HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HFLS-1, mätningar, bilder ÄNTLIGEN!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 14

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/18 :  18:36:06  Show Profile Send marens a Private Message
Det ser väldigt bra ut det där ju.

Har du gjort nya mätningar? Använt smoothing på diskanten?

Jag får väldigt skumma resultat när jag simulerar ditt filter med de gamla mätningarna.

Hur har du fått bort impedanspuckelns påverkan i diskantfiltret, den syns på min simulering av filtret men inte på din? Sen få jag en stor puckel i mellanregistret på min simulering samt en svacka vid 2kHz. Hela diskantens respons lutar mer mot lägre frekvenser. Har gått igenom kopplingen och komponentvärdena flera gånger.

Edited by - marens on 2003/05/18 18:45:15
Go to Top of Page

BigD
Member

96 Posts

Posted - 2003/05/18 :  18:58:36  Show Profile Send BigD a Private Message
Finns det nyare mätdata än de textfiler som först lades ut? Finns det felaktigheter i den första mätdatan?

Jag observerade att det filter som epkpeng lade ut nu senast så ligger nivån på 95db övriga simuleringar verkar ligga vis 80-85 db, hur går detta ihop?
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/05/18 :  19:09:48  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Jag blev faktiskt inspirerad av Jens filter till att prova lite själv. Jag har aldrig själv gjort något seriefilter men tycker att det vore mycket intressant att prova.

Jag modifierade Jens filter och kom faktiskt ner i bara sju komponenter, dessutom standardvärden.

Själv tycker jag att resultatet blev riktigt bra

Om det sen låter bra också, det är en annan sak.

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2003/05/18 :  19:27:08  Show Profile Send Jens a Private Message
Malare ,kul!
No big deal, men är 20 microfarad ett standarvärde för en konding?

Jag simulerade ditt filter nu, men får inte samma resultat.
Jag använder Speaker Workshop (Freeware, laddas hem på www.speakerworkshop.com). Den känslighet du uppnår i din simulering är mycket större än det som min mjukvara ger. Jag får en dip vid 1500hz som du saknar. Liknar ditt resultat mitt, om du simulerar det filter jag skickade in?

ps jag har aldrig jämfört simuleringar i SpeakerWorkshop med utfallet på en nått av mina hembyggen, så det kanske är nån bugg i programmet. Hur som helst så är det prisvärt!!

/Jens

Edited by - Jens on 2003/05/18 19:50:52
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/05/18 :  19:29:07  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ska sätta ihop och fanera lådorna klart, en fråga, Hur är de dämpade? används bitumen?

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/18 :  19:56:19  Show Profile Send celef a Private Message
här e mitt förslag, förhoppningen är att få en lite *roligare* högtalare. lådan bör oxå stämmas om.

sound pollution
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/05/18 :  19:59:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Oj, en fråga till mig!!

quote:
Hur är de dämpade? används bitumen?

Svar: JA!

Man måste använda bitumen till dessa och gärna något ännu tyngre alt "kladdigare". Lådor som denna ringer som 1000 klockor om man exciterar dem, så massdämpning måste till. På Provlådan och den lådan som "Peng"'en har har jag massdämpat med 4mm bitumen. Jag skulle gärna dämpa ännu mer, men det blir opraktiskt(det blir svårt att få materialet att hänga kvar...) och det finns risk att man tar till material som inte går att få tag på enkelt vilket motsäger ett av HFLS1's grundkrav.

Om du är igång med lådorna Mangew, så kommer här några tips:
-Avfasningen på insidan av bashålet är ett måste. PL18 får svårt att "andas" in i lådan utan den. Den är inte så svår att göra om du läser mina tidigare inlägg.
-Kantavrundningen förbättrar frekvensgången för framför allt diskanten på ett mycket tydligt sätt i just denna lådan, så den bör du nog ha med. Om du jobbar med den pappersbaserade fanéren är det väldigt enkelt att fanéra runt hörnet om du gör radien större än eller ungefär lika med 10mm. Se dock upp med träet, det kan "gå isär" om du inte är försiktig.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Edited by - Pac on 2003/05/18 20:00:09
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/05/18 :  20:50:28  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:
No big deal, men är 20 microfarad ett standarvärde för en konding?

