HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HFLS-1, mätningar, bilder ÄNTLIGEN!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 14

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/19 :  13:46:24  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Thomas,
Det var ju synd. Hade varit kul med din simulering och din åsikt!

Vad tycker du om elementen och de filter som finns som förslag?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/19 :  14:42:18  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Elementen är nog toppenbra, men jag är ju ingen allvetare om element direkt. Att sia om hur de olika filtren låter blir svårt; skulle vilja se en medelvärdesberäkning på kurvan på ±30 grader off-axis, både vertikalt och horisontellt. Det filtret med en liten svacka runt 2.5-4 kHz skulle i mina öron låta helt ok. Marens och Celefs filter är lite varandras motsatser (?) i området 1-4 kHz om man vågar sig på en medelvärdesbildning av de olika kurvorna ±30 grader. Skulle vara kul att testa dessa mot varandra i en subjektiv bedömning.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/19 :  14:54:16  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Simuleringen av spridningen, är den gjord utifrån on-axis-responsen för elementen? I så fall är det svårt att säga hur den verkliga responsen blir. Men men, det är väl bara att prova ett gäng filter och lyssna :) Kul projekt.

T

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/19 :  17:00:00  Show Profile Send marens a Private Message
Hej malare, det ser inte så tokigt ut det där.

edit: Det skulle vara intressant att se spridningen på ditt filter vid 1,5kHz.

Som man kan se på plotten av mitt filter så är det i princip bara 2kHz kurvan som dimper ner off axis alla andra frekvenser har väldigt jämn spridning från alla vinklar. Detta är mer psykoakustiskt snällt för öronen än om man hade haft ett bredare frekvensområde som dimper ner, eller om flera frekvenser har dippar off axis som är fallet med sk. d'appolito konstruktioner. Fast enl. mina beräkningar så ska 2kHz-loben peka lite uppåt i stället för lite neråt, men det är detaljer. Viket utav mina filter var det du simulerade förresten?

edit2: höll på att glömma. En annan viktig egenskap hos lobingmönstret är att alla kurvor sammanfaller i huvudloben så att direktljudet är så jämt som möjligt. Det är något som jag har försökt åstadkomma med mitt filter.

Edited by - marens on 2003/05/19 19:07:30
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/19 :  18:11:18  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ny simulering...fast jag borde egentligen äta en bit mat...

Härligheten:

...och med polvänd diskant:

Marens - vad har jag missat denna gången?

Ställer samma fråga igen...

Motståndet || med DX25 skall vara 2 ohm och inget annat...blir ännu bättre fas då!

Vänligen
// Pär Engelholm

Edited by - epkpeng on 2003/05/20 09:59:53
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/19 :  18:51:41  Show Profile Send marens a Private Message
Epkpeng det står ju 10cm på dina frekvensfiler och de ser annorlunda ut. På diskanten står det 4 grader t.ex. Det är alltså andra mätningar? De ser helt annorlunda ut iaf.

Sen ser jag att du har utgått ifrån basen som "designaxis" och satt diskantens y-värde till 10cm men det har kanske mindre betydelse.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/19 :  19:24:45  Show Profile Send celef a Private Message
angående polarplottarna, spelar kanske inte så stor roll då skillnaden är ytterst måttlig, men något verkar *galet* då alla filter får frontloben att tilta neråt ngt, så är inte fallet med tex mitt filter nedan (tror jag!!):

obs! ingen hänsyn till elementens diameter har tagits.

sound pollution
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/19 :  19:30:42  Show Profile Send marens a Private Message
malare, hur har du satt elementens y-led. Är diskantens y-värde noll? Mätningarna är ju gjord mitt mellan diskant och bas och det är detta jag utgått ifrån, precis som många andra. Antagligen därför loben pekar neråt när jag beräknat att den ska peka lite uppåt egentligen.
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/05/19 :  19:42:42  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Jag har utgått från en punkt 52,2 mm under diskanten och 93,8 mm över basen. Jag ser nu att det blir 146 mm mellan centrum på elementen men det skulle ju ha varit 150 mm enligt ritningen. Jaja, en snickare kan räkna fel ibland också Men ett par millimeter fel gör nog inte så mycket.

epkpeng:

Jag har försökt att fixa lite mer diskant över 10 kHz men jag har inte lyckats hitta något sätt att göra det på i detta seriefilter. Om någon annan vet hur man gör så säg till!

Jag har i alla fall filat lite på värdena så här är det senaste resultatet.

Som synes så har jag ändrat på frekvenserna i polarplotten för att de som undrade skall få se resultatet.

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/19 :  19:49:19  Show Profile Send marens a Private Message
Ser mycket snyggt ut nu, malare! Spridningen är faktiskt bra för att vara ett seriefilter, inom 3dB i de viktigaste vinklarna.

Det du kan prova för att höja översta diskanten är att sätta en liten kondensator över motståndet i serie med diskanten. Det kommer antagligen att påverka hela filtret så se upp med vad som händer.

Problemet med filtret som jag ser det är att diskanlen delas vid 1200Hz(!), det är läskigt lågt, särskillt med ett seriefilter, nästan som att starta på fyran.

