HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inlägg om Hi-Fi , ja eller nej
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/26 :  14:35:38  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Nu är även "krippe" ett minne blott.

Ja, hjärnan bör vara inkopplad men det bör också finnas en smula frihet.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/07/26 :  14:36:39  Show Profile Send FBK a Private Message
Gerhard46!!
quote:
Om man går OT och trådinehavaren inte har något emot det, who cares??

Det här upprepar du gång på gång, och om du läser.. Mahlers inlägg så ser du hur uppskattat det är att sabba trådar hela tiden.
Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/07/26 :  14:40:07  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Är inte en del lite överkänsliga? jag brukar undvika att läsa eller svara på inlägg som jag tycker är off topic eller hel snurriga. Hela den här tråden är off topic.

Edited by - qsecofr on 2004/07/26 14:42:49
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/26 :  14:45:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
qsecofr:
quote:
bra tråd? är inte detta ett lysande exempel på meningslöst blaj?

qsecofr:
quote:
jag brukar undvika att läsa eller svara på inlägg som jag tycker är off topic eller hel snurriga. Hela den här tråden är off topic.

"Överkänsliga" kanske är intressant. Vem/vilka är det du suftar p#229;? Dom som vill rädda världen fr#229;n "dyra kablar" eller dom som tycker det är tr#229;kigt att f#229; sina tr#229;dar slaktade?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/26 :  14:54:21  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
FBK: Va? Vilket inlägg.. nu blev yr av allt scrollande. Jag upprepar för att jag inte får något svar.

qsecofr: Precis.. överkänsliga är bara förnamnet.

EA: Tycker man det är det ju bara att säga till via PM eller i tråden.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/26 :  14:58:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
G46:
Mahler var väl rätt tydlig i sin tråd vad han tycker! Han är inte den första som förmedlar denna känsla.
Förresten - Vilken del av scrollandet är jobbigt? I mitt inlägg ovan finns en direktlänk till Mahlers inlägg (eller nåja, inlägget undret). Använd den om scrollandet även scrollar till det!

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/26 :  14:59:56  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Jaha, jag trodde det var i den här tråden.

Edit
Man kan ju även be moderatorerna att plocka bort OT-inlägg. De läser ju allt ändå.

Vad jag vill komma till att vissa gillar OT, ska man då behöva säga i sin tråd. OT är ok i den här tråden? Löjligt tycker jag.
Med mitt tips kan man få det bästa från båda världar.

Edited by - Gerhard46 on 2004/07/26 15:01:51
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/07/26 :  15:00:18  Show Profile Send FBK a Private Message
gsecofr!
Det är inte frågan om att vara överkänslig. Det frågan om att respektera frågan i tråden som en medlem har skapat, och hålla sig till den och inte att förstöra för andra.

Sen det som Pac tar upp, stämmer till 100%. I vintras så var det en kille som la in ett "litet intryck" av en Demo som han och några kompisar varit på under Hårdvara recensioner. Jag blev nyfiken på lite av hans intryck för att en av de högtalare som de lyssnat på kände jag inte till, så det blev lite frågor. Han svarade via PM...... för att han vågade inte utrycka sina riktiga erfarenheter av denna Demo för att de var de klart billigaste som lät bäst enligt alla som lyssnat vid denna Demo.Och som han utryckte sig: eftersom jag inte är så erfaren på området Hifi så vill jag helst inte bli påhoppad och sågad längs med fotknölarna, så det känns bättre att ta dina frågor genom Pm.
Det är inte bra om folk inte vågar göra inlägg på detta forum, för att de är rädda att bli påhoppade.
Mvh Per

Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/26 :  15:03:16  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Man kan inte nämna ordet placebo heller innan det blir skyttegravskrig. Det är ju inte så kul.
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/07/26 :  15:11:36  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Gerhard:

Starta en egen tråd om placebo istället. Denna tråd vill få folk att tänka till lite innan man gör ett inlägg......
Placebo har väl redan varit uppe i en egen tråd och det gick inte så bra.

