Author |
Topic |
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 16:50:22
|
Japp, det har förlorats ytterligare en skeptiker nu så snart är det slut. Då kan alla vara överens.
Edit Vilket är både positivt och negativt som jag ser det. |
Edited by - Gerhard46 on 2004/07/26 16:54:11 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 17:57:42
|
En sak till som tydligt framkommit i tråden hitintills är, följ reglerna...
Det står tydlig i reglerna vad som gäller om man skall vara medlem här på HiFiForum.nu, precis som Bernt redan påpekat.
Alla som postar på HiFiforum.nu har accepterat att följa reglerna, så det är bara att börja leva upp till sitt löfte.
Vänligen, |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
juha
Member
316 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 18:12:57
|
Den här tråden var verkligen givande! Nu kanske man kan vända skutan framåt: ) |
|
|
Hajfi
Member
531 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 18:59:42
|
Mycket intressant diskussion! Jag tycker att innan man postar ett svar på ett påstående som man inte håller med om skall fundera lite på hur man formulerar sig. Att skriva: "hur skulle det kunna vara skillnad på den eller den apparaten/kabeln" är ju bara att förringa den person som säger sig ha hört skillnad och detta skapar bara dålig stämning. Om man själv inte ens har jämfört produkterna tycker jag att man skall överväga att strunta i att uttala sig eller om man ändå vill det skriva: "jag tror inte att det är någon skillnad beroende på..." När det gäller kablar har jag själv slutat att posta om mina intryck då man enbart blir idiotförklarad av olika skeptiker. Jag känner också att jag inte får ut något av att övertyga någan annan än mig själv. (Ändå är det svårt att hålla sig ibland).
|
Stereotypen |
|
|
VR-8
Member
420 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 19:01:17
|
Jag tycker att Pac's inlägg är ett bra avslut på denna tråd. Tack för alla inlägg!
Mvh Joakim |
Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 19:56:22
|
Ja, jag har inte varit på forumet alls mkt dom senaste månaderna. Anledningen är precis det som VR-8 mm har tagit upp. Personer som xxxxx mm bara förstör trådar anser jag. Jag har ingen lust att varje tråd förklara varför jag upplever något så och så, jag gör det bara, inse det! Så vi får se om jag kommer hänga något mer här, beror på om man slipper förstörande inlägg hela tiden.
Inga personangrepp. /Z |
Edited by - Zalve on 2004/07/26 22:36:33 |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 20:17:37
|
Jag instämmer med Nin. Det är inte bara han utan många andra med lång erfarenhet och stora kunskaper som försvunnit från forumet. Det har hela tiden funnits olika grupperingar som missionerat och försökt ta över forumet. Dessa personer har ofta försvunnit efter ett tag men under sin aktiva tid framför de sina åsikter i alla möjliga och omöjliga sammanhang med dussintals inlägg om dagen, fastän knappast någon kan ha undgått att uppfatta deras ståndpunkt. Jag har inga direkta förhoppningar om forumet, men det finns ju en chans!
|
|
|
bebop
Member
226 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 22:49:47
|
Tycker att nu börjar det upprepa sig. Känns inte tråden upprullad och klar nu? |
"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 23:06:15
|
Jag har inte sagt något tidigare i tråden, menar du att jag inte borde sagt något om min syn på forumet?
|
|
|
bebop
Member
226 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 23:11:23
|
Inte jag heller Anders, men den har varit intressant. Menar bara vad jag skrev, att en del argument börjar återkomma. Tänkte faktiskt inte just på det Du skrev.
Jag är obotlig optimist och anser att forumet har alldeles utmärkt goda förutsättningar att leva vidare. Att de fläktar till lite ibland behöver inte vara alldeles negativt. I det här fallet har det ju lett till lite åtgärder. |
"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 23:22:57
|
Jag menar bara att tråden skall vara öppen så länge det finns medlemmar som vill säga sin mening. Alla sitter inte online alltid. Men det visar sig snart.
Hoppas naturligtvis att du har rätt i din optimism, bebop!
|
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 23:47:24
|
Hmmm.....
Jag tror(!) att man gör det lite enkelt för sig om man tror att det är av illvilja som någon kommer med tips till alternativa lösningar i "uppgraderingsproblematiken".
