HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fläkt eller annan kylning i/på förstärkare....?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2003/06/26 :  13:11:44  Show Profile Send cofra a Private Message
Tjenis,

Jag har en förstärkare som blir fruktansvärt het.... så pass het att man inte kan hålla handen på den ibland. Är det några av er där ute som har satt någon typ av kylning på er förstärkare....? Funderar på några behändiga kylfläktar som används till datorbruk men då måste jag ordna strömförsörjning till dessa också. Viktigaste är att få bra kylning utan att få för mycket oväsen. Tacksam för tips och råd.

MVH. Christian

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/06/26 :  13:21:11  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
fläktkylning sänker termiska resistansen hos kylflänsen till mellan 70-20 % utan fläkt. desto mera fart , desto mera kylning.

nu är det så att man får ta med termiska resistansen i transistorern, isolerbrickor mm också, men en 15-50 % reduktion borde vara rimligt.

det finns fläktar avsedda för CPUer som är väldigt tysta, 15-20 dB.Dessa är tystare än datorn i övrigt, så i en förstärkare på 3-4 m håll vågar jag påstå att de är omöjliga att höra i bakgrundsbruset från omgivningen, även i helt tysta passager. tyvärr kostar de en del,kanske 200 SEK eller så-
och du behöver nog ett par styckem, det beror på kylflänsarnas utseende och layouten i förstärkaren.

www.datorbutiken.com är ett bra företag.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2003/06/26 :  13:50:39  Show Profile Send cofra a Private Message
Tack för ditt svar,

Det finns så många olika typer och jag vill göra så små ingrepp som möjligt på förstärkaren. Att tex. fästa 3-4 såna här(eller liknande) ovanpå chassit tänkte jag på:



Det är hål i chassiplåten så luften borde cirkulera även innuti steget.

En laptopkylare kanske skulle funka, men dom lär väl vara dyra....



Sen är det ju det där med strömförsörjning.

Fortfarande tacksam för tips

MVH. Christian


Edited by - cofra on 2003/06/26 14:07:27
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/26 :  16:28:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Varför inte köra vatten kylning ihop med peltier element ?
Dom bästa jag har hört om har 80 grader i skillnad mellan varm/kall sida.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/06/26 :  17:13:18  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
ett peltierelement drar i effekt ca 3 ggr så mycket som den transporterar från kalla till varma sidan.

ex. förstärkare avger ca 50 W. För att transportera denna effekt drar peltierelementet ca 3*50 = 150 W.

För att inte peltierelementet skall brinna upp måste man alltså kyla bort ca 150+50 = 200 W. Även om peltierelementet kyler så är typvärden på 80 C tempskillnad givna vid 0 W belastning, d v s ingen effekt transporteras från kalla till varma sidan. vid en belastning på ca 50-70 % av peltierns märkeffekt är en rimlig tempskillnad ca hälften av maximal.

Till detta skall man alltså foga att man måste kyla bort ca 4 ggr så mycket och när jag räknade på detta fann jag att man inte tjänar på att använda en peltier, kiselbrickans temperatur blir ungefär densamma.

Vattenkylning kan vara ett vettigt alternativ om man kyler vattnet i en stor radiator, typ bilkylare. Vatten är ett bra media för att transportera värme, och om man sätter utgångstransistorerna (de som blir varma) på ett kylblock , cirkulerar vatten genom detta och låter vattnet kylas i en radiator (med eller utan fläkt) kan man få
låg termisk resistans, lägre än de flesta aluminiumkylflänsar. Vikt /prestanda är mycket gott och det finns idag akvariepumpar (Eheim ) som är mycket tysta och av hög kvalitet. Radiatorn kan man säkert hitta på bilskroten, värmepumpsinstallatören mm för ett lågt pris. Akvariepumpen kostar dock en hel del. Samma om tidigare, en fläkt ökar kapaciteten ordentligt. Har själv räknat lite på detta till en potentiell 100 W klass-A steg ( förlust ca 400 W /kanal) för skojs skull, ifall jag hittade en lämplig förstärkarkoppling att slänga ihopa.