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

ypolt
Member

91 Posts

Posted - 2004/07/26 :  15:14:28  Show Profile Send ypolt a Private Message
Jag har inte varit hifi-intresserad mer än något enstaka år, och jag
måste säga att jag tänker till en extra gång innan jag skriver ett inlägg
just för att det faktiskt inte är så jävla kul med folk som ska
idiotförklara en.
Frågar jag vilken som är bäst av två högtalare så vill jag just ha svar på
den frågan, även om det givetvis också är trevligt om någon säger: "Men du, har du kollat
på dom här högtalarna? Dom presterar bättre till samma pris".

Jag tycker det finns en enkel och bra regel att följa i alla inlägg jag skriver, och
det är: "skulle jag vilja höra det här om det var jag som startade tråden".
Tänker man så så blir det oftast inte något otrevligt.

I övrigt kanske forumet skulle må bra av att ha en Off Topic-avdelning?
För tillfället känns det lite som att HiFi-avdelningen agerar "allt mellan himmel och jord"-avdelning.

Frågar man inget så får man ingenting veta.
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/26 :  15:17:29  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Nä, det stängdes efter ett dygn och jag fick inte lov att förklara mig ens. Jag sa att alla meningslösa skulle raderas vilket inte skedde av någon underlig anledning.
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/07/26 :  15:21:29  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Gerhard46:

Då kanske du har sett fenomenet "trådsabotörer" och resultatet av inlägg utan en eftertanke bakom. När en tråd spårat ut fullständigt måste moderatorerna stänga den. Hade folk hållit sig till topicen och varit sakliga hade nog tråden inte låsts.

Joakim

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/26 :  15:22:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
ypolt:
Jag håller med dig i stor utsträckning men är lite kritisk till:
quote:
skulle jag vilja höra det här om det var jag som startade tråden
I denna tråden ser jag inlägg där det förkommer just som argument "det är väl bra att få flera synvinklar på frågeställningen". Det tolkar jag som att personen i fråga GLATT skulle svara JA på din fråga och alltså göra inlägget.
Jag talar hellre för att sätta sig in i den andra personens situation. Hur känner han (/hon?) om jag skriver detta? Vad blir följden av mitt inlägg?
I stora drag håller jag med dig, men med reservation för min ovan angivna synpunkt!

Edit: å / Bernt

Edited by - Bernt Jansson on 2004/07/26 16:20:53
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/26 :  15:24:54  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
VR-8:
Moderatorerna skulle tagit bort inläggen som jag önskade. Dom hann kanske inte.
Go to Top of Page

ypolt
Member

91 Posts

Posted - 2004/07/26 :  15:26:53  Show Profile Send ypolt a Private Message
Engelholm: Det var faktiskt så jag menade med citatet :)

Frågar man inget så får man ingenting veta.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/26 :  15:27:15  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ja här var då en tråd värd namnet!

Mycket nyttig och intressant tråd tycker jag för något måste hända tycker jag överlag. Jag tycker att det är dags för alla att sansa sig, ta ett steg tillbaka, blunda och verkligen fundera på VARFÖR en trådskapare lägger in sin tråd?

En sak slog mig just nu!! Det finns många många kabelkritiker på forumet som gärna tar ett glatt skutt in i trådar om kabeltips och erfarenheter av ljudet från en viss kabel. Det slår mig att de tydligen finner detta givande och belönande eftersom inläggen på kabeltrådar är legio i jfr med övriga trådar.

Men så smyger följande tanke in i mitt huvud. Varför ser jag ALDRIG en tråd skapad av en kabel skeptiker som handlar uteslutande om hur fel jag och mina kabelentusiastvänner har och hur bakom flötet vi är?? Ganska kul egentligen. Frågar mig om det bara är roligt när någon annan nuddar ämnet.

Jag har inget emot skeptiker men tycker dom kan hålla sin skepticism på övriga trådar som handlar uttryckligen om det. Tro mig. Skulle jag se en tråd om skepticism som jag känner att jag vill bidra med mina åsikter i så gör jag det i frågan om ämnet. Dvs Skepticism!

Det pratas mycket om mångfald och det står jag bakom till 100%. Mångfald handlar ju om att samla ihop alla de olika erfarenheterna i vårt långa land (och grannländer i vissa fall) av hifi och hjälpa varann och lära oss av varann. Detta innebär självfallet att även kritiker skall få göra sin röst hörda. ABSOLUT UTAN TVEKAN!!!

Men vill jag veta hur en burgare på Max smakar vill jag inte veta hur dum jag är som äter kött och hur mycket godare en sellerikvist är!

