HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det här med byteskaruseller...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

crion
Member

503 Posts

Posted - 2006/05/17 :  16:08:46  Show Profile Send crion a Private Message
Jag skulle beteckna det som en erfarenhets byggande. Ju mer skiftande apparater man har prövat och lyssnat på desto mer erfarenheter har man samlat på sig och detta aktiva beteende gör förmodligen att personer kommer närmare sitt ideal.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/17 :  16:28:29  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Crion,

Låter inte ologiskt alls. Vare sig det slutar med att man går upp i nivå (prismässigt), eller bestämmer sig för vilken nivå man anser är lämplig. High-End för mig är iallafall inte samma sak som dyra produkter. Det är när man hittat produkter som harmoniserar både med varandra och med rummet.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/17 :  16:57:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
I slutet på sjuttiotalet hade jag min byteskarusell. Jag gick på gymnasiet då och bytte grejor varje år, ibland flera gånger per år. Det var inte särskilt genomtänkt och inte särskilt dyrt heller för det hade jag inte råd med. Men man lärde sig en del på varje byte. Musiken var i högsätet hela tiden och när bytena klingade av satt jag med en vinylsvarv från Thorens med en av Pickerings värre pickuper, en Luxman L81 integrerad och ett par transmissionlinehögtalare som jag köpte av en kamrat som senare blev högtalarkonstruktör. Detta spelade jag på i 20 år.

Sedan började byggkarusellen i stället - detta är en form av samma åkomma. Varje bygge ska bli lite bättre, lite snyggare, lite bättre ljud. Alltid nyfiken, alltid hungrig efter mer...

Jag tycker man kan sammanfatta allt detta med att det är en läroprocess man går igenom. Nuförtiden vet jag exakt vad jag vill ha. Det beror dels på att jag haft en hel del olika apparater, dels att jag hört otaliga anläggningar. På det har jag lärt mig rätt bra hur jag ska påverka ljudet dit jag vill. Att "köpa" ett färdigt koncept skulle aldrig falla mig in, det här är alldeles för roligt och intressant för det. Sån är jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/17 :  17:22:37  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Rädd för att jag hamnat i samma fålla som dig Bernt ;-)


Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/05/17 :  23:12:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag tror att det nog är två läger när det gäller att köpa.
De som har lite mer kunskap vet vad som kan köpas begagnat, medans de som inte kan köper nytt. Det finns även dem gruppen som Mikeal2 pratar om - De som vill ha säkerheten i ett köp.

Att man kan lära sig saker genom att byta, köper jag,,, Men då tror jag INTE att det handlar om att byta grejer i samma takt som kalsonger.
2-3 Grejer om året skulle väl fungera, men 1/månaden ? Skulle möjligen vara för att få känna lukten av nyuppackat.


Mayro: Att komma med jämförelse med "Jänk", känns snett. Begreppet Kina-Hifi är ju mindre än Jänkare, då tex Volvo, Saab & Jaguar numera är "Jänkare".


Byteskaruseller är väl en nödvädighet för att buktier ska gå runt,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/05/17 :  23:16:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

"Byteskarusell" tolkar jag som att samma person byter och byter och byter och...

Det känns inte som att det är så vanligt som man kan tro... Det verkar snarare som att det tar en stund mellan bytena. Det är nog bara de som tweakar eller bygger själva som verkligen hamnar i en relativt snabb byteskarusell. Precis som Bernt nämner ovan får man en känsla av att det är ofullständigt och så fixar man lite till.

Jag var där men har hoppat av för man hamnar i ett läge där man sällan kan njuta av sakerna utan att fundera på vad som kan bli bättre samt att det blir rejält dyrt i längden om man skall bygga seriösa grejor.

Så jag har gått åt motsatt håll emot Bernt.


