Author |
Topic |
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 01:05:08
|
quote: Liten fråga till Marens, epkpeng och Malare: Har ni använt mätdata i 20 och 40 graders riktningen när ni har kollat alternativa riktningar?
Självklart.
Och även om det inte ser så ut på polarbrödet(vid ca 2kHz, 1,8-1,9 någonting) så har filtret gjorts så att det ska låta så lika som möjligt från alla vinklar. En relativt smal dipp vid 2kHz är bättre än flera dippar vid olika frekvenser i olika vinklar, eftersom ljudet då förändras mer onaturligt när man rör sig.
I vilken vinkel man än rör sig så är det mest runt 2kHz (bortsett från 3k-puckeln off axis från diskanten då) som ibland minskar, så klangen eller vad man ska kalla det ändras inte så mycket subjektivt sett. Vrider man på frekvensen hos en parametrisk eq enhet så ändras klangen betydligt mer än om man bara ändrar amplituden eller q-et. |
|
|
malare
Member
273 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 08:26:22
|
20 grader off-axis:
40 grader off-axis:
|
Mvh. Per Målare |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 09:18:38
|
Hej!
En fråga av det mer filosofiska slaget nu när vi snurrar in oss i polar plottar o.s.v.
Varför skall högtalarna låta bra ur "alla" vinklar? "Fin"-lyssning sker ju för det mesta från sweetspot och då spelar det väl mindre roll hur det låter åt andra håll??
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 10:10:50
|
Sanningen är PAC att högtalaren ska låta bra ur vissa väl valda vinklar för att låta bra totalt. Den behöver inte låta bra ur alla vinklar utan bara en del. De viktigaste vertikala vinklarna är 0 grader (självklart), 45 grader upp (takreflexen) samt 32 grader nedåt (golvreflexen). Både tak och golvreflexen ligger inom det tidsfönster (2-5ms) där senare anländande ljud räknas ihop av hjärna tillsammans med direktljudet. Då ska det helst inte finnas några otrevligheter i dessa riktningar. När det gäller den horisontella spridningen så är det svårare att utpeka några defintiva ritkningar där man ska kolla på tonkurvan men den bör vara behärskad i hela frontriktningen (+/-90 grader) med mindre avvvikelser i ett område om kanske +/-20 grader.
Malare: Kan man få se kurvor på den akustiska fasen inkl delningsfiltret för de respektive elementen separat för ditt delningsfilter? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 10:18:16
|
Hade inte Nagref ett filter på gång? ;-)
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 10:46:50
|
Ehhh! Jo!
Ska se om jag kan lägga ut det under dagen....
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
malare
Member
273 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 11:10:33
|
Nagref:
Var det det här du ville se?
|
Mvh. Per Målare |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 11:15:18
|
Jepp! Tack!
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 14:28:37
|
Det är inte bara vissa vinklar som är viktiga, det kanske är så om man bara lyssnar från en plats i rummet och ahr anpassat rummet med dämpning av reflexer på precis rätt ställen mm. Tycker att en högtalare ska låta "bra" vart man än står/sitter/ligger(?) i rummet för att det där homogena intrycket ska infinna sig. Då behöver alla vinklar ha bra ljud för man vet inte precis vart ljudet kommer studsa mm. |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 16:54:55
|
Här kommer dagens filter!
Börjar först med basfiltret:
Består som synes av 4 st standardkomponenter.
Det ger denna filterkurva:
Beroende på hur man ser på det hela så ligger den tänkta delningspunkten strax över 2kHz. Det beror på hur mycket man anser att baffelkorrigeringen är. Elementet har ju en puckel vid 1kHz och ser man det där så ligger baffelkorrigeringen på kanske 3dB och då ligger .6dB-punkten (d v s vid minus 9 dB) vid ca 2.3kHz.
Diskantfiltret ser ut som följande:
Det består av 7st standardkomponenter. 1.4 ohmsmotståndet kan verka icke standardmässigt men eftersom en 0.3omH spole med tråddiameter 0.8mm har en resistans på 0.40 ohm så blir det alldeles rätt tillsammans med ett 1 ohmsmotstånd.
Det ger följande filterkurva:
Här finns -6dB-punkten (relativt 'normalnivån' vid 4kHz) vid 2kHz. Man kan redan nu gissa sig till att summeringen av dessa kurvor inte sker med samma fasläge för diskanten och basen (åtminstone inte elektriskt)...
Summerar man dessa filter med elementens akustiska egenskaper så blir totaltonkurvan i nollgradersriktningen:
Här ser delningen ut att ligga vid 2.3-2.4kHz...
