HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Byta upp mig inom förstärkeri!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

More
Member

126 Posts

Posted - 2006/05/22 :  20:25:33  Show Profile Send More a Private Message
Har idag....

B&W DM602 S3 Högtalare
NAD C320BEE Förstärkare
NAD C521BEE Cd-Spelare

Vill helt enkelt får ut mer ur mina DM602 S3, tror ni jag kan få ut mer av dom och verkligen märka en skillnad med en bättre förstärkare, isåfall vad skulle ni rekomendera i 6-10.000kr klassen?
Funderar på en THULE Spirit IA100 Förstärkare men utseendemässigt så får den IG.

Gärna en förstärkare som senare kan klara av att spela ett par DM604 S3 eller kanske golvarna i CM-serien.

Tacksam för svar!

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/05/22 :  20:30:12  Show Profile
En sån här kanske, har en själv!
http://hifitrade.se/product_info.php?cPath=26&products_id=63

Klarar nog att driva det mesta.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

More
Member

126 Posts

Posted - 2006/05/22 :  20:34:32  Show Profile Send More a Private Message
Länken fungerar inte.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/05/22 :  20:36:29  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Gör den då här iaf...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/05/22 :  20:50:28  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag skulle kliva upp avsevärt mer i effekt än till IA-100*. C320BEE fixar ju i praktiken 80 W** kontinuerligt och än mer dynamiskt***.

Antingen begagnat, kinesiska märken eller ett slutsteg (iom att C320BEE sägs ha helt ok försteg) är min rekommendation i prisklassen.

---

*100 W, 8 ohm, 1 kHz, 1% THD.

**8 ohm, <0,05% THD 20-20 000 Hz, ingen ökning vid 4 ohm.

***Ökar ned till 2 ohm.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/05/22 :  21:04:13  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Jag hade ju ett par 601 s3 en period, tillsammans med min Korsun v8i så lät det VÄLDIGT bra!

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/22 :  22:39:21  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Guldfisk tsnke på ett slutsteg är värt stt fundera över...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/05/23 :  06:28:02  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
i 6000-10000kr's kalssen finns ju en del, jag rekomenderar starkt QSC plx 2402, kostar ca 10000kr, jag har själv 3st och kunde inte vara nöjdare (har dock fläkt)...

Den klarar säkerligen av att driva ett par DM604 S3 eller kanske golvarna i CM-serien.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/05/23 :  07:49:17  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
More: Jag har svårt att se att din C320BEE inte skulle fixa dina högtalare, du kan lungt spela vidare. När å om du köper nya högtalare så skaffar du ny stärkare då. NADen går väl å dela så du kan använda den som försteg å skaffa dig ett slutsteg.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/05/23 :  10:12:45  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Din förstärkare har fått mycket goda recensioner. Med din anläggning hade jag valt att spendera 10000 kr på något helt annat, prova att låna hem en riktigt bra sub / CD-spelare eller några andra högtalare, som de du funderar på. Klarar bara förstärkaren av att driva högtalaren så är det den komponent som har rätt lite påverkan jämfört med övriga.

B&W är iofs kända för att kräva förstärkare, men den du har borde räcka bra till dina nuvarande och funderar du på DM604 S3 så lär inte Thule IA100 räcka till helt utan då är det nog en bättre idé att satsa på ett slutsteg, varför inte ett begagnat NAD270 eller liknande, de brukar finnas på hifimagasinet.com för några tusenlappar.


Ett råd som är helt off-topic är att du bör kika lite på akustiken om du inte redan gjort det. Kolla kokboken överst i detta forumet eller på min signatur-tråd om absorbentbygge.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/23 :  10:27:07  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Bra råd!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2006/05/23 :  11:00:45  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Utifrån din nuvarande förstärkare skulle jag kunna föreslå en NAD C352. Klart mer "muskler" än din nuvarande förstärkare, och den är ljudmässigt ett extremt kap för 5.000 kr

(Behöver jag tillägga att jag har en själv...)
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/05/23 :  12:09:35  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag håller inte med den här gången heller*:

C320BEE: 2 x 50W** Minimum Continuous Power into 4 / 8 ohms
2 x 110W, 160W, 210W, IHF Dynamic power into 8, 4 and 2 ohms, respectively

C352: 2 x 80W Continuous Power into 4 / 8 ohms
2 x 115W, 185W, 240W IHF Dynamic Power into 8, 4 and 2 ohms, respectively

Diskuterades främst i tråden NAD C352/C372.