Edited by - marens on 2003/05/19 19:53:05
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/05/19 :  20:17:44  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:
Ser mycket snyggt ut nu, malare! Spridningen är faktiskt bra för att vara ett seriefilter, inom 3dB i de viktigaste vinklarna.

Det du kan prova för att höja översta diskanten är att sätta en liten kondensator över motståndet i serie med diskanten. Det kommer antagligen att påverka hela filtret så se upp med vad som händer.

Problemet med filtret som jag ser det är att diskanlen delas vid 1200Hz(!), det är läskigt lågt, särskillt med ett seriefilter, nästan som att starta på fyran.

Jag testade med en konding parallellt över seriemotståndet men det blev ingen förändring. Det är det som är så konstigt med seriefilter. Man måste ändra på fel ställe hela tiden för att få en förändring eftersom allt beror av allt annat.

Jag håller med om att det är egentligen för lågt för diskanten men jag kan inte få ett bra resultat med högre delning. Det är väl bara att testa om diskanten klarar det eller om man borde använda en annan diskant till ett seriefilter (Det kan hända att man lurar sig på hur delningen ser ut, för om man tittar på netgain för diskanten så är den helt annorlunda). Om resultatet blir sådant så är det bara att skippa seriefilter till förmån för ett parallellfilter, vilket ju alltid går att fixa till.

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/19 :  20:33:07  Show Profile Send celef a Private Message
*(Det kan hända att man lurar sig på hur delningen ser ut, för om man tittar på netgain för diskanten så är den helt annorlunda).*

en bugg??

sound pollution
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/05/19 :  20:45:44  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Nej, det tror jag inte. Men man kan ju aldrig veta. System optimizern fungerar inte alls med seriefilter, men det beror väl på, som jag sa, att man måste ändra på "fel" komponenter hela tiden.

marens:
Jag har kollat och det var den första versionen som jag simulerade. Jag har justerat det nu så här är en ny polarplot (fast så stor skillnad blev det ju inte).

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/05/19 :  21:05:39  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Nu har jag kommit på en sak när det gäller min simulering av seriefilter.

Om jag sänker seriemotståndet till diskanten från 3,3 ohm till 1,5 ohm och dessutom sätter en spole på 0,27 mH parallellt över diskanten, så bör diskanten klara sig bättre. Det blir ingen stor skillnad på andra parametrar så det kan nog rekommenderas.

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/05/20 :  09:56:59  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Nu kommer mitt sista förslag på seriefilter. Jag kom slutligen på hur jag skulle få lite mer diskant över 10 kHz.

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/20 :  10:03:23  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Satt och labbade lite igår. Rotade fram komponenter men hittade inte rätt enligt vad jag simulerat.

Så jag tog det märste, och justerade filtret lite. Lödade ihop och gjorde en ritkig mikrofonmätning.
Efter ytterligare lite småjusterande så blev det rätt OK! Klarar sig innom +-2 dB. Finns intresse så lägger jag upp ikväll.

Målare:
6 st komponenter! Se där ja! ;-)
Jag borde ha komponenter nog för det, fast 22 och 33 uF är lite stora värden...men det har jag även sånna!

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/05/20 :  14:13:08  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Först tänkte jag att hur räknar du egentligen

Sen såg jag att jag hade råkat klippa bort en komponent när jag klistrade ihop bilderna. Det skall alltså vara 7 komponenter och R2011 har värdet 5,6 ohm.

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/20 :  14:26:19  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Aaaa...faan! Trodde vi hade ett all time low! ;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/20 :  17:21:43  Show Profile Send celef a Private Message
ekpeng: det vore kul om du kunde visa mätningar, hur nära ligger simuleringarna mätningarna???? ett aber är den (för) låga serieresistansen som de flesta räknar med på spolarna... ex mina biltema-spolar jag har liggandes hemma har tex skyhög resistans, kör ni alla bara med fettrådspolar??

sound pollution
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/20 :  17:24:44  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Håller med. Rdc stämmer bättre överens med Cross Coil som är grövre.

Det stämmer riktigt bra mellan simulering och mätning. Verkligen bra.

Lägger upp nått i kväll.

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/20 :  20:00:16  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej hopp!

Här kommer mätningen på mitt filter:

Här kommer det simulerade frekvenssvaret:

Det är detta filter jag utgick från, men hade inte exakta värden och har därför korrigerat lite, tyvärr till det sämre rent linjärt sett, men fastmässigt lika bra.

Stämmer rätt OK.

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/20 :  20:52:11  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Är det mätning på den "riktiga" högtalaren? I så fall, vore kul att se mätning från 30, 45 och 75 grader, för att se tendenser hur högtalaren opererar rumsmässigt.

T

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/20 :  22:18:51  Show Profile Send Nagref a Private Message
Liten fråga till Marens, epkpeng och Malare: Har ni använt mätdata i 20 och 40 graders riktningen när ni har kollat alternativa riktningar?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/20 :  22:35:51  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag har inte gjort det.

Skall mäta off axis på mitt bygda ex, när tiden finns.

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/20 :  23:15:01  Show Profile Send brumel a Private Message
Ser väldigt trevligt och öronvänligt ut med ditt senaste filter, "Pengen". Lite mindre energi kring 3-4 kHz är mumma för mina och andras öron.
Hur bär han sig åt för att få till det?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
Page: of 14 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000