Author |
Topic |
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/07/27 : 12:25:59
|
Frågan är väl inte bara om man ska göra ett inlägg eller inte, utan också hur. Vilken attityd man har. Själv skämtar jag om det mesta här i livet och anser att livet blir lättare om man har lite distans.
OT Vissa kan bli rasande över att kassakön på Ica går för långsamt, själv har jag slutat välja den kortaste kön (det går aldrig fortast i alla fall) och har valt en ny approach. Kön med den snyggaste kassörskan, då har jag i alla fall något att titta på medan jag väntar /OT
Men skämt och humor uppfattas på olika sätt. Så olika att jag varit avstängd. Så det kan gå. Min läxa är väl att tänka över hur mina ”skämt” och min ”humor” uppfattas av andra. Kanske till och med skriva i klartext att jag skämtar (obs, inget skämt (obs skämt (obs skämt))) Men man kanske inte heller som mottagare skall ta allt på för stort allvar och tänka efter en gång extra, innan man blir tokarg.
Att vissa tycker det är jobbigt att göra inlägg är givetvis inte bra. Men varför tycker man det är jobbigt? ”Sågas jäms med fotknölarna”, ”ifrågasätta min upplevelse”. Tråkigt att det uppfattas så, men är det alltid ”sågning”? Kan det inte ofta vara en ärligt menad fråga? Prestige är en svårhanterlig fråga. Själv har jag lite av den varan, men min fru har desto mer. Vi kan uppfatta situationer väldigt olika, minst sagt. Humor och självdistans är mitt vapen mot prestigen.
Jag är på forumet av två anledningar, varav en är dubbelriktad. Att lära mig mer om mitt intresse och i de fall jag kan, lära ut, och för att diskutera med andra med vilka jag delar ett intresse. Jag älskar att diskutera Att slipa argumenten och ibland övertyga eller bli övertygad. Jag tror att varje diskussion ger något även om diskussionen inte slutar i enighet. Jag brukar (och det är jag säkert inte ensam om) säga att det bästa sättet att lära sig är att lära ut. Och när man diskuterar och argumenterar så måste man klargöra för sig själv varför man ser på en sak på et visst sätt. Det bringar självinsikt och kan stärka ens uppfattning, eller få en att inse att ”motståndaren” faktiskt har rätt (även om det i mitt fall är extremt sällsynt (obs skämt)).
En sak som gör mig tokig är låssaspoliser! Ni vet dom där som ställer farthållaren på nittio och slickar mittlinjen så att ingen kan köra om. Dessa skapar förmodligen fler olyckor och irritation än om någon kör i 100 på 90 väg. Vart vill jag komma med den lilla utvikningen då? Jo, låssasmoderatorer som skall skydda tråden fastän dom varken skapat tråden eller är mods. Kanske retar dom samma nerv och kanske är jag ensam om att reta mig på det, men jag misstänker att jag inte är det. Därför tycker jag, liksom några andra, att trådskaparen bör ges större befogenheter och större ansvar, särskilt då man startar trådar som är ”känsliga”. Jag vet inte om det går att lösa, men vissa modererings befogenheter åt trådskaparen i dennes tråd kan vara en väg.
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/07/27 : 12:26:24
|
Hejsan,
quote: Jag tycker dock att det ska vara ok med ett stilla tips när man är övertygad om att kablar inte gäller i ett unikt fall...
Det kanske kan vara en mycket bra ide att just göra det "stilla"!?? En lugn och ödmjuk attityd når oftast längre än "ingen kabel i världen attityden".
Ditt exempel är lysande. Precis som solen är i Karlskrona. Nu blir det ut i solen, boys!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/07/27 : 12:33:13
|
Bra svar Lasselite. Jag tror själv inte på att ge mer befogenheter till trådstartaren. Snarare att man skall uppmana till att TA mer ansvar för sin tråd. Jag startade en tråd för några månader sedan där just detta kom upp. Som trådstartare är man ju den som "håller i mötet" och kan säga att "det tar vi nån annan stans" (=det får bli en ny tråd med en annan trådstartare) eller "tack för din input med det är fel område" eller "Tack - det hade jag inte tänkt på. Kan du vidareutveckla...".