Ed: Zalve hann före...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/18 :  00:20:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nä, billigt är det ju inte som sagt var.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2006/05/18 :  00:24:13  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag kan bara tala för mig själv. -Jag har varit i den värsta av byteskaruseller i början av min hifi-kariär, förvisso var det inga dyra prylar men jag trodde dessa småstrg skulle göra skilnad, efter flera års "duttande" bestämde jag mig för att ta tjuren vid hornen och inledde en medveten karusell ett rejäla par snäpp upp mot hig end(dock ej high end men nära) under en femårs period byttes en del i taget, först steg sedan försteg, dac och slutligen transport. Det var kul och närde mitt intresse. 10 år efter den stora karusellen inletts var det dags igen, denna gång fanns ett bra rum att utvärdera i.
Smart nog började jag med högtalarna, därefter lyssnades på en del förstärkeri som skulle matcha, valet av CD är alltid samma för mig dvs samma märke och "line" som förstärkeriet.
Denna gång så gick bytet betydligt snabbare, och måste medge att det finns tjusning med båda varianterna. Denna gång är prylarna mer eftertänksamt matchade dock för att jag ska kunna glömma dom i 10 år, minst, det är planen i alla fall. Är dock kabel-fetechist och drömer ständigt om nya akustikingrepp, tur att det finns andra saker att lägga pengarna på.
Men är man en gång biten så är det svårt att sluta fundera och drömma ibland, det är väl en del av "hobbyn"

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/05/18 :  03:24:32  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jag är väl också inne i byteskarusellen kan man säga. Gick från en mkt enkel anläggning direkt till lite bättre nya högtalare, CD och förstärkare. Det är inget fel på grejorna i sig själva, men de är helt fel för mig. Jag lyssnade bara ett par gånger i butik innan jag slog till, aldrig mer. När jag börjar att handla igen kommer jag ta mkt god tid på mig och ta en sak i taget. Målet är dock att hamna nöjd på en gång och kanske bara trixa lite med olika tillbehör och så, jag vill bara köpa och lyssna på "mjukvara", ser inte nya grejor som ett självandamål. Jag vill ha grejor jag kan njuta av i decennier. Nu när så mkt musik ges ut på nytt kommer man ju ha fullt sjå med att köpa de skivor man vill ha.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/05/18 :  07:59:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Kaffekoppen,
om vi går tillbaks till ditt första inlägg så finns det några saker som jag inte alls håller med dig om.

1. Du generaliserar friskt runt handlare. Det kan man inte göra. Hur handlare bemöter oss, kunderna, är helt individuellt. De är precis lika individuella som vi kunder är.
Du tycks inte förstå detta med tanke på din inledning så som beskrivande exempel kan man bara titta i denna tråden och lägga märke till hur de handlarna som finns på HiFiForum hanterar denna tråden. Vissa diskuterar med dig, andra går in tufft och de flesta gör annat. De hanterar det helt individuellt.

2. Du ifrågasätter den tekniska utvecklingen och huruvida den kommer oss konsumenter till godo.
Hehehehe, visst finns det en tekniskutveckling och hur de olika tillverkarna hanterar den är också individuellt.
Några tillverkare byter front, ger samma apparat ett nytt namn och höjer priset. Andra använder att det tex kommer fram kondensatorer med nya egenskaper för att förfina sina koncept och komma ut med en nyare produkt som är lite vassare. Återigen generaliserar du och denna gången så hårt att du till och med missar helheten.

Visst finns det produkter som är riktigt geniunt välkonstruerade och som står sig länge. Du säger att det slängs glåpord emot gamla prylar. Nu är du nog lite känslig. Att du tar NAD208 som exempel är helt klart en indikation på att det inte är produkterna i sig du vill diskutera. Att NAD208 får sig en släng av sleven handlar nog mindre om produkten utan mer om att den är en av de mest konsekvent haussade produkterna som finns på marknaden. För ganska många år sedan gjorde LTS en test på den där de konstaterade att det är en bra produkt. Att den var en bra produkt går inte att ifråga sätta för den funkar fint idag också trots att den inte innehålelr den senaste tekniken. Men, det som sedan följt under alla de åren som gått är att många missförstått testet som LTS gjorde och höjt den till en status där den inte hör hemma.
Den är inte den bästa förstärkaren som existerar och den tekniska utvecklingen håller sakta men säkert på att gå ifrån den.

