör detta. Grupp 2: Här hamnar resten av alla högtalare dvs alla.
Grupp2 bedöms av den enskildes egen unika smak.
Slutsatts: Det går säkert att avgöra vad som är dåligt och bra men det går definitivt inte avgöra vad som är bäst eller näst bäst.
Not. Vad är exakt ljud? Här står vetenskapen frågande och kommer så göra för alltid.
Får tacka de som är orsaken till denna tråd. Tråden ger mig mycket. |
Edited by - linnar on 2005/05/23 10:56:42 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/05/23 : 18:49:27
|
Dagen slutade lika trevligt som den hade varit.
Familjen Vitus dukade upp ett bord med godsaker...
... som vi alla fick smaka av.
quote: Ibland stämmer det bara... Anläggningen man lyssnar på spelar på spetsen av vad den kan. Man har god mat, gott umgänge och timmarna springer iväg så man tror att klockan har blivit galen...
Jag hoppas att alla som läst ända hit har fått lite mer förståelse för vad jag menar med de meningarna jag började detta bildreportaget med. Det var en HiFi-upplevelse som är svår att beskriva. Förhoppningsvis har en liten del av den känslan jag hade när jag tomtade runt med stativet eller när jag satt i sweetspot och lyssnade kommit fram.
Jag avslutar mitt reportage med att tacka alla involverade i denna tråden, både läsare, skribenter och andra och riktar ett mycket stort tack till familjen Vitus för deras gästfrihet och för en helt otroligt rolig afton.
Vänligen, Per Adelsson
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2005/05/23 : 19:24:29
|
...och vi tackar Dig för att vi på detta vis fick vara med
//Eliot |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
K-man
Member
795 Posts |
Posted - 2005/05/23 : 21:19:12
|
Hur är det nu de sjunger...."livet har sina goda stunder"...
D' vet du!!! \\K-man
|
Edited by - K-man on 2005/05/23 21:21:05 |
|
|
Drem
Member
696 Posts |
Posted - 2005/05/23 : 21:26:07
|
Är det hungriga spöken som uppenbarar sig på sista bilden? |
Just nu: Musik: Bladerunner OST Film: "Jimmy P" [BLURAY]
Musik- och Filmanläggning
|
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
Posted - 2005/05/23 : 22:09:42
|
Mycket fina bilder,grymma apparater o trevligt värdskap verkar det som. Jag har reflekterat på rummet ni lyssnade i,det verkar vara väldigt kalt på väggarna.med min mycket lilla hifierfarenhet tycker jag det verkar konstigt att inte göra någor med akustiken när man har dessa monsteranläggningar. Men det kanske bara ser så ut på bilderna? Mycket bra reportage!!!!
Patrik |
Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660 |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2005/05/23 : 22:57:59
|
Det är alltid lika trevligt att hälsa på hemma hos Vitus. Alltid något nytt och intressant på gång Och inte minst god mat och dryck framdukat av Vitus fru. Tackar för detta besöket och vi ses igen, Hans-Ole och Britta
Kanske här i Göteborg |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/05/24 : 00:25:04
|
Orpheus: Jag reagerade på samma sak, men fick reda på att detta är en liten del av ett STORT L-format rum. Pac kan säkert förklara lite bättre. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Vitus Audio
Vitus Audio
20 Posts |
Posted - 2005/05/24 : 06:50:11
|
Hejsa Alle,
Også en stor tak herfra for en god dag, samt formidable billeder
Ang. mit lytterum - ja der er MEGET at hente her rent lydmæssigt. Dette er dog et punkt som er forsømt, grundet både travlhed med udvikling, produktion i VA, samt ombygning af huset. Vi vil åbne dørene for endnu et besøg i Okt. Nov. 2005 hvor alt gerne skulle stå færdigt - på dette tidspunkt skulle min nye PU også gerne være spillet helt til .
Mvh Vitus |
|
|
Topic |
|