HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 radio? FM-analogt kvar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/05/26 :  14:55:01  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Kommer FM-analog radio finnas kvar och i så fall hur länge?

Är DAB-utbyggnaden stoppad och törs man köpa en vanlig FM-tuner?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/05/26 :  15:09:57  Show Profile Send gcs a Private Message
Kommer FM-analog radio finnas kvar?

Ja tillsvidare. Man ska nu utreda och utreda om det inte finns något annat. Jag är rädd för att utvecklingen kommer att hamna i våra datorer. Enkelheten att bara kunna sätta på radion och byta kanal lite snabbt försvinner....dessutom så låter det för det mesta bara skit. Jag tycker att man måste tänka på alla gamla och de som är fattiga och inte har råd att skaffa dator. Ja det finns faktiskt sådana människor i Sverige.
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2006/05/26 :  15:49:32  Show Profile Send Jazz a Private Message
Ja DAB är stoppad!
Fm kommer att finnas kvar i många år innan dom bestämt sig.

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/05/26 :  16:59:15  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Det är val i höst. Jag har dock ingen aning om de borgerliga tycker annat i frågan.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/05/26 :  19:29:16  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har aldrig hört några synpunkter betr. DAB eller något annat från någon annan än kulturministern. Jag har för mig att SR själva vill fortsätta med DAB men behöver flera pengar. Jag tror nog att man lugnt kan satsa på en FM-tuner och nu verkar det som om man har höjt kvaliteten genom att öka S/N. I alla fall så har jag kunnat mäta upp bättre värden nu än tidigare. Jag har själv en kabel från Comhem. Det kan ju också vara så att det är Comhem som ökat S/N.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/26 :  19:36:33  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Man kan lugnt köpa en fm-radio om man funderar på det!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/05/26 :  19:38:44  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
man kom på att DAB systemet redan är "föråldrat" ..... så FM lever vidare !!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/05/26 :  20:44:34  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
DAB är ju trist när man sänder snålkodat, men tänk vad trevligt det vore med Dynamic Range Compression (DRC). DRC tillåter lyssnaren att själv välja mellan uppfattbarhet (hög kompression) och nyanser (låg kompression).

Jag funderar ändå att köpa en radiodel med DAB utöver FM, eftersom jag skulle vilja ha SR Sverige (världsmusikkanalen).

SR fortsätter nog att sända med DAB-teknik i Stockholm, Göteborg och Malmö (eller vilka orter det nu är) tills vidare. FM lär leva vidare ett bra tag till och det är rätt små summor vi talar om för en FM-mottagare (det mesta ljudkvalitetsskillnaden ligger i antennen). Slå till, anser jag.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/05/26 :  21:06:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
Problemet ur hifi-synpunkt är väl att det finns väldigt liten kommersiell grund för välljud. Det främsta ekonomiska argumentet för DAB är ju att det sparar bandbredd. FM kommer därför på sikt ersättas av digital teknik som utnyttjar frekvensbandet bättre.
Jag tror också att DAB är långt i från död, här i England så är det ganska populärt och motttagarna är inte så blodigt dyra längre (du kan få en för £30) vilket innebär att även "vanligt" folk köper dem. Problemet med DAB i Sverige är ju att mottagarna har varit hysteriskt dyra jämfört med motsvarande FM mottagare vilket gör att gå köpt och lyssnat.
Dock blir det nog "snålkodad" DAB som sagt, välljud är inte prioriterat.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/05/28 :  12:41:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Det finns ett program som heter "Personligt" som är ett slags dagbok där man lånar ut en liten MD-spelare med mikrofon. Sedan när man sänder programmet i radio så låter det okey men programmen går också i DAB och då blir det katastrofartat för programmet....det går knappt att höra vad som sägs. Det tråkiga är att det finns flera journalister som använder sig av MD vilket borde vara förbjudet. Detta var apropå DAB och bitreducering eller komprimering som några felaktigt kallar det.