3. Pris/prestanda
Försäljningspris på nya saker kontra begagnade saker kan man diskutera i all evighet. Mikael2 kom med några riktigt bra saker i form av garanti och support. På en begagnad produkt har du varken eller. Du står dig slätt om du inte är elektronikreparatör/kunnig när grejen går sönder eftersom arbetskostnaden för en reparation om man skall köpa den förvandlar ditt fynd till ruin. Och saker går sönder, till och med en NAD208 kan gå sönder. Om inte annat så lär kondensatorerna i nätdelen ge upp.
Sedan är begegnat priser lite intressanta eftersom de påverkas något alldeles fantastiskt av vad vi kunder själva gör. Där är NAD 208 ett lysande exempel. Som jag skrev ovan har NAD208 fått mycket stöd av oss kunder så frågan är om det inte idag finns ännu mer välljudande produkter för en lägre kostnad på begagnat marknaden.

Ett annat bra exempel på att priserna på begagnat marknaden är känsliga för efterfrågan kan man få just nu. Vi är nu på väg emot utbetalningar av skattepengarna för 2005. Håller man koll på begmarknaden så kan man se att priserna går upp just nu... Så den som vill få mycket prestanda för pengarna på begagnatmarknaden skall nog vänta med att handla till efter sommaren.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/18 :  16:22:50  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Pac,

Tacka gode gud för skattepengarna! ;-)

1)Javisst är det så. Vissa handlare är duktigare än andra. Det vet alla konsumenter. Vissa handlare är det lätt att förtroende för, medans andra vänder man i dörren när man möter dem. Tror det finns en SAAB-handlare i STHM som missade mer än skäligt med provision när han bemötte mig snorkigt. Köpte 5 SAAB 9-3 till firman hos deras konkurrent i Linköping istället..

2) Menade inte alls så som du tolkar det. Menade att om man har köpt en produkt för X antal kronor för fem år sedan och skall göra nyköp idag är det lätt att tro att man behöver betala X+Y kronor för att få samma prestanda idag. Den tekniska utvecklingen har defacto inneburit att X-Y-Y ger minst samma prestanda. Det är alltså inbland bättre att köpa en nyare billigare spelare än en dyrare spelare med ett par år på nacken. Tekniken är på konsumentens sida! Jag ifrågasätter inte den tekniska utvecklingen, snarare tvärtom. Problemet är att konsumenter ibland, inte alltid, blir rekommenderad ersättningsutrustning i butiker i onödigt hög prisklass!

Visst finns det tillfällen då man som säljare av begagnad utrustning kan känna förtvivlan över hur produkter med halva prislappen presterar bättre än den man vill sälja begagnad. Men så är ju verkligheten.

Sen är det ju trist när dyr teknik säljs med förespegling att den skall vara uppgraderingsbar via firmware. Trots nya funktioner i efterföljande generationer av produkten kommer inga firmware till den apparaten man har. Buggar i programvaran rätas inte ut och ingenstans finns den support som utlovats. Det sker, såväl inom HiFi, data som vitvarubranchen (diskmaskiner och tvättmaskiner).

3. Helt rätt! Mycket skall man vara tveksam till att köpa begagnat. Vissa produkter som lovordats för bara ett par r sedan säljs begagnat dyrare än nya apparater som presterar bättre. Och då får man en helt annan köptrygghet dessutom. kul att ni nämner just NAD208 som exempel. Det är säkert en väldigt bra produkt, men just hypandet av den har fått begagnatpriserna att gå upp de sista åren. Jag valde således bort den när jag valde nytt slutsteg och fick den prestandan jag behövde till halva priset...

Även om skattepengarna kommer nu, tror jag man får mer för sakerna på hösten....

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/05/18 :  17:57:24  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Pac. Jag är inte övertygad om att nyare produkter innehåller mer sofistikerade komponenter, tror inte heller den nya fronten tillför särskilt mycket ljudmässigt. Jag diskuterade komponentkvalitet med Peter Walker vid ett tillfälle, eftersom jag uppleve att Quad använde billiga standarkomponenter i sina produkter. Peter Walker upplyste mig på ett sätt som bara kan komma från en Britt. "Utvecklare som inte kan uppnå högsta prestanda med standardkomponenter, arbetar inte på Quad Manufactoring!"
Jag tror att det är effetktivare att investera pengarna i marknadföring än bättre komponenter för att ta en större markandsandel i segmentet - tyvärr.

Den andra delen jag har synpunkter på är marknadsföringen. Efter att varit i branschen under lång tid kan jag konstatera att produktpresentationer och utvärderingar i tidningar sällan står i paritet till produktens faktiska egenskaper. Jag har själv vid ett flertal tillfällen fått "skamliga förslag", som skulle gå ut på att få en bra test publicerad "mot ett visst arvode". Tyvärr finns de avarterna i branschen och jag tycker vi skall läsa "tester" med vetskap om att dessa finns även om inte alla är det.

