HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 TH, vad ska man välja?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2011/05/24 :  08:59:16  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
själv köpte jag mig en Matrix DAC o försteg bara för att kunna testa det här, efter som min rörhäck inte har pre-out (men däremot poweramp-in)

tror stenhårt på konceptet, med delay på frontarna skulle jag kunna placera subbarna för att släcka ut en stående våg som stör mig (om nu inte delay sabbar det konceptet, hmmm...), utan delay blir det mindre optimal placering, som av en händelse motsvarar längden på hornet i mina TH ungefär lyssningsavståndet, vilket borde betyda att jag kan placera dem direkt bakom sweetspot utan allt för stora tidsdifferanser.
Med Rel-subben (sluten låda) har jag inga tidsproblem eftersom den står i linje med frontarna, dessutom är hela rummet i konstant förändring med möblering och akustik-fix så miniDSP testning är poänglöst just nu)

ska lyckas övertyga en bekant om att jag får låna hans garage till lite fräsning, så ska nog mina TH bli klara inom två veckor, sen är det bara testandet kvar =)
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/05/24 :  09:45:17  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Hehehe lät nästan lite för bra för att vara sant :)
Var tvungen att kolla manual direkt för att dubbelkolla, verkar kunna fungera faktiskt. Måste kolla upp det lite närmare hur som helst!

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/05/24 :  10:35:17  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Se där ja, så köp dig en schysst budget 2in-6out processor (alto, behringer, lem eller liknande) som du kan leva med ett tag, samt ett hyfsat kapabelt slutsteg och du är hemma med det, har du tittat något mer på vilken typ av TH du ska bygga ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/05/24 :  10:44:39  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Jag skulle verkligen bestämt avråda ifrån att uppskatta behovet av delay kontra fysiska avstånd. Mäter man akustiskt så blir det helt andra resultat.
Mina basar är försenade 10cm (för att ge filtret lite andrum i räknandet) sen är mellan som borde ligga främst försenat runt +84 cm kontra fysiskt -10cm. Och hornen är på -94 cm och borde fysiskt vara på runt -30cm. Jag har ännu inte roat mig med att justera fasen i varje delning vilket borde göra en hel del det med. Men resultatet med delay gör att det finns ingen som lyssnat som ens varit i närheten av att föredra utan delay.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/05/24 :  11:56:44  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Det akustiska avståndet borde gå att mäta mha dator och ett impulssvar, med ett relativt bra toleransvärde.
Får gärna rekommendera en processor med specifik, annars kommer det mest troligt bli en minidsp.

Det står mellan dina THAM10 och THAM 15, lillebror verkar vilja köra på THAM15 trots allt, men jag är mer inne på THAM10. Får se hur det blir...

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/05/24 :  16:08:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kom ihåg att THAM10 är avstämda väldigt högt för Hifi. THAM15 går ju nedåt 30 Hz med bra kraft så de funkar bra både till hifi och hemmabio. THAM10 skall (om jag förstått Martinsson rätt) vara mer anpassade för litet livegig med betoning på litet. Då får allt under 40 Hz stryka på foten för att kunna få vettiga ljudtryck ur pytteliten låda.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/05/24 :  20:22:35  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Circlomanen: Det är precis det som säger emot att köra THAM10, men storleken och formatet är väldigt lockande. Men sedan är allt under 40Hz i lgh inte så uppskattat av grannar heller ;) Eller jag skulle nog förmoda att alla TH inte uppskattas... hehe

Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2011/05/24 :  23:06:16  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Vilken branthet på filtren kan man få med miniDSP?

Jag håller på att planera ett trevägs, tvålådesystem (MTM). Jag har fått rådet att tidskompensera MTM-systemt analogt istället för digitalt i delningsfiltret.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/05/25 :  07:26:06  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Det finns upp till 48dB/okt.

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/05/25 :  09:06:43  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
"Jag har fått rådet att tidskompensera MTM-systemt analogt istället för digitalt i delningsfiltret."

Misstänker också att huvudsaken att man gör det så att det blir rätt. För min del med alla tester så hade det varit omöjligt om jag inte hade haft det digitala filtret att tillgå. Ojämn spridning pga att det är horn men att det låter ändå bra pga att det är papper i olja kondingar och annat special i filtret är ett passerat stadie för in egen del. Jag ser ingen fara i om det är digitalt, det är ju slutresultatet som räknas.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2011/05/30 :  22:22:17  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
har nu testat ett tag med även frontarna kopplade via minidsp, veckans friskrivelse är dock att varken försteget eller minidsp-lådan är inspelade mer än 10-20 timmar.

med alla filter i minidsp avstängda och frontarna inkopplade så hör jag att....det låter precis likadant som förut, det finns dock en liiiten skillnad, hade tidigare problem med lite "essighet" i diskanten, tror detta beror på mitt nya försteg, med minidsp inkopplad rundades detta av något.

