HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur låter distorsion och vad hörs - egentligen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/02 :  00:27:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
I aprilnumret av Stereophile finns en intressant artikel om distorsion. Där finns också länk till ett program som heter AddDistortion. Jag tankade hem programmet och testade lite idag. Jag tänkte lägga upp exempelfiler efter hand här och nu kommer de första.

http://bildarkiv.hififorum.nu/Bernt/Distorsion/

I denna mapp finns:

a.wav
Originalfilen

aevenpattern.wav
Här har vi distorsion med jämna övertoner fördelade som -30dB andraton, -50dB fjärdeton, -70dB sjätteton och -90dB åttondeton.

aoddpattern.wav
Här har vi distorsion med udda övertoner fördelade som -30dB tredjeton, -50dB femteton, -70dB sjundeton och -90dB niondeton.

Detta blir hela 3,2% distorsion om jag förstått rätt. Ladda hem filerna och lyssna, delge gärna era slutsatser här.

Edit: Jag glömde skriva vad det är för filer. Det är en snutt ur låten "Drowned World - Substitute For Love" från Madonna´s skiva "Ray of light". De är ändrade till mono för att programmet ska klara av att processa filen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/05/02 :  00:42:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Den sista filen låter ju bedrövlig i basen. Alla filerna har en del dist i basen som kommer från inspelningen men på den sista så hörs det tydligt att det är mer dist. Den sista filen låter påtagligt sämre än de andra två.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/05/02 :  00:44:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Den första får vi hoppas att den inte är så illa...
Har slut på tomskivor hemma, så jag måste skaffa nya och testa detta.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/05/02 :  06:34:04  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
aoddpattern har en distorsion som påminner om klippning, det är udda övertoner i fallande amplitud som ger fyrkantvåg.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/02 :  10:20:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det hemska är att det faktiskt inte är särskilt lätt att höra över tre procent jämna övertoner. Det låter inte dåligt, men snällare och mjukare. Om man tittar på distorsionsspektra på single end triod-förstärkare så är det bara jämna övertoner. Udda övertoner får man i push-pull-förstärkare. Tydligen måste uddatonsdist vara mycket lägre för att vara ohörbar.
Detta har jag också läst mig till på olika ställen men det är först nu som det hela verkligen blev förstått fullt ut. När jag fick höra exempelfilerna med samma mängd dist fast olika spektra så gick det upp ett och annat ljus får jag säga...

Här kommer tre filer till.
Nu är det Carl Philip Emanuel Bach som misshandladts på samma sätt, det är bit ur en konsert för cembalo och orkester. (BIS CD-868) Lägg märke till vad som händer med ett instrument som cembalo - hör ni skillnad? Kom ihåg: över tre procent harmonisk distorsion!

b
bevenpattern
boddpattern

Detta är för övrigt en helt underbar skiva i stereo. Filerna är dock i mono.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/05/02 :  14:32:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Intressant, detta måste testas.

Kör Ni ner dem på CD och testar i anläggningen eller lyssnar Ni på Era datorer

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/05/02 :  14:47:44  Show Profile Send marens a Private Message
Observera att hur mycket distorsion som blir beror av sigalen som används. Hur högt utstyrda ljuden är osv. Därför kan "3%" dist (egentligen olinjäriteten som skapar 3% dist på en specifikt utstyrd sinuston) låta väldigt lite i ett fall men låta totalgrötigt i ett annat.

Det handlar alltså inte om att man "lägger på 3% dist på en ljudfil". Hur mycket dist det blir och hur väl den hörs är beroende av ljudfilens signalinnehåll.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/02 :  16:42:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
OK, ja a är mycket högre utstyrd än b. Det intressanta som jag ser det är att samma mängd distortion av jämn respektive udda övertoner låter väldigt olika på samma ljudfil. De jämna är ganska svåra att höra på sång men lättare att höra på cembalon tyckte jag. Udda precis tvärtom. Senare tänkte jag göra några fler filer med samma ljud fast olika mängd dist och ren andraton resp tredjeton.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/02 :  16:43:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här finns programmet: http://www.audiosignal.co.uk/freeware.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2006/05/02 :  17:45:26  Show Profile Send crion a Private Message
Arrrgh vidrig dist! even är creepy och odd distar som sjutton men ännu mer på sången.

Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/05/02 :  18:30:44  Show Profile Send jonasz a Private Message
Usch vad mulligt, luddigt och instängt det låter med andratonsdistorsionen...dynamikfattigt liksom...

Obs, nu säger jag inte att uddatonerna låter direkt bra heller.


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/05/02 :  19:12:09  Show Profile Send esl a Private Message
Jag postade en länk för ett par år sedan ang just skillnaden på udda och jämna övertoner, och på det nödvändiga vid distortionsmätning.

GLÖM THD!

Det är en siffra som inte säger någonting om ljudet, men är väl en hjälp i konstruktionsarbetet.