Ett problem på detta forum som jag upplever är att inte sökfunktionen används särskilt flitigt. Det medför att i princip exakt likadana trådar startas med jämna mellanrum. På en del andra forum går moderatorerna in tidigt i trådarna och hänvisar till annan tråd och låser den nya(som alltså har samma innehåll som den gamla). (Jag inser ju givetvis att det finns ett problem här i o m att gamla trådar arkiveras och inte går att posta i)
En annan aspekt är ju att 90% av alla trådar innehåller en fråga som det efterfrågas ett kort och koncist svar på, trots att det inte går att ge utan 10+ följdfrågor. I slutändan riskerar man ändå att nå fram till..."du måste testa själv"
Frågan är väl kanske också vad man vill ha forumet till? Skall det vara ett diskussionsforum, med betoning på diskussion, eller en "frågelåda"?
Trådar om placebo, tweaks och kablar kommer aldrig komma någon vart förrän det arrangeras träffar där det testas under alla möjliga former. (Inte ens då blir det något allmängiltigt diskussionsunderlag, men dom som var med kan ju diskutera(fast det kunde dom ju gjort på plats förresten....dålig idé))
Äh, nu tappade jag bort mig, men jag hade en poäng egentligen.....kanske kommer på den sen.
Mvh |
Mvh |
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/07/27 : 08:31:23
|
"Äh, nu tappade jag bort mig, men jag hade en poäng egentligen.....kanske kommer på den sen."
De var ju vettigt det du hade att säga, nu väntar vi på en poäng.
|
|
|
Otto
Member
279 Posts |
Posted - 2004/07/27 : 08:51:46
|
matson;
Du verkar ju vettigare än alla "moderatorer" tillsammans. Självklart hoppar man inte in i en Topic av illvillja, tvärtom. Det är ju ofta skeptiker och kritiker som gör ett forum intressant och meningsfyllt. Ett ex: En studerande lägger alla sina sparpengar på en beg Amplifix, CD-fix och ett par JM-lab högtalare. Men upptäcker till sin förskräckelse att Metallica inte låter så häftigt, varmt och fylligt som han hade hoppats. Han behöver hjälp, kanske ngn på Hififorum kan hjälpa honom. En bättre signalkabel kanske är lösningen. Startar en Topic "Vilken signalkabel". Är det då fel att t.ex förfråga sig om hur hans rum är möblerat. Att av mej en "kabelskeptiker" direkt tala om för honom att ingen signalkabel i världen hjälper honom. OSV. Och inte f-n gör jag det av illvillja, jag har väl annat att pyssla med. Nä, då blir man PM:ad av "moderatorer" att jag ska inte kasta mej in i en Topic oinbjuden, ni läste rätt, oinbjuden. Va f-n ska man sitta och vänta tills ngn bjuder in. Man ska inte heller ge sig i diskussisioner som man inte behärskar, som jag i det senaste fallet med kablar(för jag är ju skeptiker).
OOOOOOOOOOOOtroligt |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/07/27 : 08:55:25
|
Det åberopas att det skall modereras på åtskilliga ställen i denna tråden. Moderering skall vara en nödåtgärd, när en medlem går klart utanför det som accepteras av reglerna.
I antagningen till HiFiForum.nu står det tydligt att HiFiForum.nu är en plats där HiFi-entusiaster kan diskutera sitt HiFi-intresse. Det är ett ställe där alla får komma till tals, därav "Mångfaldens forum". Det är inte jag eller moderatorerna som är forumet, det är medlemmarna. Jag och moderatorerna sätter upp spelplanen och vill man inte spela efter de reglerna vi har så skall man inte posta hos oss. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/07/27 : 09:21:20
|
Pac:
Men visst har "Otto" en klar poäng? Reglerna kanske behöver en liten modifiering om den är så klar vad det gäller, t.e.x. möbleringsfrågor?
Tack för pratstunden igår föressten, det var trevligt. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/07/27 : 09:55:18
|
Hej Gerhard46!
Reglerna skall inte styra innehållet i trådarna utan enbart styra hur vi förhåller oss till varandra.
Regeln för on topic lyder: quote: §.6.2 Stay on Topic Det är inte tillåtet att driva iväg i trådarnas ämne. Starta en ny tråd istället. Off Topic kan godkännas om skaparen av tråden godkänner det eller om hela diskussionen ändrar riktning. Rekomendationen är ändå att skapa en ny tråd (med tydlig subjekt/rubrik).