dessutom är gain i minidsp lägre än mitt försteg, måste alltså vrida på lite mer för att få samma lyssningsnivå vid jämförelser.

jag får starta en minidsp-tråd när grejerna fått gosa till sig lite, var så seriös så jag köpte matchande rca-snören för att kunna göra riktiga A/B tester, mina TH borde vara spelbara i slutet av veckan, så om en vecka till borde jag ha en mer informerad åsikt, men det verkar trots min initiala skepsis ganska positivt.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/05/31 :  07:23:05  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Ser mycket fram emot att läsa/se mera om minidsp och dina TH!

Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/06/30 :  22:48:29  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Måste säga att miniDSP är verkligen att rekommendera. Lätt att använda och absolut inget fel på ljudet.

... och THAM15 låter mycket mäktigt! skall försöka orka starta en bildtråd snart, fullt upp på dagarna och kvällarna.

Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2011/07/01 :  21:34:50  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
kul =) har byggt klart mina TH, de är dock inte riktigt inspelade ännu, har inte hunnit med några seriösa jämförelser med eller utan miniDSP eftersom hela lägenheten befinner sig under ombyggnad, men jag har redan planerat att dela mina nya frontar aktivt m.h.a. miniDSP, så jag är tillräckligt nöjd.
funderar redan på att köpa en miniDSP 2x8 för att kunna använda samma till frontarna och subbarna.

först ska jag bara renovera lägenheten klart, spela in mina TH och labba med placering, korrigera akustiken i vardagsrummet och be hon som bestämmer om lov för att få köpa ett 3:e slutsteg, högtalarkablar och en till miniDSP...kanske är billigare med köpe-hifi åndå....
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/07/02 :  22:14:08  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Jag testade att vända på högtalarna, dvs basarna spelar uppåt istället för nedåt, blev ännu bättre då!

Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/07/12 :  19:37:24  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Nu när man har vant sig med THAM15 här hemma har jag blivit grymt sugen på att bygga mig ett par själv, THAM15 ägs ju av lillebrorsan. Men jag klarar mig fint med ett par 8-10" istället för 15" som är på tok för kraftigt för lägenhets-lyssning. TH:na får gärna spela ner mot 35-40hz, vilket är lämpligt för musik.
Vilka element är lämpligt att titta närmare på?

De jag hittat är "Beyma 10MWNd" or "Seas CA22RNY 8", men det finns säkert mer lämpade element där ute. Hjälp mig hitta dem! :)

obs, har inte Windows installerat just nu då jag precis köpt en iMac och inte hunnit med att installera det än, men skall försöka hinna med det innan veckans slut.

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2011/07/12 :  23:35:43  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
När jag blir stor ska jag bygga med Precision Devices 8BM20.

Har du sett Petters tråd? http://www.precision-devices.com/showdetails.asp?id=58

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2011/07/12 :  23:57:54  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Har du sett Petters tråd?

Länk?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/07/13 :  05:20:47  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Kan ju prova att söka på elementet och TH

Nu var jag snäll;
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78799&SearchTerms=TH,8bm20
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/07/13 :  09:12:51  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Intressant element, kollade faktiskt på det en sväng, trodde det skulle ha för fs för att det skulle fungera. Ska göra några simuleringar så fort jag installerat windows...

Det TH är för stort för mig, vill ha lite mer kompakt storlek och dessutom behöver det inte spela lite djupt heller.

fler förslag? :)

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2011/07/13 :  20:55:34  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag har lekt lite med PD 8BM20. Utgår man från Petters sim går det att få ner storleken till 67 l utan att ändra SPL-kurvans karaktär nämnvärt. SPL sjunker förstås en smula i och med att hornet blir mindre.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2011/07/13 :  21:54:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:

Nu var jag snäll;

Inte för att vara gnällig,men var är bilderna då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/07/13 :  21:56:24  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
De är där. Ibland vill de inte visas av någon anledning, men prova ladda om sidan så ska de komma fram.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/07/13 :  23:37:57  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ja tidigare idag fick jag fram bilderna, men nu ikväll verkar pixbox vara väldigt nere.
Hur jag än försöker ladda om bilderna eller visa endast bilden så får jag bara beskedet att pixbox inte svarar.

Det är faktiskt skit att forumet inte har en egen (fungerande) bildserver så man istället är tvungen att hålla på med
struliga tredjepartslösningar som ibland fungerar, ibland inte.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/07/14 :  15:08:11  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Blir till att simulera lite på B&C 8", Audes 8" och Precision Devices 8BM20 senare i helgen, jobbar hela helgen men borde kanske hinna med några snabba simuleringar.

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000