HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dags att bygga om "kokboken"?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/05/31 :  16:06:06  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Kokboken börjar kännas lite gammal med väldigt få illustrationer och det börjar bli dags för en revision. För att kunna göra det vill jag ha lite synpunkter från Er som läsare.

Vad behöver beskrivas djupare? Vad behöver illustreras med bild eller ritning?

Snälla ge din synpunkt så skall jag göra ett ryck med den sedan.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/31 :  16:25:23  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
En hänvisning till den kanske?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/31 :  16:47:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12431

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2006/05/31 :  16:53:26  Show Profile Send Schmutziger a Private Message
1. Dina tre sista rader borde stå först av allt. samt att om man sitter i en orkestersal så kan man inte peka ut var 3:e trumpeten finns med millimeterprecision (om man bara får använda sina öron) som många tydligen kan göra via sina anläggningar. Har spelat/lyssnat mycket på akustisk musik och kan inte säga att jag känner igen det. Mer att den finns "där borta till vänster nånstans"

2. skriv mer objektivt. Som tex i allas favoritavdelning om kablar. Du skriver om tex skin-effekten. Men den behöver man oroa sig vid höga frekvenser, och dit räknas inte audio. Ge lika mycket utrymme åt båda "lägren" med deras olika argument.

du tipsar o koax, ge gärna mer info tex om det ska vara kopparskärm, när spelar kabelns impedans roll, kanske tom att den "ultimata" koaxen är rg59, rb61 eller whatever. osv. Att de renläriga förespråkar enkardeliga högtalarkablar med adekvat tvärsnittsarea.

under shopping:
varna för försäljare som hela tiden berättar vilka förändringar i ljudet man kommer till att höra o sen spelar lite musik och frågar dig om du hörde skillnad. Man har en tendens att verkligen höra skillnader då som egentligen inte finns.

Du kan ju ta med att vanliga tavlor och bokhyllor är alltid bra, man måste ju inte ha absorbenter för ett hyggligt resultat.
Man kanske kan dela upp det i enkla förbättringar (ofta hög WAF faktor). såsom fler mattor, tavlor, möbler och så.
samt seriösa ingrepp: absorbenter, diffusorer, heltäckningsmatta och länkar till byggbeskrivningar och hur mycket dämpning av resonanerna man kan förvänta sig.

handklapp (impulssvaret för rummet) för att ta reda på hur mycket fladdereko som finns i rummet. vad det är osv.

allt för nu iaf.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/05/31 :  16:57:16  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Mickes HIFI kokbok - stöd till nya

Först vill jag framföra att jag hade stor nytta av kokboken som nybörjare. Numera håller jag kanske inte med om allt i den längre, men någonstans måste man börja. Samtidigt får man inte förenkla för mycket - innehållet måste kunna stå för sig självt.

Kanske bör kokboken hållas kort och koncis, med fördjupningslänkar vid varje avsnitt?

Kanske bör den kompletteras med en FAQ-del?

Markera nyckeltermer med fetstil?

Sammanfatta varje stycke i några nyckelord och fundera över hur väl styckena hänger samman.

Mer hinner jag inte just nu.

---

Ta upp det här med basportens placering, dvs att högtalare är rundstrålande när baffeln blir akustiskt liten (i förhållande till våglängden). Folk verkar missförstå detta.

Uppmuntra att mäta upp rummets exakta dimensioner och räkna ut resonanser, som sedan kan verifieras med exempelvis öron och Tombstone. Likaså efterklangstid är bra att känna till.

Nämn att förstärkaren kan klippa om man spelar för starkt, att högtalarna ändå kan börja dista innan förstärkaren klipper och att rummet kan börja låta illa innan högtalarna börjar dista.

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2006/05/31 16:59:28
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/31 :  16:58:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nu är det ett tag sen jag kollade i den , men lite länkar till olika trådar som handlar om akustiska åtgärder är väl inte fel ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/06/01 :  09:53:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det var bra synpunkter. Finns det något som är svårt att begripa som ny och behöver illustreras bättre?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/06/01 :  11:01:20  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Principskiss på högtalarplacering där det framgår vad som är bakvägg respektive framvägg. Många verkar blanda ihop.


Könsneutral (låt hon välja)... kan bytas till "låt din sambo/bättre hälft/familj välja"

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/06/01 :  11:24:25  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Avskaffa begreppen framvägg och bakvägg*.

Jag håller med om att man inte ska förstärka könsschablonen av den manlige audiofilen som bara bryr sig - bör bry sig - om ljudet.

---

*Framför lyssnaren, bakom högtalarna och vice versa. Motsättningen går inte att komma runt. Jfr. flytta fram och bak i tiden.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/06/01 :  12:40:30  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Behövs det verkligen en kokbok?

Hur den än skrivs blir det inte bra.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/01 :  12:41:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det är ju bättre än ingenting

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2006/06/01 :  12:45:18  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Du skriver ju själv sådana texter på din hemsida, Sladd!

Eller hur?