Det betyder att det är trådskaparen som styr ämnet. Vill man snacka om ett annat ämne får man bli sin egen trådskapare. Så istället för att gå "off-topic" i andras trådar borde man fundera lite och sedan skapa sin egen tråd.
Vänligen, Per
P.S Gerhard46, tack för ditt samtal igår |
|
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/07/27 : 10:01:46
|
Ok, jag förstår. Trodde det var helt förbjudet med OT. Läste om hela regelboken igen, läste nog inte så noga när jag först registrerade mig alternativt att de har förändrats något. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/07/27 : 11:00:16
|
Något ord har förändrats och en paragraf har tillkommit om gruppköp för att tydliggöra. Men i övrigt har de sett likadana ut sedan de lanserades för dryga halvåret sedan. OT-paragrafen har inte förändrats över huvudtaget sedan lanseringen. |
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/07/27 : 11:06:08
|
quote: Nä, då blir man PM:ad av "moderatorer" att jag ska inte kasta mej in i en Topic oinbjuden, ni läste rätt, oinbjuden. Va f-n ska man sitta och vänta tills ngn bjuder in. Man ska inte heller ge sig i diskussisioner som man inte behärskar, som jag i det senaste fallet med kablar(för jag är ju skeptiker).
Riktigt så skrev jag inte. Jag frågade om du gör så i verkliga livet. MVH Bernt, "Moderatorer" |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2004/07/27 11:07:46 |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2004/07/27 : 11:27:30
|
Otto: Självklart händer det att någon tror sig lösa något problem med fel sak.. aka som du säger.. att han tror en kabel är lösningen till allt men det visar sig vara hans rum som spökar. Jag ser inget fel att fråga honom om hans rum och vem vet.. han kanske får sig lite fler tips där också. Problemet blir när folk som har lite eller tom bra koll på deras hifi hobby... när de frågar frågor om kablar, tweaks etc och får hårda ord att man skall fixa sitt rum först eller att det inte är någon skillnad ljudligt imellan kablar.. ja då är det inte skoj längre.
Men andra ord... Hur skall man veta om folk kan sin hobby eller inte? Själv lägger jag inte upp frågor jag har här.. eftersom jag vet att det bara blir ett jäkla liv och att min huvudfråga glöms bort och lekstugan tar i istället..
Tror man att det finns en annan lösning till problemet så kan man ju pma personen... Så jag tycker fortfarande att man skall hålla sig Ontopic!!!
|
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2004/07/27 : 11:37:32
|
Otto!!
Lösningen är busenkel i ditt fall när du vill ge alternativa lösningar till någon som famlar i mörkret efter bättre ljud.
Starta en NYYY tråd vetja!! Tänk vilken enkel och bra lösning??
Det är detta det handlar om. Ge alla dina matnyttiga och intressanta tips i en annan tråd och inte i den tråd som handlar om kablar och kabeltips.
Mvh /Dennis |
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/07/27 : 11:50:01
|
Reglerna skall ju egentligen inte behövas:
quote: Reglerna kanske behöver en liten modifiering om den är så klar vad det gäller, t.e.x. möbleringsfrågor?
Sunt förnuft kan man prata om hur mycket som helst. Sunt förnuft anser jag inte har använts när en trådstartare (t.ex. Mahler) avslutar sin tråd med att det känns trist och ostimulerande att skriva inlägg här pga OT och alternativlösningarna som ploppar upp likt maskrosor. Lika illa är det i den beskrivningen där en person tog upplevelser och frågor via PM för att slippa bli påhoppad.
Att man inte förstår reglerna i ett större sammanhang är allvarligt. Lyft blicken och fundera, tänk...och till och med reflektera över vilket forum som reglerna ämnar skapa. Är det OK? Varför lever vi inte upp till det? Varför blir det som det blir? Är detta min plats?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/07/27 : 12:03:47
|
Mahler: Så om man misstänker att det är t.e.x. rummet som spökar så ska man starta en ny tråd med topicen:
Till medlemen: "Gurra": Du kanske skulle se över rummet istället för nya nätkablar?
Håller med EA, jag är ganska ny här. Man får rätta in sig i ledet. Jag tycker dock att det ska vara ok med ett stilla tips när man är övertygad om att kablar inte gäller i ett unikt fall, som i "bibi":s där hörbar förändring var målet och om det var ny kabel som var lösningen. Det får aldrig bli en regel dock. Han/hon hade inget problem med OT, jag frågade..
|
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
|
Topic |
|