HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 TH, vad ska man välja?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/05/13 :  09:08:27  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Hmm såg ut att vara ett fint element det dära! Men det är bara ett element och då kostar det 3000kr till för ett till.
Måste hitta vettig elektronik först innan jag kan köpa element ;)

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2011/05/13 :  09:40:07  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Jag tycker det verkar som om de tar relativt liten golvyta men breder ut sig på höjden. Jag tror man kan maskera ganska mkt som en möbel?

8" är ju löjligt litet om man jämför med konventionella bashögtalare. Först skall dock trevägaren påbörjas.

Hornta, som jag redan nämnt, det finns en heldigital lösning för delningsfilter som "bara" kostar runt 200 USD. Har själv bara skummat lösningen lite. Som grädde på moset får man en digital spelare som får iTunes att blekna. Den beskrivning jag såg var framtagen för att användas med Appledatorer, kanske programvarorna även finns för Windows? Om intresse finns kan jag fixa länkar och så vid hemkomsten under kvällen. Det är nog denna lösning jag kommer att använda själv när det blir så dags.

J. Ullberg
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/05/13 :  10:33:00  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Buggson: länka gärna!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/05/13 :  10:42:11  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Buggson: länka hemskt gärna! Han är som jag, vill ha så få elektronik-komponenter som möjligt i rummet. Om man kan begränsa sig till en digital lösning plus slutsteg vore det perfekt!

Jag hade även en tanke på att eventuellt tänkt prova om det går att använda de två TH:na som TV-bänk eller liknande för att han ska kunna spara lite plats. Men det får man prova sig fram när de väl är klara...

EDIT: är det miniDSP du tänker på? Den borde väl fungera relativt bra att använda för detta?

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm

Edited by - Hornta on 2011/05/13 10:49:00
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/05/17 :  18:41:44  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Kom på nu att jag kan använda min förstärkare som försteg till TH om jag kopplar MA6500 till miniDSP vidare till ett slutsteg. Då används macens volympott till slutsteget också.
Enda problemet är att jag inte vill låna ut min förstärkare till brorsan hur länge som helst :)

Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2011/05/18 :  07:19:15  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
quote:
EDIT: är det miniDSP du tänker på? Den borde väl fungera relativt bra att använda för detta?

Ursäkta det sena svaret, har inte varit uppkopplad på ett tag.

Nej, det är inte miniDSP som avses.

Det är en helt mjukvarubaserad lösning där man använder sig av tre program som har olika funktioner. Skall se om jag kan hitta dessa under dagen (jobbar), annars blir det ikväll. Det är en digital spelare med en hel hög funktioner många andra spelare inte ens kan drömma om, men så kostar den en del, är från ChannelD.

Sedan är det ett gratisprogram där man delar ut kanalerna till delningsfilterprogrammet, vilket också kostar lite. Har för mig totalkostnaden låg på runt 200 USD, vilket inte är så mkt med dagens växelkurs.

Har dock inte kollat ordentligt vad man kan bygga för filter, men med tanke på att det är programvara, borde en hel del vara möjligt?

Här är en länk:
http://www.computeraudiophile.com/content/Getting-started-digital-crossovers-using-Mac

Jag tänker satsa på metod 3:
III. USING STAND-ALONE ROUTING SOFTWARE AND PLUGINS

och tänker använda:
Musikspelare: ChannelD's Pure Music
"Signal splitter & plug-in host" Plogue Bidule (PB)
Filter plug-in: Fabfilters (FF)

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2011/05/18 07:35:15
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/05/21 :  19:54:04  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Ska läsa in mig lite mer på området, har bara skummat igenom det nu.
Men just nu känns det mest aktuellt med minidsp pga att det verkar enkelt och smidigt och mycket bra.

Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2011/05/22 :  11:39:38  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Har inte heller läst in mig så mkt då det ligger en bit fram i tiden, men jag tror man blir lite mer begränsad i ljudet med miniDSP, t.ex "bara" 48kHz. Men smidigt ser det ut att vara. Jag har även en viss skepsis mot USB i ljudsammanhang.

Jag har kollat upp den helt digitala lösningen jag nämt tidigare och tänkte bara delge den informationen.