Varför skulle dina texter vara värdefulla att lägga ut men inte Mickes?

mvh

Stefan
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/06/01 :  13:02:24  Show Profile Send olof a Private Message
Det Sladd skrev var kanske inte personligt menat utan mest ett påpekande att tumregler kan bli dumregler.
Jag tycker dock att det verkar vara en trevlig inkörsport där man snabbt kan skaffa sig ett hum om vad som diskuteras här på forumet. Man får väl helt enkelt ta det för vad det är...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/06/01 :  13:11:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag tycker att den nuvarande kokboken är kanon och ser gärna en uppdatering/uppfräschning av den. Tips angående akustik, placering av högtalare etc är mycket värdefulla.

Jag ser gärna länkar till vilka akustiska material man kan välja och till vilke typ av dämpning etc. Själv vet jag tex inte hur man ska dämpa en vägg bakom högtalarna på bästa sätt, så att det dessutom blir "WAF-vänligt"...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/06/01 :  13:43:38  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jag menar verkligen inte att dylika texter är värdelösa eller att just mina texter skulle vara bättre än någon annans.

Som gamma audiofil och hifibutiksinnehavare kan jag berätta om mina erfarenheter, ge råd från mitt perspektiv.

Om en kille som säljer Linn skulle gjort det skulle det se helt annorlunda ut för att inte tala om chefsideologer etc.

Att skriva en generell text giltig för alla närmar sig ett politiskt dokument i en koalitionsregering, dvs ett så utvattnat förslag att ingen blir upprörd och ingen heller blir hjälpt...

Alternativet är att leka oberoende politisk konsult:
"A-sidan menar att XXXXX medan B-sidan menar tvärtom att XXXX och slutligen C-stampar takten vilket de menar är det enda viktiga...."

vilket leder till slutsatsen:

PROVA/TA REDA PÅ SJÄLV.

Vilket vi har forumet till.

Lägg ned kokboken. Och det menat i all välmening

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/06/01 :  14:21:09  Show Profile Send marens a Private Message
Jag tycker det är bra med en kokbok, men jag tycker det är viktigt att innehållet i så fall är så objektivt som möjligt.

Sedan kan man ge tips om olika metoder och tillvägagångssätt för att leta vidare därifrån, men grunderna tycker jag bör vara faktabaserade. Vad vet vi egentligen om ljudåtergivning? (och säg nu inte ingenting för det tror jag ingen tror på egentligen någonting vet vi).

Om det ska vara en vägledning så kan man ju inte börja med att säga att ingenting är rätt eller fel, annars tycker jag som hificonsult att en kokbok egentligen är onödig om man ändå måste bilda sin egen högst personliga trosuppfattning av hur verkligheten ser ut från grunden.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/06/01 :  14:29:00  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Nja, att leta i gamla trådar är ganska jobbigt om man inte vet vad man ska söka på. Signal-brusförhållandet är lågt. En allmän introduktion behövs, så att man snabbt kan skapa sig en helhetsbild.

Jag tycker det är onödigt att alla ska behöva uppfinna hjulet på nytt, dvs att prova allt från grunden och ägna år åt att lära sig. Det finns genvägar till bra ljud - den främsta är att skapa sig nämnda helhetsbild med känsla för proportioner.

Att lista principer och metoder är bra. Att värdera dem är vanskligare. Det viktiga är att man som nybörjare kan orientera sig och välja om och inom vad man vill fördjupa sig. Kokboken kan ge råd om hur man kan undvika återvändsgränder och istället vara konstruktiv och systematisk när man experimenterar vidare.

---

Ett bredvidläsningsavsnitt eller appendix till kokboken skulle kunna vara en reality-check vad gäller hobby- och konsumentpsykologi. Alltså att få koll på varför man själv och andra sysslar med hifi. Vill man bygga, bara ha bra ljud, lära sig om teknik, ha häftiga/dyra prylar, diskutera på nätet, få ett intresse som man inte delar med partnern etc?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/06/02 :  08:38:29  Show Profile Send rovis a Private Message
Kanske skulle en "best of hififorum" vara kopplat till kokboken? Sökfunktionen är ju lite lynning, så det kan verkligen vara besvärligt att hitta äldre trådar.

Kandidater på trådar som borde länkas in är t.ex. generella råd om köp/underhåll/reparation av komponenter och import/shopping mm. Kanske hänvisningar till rejäla kabel-krig-trådar, fördelning av kostnader i anläggningen, är-det-verkligen-skillnad-mellan-x-och-y-trådar...

Jag tycker kokboken är ett utmärkt dokument, både som koncept och implementation. Att folk tycker olika och bildar sig egna uppfattningar med tiden, tycker jag alls inte är ett argument mot att ge generella råd. Kloka tumregler är en utmärkt fond att skapa sin egen uppfattning utifrån.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/06/02 :  18:50:30  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag ger inga synpunkter till förändringar, just nu iaf, jag hinner inte läsa igenom allt just nu.
Men jag vill säga att jag tycker kokboken är bra, och kan gärna vara kvar.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/06/02 :  19:53:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Inte kommer den att tas bort, inte av mig i alla fall. Kokboken är riktad till nya här på formet och till nya inom HIFI och det är deras åsikter som jag lyssnar på i den här tråden .

Så var inte rädda att säga er mening om ni tillhör den kategorin.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/06/03 :  23:02:25  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag tycker tycker den borde byta namn till vägvisare eller kartbok....dvs. alla vägar finns utmärkta, men man väljer själv vilken man tar.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000