(Behöver jag tillägga att jag har C320BEE själv... :-)

---

*Integrerad stärkare max 4k

**Uppmätt till 80W, C352 kanske klarar 100 W. Det krävs dubbla effekten för 3 dB högre ljudtrycksnivå.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/05/23 :  12:40:53  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Om jag var du så skulle jag sälja min NAD och beställa ett Jungson JA1 och JA99C Luxury (deluxe) som du kan få hem för runt 10kkr. Det spelar i en annan klass än NAD. Det är klass A och trots sina 80W driver jag tunga Infinity RS 2.5 med ett sådant slutsteg. Med det kan jag spela på respektabla nivåer utan att steget verkar krokna men det är klart, det skulle inte vara fel med två sådana steg eller två monblock med 200w klass Afrån Jungson. Fina stärkare gör de i allafall. Hur försteget är vet jag inte eftersom jag inte har det men jag bara gissar att det är bra eftersom det säljs med ett kanonfint slutsteg. Testa!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/05/23 :  13:22:15  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag håller med Jeppe till 100% Det går inte jämföra dessa stärkare ens. Nad är vad man än säger BARA nad.. Och jungson anser jag varit ett av dom bättre steg jag haft hemma på senaste året/åren.. Om inte det bästa... Det fullkomligt spelade ut lafolia här så jag ännu har ångest jag gick vidare och inte satt nöjd faktiskt...Jag lånade då Operas passiva försteg samt min egen droppe.. Tyvärr köpte jag inte det passiva försteget som numera unbeliver har. PGA fjärr saknas.. Oj vad jag ångar detta misstag...


Min omedelbara "känsla" med det slutsteget var "Krellfeeling" ifrån den tiden man lirade med KSA 250.fast klart då aningen mindre skala.. Men ej kvalitet..lugn o ro fast allt bara kom ändå... Men öronens minne är ju inte det bästa verktyget direkt. Men ändå kan jag inte säga annat..

För pengarna snuskigt bra grejor OAVSETT vad o pris..bland dom ytters få billiga saker jag alltid gett mitt stöd för utan försiktighet ens.. Jag hade faktiskt inget att gnälla på eller om.

sedan är smaken alltid olika. Men jag tror det finns en som lyssnade här innan allt revs ner..som kan stödja mina ord. Det spelade rent fantastiskt bra...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/05/23 :  13:57:02  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
En rolig erfarenhet jag gjorde för ett par år sedan var när jag satt med min dåvarande stärkare (hk 670) och en kompis kom förbi med en riktigt bra cd-spelare (arcam cd 32), min egna cd var i tretusenkronorsklassen. När hans cd kopplades in i 670:n så kändes helt plötsligt förstärkarbyte helt onödigt. Med en så bra signalkälla kändes det som om förstärkaren fått extra watt (förutom förbättringar i upplösning och detaljering), den spelade djupare, med mer pondus och större dynamik. Det kändes som om stärkaren "lyfte sig i håret"

Pröva med att byta signalkällan och behåll din stärkare som ändå inte direkt är skräp.... den hänger säkert med ett tag till....

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2006/05/23 :  22:40:56  Show Profile Send The Leafs a Private Message
guldfisk:

Jag, och fler med mig, som har jämfört 320BEE med 352 tycker att skillnaden är avsevärd främst med knepigare högtalare och främst i basen som har en helt annan kontur och snärt med C352. Men jag håller med dig om att skillnaden på papperet inte är enorm. Håller dock fast vid att skillnaden för örat är klart större.

Fast det är klart....har man en liten och lättdriven högtalare så vete 17 om man lägger de extra kronorna på C352...Jag har lite småknepiga högtalare så för mig var valet enkelt
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/23 :  23:22:06  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Vill du få ut MER ljud så testa att koppla på ett slutsteg. Förstegsdelen i din stärkare är okej.