En ideal värld - absolut. Värd att sträva efter? Absolut.
OT Kön på Ica känner jag igen. Den kö som är kort är väldigt nära att få problem med kortläsare eller fel i kvittot och vips så är det stillaståendes. Dessutom skulle jag vilja ha en annan köhantering än FIFO. Man borde istället vikta hur brottom man har. Nån som köper ingredienser till sin sjuka kompis för att göra en god soppa eller en stressad flerbarnsmor kan få gå före. /OT
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2004/07/27 : 13:10:39
|
OT quote: Kön på Ica känner jag igen. Den kö som är kort är väldigt nära att få problem med kortläsare eller fel i kvittot och vips så är det stillaståendes. Dessutom skulle jag vilja ha en annan köhantering än FIFO. Man borde istället vikta hur brottom man har. Nån som köper ingredienser till sin sjuka kompis för att göra en god soppa eller en stressad flerbarnsmor kan få gå före.
Själv passar jag på att koppla av och reflektera, ibland studerar jag alla stressade människor, när jag köar. Att stå i kö är ett fantastiskt tillfälle att hämta energi på. Jag är nog den som har mest energi och är mest harmonisk av de som lämnar affären. Ibland har kassörskan fått ropa på mig när jag kommit fram. Har väl antagligen med ett frånvarande leende tänkt på musiken jag skall spela när jag kommer hem. Ursäkta att jag är OT, men tänkte delge Er detta tips i denna värld av utbrändhet och stress-sjukdomar. Att stressa lönar sig inte i längden. Så koppla av, inget är så viktigt som Ni tror. |
Veckans skiva, här ! |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/07/27 : 13:35:10
|
"Så koppla av, inget är så viktigt som Ni tror."
skriver under på den hal (9000?)
BTW, gillar din avatar.
edit:stafling |
Edited by - lasselite on 2004/07/27 13:35:48 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/07/27 : 13:53:42
|
quote: Jo, låssasmoderatorer som skall skydda tråden fastän dom varken skapat tråden eller är mods. Kanske retar dom samma nerv och kanske är jag ensam om att reta mig på det, men jag misstänker att jag inte är det. Därför tycker jag, liksom några andra, att trådskaparen bör ges större befogenheter och större ansvar, särskilt då man startar trådar som är ”känsliga”. Jag vet inte om det går att lösa, men vissa modererings befogenheter åt trådskaparen i dennes tråd kan vara en väg.
Ja där fick man sig en kängaokej, jag ska aldrig mer uppmana folk att hålla sig till ämnet, det är bättre att trådar spårar ur eller hur EngelholmAudio Mvh Per |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2004/07/27 : 15:33:23
|
Ja Lasselite,
Det var helt klart intressanta och värdefulla reflektioner i ditt inlägg. Helt klart är att jag håller med dig om mycket trots att vi som redan konstaterat () har väldigt olika syn på kablar.
Men det åsido så är det värdefullt tycker jag att just denna tråd kommit till världen och att vi förhoppningsvis (läs: alla) får ett tillfälle att vädra de missnöjen som finns.
quote: Att vissa tycker det är jobbigt att göra inlägg är givetvis inte bra. Men varför tycker man det är jobbigt? ”Sågas jäms med fotknölarna”, ”ifrågasätta min upplevelse”. Tråkigt att det uppfattas så, men är det alltid ”sågning”? Kan det inte ofta vara en ärligt menad fråga? Prestige är en svårhanterlig fråga. Själv har jag lite av den varan, men min fru har desto mer. Vi kan uppfatta situationer väldigt olika, minst sagt. Humor och självdistans är mitt vapen mot prestigen.
Vad gäller ovannämnda citat tycker jag det finns två typer av "tvekare" de som kommer med alternativa förklaringar på ljudförbättringar än kablar och de med kommentaren av typen "köp ett lakrissnöre.. det är mkt godare".
