Author |
Topic |
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 18:57:20
|
*Är det ingen som vågar sig på ett sämre mätresultat fast med enklare filter?*
snart lanserar jag min... om jag nu törs!!!! :)
*celef, jag fattar ungefär vad du menar. Det går att göra både dåliga och bra högtalare som har "rak frekvensgång", det är ju bara ett av kriterierna för att få det att låta bra. Men rak frekvensgång i sig låter inte alls dåligt, tvärt om, bara man har tagit hänsyn till alla andra parametrar som också är viktiga. Spridning, distorsion, diffrakton, dynamisk linjäritet, resonanskontroll, fas, rumspåverkan mm.*
respekt!, men vet inte om jag håller med i allt (har inte dom kunskaperna!). :)
*Man kan ju till viss del dölja en del av en högtalares dåliga egenskaper genom frekvensresponsfel men jag tycker det är ärligare och en utmaning att få den att låta riktigt bra med så rak frekvensgång som möjligt. Att lägga en bred dipp i övre mellanregistret kan ju få nästan vilket skräp som helst att låta behagligt men som sagt det är som att sopa hela syftet med högtalaren under mattan tycker jag.*
jag håller (såklart) inte med, och kan väl bara konstatera att det är tur att det finns lite olika skolor, mångfald är så mkt kuligare! :)
|
sound pollution |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 20:40:38
|
Annars om någon därute har någon specifik kritik mot något i filtret så tar jag gärna det till mig och funderar kring det. Helst med en bra motivering också. Det är ju ofta svårt att se själv om man har missat något. |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 20:48:14
|
Jag kan ge kritik Marens,
Jag tycker inte om att alla komponenterna är beroende av varandra. Hur känsligt är det om man t.ex. inte får rätt Rdc på en spole? Vad händer? Om du tar två extremvärden, låååågt och höööööögt Rdc...vad blir konsekvenserna?
Mättekniskt, på det simulerade planet, ser det mkt bra ut. Jag tycker dock att en tur genom förenklingsmaskinen vore klart önskvärt och JA jag förstår att alla komponenter sitter där av en orsak, men titta över det en gång till med ambitionen och målet att FÖRENKLA, dvs färre kompoennter!
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 21:13:12
|
Jag hör bra, behöver inte SKRIKA.
quote: Jag tycker inte om att alla komponenterna är beroende av varandra. Hur känsligt är det om man t.ex. inte får rätt Rdc på en spole? Vad händer? Om du tar två extremvärden, låååågt och höööööögt Rdc...vad blir konsekvenserna?
Alla komponenter påverkar varandra mer eller mindre sa jag ju. Eller ska man vara strikt så påverkar de inte varandra (interaktion) utan de påverkar vilket värde det borde ha varit på de andra komponenterna (givetvis). Jag ska förklara lite närmre vad man lätt kan ändra på utan att det påverkar filtrets grundläggande egenskaper.
Spolen i serie med basen t.ex. Rdc för den går att ändra ganska mycket om man vill, utan att fasresponsen ändras märkbart mycket. 1 ohm funkar. Man kan även öka själva spolen till max 1,5mH om man vill ha mindre respons över hela mellanregistret. Motståndet R1 går att justera mellan 6,8 och 10 för hur mycket "puckel" som ska tas bort runt 800Hz eller om man inte hittar en L2-spole med rätt dcr.
I diskanten så går det att ändra spolens Rdc mellan ca 0-0.35ohm maximalt. Ju lägre desto bättre faktiskt. Även kondensatorn C5 går att ändra på om man vill utan problem, den påverkar mest hur mycket avrullning det är i diskanten. För högt värde ger en topp vid 10kHz.
Fast ändrar man allting samtidigt så kan det bli dåligt om man har otur. En del saker påverkar i nästan samma riktning.
|
Edited by - marens on 2003/05/12 21:22:10 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 21:31:59
|
Det är jättebra att du frågar och har synpunkter. Låter nästan som du hållit inne synpunkterna. Det behöver du inte, är bara fråga på.
quote: Jag tycker dock att en tur genom förenklingsmaskinen vore klart önskvärt och JA jag förstår att alla komponenter sitter där av en orsak, men titta över det en gång till med ambitionen och målet att FÖRENKLA, dvs färre kompoennter!