Vill du få BÄTTRE ljud tror jag placering eller akustikbehandling av rummet ger mer effekt per insatt krona än byte av förstärkare.
Dina högtalare är ju inte vansinnigt knepiga att driva...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/05/24 :  00:06:37  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Vill helt enkelt får ut mer ur mina DM602 S3, tror ni jag kan få ut mer av dom och verkligen märka en skillnad med en bättre förstärkare, isåfall vad skulle ni rekomendera i 6-10.000kr klassen?


Nej, jag anser att du har det bästa paket du kan hitta i klassen. Skulle jag köpa elektronik för under 10000:- idag skulle jag tveklöst gå på det du har, just för att det är så prisvärt.

Att köpa en förstärkare som i framtiden ska klara av att driva modellen större högtalare kan verka långsiktigt...men jag tycker det är ganska dumt (Har gått på den niten många gångar att försöka vara framtidssäker, och istället aldrig ligga i fas med högtalare och elektronik). Vem vet vilka modeller det finns om ett år, både vad gäller förstärkare och högtalare. Vem vet vad du har för behov om ett år? Jag hade aldrig för ett år sedan trott att jag skulle ha det rum jag har nu, med den elektronik och högtalare jag har...
Och köper du en förstärkare som du vill passa ihop med en annan modell, så kommer du inte vara nöjd med vad du har förren du har den där större modellen högtalare...och tänk om det går att få ut mer från den lite större högtalaren med ytterligare lite mer effekt?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/05/24 :  00:59:32  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Ja, C320BEE är fantastiskt prisvärd.

Jag tyckte C542 lät trevligare än C521BEE och eftersom jag hade råd och ville slippa uppgraditis valde jag C542. Däremot vet jag inte om cd-spelarna ljudmässigt känns lika prisvärda som förstärkaren. Dvd-spelare erbjuder ju motsvarande ljud till lägre pris.

---

Själv tyckte jag matchat utseende, laddtid, låg mekanisk ljudnivå och gemensam fjärrkontroll var värt merkostnaden gentemot dvd-spelare i allmänhet (NAD:s är inte så bra). Det är dock en annan variant av prisvärdhet.

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2006/05/24 01:02:42
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2006/05/24 :  10:50:54  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Kan en S.A.T. vara någonting att tänka på?? Tänker säja min. J.
Go to Top of Page

More
Member

126 Posts

Posted - 2006/05/29 :  19:35:29  Show Profile Send More a Private Message
Grejen är att jag har lite pengar över och vill lägga det på min ''stereo''.
Antligen köper jag nya högtalare eller förstärkare i 10k klassen eller så blir det nya kablar för en betydligt mindre summa och resten får ligga kvar och sparas till senare.

Ska dock testa lite med akustiken i mitt rum, ha nämligen precis flyttat.
Go to Top of Page

More
Member

126 Posts

Posted - 2006/05/29 :  20:01:13  Show Profile Send More a Private Message
Vad säger ni om Primare I21?
Har hört gott om den och den är väl designad.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/05/29 :  20:27:20  Show Profile Send Blue a Private Message
Primare I21 är onekligen bättre än NADen. Och den skulle säkert få dina högtalare att stormtrivas (jag har hört Primare och B&W funka väldigt bra ihop) .

Men hmm... i ditt läge hade jag nog blivit alldeles för sugen på att byta ut cd-spelaren också i så fall, inte minst av estetiska matchningsskäl.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/05/29 :  20:48:24  Show Profile Send matte76 a Private Message
Eller så kan du spara ett tag till och istället köpa storebror I30, som nyligen funnits begagnad på Hifimagasinet. I30 är betydligt bättre än I21, men även då dyrare...jag tror dock att skillnaden i ljudkvalitet blir mycket mer märkbar med I30 än med I21, jämfört med din Nad.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/05/30 :  09:23:00  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag misstänker att en viktig skillnad i välljud mellan primare I21 och I30 är just högre effekt.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000