Author |
Topic |
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2005/05/20 : 20:42:20
|
Jag tycker att de är grymt snygga
- Linjesteget har då inte heller en extern nätdel |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2005/05/20 : 20:54:24
|
quote: - Linjesteget har då inte heller en extern nätdel
Varför skulle det vara en fördel med extern nätdel Det medför extra kablar och som kabeltillverkare ser jag ingen fördel med extra kablage ljudmässigt. Det är klart att det skulle kunna sälja en del extra kablar, men kablar är alltid en kompromiss och ger inga fördelar mer än för kabeltillverkarnas ekonomi möjligen |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/05/20 : 21:01:18
|
Ge dig Jorma...
Visst kan det finnas andra fördelar än en kabeltillverkares ekonomi med att förlägga en transformator som har en del störfält en bit ifrån lågnivåelektronik... |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2005/05/20 : 21:20:41
|
Det är viktigast att ha separat nätdel i phonosteget där ju signalerna är flera storleksordningar lägre än i ett linjesteg, så det vore underligt om man hade separat nätdel i linjesteget men ej i phonosteget |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2005/05/20 : 22:30:11
|
Jag bara skojar lite pojkar Men jag skulle tro att Vitus har tagit med detta med för och nackdelar med intern versus extern nätdel. I denna prisklass är det inte en stor fråga prismässsigt. Han har förmodligen löst det på bästa möjliga sätt och det säger mina öron också efter att ha lyssnat på detta. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/05/20 : 23:37:33
|
Lösningen på vårat lilla problem kom som ett e-brev på posten
Insidan på SL100...
Anledningen till att transformatorerna ser ut som de gör är att det är specilalindade för Japan. Vitus berättar att de är UI-kärnor med låga läckflöden samt att regleringen är en shunt reglering. Nu tror jag att han inte riktigt ger oss hela sanningen så om jag skulle teoretisera lite så är det nog flerstegsreglering med både serie och parallellshuntar.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2005/05/20 : 23:40:14
|
Hur sker volymkontrollen |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/05/21 : 00:56:19
|
Handvev på baksidan ?
Kalasbilder Pac |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/05/21 : 06:53:40
|
quote: Handvev på baksidan ?
*ASG*.
Nog ser det ut som en reläattenuator på bilden alltid, men säker kan man aldrig vara förän man studerat det på närmare håll...
|
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/05/21 : 06:57:29
|
Om vi skulle lämna teknikaliteterna och ta oss en överblick på hela härligheten?
|
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/05/21 : 08:47:05
|
En mycket liten del av Vitus skivsamling syns ovan, till höger nere på golvet. Det finns många vinylskivor i samlingen och för att vårda dem finns det så klart en skivtvätt.
Även denna är från VPI och jag går inte vidare in på den eftersom jag var och beökte en audio-entusiast för någon vecka sedan som demonstrerade sin Clear Audio vinyltvättmaskin för mig. Så det kommer ett separat bildreportage om vinyltvätt framöver.
ED:OOOOppps fel bild |
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/05/21 : 10:16:08
|
Och så var det det där med knorren som jag utlovade...
En knorr inom fotbollen är en extremt skruvad boll som viker av i en helt annan riktning precis när den når mål.
Vi börjar närma oss slutet på denna bildkavalkaden som är upplagd som ett "hemma hos" besök hitintills. Men precis som med fotbollen ovan tar vi en annan riktning så här på slutet.
Det var inte bara jag och Jorma som var hemma hos Vitus. Leif Olofsson från Mårten Design var med också...
Anders, Vitus, Jorma och Leif
Detta var kvällen innan till Viborg Musik & HiFi klubs underbara "Supertraef" (läs mer om den här ) och vi kunde ju inte låta ett gyllene tillfälle att låta Coltrane träffa Eidolon Diamond flyga oss förbi...
|
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/05/21 : 10:34:57
|
Samma tillverkare av elementen men två tillsynes helt olika resultat... Kan det vara olika filosofier som ligger bakom?
Avalon...
Mårten Design
|
|
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2005/05/21 : 11:51:50
|
Detta är jätteintressant |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/05/21 : 12:33:01
|
sen kan vi ju komma till frågan då vilket lät bäst |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/05/21 : 12:53:35
|
En fråga.........
Jag skulle tro att både Avalon o Mårten beställer elementen efter sina egna specar. Vet du om där är nån större skillnad mellan dom. O varför är gallret över Coltrane mer grovmaskigt , efter deras spec eller är det kanske inte samma mellan reg ??