Läs och begrunda!
http://www.next-power.net/next-tube/articles/Cheever/cheever.pdf

Samt ett utmärkt paper från grannarna i Danmark B&K
Läs och begrunda, det beskriver lite skillnaden på udda och jämn distortion + var/hur den uppkommer hos högtalarelement.
http://www.listeninc.com/files/pdf/BKAudioDistortionMeasurements.pdf

Om ni är inresserade av mer läsning om distortion och psykoakustik så kan jag posta fler bra länkar.
Men dessa länkar förklarar vad ni själva kan höra med Bernts test.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2006/05/02 19:14:04
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/05/02 :  19:48:11  Show Profile Send ockham a Private Message
esl, posta gärna din andra länkar

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System

Edited by - ockham on 2006/05/02 19:52:21
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/02 :  19:55:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Visst för sjutton, posta fler bra länkar Esl!
Det här var intressant.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/05/02 :  21:01:00  Show Profile Send MatsT a Private Message
En rätt intressant aspekt av Cheevers utredning är att man kanske bör lyssna vid ganska låg nivå när distortion skall utvärderas?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/05/02 :  21:09:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Usch det här var inte roligt alls!!!

Madonna är ordentligt närmickad och att man förlorar information hörs tom på mina sunkiga datorhögtalare...

Basen på aoddpattern.wav ger kalla kårar...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/05/02 :  21:10:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
En rätt intressant aspekt av Cheevers utredning är att man kanske bör lyssna vid ganska låg nivå när distortion skall utvärderas?


Låter som en klok man eller vad säger du Bernt?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/05/02 :  21:41:11  Show Profile Send esl a Private Message
Hihi

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/05/02 :  23:54:19  Show Profile Send esl a Private Message
En tråd för ett par år sedan om Distortion:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=29128&SearchTerms=distortion
Där är en länk där man kan lyssna på distortion också.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/03 :  10:22:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tack, den tråden hade jag missat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2006/05/03 :  23:46:20  Show Profile Send DHT a Private Message
Det här var ju mycket intressant, brände ut på skiva och lyssnat både i lurar och på högtalare.

Madonnaspåret låter ju gräsligt med uddatonsdisten, typ som om högtalarelementen var trasiga. Evenpattern var svår att skilja från originalet däremot, tveksamt om jag skulle höra någon skillnad i blindtest.

Cembalokonserten som är mycket mindre utstyrd är det ännu mindre skillnader på, här är det inte helt uppebar skillnad i uddatonsfallet heller..tycker skillnaden är lite mindre fyllighet och musiken låter lite tamare i dynamiken än för originalet/jämntonsdisten.

Man inser att THD är ett riktigt uselt mått att använda för att beskriva ljudkvalitet/färgning...

Edited by - DHT on 2006/05/03 23:47:55
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2006/05/03 :  23:55:14  Show Profile Send DHT a Private Message
För övrigt finns ju uddatonsdist även i SE-förstärkare, men andratonen brukar dominera kraftigt. För PP dominerar udda tonerna, främst trejdjetonen, pga undertryckningen av jämna toner.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/04 :  08:53:43  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Åkte till KTH igår kväll (och natt) för att mäta distortion och frekvenskurvor på lite diskanter. Rätt intressant att verkligen se distortion i form av 1:a, 2:a... ton. Mätte en serie på tre diskanter (för att se om frekvens- och distortionskurvor var konsisa genom batchen). Sedan gav vi oss på att modifiera dem och det var häftigt att direkt kunna se markant förbättrad spridning och överlag lägre distortion. Häftigt! Skall tilltalas att redan innan var diskanten den med lägst distortion av de som som mätts upp innan ;-)

Hur viktigt är distortion? Vet inte. En diskant som lovordats och som levereras i par med 0,5db maximal avvikelse på tonkurvan (hur häftigt är inte det!) är Higuphon OW1. Den har "perfekt" impulssvar, men påvisar rätt kraftig THD. Ändå älskas den...

THD är ju oönskat ljud, men ett ljud vi är "vana" vid och utan det kan man tycka att det saknas "luft" (vilket utryck det är egentligen....). Kul är iallafall att distortionsfri bas kan spelas riktigt, riktigt högt utan att vi reagerar. Menett bassystem som har stor andel andratonsdistortion (används faktiskt i designer för att ge känsla av mer discobas) på klart lägre nivå låter högre!. Men när man väl hört hur det skulle låtit, kan man aldrig mer njuta av andratons discobas. Det är en annan dimension.

Kontentan är kanske att vi uppfattar distortion olika beroende på vilket frekvensområde som avses. Jag kan erkänna att jag är känsligare för distortion i basområdet än i diskantområdet (kan vara relaterat till min hörsel). Någon som har liknande erfarenhet?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2006/05/04 09:22:21
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/04 :  09:23:26  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Fick följande klart logiska svar:

"Den distorsion du talar om är ju harmoniska övertoner. I en diskant bildas ju dessa i ett frekvensregister som blir mer och mer svår(o)hörbart för örat, men för ett baselement blir ju de högre övertonerna uppe i ett register med maximal hörbarhet. Intermodulationsdistorsion kanske kan vara intressant att mäta när man väljer mellan diskanter?"

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/04 :  19:20:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, så är det naturligtvis!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/05/04 :  19:38:45  Show Profile Send esl a Private Message
Man sänker andratonsdisten ibland genom att vända på ett av två högtalarelement.
Enligt resonemanget att andratonen tycks "maskera" tredjeton så har både jag och MatsT valt att låta baselementen i våra konstruktioner slå åt samma håll.
Vi har båda skrivit om just en subjektivt bättre bas genom att göra på detta sättet.

Nu kommer sommaren och vi kan ägna oss åt frifältsmätning men framförallt lyssning i ett "ekofritt rum", härligt härligt.
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000