Nej, jag tycker som sagt att man skall titta en gång till på första inlägget i varje tråd för att förstå vad tråden handlar om. För egen del vet jag att jag skrev rubriker i början i affektion som kanske kunde varit mer välformulerade. Men notera följande tråd om PAD kablar jag skrev.

quote:
Halloj,
Vet att ämnet diskuterats ett par gånger förrut med mer eller mindre framgång .

Nå, frågan jag ställer är riktad till de som äger eller har ägt Purist Audio Musaeus eller dylika PAD kablar och Acoustic zen Satori!! Detta är alltså inte en tråd om kablars fantastiskhet hit och dit!!! Nota bene!!

Och jag undrar om era intryck av ljudkaratären i PAD.

Krävs det ÄNNU mer tydlighet för att få skeptikerna att hålla tassarna borta?? Om rubriken heter Purist Audio signalkabel. Handlar det då om hur galen jag är generellt som hör skillnaden med dessa kablar eller handlar det om Purist Audio signalkabel och mina intryck av den??

Men!!! Som Amen i kyrkan kom detta inlägg bara tre inlägg senare!!

quote:
Varför inte skaffa en kabel som saknar karaktär och eget sound? Alltså en kabel som inte hörbart påverkar ljudet. Sådana kablar finns och de är inte särskilt dyra heller ( i förhållande till diverse ockulta dyrkablar). Det är min rekommendation och mitt tips!

Lägg pengarna som blir över på skivor och/eller akustiska åtgärder, lovar att du kommer bli mer nöjd!

Förstår ni skeptiker FORTFARANDE inte vad jag och många talar om?

Ja inte handlade PAD tråden om att jag ville bli ifrågasatt över vad jag hör och varför jag överhuvudtaget köpte kabeln. Det kan jag garantera!!

Och vad avser följande i min mening ogenomtänkta och blinda kommentar.

quote:
Om man går OT och trådinehavaren inte har något emot det, who cares??

Har det verkat som att jag tyckt det varit fine and dandy med hur mina kabeltrådar spårat ur?? Har jag inte framfört vad jag tycker om OT????? Tror jag lagt in 3-4 dylika trådar om kablar och alla har spårat ur varpå de antingen stängts av mod. eller så har jag försökt byta tråd med mindre framgång. Nu senast var en parodi!! 77 inlägg på mindre ett dygn varav max 0,5 % handlade om inbränning av kablar och hårdvara!! Ganska belysande eller??

Nä, vakna upp och dofta kaffet tycker jag!

Nä mitt förslag till ändring är att i fortsättningen ge trådskaparen mer makt! Tycker trådskaparen att tråden ballar ur så skall han klart och tydligt säga det. JAG TYCKER MIN TRÅD BALLAR UR OCH ATT DET ÄR MKT OT NU!! Sker detta skall alla som inte kan respektera detta fara och flyga i min mening.

Jag svär dyrt och heligt att jag tänker göra det i fortsättningen. Hoppas bara att man respekterar det.

Mvh

/Dennis

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/07/26 :  15:27:35  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Mycket klokt av Bernt i denna tråd. Forumet har ju faktiskt ett regelverk som, för det mesta, ger tydliga riktlinjer hur man bör bete sig här. Att det sedan kanske inte efterlevs antar jag är grunden till att denna tråd startades.

quote:
Jag tycker det är lite jobbigt att behöva tänka på varje ord man säger,

Det må ju vara hänt, men om man jämför med IRL så kan man ju här inte använda minspel, kroppsspråk eller röstläge för att förmedla sitt budskap (smileys förvisso, men ändå). Då blir det kanske ännu viktigare att vara tydlig i det man skriver.

krippe, läser du VR-8:s inledning så innehåller den ganska många "?". Han ställer sig alltså frågande, vilket inte är det samma som att blankt kritisera.

MVH

Erik Andersson for president!

Edited by - Mr Ekan on 2004/07/26 15:29:24
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/26 :  15:34:01  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Jo det är sant, klumpigt formulerat av mig. Att man måste akta tungan hela tiden fast det är väldigt harmlöst. Har agerat ut detta via PM med "Pac" nu. Fred på forumet!
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2004/07/26 :  15:42:31  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Kan det vara det dåliga sommarvädret!