Som synes så är direktljudet inte helt snörrät men ibland får man göra kompromisser... |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 17:39:30
|
inte vad jag skulle kalla öronvänligt (runt 1khz), men vi alla har ju olika smak (vilket är väl tur!). alltid kul å se hur proffs tänker! tack!! |
sound pollution |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 17:48:59
|
Vi får se hur störande den puckeln är i verkligheten...
Som sagt jag är inte riktigt hundra på att den är så markerad i verkligheten! Endast riktiga frifältsmätningar på ett par meters avstånd kan ge entydiga svar! Det är ju dessutom som så att golvreflexen (vid 3 meters avstånd) kommer en halvvåglängd ur fas med direktljudet vid ca 1200Hz och fixar till en försvagning... |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 19:20:58
|
Jo, olika smak har vi. Får en känsla av aj i öronen när jag ser såna pucklar sen tidigare försök, nästan hellre en dipp vid 1kHz än en puckel. Då får man den där rena röståtergivningen utan "skrål" som man kan lyssna länge på. Jag håller alltså inte alls med öhman t.ex.(har för mig att han tyckte det?) om att det ska vara lite mer vid 1kHz för att det ska låta naturligt. För papp-element brukar den mesta disten ligga just kring 1kHz och särskillt i anslutning till en puckel. Men det är min personliga åsikt och jag har inga andra tekniska belägg för det. |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 19:40:39
|
Engelska hifiblaskor brukar skriva om "presence zone" och då avser dom området 1-3kHz. Där ska det inte va någon dipp helst för då låter det "shut in". Däremot över 3kHz ligger ett område som ska vara något dämpat för att passa med den mäskliga hörselkurvan. |
Hifiarkeologen |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 20:02:32
|
ja min erfarehet är iaf att ett smalbandigt litet dipp vid 1kHz inte låter så oangenämnt. En bred hängmatta genom hela presece zone låter shut in. Är det dessutom en peak vid 1Khz låter det shut in med skråliga röster... |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 20:18:18
|
Vi får väl se om epkpeng vågar testa nu efter erat dissande!
|
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 20:37:08
|
det vore kul med en lyssningsutvärderande, ex de som vill få sina filter granskade skulle väl kunna till ekpeng skicka sitt filter... fast juryn måste ju förstås vara ofärgad... blindtest...
kan man av epkpng köpa billiga filterkomponents? |
sound pollution |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 20:55:02
|
Det är lite hinder med såna här "grupparbeten på distans". Helst skulle man ju vilja lyssna på några varianter man gjort själv och prova vissa saker innan man ger ett förslag. Ingen vet ju hur ens eget filter låter, utom epkpeng. Det ligger väl nära till hands att ev justera på sitt eget filter i stället för att välja något som designern aldrig hört.
En del saker jag skulle vilja prova tex är olika delningsfrekvenser (2kHz, 2,2kHz?) fast liknande respons och att kunna justera vissa andra saker som hur det ser ut i nedre mellanregistret, översta diskanten osv. Kolla om 3kHz peaken hörs som någonting mindre bra, mm.
Sen angående 1kHz och det, jag är medveten om att det finns massor med högtalare som ser ut så, så det är antagligen bara jag söm är allergisk mot sånt. |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 21:26:32
|
Hejsan,
Faan va kul detta är!!!
Jag skall göra färdigt filter nr II (till den andra högtalaren) och sen skall element spelas in. Detta lär vara färdigt till nästa helg.
Nästa helg skulle jag kunnta tänka mig att vi snackar oss samman över vilka filter som skall testas. Mitt testar jag. Hoppas det är OK. Ett seriefilter måste testas. Jag är mycket nyfiken.
Vad tror ni om detta upplägg?
Jag har inga billiga filterkomponenter att sälja. Bara bra och dyra.
(Självklart får man skicka mig färdiga filter! Lovar att mäta och lyssna!!!) |
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 21:33:31
|
Säg inte sådär. Man blir ju nästan sugen att skicka ett par svarta epoxifyllda lådor med något hemligt i som du får testa. |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 21:45:04
|
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 23:28:39
|
Marens: Precis! Nått som är direktkopplat med Rdc på 0 ohm...KNITTER säger det i min förstärkare då! ;-)
Nåja, ni ÄR som sagt välkomna att skicka filter...det vore snällt då det tar lite tid att knåpa ihop filtrena... |
|
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/05/22 : 04:34:51
|
Grymt att följa dethära! Känns som att man borde koka ihop ett par HFLS-1 i höst. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
Simba
Member
308 Posts |
Posted - 2003/05/24 : 05:08:03
|
Hvilken versjon av LSPcad bruker du Nagref?!! |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/05/24 : 17:54:37
|
Jag har LspCAD standard 5.25. |
|
|
Topic |
|