HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HFLS-1, mätningar, bilder ÄNTLIGEN!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 14

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/26 :  00:17:55  Show Profile Send brumel a Private Message
En fråga till Marens och Epkpeng.
Jag har laddat hem Speaker workshop och det verkar trevligt med en massa funktioner o så. Jag kan däremot inte få ut något av de zipade mätfiler av rådata som Epkpeng postade. Programmet verkar inte fatta filformatet. Jag tänkte att dessa mätdata skulle vara överförbara till data setet som definierar drivern som jag sätter i filtret för att simulera frekvensrespons. Nu vill jag ha en kurva!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/26 :  00:28:41  Show Profile Send marens a Private Message
brumel, döp om filnamnsändelsena till .zma (impedans) resp. .frd (frekv.resp.)så ska de gå att importera till programmet och läggas till i "driverns" egenskaper.

Edited by - marens on 2003/05/26 00:36:01
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/26 :  01:14:14  Show Profile Send brumel a Private Message
Allrighty then! zma.....frd.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2003/05/26 :  08:34:37  Show Profile Send mangs a Private Message
Tänk även på att om du kan importera filerna men det inte kommer upp någon mätdata. Editera filerna och ersätt alla , med . eller tvärtom. Lite grand beroende på vilket OS du kör. Speaker Workshop är väldigt användbart men det är inte helt självklart hur man skall gå tillväga för att få det att fungera och i vilken ordning man skall göra allt.

mvh
Mangs

Edited by - mangs on 2003/05/26 08:35:18
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/26 :  20:55:02  Show Profile Send brumel a Private Message
Systemet har nu lyckats begripa med vilket program som filerna skall läsas.
Jag får upp kurvor i diagram men diskanten ser inte riktigt frisk ut. Når nästan 95dB vid 2kHz.
Har inte riktigt greppat hur man gör simuleringar med filter.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/26 :  20:58:00  Show Profile Send Nagref a Private Message
brumel: diskanten har hög verkningsgrad och det bör ha en förstärkning där av baffeln (det är därför jag vill ha delningen lite högre för att kompencera också för baffelverkan).

ot. du får gärna svara på mailet...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/26 :  21:22:43  Show Profile Send marens a Private Message
Nagref, du har en poäng där. Det skulle du sagt lite tidigare, eller det kanske du har Diskantens baffeleffekter blir mer riktningsinkonsekventa än basens vid högre frekvenser eftersom basens membranarea och diameter är större. Man kanske skulle ha en lite högre delning ändå.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/26 :  21:28:40  Show Profile Send Nagref a Private Message
Marens: Jag kan inte entydigt erinra mig om jag har nämnt det men jag vet att jag åtminstone tänkte det när jag såg simuleringarna av baffeleffekten.

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/26 :  22:06:00  Show Profile Send brumel a Private Message
Mail?
Vad!
Det jag får upp kan ha med baffeln att göra. Jag delar vid 2k. Men jag har inte kört någon signal genom hela systemet än. Nu ska jag göra om diskanfiltret först.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/26 :  22:55:12  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Ena klar idag;

..och andra skall in i morgon:

Sen blir det provmätning och självklart en provlyssning. Det brukar aldrig gå så bra som det bara kan, men med lite tur så kommer HFLS-1 upp till Göteborg i helgen!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/26 :  23:00:27  Show Profile Send Nagref a Private Message
Vilket filter är det?

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/26 :  23:04:16  Show Profile Send celef a Private Message
ser ut att låta riktigt bra det där...

sound pollution
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/05/26 :  23:07:07  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:
Det brukar aldrig gå så bra som det bara kan, men med lite tur så kommer HFLS-1 upp till Göteborg i helgen!

Låter mycket intressant!