Jo, som sagt den är inte helt lätt att få till PL18, jag brukar särskillt ogilla ojämnheter och pucklar i mellanregistret så det är därför jag har lagt ner lite extra energi på den. Jag kan givetvis göra ett "kompromissfilter" och reducera bort 3 komponenter, så bra det går då utifrån den begränsningen, vem vet nån kanske hittar på nånting bra och löser problemet iaf. Det är ju ingen poäng att jag gör ett filter som ingen ändå kommer att använda av praktiska skäl hur bra det än låter.
edit: grammatik |
Edited by - marens on 2003/05/12 21:33:57 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 21:35:50
|
Jag skrek inte, jag accentuerade. ;-)
Jag skall fundera vidare! Jag skulle bli glad av en simulering med färre komponenter... |
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 21:52:35
|
Innan du funderar vidare, låt mig bara grafiskt illustrera exakt vad de tre komponenterna gör. Detta är med och utan L2,R1 och C1, allt annat är samma.
|
Edited by - marens on 2003/05/12 21:52:54 |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 21:57:29
|
ajaj mina öron! :) |
sound pollution |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 22:11:34
|
Här behövs lite klargöranden känner jag. För det första. Är målet en rak frekvensgång och man jobbar med en kraftig 6,5´´ bas i en tvåvägare blir nog filtret ganska komplicerat och känsligt för avvikelser. Kan man tinga lite på frekvensgången och önskar sig en rockhögtalare med förlåtande egenskaper så blir filtret kanske enklare. Jag har ingen programvara att simulera fram ett filter men jag hade prioriterat impulsåtergvningen framför frekvensgången.
Jag kanske inte har följt denna tråd från allra första början men jag måste ha missat vad designmålet med denna högtalare var.
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 22:15:48
|
quote: jag hade prioriterat impulsåtergvningen framför frekvensgången
Brumel, frekvensgång är impulsåtergivning. Dålig frekvensgång innebär automatiskt dålig impulsåtergivning, det är bara ett annat sätt att representera samma sak fast med ytterligare en dimension: tid. Fourieranalys.
quote: Är målet en rak frekvensgång och man jobbar med en kraftig 6,5´´ bas i en tvåvägare blir nog filtret ganska komplicerat och känsligt för avvikelser.
Tycker det beror helt på vilken 6.5" bas man använder och vad man gör med den. Det är teoretiskt möjligt att göra en högtalare med två filterkomponenter och ändå få en "korrekt" filtrering och summering. Det kräver bara väldigt mycket jobb med element och låda samt eh hel del kompromisser med annat som är viktigt. |
Edited by - marens on 2003/05/12 22:19:21 |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 22:36:46
|
Men visst är det så att 4 ordningen har sämre impulsåtergivning. Eller har jag fått allt om bakfoten. Spolar sinkar ju återgivningen av en impuls särskilt i basen. Och anledningen till att vissa högtalare låter lite "kostymgrått" kan vara pga att transientegenskaperna är lite sämre.
Den perfekta högtalaren är en filterlös högtalare som återger hela frekvensspektrat. Men visst den existerar inte. Tyvärr. |
Hifiarkeologen |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 23:03:18
|
Enklare filter kommer!
Ska bara bygga vinylspelare först!
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 23:25:30
|
Ok, nu har jag reducerat filtret. Den slajmiga kurvan är förra filtrets summa-respons.
edit: enklare blir det knappast alla stora kondensatorer är på 12uF. |
Edited by - marens on 2003/05/12 23:26:58 |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 23:31:00
|
Marens: nu ser ju ditt filter ut som mitt senaste (d v s det jag inte har lagt ut än)
Förvisso ligger min delning lite högre och jag har inte parallellresistansen med diskanten men annars...
Celef, Malare eller någon annan: kan inte ni fixa en filterdesign så vi får lite variation på det? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 23:33:58
|
Du får ta och lägga ut den då...så vi får lite variation på det hela. |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
|
swede
Member
1091 Posts |
Posted - 2003/05/13 : 00:37:02
|
marens: var inte orolig. Jag kommer testa. Har lite annat för mig för tillfället bara... ;=)
//magnus |
perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM 10000010001101101010011000001110000101100000010001001110 101011100011011010100110110011101000010001010000 RM |
|
|
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2003/05/14 : 11:45:39
|
Marens wrote: "enklare blir det knappast alla stora kondensatorer är på 12uF."