Jag har också varit med om det motsatta. Vid ett tillfälle fick jag vetskap om att skivspelare skulle testas och jag frågade om min då nya modell var intressant att ingå. Efter lite övertalning kom den slutligen med. Testet utföll så att testaren hävdade att den var med med de kunde inte få den att starta, jag satt mig i bilen omgående och kom fram till att AC/AC adaptern inte var inkopplat i vägguttaget, när detta var gjort fungerade den utmärkt.
Mitt ointresse att "rulla hatt" med vissa personer bestraffades, men jag avstår gärna från prostitutionen!

I det sammanhanget är HiFi Forum av stor betydelse som motpol till den "kommersiella" förmedlingen av produktinformation.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/18 :  18:12:07  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Ibland kan selekterade standardkomponenter vara nog så gott, det är ju slutresultatet som är det intressanta...

Bo,

Marknadsföringen del av försäljningspriset kan ibland te sig löjlig, särskillt om man betänker att den ofta vida överstiger utvecklingskostnaderna. Men ofta är det ju s att tester/annonsering är det som genererar försäljning. Ofta är det ju så att deltagarna i tester ofta annonserar stort just i det nummer testet publiceras. Det kan alltså vara dyrt att få produkterna synliga på marknaden...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/05/18 :  22:18:24  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Pac. Man får inte heller glömma att handlare och kunden har skilda mål med den kommande transaktionen. Kunden vill ha bra valuta för sina pengar, handlaren vill ha ett snabbt avslut med högt TB.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/05/18 :  23:35:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Jag är inte övertygad om att nyare produkter innehåller mer sofistikerade komponenter


Bo, den tekniska utvecklingen finns där varesig man vill eller inte. Nya material forskas fram och används för att få specifika egenskaper som inte gått att få till tidigare. Ett exempel på det är ju de kondensatorerna som nu börjar sippra ut från den forna rustningsindustrin i Ryssland. Teflonkondensatorerna är helt klart ett snäpp upp från PIO ljudmässigt och de är resultatet av forskning som gett nya applikationer för moderna material. Vi kommer säkerligen snart att se dem i komersiella produkter också och inte bara i DIY-byggena precis som vi sett tex 6H30-röret ta sig in i de flesta linjestegsapplikationerna i rörelektronik idag.

quote:
Man får inte heller glömma att handlare och kunden har skilda mål med den kommande transaktionen. Kunden vill ha bra valuta för sina pengar, handlaren vill ha ett snabbt avslut med högt TB.
Det du beskriver är en säljare med kortsiktiga mål. Just det du skriver att vi vill känna oss välbehandlade och få valuta för pengarna gör att man inte går tillbaks till den affären där man känner sig lurad. Därmed missar säljaren med de kortsiktiga målet att sälja nästa produkt om man vill förändra i sin anläggning. Man blir inte långvarig i vilken branch som helst om man försöker sälja dyra produkter med kortsiktiga mål om TB framför ögonen.

quote:
I det sammanhanget är HiFi Forum av stor betydelse som motpol till den "kommersiella" förmedlingen av produktinformation.


Javisst och inte bara produktinformationen. Det finns starka strömningar som vill likrikta tänkandet.

Meningen med HiFiForum är ju att vi konsumenter skall kunna snacka med varandra och dela med oss av våra erfarenheter.
Det vi istället råkar ut för är diverse intressenters intolerans emot varandra och en strävan att likrikta åsikter. Det är ruggigt tråkigt och tar mycket kraft och energi av oss som försöker bibehålla öppenheten emot alla. Det finns en allt starkare och starkare polarisering mellan de forum som finns och ett tuffare klimat hos oss.

Att ha ett forum som är öppet för allas åsikter och tankar kanske inte funkar i längden. HiFi är ju en Hobby, vem vill vara i ett "tufft" klimat då? Inte jag i alla fall.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/05/18 :  23:51:45  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Javisst och inte bara produktinformationen. Det finns starka strömningar som vill likrikta tänkandet.