Vatten och elektricitet är dock en dålig combo i detta fallet. Avjonat vatten är en dålig elektrisk ledare, men jag har letat efter alternativ, icke elektriskt ledande vätskor som inte är giftiga,brandfarliga,bra fysikaliska egenskaper ellerflyktiga (och givetvis inte kostar alltför mycket eller svåråtkomliga) och tyvärr passar endast vissa fluorerade kolväten ,a k a freoner.¨
'

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/26 :  17:50:50  Show Profile Send n/a a Private Message
Att sänka tomgångsströmmen är annars en både billig och bra lösning.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/26 :  17:59:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Att sänka tomgångsströmmen är annars en både billig och bra lösning.


Nänä , klass A o varmt ska det va !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/26 :  18:17:32  Show Profile Send n/a a Private Message
Har lite svårt att tänka mig att en "B&K Components AV5000II" skall behöva ha så mycket bias att värmen blir ett problem. Kan iofs vara så att det inte är steget som finns med i Cofras profil som ställer till det.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/06/26 :  19:42:55  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
jag skrev att jag räknat på det , inte bygg det :) ifall man hittat ett ämpligt DIY projekt.

Angående dina fläktar:

det bästa är om du kan få luftströmmen från fläkten att passera kylflänsen med så kort avstånd mellan dem som möjligt. att bara vifta runt luften i lådan hjälper lite, speciellt om lådan är dåligt ventilerad. det är det enklaste att börja med. många förstärkare jag har sett har endast lite skåror i locket och botten, det duger perfa för 1 W medeleffekt på en 50 W klass AB förstärkare , men vid högre förlusteffekter stiger snabbt lufttemperaturen innuti lådan och därmed utgångstransistorernas temperatur.

du skriver vidare att kylflänsen är för varm att beröra: hur lång tid tar det innan det bränns? 1 s , 10 s , 1 min?

5-10 s =70 C ;1 s > 80 C 1 s är en tumregel vi använder på jobbet vid isolering av varma rör. En kylflänstemperatur på mer än 70 C är definitivt ett problem med kylningen.

Spänningsmatning: man kan ju ta spänning från glättningskondensatorerna, du måste givetvis dela ner den. Effektförbrukning på fläkten står oftast angivet.

Decibeltalet på fläktar är proportioneligt mot s k tip-speed, alltså hastigheten på fläktbladen ytterst. Detta använder vi också på jobbet när vi dimensionerar fläktar och deras buller till omgivningen. En stor fläkt flyttar mer luft än en liten vid samma varvtal. En högvarvigare fläkt flyttar mer luft än en lågvarvigare vid samma fläktstorlek.

Alltså, tystast fläkt är en stor (> 120mm) med lågt varvtal, typiskt 1200-1500 varv/minut. dagens tips är att köpa en billig 12 V , 120 mm på biltema, köra den på 7 V och på så sätt sänka varvtalet istället för en 14 dB , 120 mm Papst för 390 SEK ex moms på elfa. Eller slakta 20 st PC-AT nätdelar, plocka 80 mm fläktarna och kör dem på 5 V :) kanon en varm sommardag för att få ventilation i lägenheten :)

hoppas att det är till någon hjälp med detta. Finns säkert de som kan hjälpa till med det elektriska, för nu skall jag faktiskt göra det jag är i Italien för, jobba.

Ciao,Rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/06/26 :  20:42:17  Show Profile Send Lash a Private Message
Fläktar, förmodligen billigare än hos elfa.
http://www.gtek.se/
http://www.overclockers.se/catalog/frame.php?language=SW


Prisguide(för data & fläktar) för lägsta pris när ni vet vilken fläkt ni vill ha.
http://buggy.no-ip.com/sok.php

Edited by - Lash on 2003/06/26 20:44:55
Go to Top of Page

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2003/06/26 :  21:20:20  Show Profile Send vagabond a Private Message
På tal om fläktar - idag slaktade jag 4 st PC-nätdelar och tog ut fläktarna. Har precis samma tankegångar som rikk. men jag vet inte om jag behöver 20 st, två räcker för min del :). De är faktiskt helt tysta vi 5V matning vilken jag tänkte ordna genom att stoppa in en vanlig adapter i förstärkaren - på så sätt får jag bara en nätsladd ut (eller in )

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.