/Erik
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/26 :  23:11:19  Show Profile Send celef a Private Message
blire nå releaseparty i sthlm me??

sound pollution
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/26 :  23:39:53  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag har nu kommit fram till att mina simuleringar ej fungerar. Kan bero på att ljudkortet är ett gammalt sb 16. Ej full duplex. Tester av olika signaler ger noll förändring vilket tyder på att något är #¤%&/#"# aargh.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/27 :  00:46:44  Show Profile Send brumel a Private Message
Fast ljudkortet kan det ju inte vara. Det har ju inget inflytande över datorns simuleringar av filterresponsen. Simuleringarna är ju identiska med mätdata. Programmet är helt enkelt värdelöst. End of story.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2003/05/27 :  08:34:02  Show Profile Send mangs a Private Message
Brumel:
Har du skapat respektive element och knutit ihop dessa med den importerade mätdatan? Efter detta skall det vara möjligt att mha "network" skapa ett filter... Detta bör fungera ganska bra. Hur ser de importerade elementens grafer ut? De skall ju se likadana ut som Ekpengs på första sidan i tråden, annars är det något strul på vägen.

Lycka till!
/mangs
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/27 :  21:18:27  Show Profile Send celef a Private Message
inga fler som har filterförslag?? själv har jag ikväll lekt lite med dataprogrammet och lyckats få lite bättre "linjäritet" på mitt, dvs följer "target" lite bättre, men med fler komponenter.

sound pollution
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/27 :  21:33:22  Show Profile Send brumel a Private Message
Tack Mangs för uppmuntrande ord!
Drivers är knutna till frekvensrespons som ser helt ok ut när man plottar ut den. Det som är lite mysko är impedansfilerna. Jag måste ta en närmare titt på dom. Vad som är lite skumt är om man tar en stockfilter och låter datorn beräkna det på driverns impedansdata som grund blir det konstigt och responsen ser ut som en jämn sluttande kurva alltså inte som ett filter skall göra med ett tvärt avslut.
Jag har även rippat Marens basfilter och resultatet blir samma jämnt sluttande plan.
Helskumt!
mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/05/27 :  22:56:35  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
brumel, impedansen blir stigande eller fallande beroende på om det är lågpass eller högpass funktion. Enda problemet jag hade (vägrar läsa manualer och sånt) vid importen av filerna var att hitta Driver properties fönstret och komma på att "koppla" .frd och .zma filerna under Data fliken.

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2003/05/27 22:58:03
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/28 :  00:23:38  Show Profile Send brumel a Private Message
Programmet är ju inte speciellt användarvänligt. Det ändrar utseende beroende på var man är och det är svårt att få överblick över alla funktioner.
Men jag har iaf kommit på en funktion där man tar fram ett diagram på en frd fil låt oss säga pl18 on axis. Sen går man till verktygsfältet och väljer transform. Där kan man filtrera kurvan hp eller lp 1,2,3 ordning osv eller smootha den. Inte två kurvor i samma diagram dock.
Det verkar ju logiskt att man ska koppla frd med zma under driverns data. Jag ska försöka...

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/28 :  00:49:13  Show Profile Send brumel a Private Message
Nu har det helt ballat ur. Och ut åker det. Sådärja. Borta. Jag tror jag gör om allt från början. Det är också möjligt att programmet är helt ok men datorn är inte helt frisk.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/05/28 :  11:36:45  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
epkpeng: Med så stora filter, måste man inte anpassa lådvolymen om man stoppar in dem "innuti" lådan?

Eller kör ni stenhårt med filter utanför?

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/28 :  12:04:16  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Swede:
Tja, det är ca en ½-liter som går åt här. Jag tror att detta ingick i den aproximation som PAC och jag gjorde, delvis tillsammans med Nagref, när vi konstruerade lådan.
Lådan gjordes ett par liter för stor. Porten, elementen och filter tar upp ett par, tre liter.

Ett filter sitter färdigt och klart inne i ena HFLS-1 just nu! Vetti fasiken om jag hinner färdigt till helgen...känns lite svårt att hinna med!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/28 :  23:41:52  Show Profile Send Nagref a Private Message
Klart du hinner epkpeng! Det är ju helg i morgon! Och hinner du inte helt då så kan vi alltid slutföra monteringen på lördag!

Go to Top of Page
Page: of 14 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000