10 uF är standard, vilket gör det mycket enkelt att åstadkomma 20 uF. (OK, då blir det ju åtta komponenter )

quote:
Liknar ditt resultat mitt, om du simulerar det filter jag skickade in?

Ja frekvensgången är mycket lika. Skalan skiljer lite grand men resultatet är säkert samma. Har du inte skrivit in fel värde någonstans?

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2003/05/18 :  21:52:41  Show Profile Send Jens a Private Message
Jo, jag knappade lite fel. Inget fel på SpeakerWorkshop, bara på mig. Hur blir ditt filter med "reverse polarity" på diskanten.
Så här blir mitt:

/Jens
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/18 :  21:56:08  Show Profile Send Nagref a Private Message
Ni lägger alltså delningen vid 1500Hz

Det kan funka för jag har testat att köra in ett antal W i Dx25 ofiltrerat och det lät ok men frågan är om det är optimalt ur dist och spridningshänseende?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2003/05/18 :  22:08:50  Show Profile Send Jens a Private Message
Nagref, mitt filter är nog inte optimalt ur särskilt många synvinklar. Bara en liten parantes i debatten.

/Jens
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/18 :  22:40:28  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
BigD:
Nej, det är den zippade filen som gäller. Att jag fick 95dB's känglihet berodde på slarv från mig. Förstår inte hur jag skulle kunna göra nått fel en söndag - när man är så pigg! ;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/05/18 :  23:43:47  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ok, tack. Har 4mm bitumen och blå fibrex på lager så då stoppr vi in det i lådorna. Kantavrundningarna inne i lådan får vi fixa på något sätt. Avfasningen på frontbaffeln kan vi bara göra på sidorna. Det finns ingen möjlighet att fanera med topp och botten avfasade pga faneret spricker och det böjs i längdriktningen. Vi använder äkta träfaner, som kommer att bli skitsnyggt.

Hoppas att det blir någotlunda resultat även om alla faser inte kommer att stämma till 100%...

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/05/19 :  00:48:43  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Får inte till det kring 2 kHz, men eftersom jag nu suttit en stund och knåpat så...

Reverserad diskant

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/19 :  02:05:45  Show Profile Send marens a Private Message
epkpeng, det står att "impedance data file: not in use" på dina skärmdumpar betyder det vad jag tror att det betyder? Att du var väldigt trött när du gjorde dem också? Jag kan inget om lsp-cad men iaf. Sen vill jag nog med en dåres envishet hävda att frekvensdatan du använder ser annorlunda ut än den i zip-paketet, de heter åtminstone annorlunda på dina bilder. Bara lite funderingar..

Celef, ditt filter ser rätt bra ut, även off axis i alla riktningar. Förstår att dalen mellan 1.3 och 8kHz är mycket medveten.
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/05/19 :  09:27:21  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Jag har kollat vertikal spridning på alla förslagen. Här är resultaten.

Första förslaget:
Andra förslaget:

marens:
jens:

malare:
celef:

epkpeng:
skrutten:

Nu bygger ju det här på simuleringar av spridningen så man kan ju inte säga att det är exakt så här men det är i alla fall intressant att se att det blir en hel del skillnader på hur man gör filtret.

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/19 :  10:34:01  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Marens:
Inte nog med att man jag fel, nån jävel upptäcker det dessutom!
Skall simulera mer ikväll...

Malare:
Intressant! Verkar som att det är genomgående svårt att få det bra i 15 till 45 grader neråt...Det var den gemensamma nämnaren jag kunde hitta.
Vilket program nyttjar du för denna simulering?