Nehe, för jag ser en på 2200 uF ;P Eller ska det vara 2.2 uF? :)
Bara skämtar lite...
Däremot så tycker jag att ditt filter verkar väl genomfört Marens. Att det är standardvärden på de flesta komponenter är ju kanon! Då brukar de gå att hitta på "skroten" :)
Varför alla dessa åsikter emot det första filtret som Marens tog fram? Så våldsamt mycket komponenter är det ju inte... Resonanskretsen har ju sin betydelse...
|
Ingen ordning utan kaos! |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 00:27:07
|
Ja vi får inte glömma att ha nån slags baffelkomp. Annars blir det ett hack i mellanregistret. Inte sant ni som vet bättre! |
Hifiarkeologen |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/05/15 : 02:05:56
|
quote: Ja vi får inte glömma att ha nån slags baffelkomp. Annars blir det ett hack i mellanregistret. Inte sant ni som vet bättre!
Ähum, det är "fixat" i filtret. Ska vara lagom baffelkomp. för ett normalt rum med högtalarna en bit från väggen. Det är väl lagt in 2,5-3dB relativt halfspaceratingen på känsligheten.
Fast med det enklare filtret så finns det risk att man tappar nyanser i mellanregistret. Om man har dem nära väggen får man nog en bump runt 150-200Hz som nyanserna mer eller mindre drunknar i och har man den för långt ifrån blir det kanske ett lite tunnt mellanregister utan naturlig kropp/värme pga svackan som blir. Tycker inte man ska förringa problemet heller, har sett liknande resultat med PL18 i tidigare högtalarbyggen.
Tror faktiskt det förra filtret skulle låta brutalt mycket bättre. Har man ändå lagt ut tusentals kronor på halvdyra element (som dessutom kräver relativt mycket omsorg verkar det som), så ser jag liten anledning att tumma på 70spänn i filterkomponenter. De flesta metallmembran jag använt/andrahand-studerat får man mera kontroll på med färre eller lika många komponenter. Hade elementen valts och lådan utformats utifrån utgångspunkten ett enkelt filter så hade jag varit helt med på den idén. Det är ju ändå hifi som är målet(med bästa möjliga resultat), inte något halvdant mid-fi projekt där rörliga tillverkningskostnaden måste vara noll.
Så det var några små halvt kritiska synpunkter. Det jag tycker är mycket positivt och verkar lovande är att basen och diskanten verkar kunna komplettera varandra på ett mkt snyggt sätt runt delningen och ändå få bra fasförhållande så att off axisresponsen blir snygg.
mvh /Martin |
|
|
Jens
Member
100 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 18:17:58
|
Ingen som vågar sig på ett seriefilter? Jag har försökt med en variant på Acoustic Reality's tema. Ganska få komponenter i filtret, om nu det har någon betydelse. Så här ser det ut iallafall:
Och här är en simulering av det:
/Jens |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 18:23:14
|
Hejsan,
Just nu är Marens och Jens filter i topp två.
Skulle Jens kunna göra en ny simulering med standardvärden på komponenterna?
Bra jobbat grabbar! |
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 17:30:10
|
Tänkte röra om lite med änu en simulering:
Filter för PL18
Filter för DX25
Frekvenssvar, summerat
Frekvenssvar med polvänd diskant
|
|
|
|
Jens
Member
100 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 18:28:30
|
Här kommer ett citat. "Jag tycker dock att en tur genom förenklingsmaskinen vore klart önskvärt och JA jag förstår att alla komponenter sitter där av en orsak, men titta över det en gång till med ambitionen och målet att FÖRENKLA, dvs färre kompoennter!"
Någon som känner sig träffad?
/Jens |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 18:31:58
|
Jens,
Vi har ju ditt filter som lysande exempel på enkelhet med bra mätdata...
Och visst känner jag mig träffad...skrev ju att jag skulle "röra om lite"! ;-)
Det är f.ö. 13 komponenter...
Och Jens, inte ens jag nyttjade standardvärden i ena filtret, ser jag nu! :D |
|
|
|
Topic |
|