Edited by - gcs on 2006/05/28 12:42:32
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/05/28 :  23:49:57  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
jag har försökt kontakta både SR och några journalister om detta...kunde vi samverka?

jag lyssnar väldigt mycket på P2 när jag är hemma--kanonbra! (fast det just blivit sämre på vissa sätt sedan man "förnyat sig") kunniga presentatörer, bra musik man aldrig skulle höra annars, etc

i Dab sänds klassisk smet stor del av dygnet--detta är en kulturell katastrof!

tänk om allt bra i P2 sändes i okomprimerad DAB som det var tänkt?

du som ännu inte har en DAB men bor där det sänds: man får mycket för pengarna just nu vid köp av en bra DAB till utförsäljningspris...då menar jag inte de så populära och över-prissatta köksradiovariantererna utan en riktig som kan kopplas in som tuner till stereon--låter rätt juste trots den erbarmliga komprimeringen, och du kan bl a lyssna till det snorbra världsmusikutbud som någon nämner ovan...

själv har jag en Technics DAB med FM--en av de där modellerna som var präktigt dyra när de kom--dess FMradio är det bästa FM jag har hört...

och en ren DAB från Cambridge i ett annat rum--mycket, mycket bra ljud...

Zory
Polen
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/03 :  00:00:17  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
i det där nyhetsmagasinet om musik i P2 idag sa radiochefen något som lät väldigt dystert tycker jag om varför man ska köra samma P2 innehåll i hela landet och tvinga inbitna P2-lyssnare byta frekvens om de vill fortsätta lyssna till musik...

frågorna hör egentligen inte ihop, men skulle han ha sagt det han sa om man tänkte fortsätta DAB? tror inte det....

i Sverige SKA alla höra nyheter på samiska vid ett visst klockslag--samer och icke-samer tillika

ungefär som vänsterpartiet och läxorna: om inte alla barn får hjälp med läxorna hemma så skall min själ ingen göra läxor...för det är jämlikast så...

Observera att jag INTE har något emot samer eller deras nyhetsändningar eller är indifferent inför sociala orättvisor...

men vore det inte klyftigare och bättre för alla att göra på något annat sätt?

oreducerad DAB och P2 båda två; differentierade programtablåer så alla som vill får välja; på ett sätt som som är bra för alla minoriteter: samer och audiofiler

och för jösse namn stödja de barn som behöver extra hjälp med läxorna!

Zory
Polen

Edited by - to_apeiron on 2006/06/03 00:01:05
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/06/03 :  00:18:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Glöm inte att den mest populära kanalen är P4 allt annat verkar vara ointressant för han vars namn jag inte minns.... men han var fp-politiker tidigare. Jag tycker också att P2 har blivit tråkig att lyssna på. Jag vill ha mer blandad musik typ jazz och lite easy listening även på kvällstid. Inte bara klassisk musik. Jag vet inte hur det är i övriga landet, men jag tycker att ljudkvaliteten har blivit bättre (mindre brus)via Comhem i.a.f. här i Stockholm.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/06/03 :  11:29:52  Show Profile Send lennartj a Private Message
Personligen tror jag att vi kan lyssna på FM-radio i Sverige åtminstone till 2015, kanske t.o.m. efter 2020, eftersom ingen ersätttningteknik har utpekats och av beredskapsskäl. Dessutom har nästan alla nya bilar som säljs fast inbyggd FM-radio som inte enkelt låter sig bytas ut, och vår bilpark förnyas på ca 15 år.

Comhem verkar ha ökat signalstyrkan igen i Göteborg också, i vintras var den så svag att stereodekodern knappt öppnade på min Pure DRX-702ES. Nu är FM-lyssningen acceptabel igen.
FM-ljudet var dock mycket bättre i min Tandberg 3011, som ligger i malpåse i väntan på att hitta kompetent reparatör.
Som jag har uppfattat beskeden om DABs framtid i Sverige ska samtliga DAB-sändare i landet släckas vid årsskiftet, och SRs digitala sändningar ska bara distribueras över internet. På kort sikt begränsar det ju tillgången till dessa till dem som sitter vid dator, men när det blir vanligare med 3G abonnemang med "flat rate" kan ju många lyssna på web-radio via sina 3G-telefoner utan att det kostar skjortan. Dock är jag lite tveksam om "flat rate" kommer att bli billig, det kommer att kräva hög kapacitet i 3G-näten, som det kostar en del för operatörerna att bygga ut.
Sedan har vi strålningsdebatten, rundradio är väl den ultimata formen av broadcast. Som jag har uppfattat det så blir web-radio, som kan kan gå som multicast på internet omvandlat till unicast i 3G, vilket innebär slöseri med frekvensutrymmet. Den som kan 3G är välkommen att rätta mig om jag har fel.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2006/06/03 11:56:48
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/03 :  16:47:22  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
vem hanterar ett upprop om att ha DAB kvar?

alternativt skadeståndsanspråk för innehavare av DAB-mottagare?

Zory
Polen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000