Meningen med HiFiForum är ju att vi konsumenter skall kunna snacka med varandra och dela med oss av våra erfarenheter.
Det vi istället råkar ut för är diverse intressenters intolerans emot varandra och en strävan att likrikta åsikter. Det är ruggigt tråkigt och tar mycket kraft och energi av oss som försöker bibehålla öppenheten emot alla. Det finns en allt starkare och starkare polarisering mellan de forum som finns och ett tuffare klimat hos oss.

Att ha ett forum som är öppet för allas åsikter och tankar kanske inte funkar i längden. HiFi är ju en Hobby, vem vill vara i ett "tufft" klimat då? Inte jag i alla fall

Mycket intressanta tankar Pac!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/05/19 :  00:16:30  Show Profile Send mayro a Private Message


och jag anser du nu skrev dom bästa orden och tankarna jag någonsin sett NÅGON skriva på NÅGOT forum Pac....hedervärda klart genomtänkta ord..!

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/05/19 :  00:21:38  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Det finns starka strömningar som vill likrikta tänkandet.


Är det verkligen så jefla illa? Tycker i så fall att dom skall "hängas ut" och slängas ut från forumet!

Har haft en liten diskusion med "FBK" via PM ang. tips och dylikt som strömmar genom forumet och jag sa till honom att det gäller att sålla kraftigt bland infon här.
På det hela taget så ger detta forumet mej ändå väldigt mycket matnyttigt i princip varje dag.

Så "Keep up the good work"

PS. Ber om ursäkt för grov OT!

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/19 :  00:42:10  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Nu är vi långt ifrån topic!

Finns inte mer att tillägga i ämnet så kan tråden låsas.


Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2006/05/19 00:47:00
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/05/19 :  07:15:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Jodå, det finns mer att tillägga angående vad det är som driver byteskaruseller.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/05/19 :  08:16:43  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Kaffekoppen:
Jag håller inte rikigt med om att diskussionen om foruminverkan och eventuella försök till liriktning i tyckande är OT. Jag tror att för många här på HF är diskussioner, recensioner och bildtrådar inspirerande när det gäller att byta grejor. Både som påverkare för att byta och vad som skall bytas. Och inte minst till vilken produkt.

För övrigt tror jag att en viktig faktor är att konsumenterna vet att de inte köpt det optimala. De sitter med grejor som med ett byte av en komponent till hyfsad insats kan ge en bättre helhet. Jag är själv i den situationen - och har varit i snart trettio år! Detta trots att jag inte bytt eler lagt till komponenter speciellt ofta. Så någon karusell kan jag inte påstå att jag varit inne i.

En annan viktig faktor är naturligtvis också producenter och säljares intresse av att sälja. Det är ju det de lever på, så det är klart att de försöker påverka oss att köpa nytt.

mvh/ Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/05/19 08:17:58
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2006/05/19 :  08:46:32  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
För mig är det likriktning om man ständigt försöker predika samma sak. Exempel har ju redan tagits upp här och liknande "predikningar" har ju gjorts av märkesfanatikerna som ju numera har ett eget forum att vara på. Dom forumen besöker jag i stort sett aldrig för debatten där är så oerhört oförutsägbar.

Det som gör att jag trivs här är att det finns många även rutinerade ljudrävar som erkänner att dom inte alltid har rätt och att mina öron hör vad dom hör och diskuterar med respekt. Jag gillar debatt och bra argument men det får inte bli sandlåda så fort man sas kör i väggen. Bättre då att skaka tass och vara överens om att man inte är överens

Jag var inne i en bytesperiod på 80-talet då jag var singel och tjänade riktigt bra. Jag förlorade säkert en hel del pengar men oj va kul jag hade och jag lärde mig en hel del. Jag höll tom på att köra fast i märkesspåret i mitten av 90-talet men tack vare gamla hifimagasinet och bla detta forum så återupptäckte jag mitt gamla intresse.

Jag har numera grejer som jag är rätt nöjd med men jag vet vad jag vill ha om inkomst och utgiftsidorna ändras till det bättre

Så bytesbacillen kan nog vara nyttig den med om man tar med sig erfarenheterna på rätt sätt.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/05/19 :  08:57:02  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
När jag köper något så brukar det vara med lite eftertanke. Jag anser att det är bättre att hellre lägga en liten extra slant och köpa det man vill ha, och sitta nöjd under längre tid, istället för att köpa det nästa bästa alternativet. När det köps något så är det i planeringen inräknat att jag antagligen skall behålla och leva med prylen 5-10år.