Det är inget fel på alternativa lösningar men jag som skapar en tråd vid t ex namn "purist audio signalkabel" har medvetet valt att kalla den så för att jag vill diskutera just detta topic. INTE alternativa lösningar och iallfall inte i just DENNA tråden. Därför mener jag lite att en ide är att alla på forumet skall försöka ha större respekt för trådskaparen OM nu han säger till att det gått för långt. Att ge trådskaparen mod. befogenheter kanske är lite svårt praktiskt sett och jag tror inte att det skall behövas om man bara har lite grundläggande respekt för varann.
Vad gäller "låtsaspoliser" så kanske du syftar till mig?? och Bibis tråd där jag uttryckte ett par gånger att jag inte tycker att du och många andra på tråden faktiskt svarade på trådskaparens faktiska fråga. Detta retade galla på mig med 3-4 misslyckade trådar om kablar bakom mig. DÄRFÖR gjorde jag det men jag förstår nu mer hur DU ser på det och min avsikt är absolut inte att gå in som en besser wisser och styra upp andras trådar. Jag har misslyckats göra det i mina EGNA trådar men ochså i Bibis som sagt. Det är där skon klämmer. Det måste bli en ändring där från de som lägger inlägg i trådar. Men där och då hade jag fått nog och jag kanske inte var så samlad som jag är nu. Samtidigt var det ochså därför jag startade en ny tråd varpå "tvivlarna" följde efter.
Ber högtidligt om ursäkt om det uppfattades så!
Men slutligen, om man har alternativa lösningar. Varför inte då vara mer aktiv som "kabel förnekare" och starta ett gäng egna trådar där man diskutar detta. Varför skall detta vara så svårt?? Själv tycker jag att jag saknar trådar av typen: Hur jag förbättrar akusiken, hur får jag bort resonanser, möbleringstips etc etc. Ibland kan forumet kännas lite för tekinskt för mitt samhällsvetar sinne.
Men det borde ju inte vara jobbigare för en tvivlare eller en som vill komma med alternativa lösningar att skriva en egen tråd än att skriva ett inlägg i en annans tråd.
Vad gäller dina anledningar till att vara på forumet är vi hand i hand och på exakt samma sida och jag har inget emot att diskutera, övertyga, och låta övertygas. Men jag vill helst inte göra det i en tråd där jag inte är sugen på att ta den diskussionen just då och inte i en tråd där jag snabbt och lätt vill ha lite kabeltips i en viss ljudriktning.
Slutligen har vi alla prestige i mer eller mindre grad. Jag har kanske lite mer prestige än dig men kan ändå säga högt och ljudligt att om jag har fel så erkänner jag det alltid. Synd bara att jag aldrig har fel! (det var ett skämt).
Mvh
/Dennis |
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 18:14:27
|
quote: Att vissa tycker det är jobbigt att göra inlägg är givetvis inte bra. Men varför tycker man det är jobbigt? ”Sågas jäms med fotknölarna”, ”ifrågasätta min upplevelse”. Tråkigt att det uppfattas så, men är det alltid ”sågning”? Kan det inte ofta vara en ärligt menad fråga? Prestige är en svårhanterlig fråga.
Det handlar inte om det när det är SAMMA sort personer som gör SAMMA sak hela tiden mot SAMMA sort personer. Sedan så är det allmänt kännt sedan tidigare att folk inte VÅGAR skriva på HF för att dom är rädd för en viss sorts "svar" från en viss sorts "personer". Fan, det var ju DÄRFÖR det sartades en hifi-del på minhembio tiden! Visst, vissa av dessa personer har lämnat HF men såklart har några nya kommit med exakt samma inställning; "jag vet bäst, tror du på tidningarna/tillverkarna/subjektivisterna så har du helt fel och är hjärntvättad." |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 18:21:44
|
nin! Exakt så upplevde han Hififorum.nu, är man inte tillräkligt kunnig och vet vad man snackar om så ska man akta sig för att göra inlägg, man vill ju inte bli påhoppad som han sade. Jag personligen tycker att det är allvarligt. Detta är långt ifrån mångfaldens forum.
