HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Stativen sprack
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/06/27 :  10:20:58  Show Profile Send mac a Private Message
Mina nybyggda stativ sprack . De är gjorda i trä. Själva pelaren är gjord som en sandfylld låda. Fram och bakstycke är i tjock furu, medan sidorna är i lite tunnare limmträ (200 mm bred, Malåbräda). När jag kom in i vardagsrummet i morse såg jag att det var sprickor i sidorna, uppifrån och ända ner. Jag hällde ut sanden och gick sedan till jobbet. Vet i fan hur jag ska få ordning på skiten . Vore trist att skrota dom. Dels för att de blev väldigt snygga ( i alla fall i mina ögon) och dels för att jag lagt ner ca 500 spänn på dem och många timmar med svett.

Är det någon som har några tipps. Det som har spruckit är alltså det jag kallar limmträ. Sådan där bredare planka man kan köpa som är uppbyggd av flera lite smalare bitar som blivit ihoplimmade (Malåbräda på Beijers 200 mm bred).

Tanken var ju att jag skulle börja bygga högtalare nu. Nu blir HFLS-1 projektet framflyttat lite.

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/27 :  11:45:05  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Hm, var sanden VERKLIGEN torr? Du kanske skulle ha klätt lådan med plast inuti eller kanske lackat den?

Tips: Ta en rostfri skål och torka sanden i ugn (i omgångar för så stor ugn har du väl inte?) och före detta varför inte tvätta sanden?

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/06/27 11:45:32
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/06/27 :  11:56:18  Show Profile Send mac a Private Message
Nej, sanden var inte helt torr. Trodde inte det skulle spela någon roll. Den som bäddar, får man ligga med. Eller hur är det man säger. Lite sent att göra något åt de förberedande åtgärdena. Får väl torka sanden innan jag häller i den igen.

Är det någon som har något tipps på hur jag på ett inte allt för "FULT" sätt kan laga dessa sprickor? Funderar på att lägga tunnaband runt och mässingskruv. Kanske blir skitfult.

peranders: Tack för tippsen med sandtorkning. Dock är ju skadan redan skedd. Man lär förhoppningsvis av sina misstag
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/06/27 :  12:16:45  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Det finns träfärgade spackel du kan använda till dina sprickor
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/27 :  13:29:40  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag brukar nämligen tvätta och sterilisera sand för mina kaktusar och i synnerhet mina levande stenar. När man sår frön så är det bra om så lite sporer som möjligt finns i sanden, om inte så har man mossa och mögel som ett brev på posten.

Väligt off-topic men Lithops, levande stenar är grymma!
http://home5.swipnet.se/~w-50719/kaktus/lithops.html

Om man tycker att kaktusar dör av torka så ska man ha levande stenar. De klarar sig på 1 dl vatten om året i en liten kruka.
http://home5.swipnet.se/~w-50719/links_pa.html#gardening

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/06/27 13:30:06
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/06/27 :  13:31:17  Show Profile Send mac a Private Message
Var hem på lunchen och försökte pressa ihop en spricka. Var väl inte det jag lyckats bäst med här i livet. Det får nog bli att spackla. Ska torka sanden innan jag häller tillbaks den i stativen. Tvätta sanden vet jag inte riktigt vad det skulle göra för skillnad.

Bara hoppas det håller, så inte sidorna spricker helt och all sand rinner ut. Då tror jag att humöret eventuellt kan tendera att övergå i viss frustration.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/27 :  13:57:56  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det kan vara bra att "vattna ur" sanden så att man slipper allt "mikrobôs", så att man får dammfria kron. Det viktigaste är nog att den är torr, riktigt torr.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/06/27 :  14:02:22  Show Profile Send mac a Private Message
Har ingen sil. Antar att man behöver det när man ska tvätta sand.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/27 :  14:14:19  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Du, det räcker med en hink och sedan bara spola med vatten och gegga runt med handen. Vattnet blir då blir grumligt. Häll av det och kör så några gånger. Krångligare än så behöver det inte bli. Sanden är ju grymt blöt så torkning i ugn snabbar upp torkprocessoen...

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2003/06/27 :  14:40:24  Show Profile Send cofra a Private Message
Mac: "Den man ligger med får bädda"
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/27 :  21:27:39  Show Profile Send n/a a Private Message
Har lite svårt att se varför du skall behöva tvätta en sand som du ändå skall hetta upp till 300*. Den borde vara både steril och torr efter den proceduren.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2003/06/28 :  12:21:15  Show Profile Send dajz a Private Message
köp blästersand istället.. den är torr i påsen
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/28 :  18:56:21  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Har lite svårt att se varför du skall behöva tvätta en sand som du ändå skall hetta upp till 300*. Den borde vara både steril och torr efter den proceduren

Visst är det overkill att tvätta sanden men den blir ren och dammfri, vilket ju är trevligt.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/28 :  19:11:02  Show Profile Send n/a a Private Message
Tja, den kanske luktar bättre i ugnen också kom jag på så här i efterskott.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/28 :  19:39:44  Show Profile Send n/a a Private Message
Tja, den kanske luktar bättre i ugnen också kom jag på så här i efterskott.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/06/29 :  01:06:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,

otur på ställen, men lärorikt!

jag tror att du kan rädda dem genom att pressa in lim i sprickorna och sedan ta tvingar och tvinga ihop det igen. Använd ett lim som fyller ut lite så blir det mindre risk att du får för liten anläggningsyta. Epoxy lim eller Cascofen(om det fortfarande finns...) skulle nog jag satsa på.

Lycka till!

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/06/29 :  11:08:37  Show Profile Send mac a Private Message
Tack för all hjälp. Jag köpte plastiskt trä och fyllde igen sprickorna med. Hade tänkt pressa ihop sprickorna och limma, men klarade det inte. Anväde tvingar och tog i för kung och fosterland. De gick ihop lite gran bara. Därför fick det bli att fylla igen dem bara. Är inte färdig med reparationen ännu, men det ser ut att bli snyggt. Jag har lagt i sprickorna och slipat, men ännu inte lackat.

När jag sedan ska ha ner sanden i stativen igen tänker jag först stoppa ner en svart sopsäck som jag sedan häller ner sanden i. Tror ni att jag ändå ska torka sanden? Borde ju inte spela någon roll då.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/06/29 :  12:38:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det skadar aldrig att vara på den säkra sidan, du kan ju ha ett litet hål i påsen och då tar sig fukten igenom och "bänder" i ditt trä ändå. Så torka du sanden så gott det går innan du lägger ner den i ställen igen.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000