Author |
Topic |
|
ReKo
Member
183 Posts |
Posted - 2004/07/28 : 20:52:26
|
Har under en längre tid kollat in bostadsmarknaden och nu tror jag mig ha hittat en lägenhet som skulle kunna passa. Rummer som jag tänkt ha till musik/film är ganska smalt (ca 2.7m brett och ca 5m långt.).. Undrar hur det kommer att påverka ljudet?. Kommer att ha högtalarna på ena kortsidan. Problemet är väl att de hamnar väldigt nära ytterväggarna? Funderar också lite på högtalare för väggmontering. Vad ska man titta på i säg 10k klassen och hur står de sig mot vanliga högtalare?
Tack på förhand
/ Ante |
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2004/07/28 : 21:58:44
|
Hej!
Generellt sätt kan man säga att Martin Logan är bra högtalare i smala rum därför dom sprider c:a 30 grader i sidled. Lite beroende på modell...
Men om det går att hitta några ML i din budget är nog svårare... Eller var det de väggmonterade högtalarna som hade den budgeten? |
|
|
ReKo
Member
183 Posts |
Posted - 2004/07/28 : 22:21:41
|
tack för ditt svar.. Har inte bestämt någon budget.. men högtalare har inte högsta prioritet när jag skaffat ny lägenhet.. tro det eller ej :) Hade nog tänkt mig högtalare med "vanliga" element och inte elektrostat.. eller blir det helfel i ett så smalt rum? Är ett bra kompaktsystem att föredra kanske?
mvh / Ante |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2004/07/28 : 22:26:22
|
Kompaktsystem är sällan att föredra...
Om du vill ha "vanliga" högtalare och inte elektrostater så är ju problemet att som sprider ljudet från elementen så mycket mer... Varför du får fler och tidigare reflexer. Får du plats med några diffusorer på/vid väggen där ljudet studsar?? |
|
|
ReKo
Member
183 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 14:13:06
|
har ännu inte sett rummet.. Ville mest kolla lite allmänt hur mycket ett smalt rum påverkar ljudet.. Visst är jag hifiintresserad men det kommer inte vara det som avgör vilken lägenhet jag väljer.. Hur gör man enkla diffusorer som inte dominerar rummet? Är det första reflexen man ska ta hand om? Hur nära sidoväggarna tycker ni man kan placera högtalarna?. går ju att vinkla in dem en del.. men det kanske inte gör så stor nytta?
mvh / Ante |
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 15:24:50
|
Använd dämpabsorbenter istället. Effektivare + att du får ner efterklangstiden vilket är superviktigt. Glas/stenull funkar bra, ju djupade desto längre ner i frekvens absorberar den. Japp, första reflexen.
Angående närhet till vägg och invinkling är det nog lättast att lyssna sig till. |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 15:55:54
|
Var försiktig så du inte över/död -dämpar rummet bara! Det finns inget tråkigare än att lyssna på musik i ett överdämpat rum... |
|
|
ReKo
Member
183 Posts |
Posted - 2004/07/30 : 14:52:48
|
Då jag är ganska design medveten så skulle jag aldrig sätta upp några absorbenter som inte funkar med rummet.. och i det här fallet måste de då vara väldigt tunna.. funkar det ändå? Kan t.ex. en tavla eller liknande dämpa första reflexen? tack för era åsikter så långt..
/ Ante |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2004/07/30 : 16:03:46
|
Off topic, det finns andra trådar för kabeldiskussion. / Bernt |
Edited by - Bernt Jansson on 2004/07/30 16:06:06 |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2004/07/30 : 22:55:27
|
Bra förslag från LeoArietis!! Dom kan vara snygga och inte tjocka!!
Vad än qsecofr skrev så är jag glad att jag slapp läsa det.... |
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2004/07/30 : 23:14:26
|
Jag skull nog också rekommendera ML. De flesta ML låter mycket bra, och deras enda (och tyvärr stora) svaghet är deras smala sweetspot. Pjotre kan detta bättre än mig, men de gånger jag har lyssnat på ML (detta inkluderar The statement mk II), så har sweetspoten varit mindre än en halvmeter vilket inte funkar för mig. I sweetspot låter dom däremot mycket bra.
|
No hay banda!! |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2004/07/30 : 23:33:26
|
Exaktemente!! Mycket smal sweetspot, men Hifi ÄR ju en egoistisk hobby så är du bara ensam och lyssnar låter ML fantastiskt!!! Men försök inte ens stå upp eller sitta bredvid sweetspot för där låter det inte alls så bra.... |
|
|
ReKo
Member
183 Posts |
Posted - 2004/07/31 : 18:08:26
|
Smal sweetspot är alltså att föredra.. Finns det några högtalare med konventionella element som har detta? Är det diskanten som ställer till det mest i smala rum?
mvh / Ante |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2004/07/31 : 18:20:17
|
Nej, jag vet inte om smal sweetspot är att föredra men det är en egenskap som ML har, like it or not...
En annan högtalare som jag tycker är helt fantastisk är Mårten Designe Coltrane, den har en mycket bred sweetspot, där kan du sitta en meter eller två bredvid och ändå har en hyffsad ljudbild... Detta dock förutsatt att rummet är tillräkligt brett så inga reflexer från sidoväggarna stör.... |
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2004/07/31 : 18:23:17
|
Detsamma gälle amerikanska thiel. Helt fantastiska högtalare som bara måste höras. Cs1.6 har basporten spelandes framåt, så den är inte tok-kinkig på placering. Bred och hög ljudbild. Smal sweetspot=ML. |
No hay banda!! |
|
|
|
Topic |
|