Jag rangordnar dom som att Malares är bäst, osvenskt sätter jag mitt på 2'a plats, och som nummer tre finner jag Marens. Om man nu vill ha jämn spridning...

Fast mitt filter är ju som sagt inte 100% rätt. Var för sugen på att simulera filter, men hade inte tiden, vilket gav upphov till lite stress och slarv...

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/05/19 :  10:46:42  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
epkpeng:
quote:
Vilket program nyttjar du för denna simulering?

Det är Pro-versionen av LspCAD.

jens: Jag kollade att vända polaritet på ett av elementen i min simulering. Det blev inte en perfekt dip, snarare bara en svacka. Det kan ha betydelse men jag vet inte om seriella filter fungerar på samma sätt. Jag har en misstanke om att det inte har lika stor betydelse. Men det får väl provlyssningarna avgöra.

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/19 :  10:53:43  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Malare:
Ditt seriefilter...skulle man inte kunna få lite lyft över 10kHz om man exempelvis lägger in en impedankorrigering för diskanten?

Vad tycker du om LSPCad Pro?

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/05/19 :  11:31:57  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Malare:
quote:
Ditt seriefilter...skulle man inte kunna få lite lyft över 10kHz om man exempelvis lägger in en impedankorrigering för diskanten?

Vad tycker du om LSPCad Pro?

Jag ska kolla lite i kväll om jag kan fixa lite högre nivå över 10 kHz. För min del så hör jag nästan inte det i alla fall, men för er lite yngre så kanske det behövs

Jag gillar Pro-versionen. Att jag sen inte har utnyttjat hela kapaciteten ännu efter flera år är lite dåligt kanske, men det gäller ju att prioritera Det jag skulle behöva är ett mångkanalsslutsteg för att kunna köra filteremulatorn.
Någon gång när jag är klar med moddningarna av mitt PA-slutsteg så kanske jag har tid och råd att bygga ett mångkanalssteg. Det vore mycket intressant att kunna lyssna på de olika filterversionerna i en direkt jämförelse i realtid.

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/19 :  11:47:59  Show Profile Send celef a Private Message
*Celef, ditt filter ser rätt bra ut, även off axis i alla riktningar. Förstår att dalen mellan 1.3 och 8kHz är mycket medveten*

jo dippen är faktiskt medveten! :)

*Jag rangordnar dom som att Malares är bäst, osvenskt sätter jag mitt på 2'a plats, och som nummer tre finner jag Marens. Om man nu vill ha jämn spridning...*

protest!! låg delning ger ju fördelar som god spridning, men... ;)

sound pollution
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/19 :  11:50:43  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Celef:
Men? ;-)
Rangordnade bara map Malares simuleringar och tog inte nått annat in i den beräkningen. Hur det sen låter och hur det uppfattas är nått helt tredje!

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/05/19 :  11:58:52  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Bra jobbat malare, skulle vara intressant att se en 1500Hz kurva oxå då delnings frekvensen kan joxa till kurvan. Hursomhelst mkt intressant.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/19 :  13:25:53  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag vill se Celef's partyfilter (no offence)! Nyfiken så jag spricker..

Ni har väll observerat artikeln om HFLS-1? Kolla under Artiklar, där HFLS-1 delar plats med Coltrane! :-D

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/19 :  13:25:57  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Kul med alla simuleringar. Tyvärr kan jag inte bidra med nåt själv eftersom jag inte har någon simulator. Har nu dock gjort hundratals mätningar på mina monitorer och ändrat i filtret fram och tillbaka. Mitt intryck är att man ska undvika toppar mellan 3-4 kHz och hellre ha en topp runt 1-2.5 kHz relativt 2.5-4 kHz. Kan nog bero på att örat är så pass känsligt mellan 3-4 kHz (resonans i örat). Det gäller både on-axis och totalenergi i rummet.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page
Page: of 14 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000