Pure Music:
System requirements: Mac OS X 10.5 or 10.6; G4, G5 or Intel CPU. Minimum 1 GB RAM, 2 GB for Memory Play. 4 GB or more preferred.
Ca. 860 SEK

Bidule:
- Any Intel-based Mac, also works on G4/G5
- Mac OS X 10.4/10.5/10.6
- AU and/or VST host if using the plug-in version
Ca. 780 SEK

FabFilters:
Simplon (enklare)
32-bit: OS X 10.4 or higher
64-bit: OS X 10.6
Pro Tools, AU or VST 2/3 host
G4/G5 or Intel processor
Ca. 49¤

Vulcano 2
32-bit: OS X 10.4 or higher
64-bit: OS X 10.6
Pro Tools, AU or VST 2/3 host
G4/G5 or Intel processor
Ca. 99¤

Som kan ses i systemkraven behöver man inte heller någon nyare Mac heller, G4 och 10.5 är väl de lägsta gemensamma kraven för alla dessa tre program.

Det är ju lite dyrare än vad jag angav i början men jag tror det skulle bli en lösning man skulle känna sig nöjd med.

J. Ullberg
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2011/05/22 :  11:54:38  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
har precis fått hem en miniDSP som jag ska använda till mina TH, fantastiskt smidig att jobba med, köpte 4-way peq, ljudkvalitetmässigt vet jag inte hur den är, kommer bara använda den till basarna, USB används ju bara för programeringen, men o.a.s. är det ju AD-DA konvertering i miniDSP vilket ju troligen har en ljudpåverkan.

har inte hunnit testa integrationen med room EQ heller, behövde ganska enkla filter och justeringar så jag har gjort dem manuellt.
kostnaden blev $135, sedan tillkom 248kr i tull och moms.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/05/22 :  12:53:27  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Intressant, håll oss uppdaterade!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/05/22 :  14:23:44  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
everwake: spännande, du har inga bilder hur du använder dem som? Jag funderar på att skaffa 2-way peq, behöver inte fler kanaler och dessutom skall den endast ha hand om basen i mitt fall också. Verkar smidigt att ladda ner nya filter-alternativ och installera dem. Visst måste man använda sig av USB också om man inte vill köpa extern-strömdosa?

Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2011/05/22 :  18:13:07  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
har inga bilder just nu, fullt upptagen med akustik-fix och att få till ett par TH som jag ska använda miniDSP till, har bara testat den tillsammans med min REL-sub hitills

den klarar strömmatning 5-24v via skruvanslutning, så det går att slakta valfri väggdosa att driva den med, den drar ju bara ca 500mV i 5v (eftersom den går att driva via usb)

eftersom alla moduler kostar lika mycket tog jag 4-way peq, kommer bara använda två, tror inte jag vill filtrera mina frontar via MiniDSP lådan (kan ju alltid lägga till två TH till

lär nog ta en vecka eller två innan jag är klar med mina TH, då ska jag leka lite mer seriöst med EQ:n
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/05/22 :  18:22:46  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Jag pluggar i två veckor till och kan inte göra något än heller förutom att beställa hem saker. Men har ett högtalarpar jag ska bygga innan också...
Ser fram emot några bilder hur som helst, när de nu kan tas! ;)

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/05/23 :  10:32:02  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
I regel står ju sidosystemen framför stora basar. Ni känner inget behov av att delaya sidosystemen så ljudet kommer i fas över delningen med basarna?
Är ni säkra på att det låter "bäst" om man bara kör basarna i minidsp?

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/05/23 :  11:26:56  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Jag planerar att placera ett par stativare ovan på TH:na, borde inte vara något större problem. Men visst det går garanterat att göra det bättre, problemet är att jag måste byta ut hela mitt ljudsystem för att kunna integrera det på ett bra sätt...

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/05/23 :  14:06:52  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Mina sidosystem står också ovanpå basarna och är försenade runt 86 cm. Har ett vittne i Bernt som kan berätta hur det låter om man inte tar hänsyn till delayen. Ögonmått är tyvärr inte i närheten av att duga då det är väldigt svårt att se praktiska akustiska avstånd tyvärr.

mvh/Harryup

Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/05/23 :  15:58:22  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Hur lågt har du delat dina TH? Är de väldigt lågt delade så är delayen ganska lång... annars känns det som att det inte alls är speciellt roligt att bygga TH om delayen förstör upplevelsen mycket om man inte kan kompensera delayen.