Edited by - vagabond on 2003/06/26 21:20:59
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/06/26 :  21:41:32  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Jag kör fläkten i den PC jag har som brandvägg/router på 5V och den snurrar tyst, hårddisken låter mycket mer. Kylningen räcker tydligen till också eftersom bruken har gått i 1,5 år utan missöden. (486DX33 i 8MHz vilket minskar värmen lite)

//Magnus
Go to Top of Page

b1ff
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/06/26 :  22:45:31  Show Profile Send b1ff a Private Message
quote:
Vatten och elektricitet är dock en dålig combo i detta fallet. Avjonat vatten är en dålig elektrisk ledare, men jag har letat efter alternativ, icke elektriskt ledande vätskor som inte är giftiga,brandfarliga,bra fysikaliska egenskaper ellerflyktiga (och givetvis inte kostar alltför mycket eller svåråtkomliga) och tyvärr passar endast vissa fluorerade kolväten ,a k a freoner.¨


3M har en passande produkt som heter Fluorinert... Man kan ju ha stärkaren i ett akvarium.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/06/26 :  23:10:52  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
biff, det var mycket intressant. goda fysikaliska egenskaper, icke giftigt , ej brännbart, el.isolerande,inert samt billigt , njae tror inte det sista.

skall titta närmare på det. kan vara något som kan användas, även om det kanske är svårt att få tag på. får ta och kontakta 3m när jag kommer hem igen...

/rickard

I m only in it for the DIY

Edited by - rikkitikkitavi on 2003/06/26 23:11:49
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2003/06/27 :  01:27:52  Show Profile Send cofra a Private Message
Oj då, kul med svar...

Så tipset är att sätta lite fläktar på lämpliga ställen innuti apparaten istället för utan på. Jag ska öppna den och kika hur det ser ut så får jag kanske återkomma om jag stöter på problem. Skulle vara väldigt kul att se bilder på någon apparat där någon gjort liknande ingrepp, ingen som har...?

MVH. Christian
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/06/27 :  02:54:36  Show Profile Send Lash a Private Message
Om ni sätter in fläktar så glöm inte att isolera dem från chasit med gummiupphängning eller liknande. Och självklart som andra redan sagt, kör fläktarna på 5V så kommer det bli knäpptyst och ni kommer fastna med håret i fläkten om ni försöker höra om den låter.
Go to Top of Page

b1ff
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/06/27 :  08:04:02  Show Profile Send b1ff a Private Message
quote:
biff, det var mycket intressant. goda fysikaliska egenskaper, icke giftigt , ej brännbart, el.isolerande,inert samt billigt , njae tror inte det sista.



Angående giftigheten, så har jag för mig att det händer otrevliga
saker när Fluorinert kommer över 200 grader. Då avges Fosgen...
Men det är väl ett mindre problem?

Om du känner någon som har en gammal Cray som ska skrotas kanske du kan få ta hand om några liter. Fluorinert används som kylmedel i vissa modeller (Cray 2, X1, T90 mfl).

/B1FF!!!
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/06/27 :  09:20:00  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
alla fluorerade kolväten som freoner ,teflon och fluorinert avger fluorväte vid upphettning till ca 400-500 C då de börjar sönderfalla.

det finns dokumenterade fall då personer har försökt släcka en brinnande teflonbelagd stekpanna och blivit förgiftade av fluorväte, som är mycket giftigt och framför allt har fördröjd giftverkan.

freoner är kolväten av typen CF3-(CF2)n-CF3 med ca 4 kolatomer, fluorinert ca 10-14 kolatomer och freon en jädrans massa (polymer)

Men detta är extrema förhållande som sönderfallet sker vid. Teflon används regelbundet där man behöver en plast som är mycket beständig mot värme t e x. Freoner används som kvävande gas i automatiska eldsläckningsinstallationer (halon är ett vanligt förekommande varumärke) tack vare att sönderfallet går långsamt.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

b1ff
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/06/27 :  09:34:53  Show Profile Send b1ff a Private Message
quote:
Freoner används som kvävande gas i automatiska eldsläckningsinstallationer (halon är ett vanligt förekommande varumärke) tack vare att sönderfallet går långsamt.