Mvh Per |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 19:27:23
|
Att medlemmar uppfattar att det är jobbigt att göra inlägg är mycket allvarligt.
Kommunikation är svårt framför allt då dörrarna är öppna för alla, vi kommer från väldigt skiftande omständigheter. Om inte respekt och välvilja präglar både skrivandet och tokningen/läsandet så hamnar vi mycket snabbt i "skyttegravskrig".
Jag tollererar inte att HiFiForum.nu blir en plats för skyttegravskrig. Vi har varit med om det tidigare och det hanterades då av de dåvarande Admins och moderatorerna. Nu är det uppenbarligen dags igen.
Vänligen, Per Adelsson HiFiForum.nu |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 20:53:43
|
OT: Hej igen nin, de var ett tag sen, välkommen tebax. Laddad med nya sköna argument för subjektivismen hoppas jag. Även om vi inte har samma syn så, som jag skrev, tycker jag om att disskutera, å då särskilt hifisofi. /OT
Åter igen, det är inte bra om någon tycker det är jobbigt att posta. Men om kunskapsnivån håller jag inte riktigt med. Ofta kommer ett basic tipps, och sen kanske någon mer kunnig utvecklar det. Jättebra, för då kan dom som bara läser ta till sig tipps på "sin" nivå. Att den mer kunnige inleder med -nja, det där är inte hela sanningen, men... -det stämmer inte riktigt men... behöver man ju inte ta så hårt. Man har ju gjort vad man kunnat och förhoppningsvis inte vart helt ute å cyklat (utan freestyle)
Vad jag menar är att det inte alltid, och bara, är den som svarar på ett inlägg som kan hållas ansvarig för att någon tycker det är jobbigt att posta.
På "ett annat forum" finns en Svante (med fötterna), eloge till honom för ödmjukhet trots (eller tack vare) mycket stor kunskap. Av honom har nog de flesta något att lära |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/07/30 : 00:24:58
|
Har sett en trevlig film, druckit trevligt rött och munsat på något knastrigt Och så har jag funderat (inte så mycket dock).
Förutom ödmjukhet, vad skall man göra för att folk inte ska tycka det är jobbigt att posta på forumet? Utan! att hififorum.nu tappar "gnistan". |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/07/30 : 01:39:46
|
lasselite! quote: Åter igen, det är inte bra om någon tycker det är jobbigt att posta. Men om kunskapsnivån håller jag inte riktigt med. Ofta kommer ett basic tipps, och sen kanske någon mer kunnig utvecklar det. Jättebra, för då kan dom som bara läser ta till sig tipps på "sin" nivå. Att den mer kunnige inleder med -nja, det där är inte hela sanningen, men... -det stämmer inte riktigt men... behöver man ju inte ta så hårt. Man har ju gjort vad man kunnat och förhoppningsvis inte vart helt ute å cyklat (utan freestyle)
Tycker att så som du beskriver det, så är det bra, helt normala inlägg. Men tyvärr så kan det gå bryskare till ibland och det skrämmer en del. Sen tror jag personligen att ödmjukhet kommer man ganska långt med, utan att forumet tappar gnistan. Ps. Drack du italienskt, om inte så testa, de är duktiga
Mvh Per |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/07/31 : 20:26:53
|
quote: Kommunikation är svårt framför allt då dörrarna är öppna för alla, vi kommer från väldigt skiftande omständigheter. Om inte respekt och välvilja präglar både skrivandet och tokningen/läsandet så hamnar vi mycket snabbt i "skyttegravskrig".
Jag tollererar inte att HiFiForum.nu blir en plats för skyttegravskrig. Vi har varit med om det tidigare och det hanterades då av de dåvarande Admins och moderatorerna. Nu är det uppenbarligen dags igen
Mycket bra uttryckt Pac |
|
|
Topic |
|
|
|