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/05/23 :  16:48:35  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
80-90 Hz med slutna lådor. Men delayen går ju att fixa om man kör övre registren genom filtret också. Har du verkligen testat att det påverkar ljudet så mycket att det bara är outhärdligt? Eller är det bara för det känns bättre att köra rakt på sidosystemen.

mvh/Harryup

Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2011/05/23 :  18:24:16  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
Harry_up: eftersom ingen av oss är i mål är det nog otestat ännu, miniDSP har jag, men inga TH klara, men när jag alla alla byggblocken på plats ska jag testa med frontarna genom miniDSP, lite delay på frontarna skulle göra placeringen mycket enklare, men slipper jag ytterligare en komponent i signalkedjan är jag glad, så det måste testas först.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/05/23 :  20:34:17  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Jag skulle nog bli förvånad om ni inte tycker att en väl inställd mini-dsp låter bättre än ingen alls. Tills motsatsen är bevisad så känner jag mig nog övertygad om att det är bättre att delaya fronterna. Kan tänka mig att mini-dsp'n delayar basen minst 2ms bara av att vara uppkopplad och det är i princip ytterligare minst 60 cm åt fel håll så att säga. Har ni xtz-grunkan så går det ju att mäta akustiskt avstånd. Basen kan man behöva köra fullområdes för att få en bra läsning. Mät 10-20ggr så kanske ni ser en hygglig tendens i basen. Uppåt borde det bli exakt och lika hela tiden.

mvh/Harryup

Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/05/23 :  21:57:49  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Jag är fortfarande i planeringsstadiet och äger ingen minidsp eller TH än, men funderade på att inhandla dem samt ett slutsteg med många watt för att driva TH med.
Problemet för mig är att jag måste använda min förstärkare som försteg till både stativare och TH, och där till koppla minidsp via "main out" vidare till minidsp -> slutsteg -> TH. Vilket gör det omöjligt för mig att använda delay på frontarna.

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/05/24 :  07:10:34  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Hornta, är du säker på att det inte är värt att kolla på ett billigare "riktigt" filter som har delay och istället inledningsvis vänta lite med stora investeringar på slutstegsidan, jag får en känsla av att du kanske gör det onödigt knepigt för dig och begränsar dig själv på kuppen, i all välmening.

Din förstärkare (som försteg) -> "riktigt filter" -> slusteg top och bas - done.

Alternativt om du kan köra din förstärkare som slutsteg till top signalen ut ifrån filtret efter förstegsdelen i densamma, men sådana manövrar kanske är helt omöjliga ? dvs att ssparera för och slutsteg och köra dem indivivuellt oberoende av varandra.

Mitt råd är att balansera om lite och även se tiden som en faktor, spara ner lite på slutstegs sidan, inledningsvis, och lägg lite mer på filtret istället.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/05/24 :  07:28:49  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Det verkar var lite krånligare att integrera TH i ljudsystemet än jag tidigare anat. Tror faktiskt jag pausar hela projektet för stunden, känns lite för osäkert att prova. Men det är just därför jag startade tråden, jag är är helt ny på TH och behöver rådgivning :)

Tror det inte är omöjligt att separerar försteg från slutsteget i mc:en, tyvärr.

Jag har övervägt att sälja min McIntosh ett tag för att kunna köpa försteg, filter och slutsteg men eftersom jag inte har haft någon större anledning än har det inte blivit av.

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/05/24 :  07:41:24  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Hornta, nu skall vi inte se många problem utan många möjligheter. :-)
Dessutom heter man Horta bör man ju ha horn. Din Mac har inte den "pre out" och "main in" om det är en Mac integrerad? I så fall så kopplar du ju bara pre out till filter och tillbaka ifrån filtret till topparna genom main in. Då behöver du fortfarande bara ett slusteget för basarna och kan köra topparna med delay.

mvh/Harryup

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/05/24 :  07:46:03  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Och för att svara mig själv, jo det har den Main Out - Power amp in.
Main out till filter och ifrån filter till toppar kopplar du ut ifrån filter till Power amp in. Du behöver alltså bara ett slutsteg för basen.
Sen om det blir en mini-dsp eller en drive rack spelar ingen roll för kopplingen.
Lycka till och kör tills det nästan ryker.

mvh/Harryup

Edited by - Harry_up on 2011/05/24 07:47:59
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000