Det närmaste jag kommit att göra i byxorna i vuxen ålder, var när jag och en kollega råkade lösa ut en halonanläggning i en datorhall...
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2003/06/27 :  13:51:23  Show Profile Send cofra a Private Message
Här kommer bilder på hur förstärkaren ser ut:





Verkar tyvärr vara ont om utrymme att montera några fläktar på, särskilt om man vill få själva luftflödet på kylelementen. Jag tror själv att stillastående luft är det man ska försöka motverka och att bara få rörelse på den skulle göra stor skillnad. Jag vet att man på senare modeller av just detta steg har fler skåror i lådan (i stort sett över hela) så jag antar att just kylningen har varit ett dilemma. Jag tror att det blir ett montage med en fläkt som suger in luft och en annan som blåser ut den i andra änden på steget ev. med någon typ av 120 mm fläkt monterad på vardera sida om steget vilket jag finner lämpligast då i stort sett alla ventilationsskåror finns vid kylflänsarna. Om jag inte blir nöjd med resultatet så sätter jag dit två på vardera sida. På detta sätt slipper jag göra några som helst ingrepp i själva förstärkaren då jag kan använda ventilationsskårorna för att fästa fläktarna i. Nackdelen med att ha ett högt luftflöde genom förstärkaren är antagligen att det kommer att samlas damm men jag får väl sätta filter på fläktarna eller dammsuga steget en gång per år eller nåt sånt...

Här är datablad på fläktarna som jag funderar på.

http://www.papst.de/pdf_dat_e/S23gb.pdf

Finns för kring 200kr bla. här: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=50

Sänker sedan spänningen för att få ner ljudvolymen som rikkitikkitavi tipsade om.

Fortfarande tacksam för tips och råd.....

MVH. Christian

Edited by - cofra on 2003/06/27 14:01:45
Go to Top of Page

perdan
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/06/27 :  15:29:36  Show Profile Send perdan a Private Message
Varför inte testa att täta hela lådan och fylla den med hydralolja.
Fungerar garanterat.

/Danne

Man ska inte skjuta upp till framtiden vad du kan göra imorgon
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/06/27 :  16:31:54  Show Profile Send Parasite a Private Message
kjell och company har en hel del billiga prylar , dessutom fläktar. Ett par stycken snorbilliga satta på lämpliga ställen kommer noga funka perfekt. Det är nog dumt och jobbigt att försöka komma på en idioteffektib kylning så mitt förslag är att du sätter dem så att luften cirkulerar bara, det tror jag gör sitt =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2003/06/27 :  23:42:08  Show Profile Send cofra a Private Message
Idioteffektiv är inte målet... Bara så effektiv som möjligt med så lite möda nerlagd som möjligt. Ska fixa lite fläktar så återkommer jag med resultat.

MVH. Christian
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/06/28 :  18:06:38  Show Profile Send Lash a Private Message
zalmans 80mm ska vara tysta, pabst är det inte.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/06/28 :  21:59:25  Show Profile Send UrSv a Private Message
Pabst är tysta om man köper rätt fläkt. 10 dBA är inte dåligt. Jag föredrar Arctic TC. Zalman är ju hyggliga...
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/06/28 :  22:56:29  Show Profile Send Lash a Private Message
Pabst har extremt ojämn kvalite, en jag köpte är knäpptyst, 6 andra jag köpte har ett extremt jobbit ljud från motorn, så det spelar ingen roll om du kör dem på 5V.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000