Author |
Topic |
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 12:37:47
|
PM, jätteenkelt. |
|
|
krippe
Member
292 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 12:38:19
|
Svara på frågan Bernt. Är det i enlighet med §7 att med inlägg och trådskapande ha som enda syfte att kritisera andra användares uppförande? På vilket sätt främjar det syftet med forumet, fortfarande i enlighet med §7, att debattera detta istället för att debattera HiFi?
Betänk gärna följande scenarion: Alt1: Tråd1: vilka kablar ska jag köpa? svar1: köp inte kablar, gör nåt annat för pengarna... svar2: hörru svar1, ge f-n... svar3: hörru svar2, ge f-n... osv . . Tråd2: Gnäll på folk som inte uppför sig här!
Alt2: Tråd1: vilka kablar ska jag köpa? svar1: köp inte kablar, gör nåt annat för pengarna... svar2: köp följande kablar.. svar3: köp följande kablar.. svar4: tack ska ni ha för alla tips!
Vad föredrar du Bernt? |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 12:39:42
|
quote: Ger jag en alternativ lösning vill jag ha ett nej tack från trådskaparen, inte från sju militanta*****rättsaktivister Det tror jag skapar mycket onödigt tjafs.
Nja, om vi nu talar om kablage, så är det nog de "alternativa" som är minst sagt militanta |
kabelskitsnackare
|
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 12:39:58
|
D var ett svar på palms inlägg BTW. |
|
|
VR-8
Member
420 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 12:42:48
|
lasselite skrev:
"Håller med Bernt om att moddsen faktiskt ska kunna ha tid för annat än att hålla reda här på forumet. Det är ens eget ansvar, men det är oxå trådskaparens ansvar. Men ingen annans! Ger jag en alternativ lösning vill jag ha ett nej tack från trådskaparen, inte från sju militanta*****rättsaktivister Det tror jag skapar mycket onödigt tjafs."
En bra idé att ge trådskaparen lite mer "makt" i den tråd han skapat......
Joakim |
Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 12:49:54
|
Krippe har PM |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 13:00:09
|
quote: Alt1: Tråd1: vilka kablar ska jag köpa? svar1: köp inte kablar, gör nåt annat för pengarna... svar2: hörru svar1, ge f-n... svar3: hörru svar2, ge f-n... osv
Krippe: Med tanke på att svar1 inte borde gjorts, så det är OT, så hade det kanske kunnat bli en bra tråd.
Måste trådstartaren avtacka sig alla inlägg från folk som inte kommer att rekomendera kablar för att få en "ren" tråd med inehåll som rör det rubriken säger ?! |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
VR-8
Member
420 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 13:11:12
|
Exakt Zalve!! Har man frågat om köpråd mellan 2 högtalare tex så vill man inte höra "Fixa akustiken först"......personen kanske redan har gjort det delvis......vem vet...iaf HELT OT.
Joakim |
|
|
|
krippe
Member
292 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 13:20:14
|
Zalve:
Ja, om det OT-svaret inte hade gjorts alls så hade det varit bäst. Men när det har gjorts, vilket är då bästa strategin?
På ett forum där allt engagemang sker ideellt så får man nog tyvärr räkna med ett visst "svinn" i antal "rena och raka svar". Hur pass ren en tråd blir kan bara en aktiv moderator bestämma. Att som enskild debattör kritisera andra debattörers beteende leder oftast inte framåt. Då är det bättre menar jag att som enskild debattör fokusera på trådens fråga och inte själv gå OT.
Hur många trådar av denna karaktär har det skapats de senaste månaderna? Ett lämpligt svar på denna tråd hade varit: sök på forumet så får du svar. Sedan hade den kunnat låsas. Rätta mig om jag har fel, men jag ser inte vad denna tråd har för syfte annat än att fungera som ventil för folk som är missnöjda med något. Den har ingenting med HiFi att göra. Och allvarligt talat börjar jag tröttna på att läsa om icke-hifi relaterade prylar här. Vill jag läsa om grupp- och beteendepsykologi finns det andra forum för det. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 13:27:44
|
Krippe, det står dig fritt att välja bort denna tråd om du vill. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
VR-8
Member
420 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 13:31:45
|
Krippe:
Eftersom du tröttnat på icke-hifi relaterade prylar här och helt klart ventilerat ditt missnöje så kanske vi andra kan fortsätta att diskutera detta ämne.
Tack för dina inlägg!