Fattar jag tycke för något så kombineras intryck från tidningrecensioner(då jag ärligt tror att de flesta vet vad de gör), nätinformation(typ HF), från säljare(då jag ärligt tror att HIFI är en snäv bransch och är man inte rädd om sina kunder - så går de till näste handlare!) och efter egen lyssning i butik(/-er) och om möjligt hemmavid - till en avvägning med för- och nackdelar. Ljud, pris, utseende. "Är detta något som jag kan leva med i fem år? Kanske 10år?"

Men det är en process under utveckling. Det tar ett tag att jobba sig fram till insikten om värdet i att sitta nöjd längre. Farsan satt nöjd med Carlssonhögisar och en Sony-Rullbandare i 30år - och än idag så har jag svårt att förstå att det kan prestera ett så bra ljud. Utan det är när man kommmit i från stressen i det att ens receiver-köp från förra året redan är passé, till det att man kan faktiskt köpa sig fri från byteskarusellen och nå en djupare insikt genom att tids-investera.

Mina högtalare är tex inne på sitt 6:e år. Och det är klart, jämför man dem med ett par B&W 802D så inser man ju att utvecklingen går framåt och att det vore trevligt med ett sådant "friskt" mellan-reg. men att det är samtidigt väldans mycket pengar. Men mina högtalare kommer inte i en ny version varje år. Mitt slutsteg har resurser, prestanda och utseende så det klarar sig. Min transport har välljud så att den matchar mången dyr spelare, i mina öron "rätt" klang och en trivsel i ljudet jag kan lyssna på hela dagen. Försteget är en kompromiss för bästa ljud/funktion/finess och jag ser få konkurenter i samma genre som jag eftersöker.

Men det kan ju vara person till person oxå. Jag tenderar att behålla det jag köper under längre tid. Man får lägga ned lite möda på att hitta det man söker. Lyssnade på högtalare i ett halvår, säkert 25-40 sorter i, över och under det prissegment jag sökte. Det var en hård tid, men det är värt det. Tids-investering; både före, under och efter köpet betalar det sig!
Sen kan man ju naturligtvis dregla över nyheter och läckerbitar - det är ju bara naturligt, och att drömma är ju det som driver hela branschen framåt. Konstruktör, tillverkare, återförsäljare och konsument.

M
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/05/19 :  09:21:28  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag vet att man inte ska skriva "mee too"-inlägg. Men jag börjar undra hur rannagården fått tillgång till min hjärna? Skulle kunnat skriva allt själv!

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/05/19 09:22:23
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/19 :  09:48:19  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jörgen_G och Rannargarden,

Känner igen mig jag också - kanske är vi tråkiga rent av. Det tar löjligt lång tid för mig att bestämma mig för vilka produkter jag vill ha.

Sen är det på DIY fronten min "byteskarusell" finns. Där handlar det iof mer om att lära mig nya saker och se hur lngt jag kan komma med mina begränsade resurser. Precis som Bernt nämner är det ingen hobby man ägnar sig t om man vill komma billigt undan. Just nu ligger en högtalare som kanske slutar på 10KKr planeringsstadiet. Och då ingår inget av de element jag redan har på "hyllan" i projektet. Det hade säkert varit billigare att köpa något färdigproducerat, och kanske tom bättre, men detta är min hobby och den får gärna kosta lite. Bara jag kan göra val baserat på logik (hur ologiskt det där än lät). Det är sällan ett projekt blir avslutat innan nästa tar vid... och jag känner att min karusell har börjat snurra igen efter en tids dvala...

Vad gäller märkesdebatt och likriktning så sitter jag alltså med en "lagom" anläggning och lägger fokusen på musiken. Det finns inte två likadana märkesprodukter i min anläggning utan jag har valt de som jag anser passar ihop ljudmässigt. Det är alltså ingen "estetisk" anläggning som gör sig fin på ett altare, utan placeras med fördel i en garderob. Kablaget till högtalarna är osynligt dragna i rör i väggen så de ger ingen imponatoreffekt de heller (och man slipper snacka kablage utan kan tänka på hur det låter).

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000