Jag har inte varit medlem någon längre period men har
gästat forumet rätt så länge för att få ideer och tips.
Jag skriver sällan något på forumet (när det gäller
utrustning och dyl.) pga. bristande(??) erfarenhet.
Fyller snart 40 och har haft ett stort musikintresse
hela mitt liv. Ett antal stereoprylar har också passerat
genom åren. Att inte våga skriva något pga. "att riskera
att bli sågad längs fotknölarna" anser jag är en tragedi!!
Hela meningen med forumet försvinner. Att det ska sitta någon
"elitgrupp" som sågar folk som inte tycker som dom...tja, då
börjar det lukta inavel!!

Och sist men inte minst så när man startar en tråd tex.
om vilka kablar som passar si och så, då skall naturligtvis
svaren handla om kablar och inte att en massa kabelmotståndare
börjar spy galla i tråden! OBS: Gäller inte bara kabeltrådar.
Gäller tråden något du inte "tror" på, svara INTE!!
Du tillför enbart dålig stämning!
Det måste till lite självdisiplin när man svarar.
Svara om du har någonting att tillföra annars SKIT
i det!

Ps. Kan inte garantera att jag alltid gjort detta
men jag tror det

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/07/26 :  15:44:24  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Jag vill summera lite av vad som kommit fram än så länge.

1.Respekt för trådskaparen och vad tråden handlar om.

2.Om man inte gillar/håller med om trådens innebörd. Starta en egen om din egen åsikt(OT).

3.Tänk till en gång extra innan man gör ett inlägg.

4.Trådskaparen borde få lite "modererings-möjlighet" i sin egna tråd. Tex att ha rätt att hänvisa vissa personer till att starta egna topics.

Mvh
Joakim

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/07/26 :  15:53:56  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag brukar påpeka en sak ibland, och det är att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad. Värt att tänka på!

Mvh Per

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/26 :  16:00:15  Show Profile Send sampix a Private Message
Mycket bra skrivet Mahler. Det är precis sant det du säger, du skriver nästan övertydliga topics, men ändå så händer samma sak hela tiden..

quote:
Men så smyger följande tanke in i mitt huvud. Varför ser jag ALDRIG en tråd skapad av en kabel skeptiker som handlar uteslutande om hur fel jag och mina kabelentusiastvänner har och hur bakom flötet vi är?? Ganska kul egentligen. Frågar mig om det bara är roligt när någon annan nuddar ämnet.

Vadå, det finns ju ett helt annat forum för nästan uteslutande detta mål,..räcker inte det?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/07/26 :  16:07:41  Show Profile Send marbrink a Private Message
Bra tråd och bra summering VR-8!

Ang. kabeldiskussioner och liknande kan förespråkare och motståndare diskutera det här i år, men vi kommer ändå aldrig komma överens. Just för att vi har skilda åsikter! Inte kan väl en moderat övertyga en sosse om att rösta på moderaterna? så klart han inte kan...alla har ju sitt tankesätt, sin egen erfarenhet och sina åsikter. De kan stå och säga till varandra att du har fel men de kommer inte fram till något. Om de bara respekterar varandra så slipper man en massa tråkigheter.

Om någon startar en kabeltråd om vilken kabel i prisklassen 10 kkr han ska köpa så är han förmodligen en kabelförespråkare och det är liksom ingen idé att säga: Bevisa att det är skillnad mellan kablar i ett blindtest! eller lägg pengar på akustik eller högtalare istället.
Jag tycker man ska skriva i trådar där man vill ha råd eller där man kan ge råd och erfarenheter. Allt för ofta koncentrerar vi oss på våra olikheter inom hifi på forumet istället för på våra likheter. Alla tycker väl trots allt hifi är kul här inne? Och alla vill vi väl komponera ihop en riktigt välljudande anläggning? hur man kommer dit är upp till var och en....

Edited by - marbrink on 2004/07/26 16:09:50
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/07/26 :  16:49:10  Show Profile Send palm a Private Message
Bra då har vi ju kommit fram till en slutsats som jag tycker verkar ok!!!! bara att fortätta att lära av varandras erfarenheter då.
Hoppas att det blir lite bättre stämning i fortsättningen och att hifi intresset lever vidare

Palm
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000