Mvh Joakim |
|
|
|
krippe
Member
292 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 13:39:02
|
Bernt:
Om syftet med denna tråd är att skapa en förbättring på forumet, så kanske man först ska tänka över vilken den bästa strategin är. Att kommentera OT-inlägg i debatter är ingen bra strategi. Att skapa trådar där fenomenet "trådar som ballar ur" belyses (för hundrafemtioelfte gången) är inte heller någon bra strategi. Att uppmana folk att inte ta någon notis om OT-inlägg utan istället fokusera på trådens fråga, däremot, är en bra strategi (enligt mig iaf). Sätt upp en sticker som säger nåt i stil med: "mata inte trollen", "svara inte på flame-baits", "håll dig alltid till sakfrågan" kanske få fler att tänka till. Men att med jämna mellanrum dra upp dessa gnälltrådar skapar bara irritation bland folk som kommer hit för att läsa om HiFi.
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 13:44:03
|
Krippe: Jag föreslår att vi fortsätter vår redan pågående PM-dialog i stället. Att fortsätta här blir bara fånigt. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 13:46:16
|
quote: Svara på frågan Bernt. Är det i enlighet med §7 att med inlägg och trådskapande ha som enda syfte att kritisera andra användares uppförande? På vilket sätt främjar det syftet med forumet, fortfarande i enlighet med §7, att debattera detta istället för att debattera HiFi?
Betänk gärna följande scenarion: Alt1: Tråd1: vilka kablar ska jag köpa? svar1: köp inte kablar, gör nåt annat för pengarna... svar2: hörru svar1, ge f-n... svar3: hörru svar2, ge f-n... osv . . Tråd2: Gnäll på folk som inte uppför sig här!
Alt2: Tråd1: vilka kablar ska jag köpa? svar1: köp inte kablar, gör nåt annat för pengarna... svar2: köp följande kablar.. svar3: köp följande kablar.. svar4: tack ska ni ha för alla tips!
Vad föredrar du Bernt?
Exakt min mening, det är sjukt vad påhoppad man blir när man påstår att något inte har inverkan. Rena sandlådementaliteten.
Edit Fast man ligger nog en bra bit över medelålders, ungdommar tenderar att vara lite eldiga. Utan OT så blir det nog ganska tråkigt här i längden.. |
Edited by - Gerhard46 on 2004/07/26 13:49:09 |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 13:54:46
|
Om vi hade hållt på med annat.. Låt oss säga bilar och någon frågade följande fråga: Vad för fälgar tycker ni att jag skall skaffa till min Bmw 740il?
Tänk då om svaren hade blivit: Skippa fälgarna och köp en ny cd till din bil istället... Fälgar som fälgar... bättre du lägger pengarna på något vettigt istället osv.
Eller ännu tokigare.. om någon Fiskare frågade på ett forum om vilka fiskestövlar som är bäst och mest prisvärda och svaren blir... Skit i stövlarna.. och köp nya drag istället.
Vad jag menar är... Gör man en topic och ställer en fråga så är det ju han som startade tråden som vill få ett svar.. topicen är inte till för 100 skeptiker som skall gå in där och predika.. inte heller att ändra ämnet till något annat. Kanske dags för vissa att börja starta egna topics.. om ämnen de vill prata om?
|
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 13:58:31
|
Det var ju ingen bra liknelse.
Jag provar: Jag har hört att kabeln till tändstiftet är viktig, att man får 2hk extra, vilken ska jag köpa?
Tips: Köp ett bra tändstift istället, det har ju lite inverkan.
Här finns inte 100 skeptiker.. vi kan nog räknas med en hand.
Edit Just det fallet ville killen ha HÖRBARA förändring, inte känsla och andra grejer. Det var då ett jäkla liv åt ett litet tips.. jösses. |
Edited by - Gerhard46 on 2004/07/26 14:00:40 |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 14:09:32
|
bra tråd? är inte detta ett lysande exempel på meningslöst blaj?
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 14:15:41
|
Palm uttryckte kärnfrågan på ett MYCKET bra sätt: quote: jag tycker att det är gaska jobbigt att göra innlägg på detta forum..
Det är just detta som jag inte vill skall ske på HiFiforum.nu och det är detta som mods och jag jobbar för att hålla borta.
Det räcker med några mycket aktiva medlemmar agerar OT och "muckar" för att vi skall få denna stämpeln och det sänker hela forumet.
HiFiForum.nu hålls igång för att vi skall ha en bra plats att dela våra erfarenheter med varandra och för att vi skall ha roligt ihop.