Kör hårt Per för efter den här tråden kan du lägga ner då det blir svårt att toppa den |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2005/05/21 : 14:00:34
|
Gallret som sitter på Avalons mellanregisterelement är samma som sitter på ett standardelement. Mårtens är specialspecat och det grovmaskigare gallret ger lite bättre släpp på ljudet och påverkar lite mindre. |
|
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2005/05/21 : 14:21:18
|
quote: Gallret som sitter på Avalons mellanregisterelement är samma som sitter på ett standardelement. Mårtens är specialspecat och det grovmaskigare gallret ger lite bättre släpp på ljudet och påverkar lite mindre.
Varför kör man då inte helt utan galler? mest för att keramerna är känsliga eller? |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla? |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/05/21 : 14:30:21
|
Den skivspelaren vill jag ha |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2005/05/21 : 14:32:39
|
quote: Varför kör man då inte helt utan galler? mest för att keramerna är känsliga eller?
Japp. Coltrane behöver inte någon annan front än dessa galler. |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2005/05/21 : 15:28:28
|
Givetvis tänker man samma tanke som Haakan, vilken var bäst. Men går det att svara på tro? Tycke och smak, matchning av kringutrustning osv påverkar en del så man kanske inte kan göra en helt ”rättvis” bedömning av dessa giganter. Sedan kommer ju frågan om forumets ”läsare” tror på det svar de skulle få. Om PAC och Jorma säger att Coltrane var bäst, då kanske vissa ”läsare” säger att det är klart ni svarar så, ni är ju kompisar med Leif. Och om Avalon skulle ha varit bäst, vilket intresse skulle Jorma och PAC ha av att säga detta, de gör dålig reklam för sin vän och för en svensk tillverkare. Att svara på frågan vad som lät bäst är en ”lose – lose situation”.
Men vi får väl hoppas på lite lyssningsintryck, lite skillnader, å ena sidan, å andra sidan, osv. Sedan är det nog som rubriker lyder, året höjdpunkt, redan. För detta kan väl inte gå att knäcka.
|
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/05/21 : 15:32:06
|
Coltrane är ju med på Stereophiles A-lista. Hur är det med den andra högtalaren? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2005/05/21 : 16:42:08
|
Amerikanska Audiofederations som säljer Mårten Design Coltrane har utvärderat olika högtalare på sin Audiophile's Guide to the Galaxy där de förutom att ge poäng även ger verbalt omdömme - och de har tittat på både Coltrane och Eidolon Diamond. Ett omdömme så gott som något är att de använder Coltrane i ett av sina referenssystem.
- I Europa är Avalon Eidolon Diamond och Coltrane ungefär lika dyra men i USA är Coltrane 50% dyrare än Eidolon Diamond. ($50,000.00 mot $34,000.00 enligt deras webbsida)
//Eliot |
Edited by - eliot on 2005/05/21 16:53:07 |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2005/05/21 : 17:15:42
|
En anledning till att vi gjorde detta var att Vitus ville höra en jämförelse mellan dessa högtalare. Han funderade på Avalon tidigare innan han hade hört dom hemma och vad han tycker idag kanske han kan berätta själv?
Det kommer mer om lyssningen framöver och det var stor skillnad i ljudkaraktären mellan dessa högtalare trots att diskant och mellanregisterelementen är snarlika och kommer från samma tillverkare.
Leif Olofsson har tidigare testat med samma Eton baselement, men valde istället 2 st Thile&Partnerselement. Coltrane i prototypstadiet hade MDFlådor precis som Avalon har i färdigt skick. Det var rätt stor skillnad på ljudet till det bättre när MDFlådan blev utbytt mot kolfiber/kevlarlådan.
Där är 2 skillnader som gör att Coltrane är betydligt mer påkostad och dyrare att bygga.
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/05/21 : 21:12:13
|
quote: Och om Avalon skulle ha varit bäst, vilket intresse skulle Jorma och PAC ha av att säga detta, de gör dålig reklam för sin vän och för en svensk tillverkare.
StefanB, menar du att jag inte skulle säga vad jag tycker? Jag trodde att du kände mig bättre än så...
Det är väl klart att jag skriver min ärliga mening! Sedan har du helt rätt i att det bara går att göra bedömningen där och då. Det är många faktorer som ändras om man byter rum, elektronik, ... och så vidare.
ED, väl starkt. |
|
|
|
Topic |
|