Vi har haft PM-diskussioner igång de senaste dagarna med ett antal medlemmar. Nu har vi nått hygiengränsen och några av våra medlemmar får se sig om efter alternativa forum att diskutera på.
Vänligen, |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 14:22:30
|
Jag tycker det är lite jobbigt att behöva tänka på varje ord man säger, klart att ett forum så här stort behöver moddande. Men man kan tycka att det är lite väl ibland.
Om man går OT och trådinehavaren inte har något emot det, who cares?? |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 14:27:25
|
Mahler startade en tråd ""Inspelning kablar/hårdvara"" sedan var han bort ifrån tråden ett dygn. Här kommer hans reaktion,mycket bra inlägg tycker jag, läs... quote: -------------------------------------------------------------------------------- Jisses amanda!!
Är det konstigt att man känner sig som en uppviglare när i stort sett 100 % av mina inlägg om kablar spårat ur fullständigt i form av för och emot kablar och tro/icke tro på hörbara skillnader. Lustiga är att 90% av inläggen inte handlar om mitt ursprungliga inlägg eller det jag egentligen ville ha hjälp med.
Som en klok person skrev i denna tråd. Det är som att fråga en militant vegan vilken burgare som är smarrigast, Whopper eller Big Mac!! Tror man hade fått lika mkt substans i det svaret som man får av alla kabelskeptiker som inte kan låta bli att tafsa på andra människors glädje. Glädjeförstörare ligger nära till hands och säga för jag förstår inte pointen med att hålla på på detta vis.
Väljer jag att stoppa en flottig burgare i fejset är det min gud givna rättighet att göra så, lika mkt som att tro på kablar och dess fantastiska effekt på musiken. I det fallet är jag absolut så ointresserad av en militant vegans syn på kött ätande som jag är av kabelskeptikers tro eller icke tro.
Vad är poängen med att gå in i dessa trådar när enda syftet är att vara skeptisk. Om jag ville veta hur folk ser på kablars magi så startar jag en tråd vid namn "KABEL MAGI - Fact or Fiction?" Då får ni hålla på bäst f-n ni vill och kritisera. Jag tänker dock hålla mig därifrån för att jag har FORTFARANDE inget behov av att rättfärdiga vad jag faktiskt tycker mig höra. Och jag har inget intresse av att diskutera det jag hör med med folk som ändå har skygglappar för öronen.
Vad är lösningen??? Är det att låta kabelskeptikerna vinna och helt enkelt låta bli i fortsättningen att berätta om sina positiva erfarenheter. Knappast! Jag trivs bra på forumet! men det känns inte särskilt belönande att komma tillbaks till "sin" tråd efter en dags uppehåll och hitta 66/70 inlägg där man häcklar varann fram och tillbaka om något som jag UTTRYCKLIGEN startade en tråd om för att undvika. Dom som varit med vet att jag hoppade från en annan tråd just för att slippa detta. Men icke sa nicke. Som blodiglar hänger skeptikerna med och jag fattar inte VARFÖR!!
Nä.. mitt råd till kabelskeptiker är att leta efter trådar som handlar om för och emot kablar istället! Som flera andra av mina troende vänner gör jag det i ämnen som inte intresserar mig.
Mvh Per |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 14:29:09
|
Gerhard: Mmmm, det är en poäng - om trådinnehavaren inte har nått emot det! Jag rekommenderar nog en läsning av Mahler's (sista/senaste) inlägg i sin tråd där det framgår rätt bra hur väl mottaget OT är från hans sida. Länk Jag ser sällan en ödmjukhet i OT eller de fall där alternativa lösningar ges. Något som kanske skulle övervägas.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
VR-8
Member
420 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 14:29:43
|
Gerhard46:
"Jag tycker det är lite jobbigt att behöva tänka på varje ord man säger"
Det är klart att man måste tänka på varje ord som skrivs eftersom det kan missuppfattas fullständigt i tråden ifråga. Tänker man lite innan så slipper tråden ofta spåra ur.
Joakim |
|
|
|
krippe
Member
292 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 14:31:01
|
Ägare, administratörer, moderatorer: If you don´t see the problem and it's solution, you are most certainly a part of it.
Tack och hej! |
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 14:31:50
|
Klart man måste tänka men detta är för exremt i mina ögon, ett stilla tips från min sida resulterar i ett blåsväder utan dess like. HUGA! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/07/26 : 14:32:56
|
En klassiker: "Se till att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts" Här blir det väl fingrarna på tangentbordet då... |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Topic |
|