Author |
Topic |
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2010/01/01 : 17:19:03
|
12" SME? |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2010/01/01 : 18:31:59
|
Här måste jag slå er på fingrarna och säga fy på er, det ser varenda en att det blir en lååång Stax tonarm som skall husera på Ingvars TTS 3000.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2010/01/01 : 18:56:14
|
Jag tror att Anders fuskar, kanske frågat katten eller Bosse. Han har, i vanlig ordning, rätt.
Här skall sitta en Stax UA 70.
En orgie i japansk precision och finish, men som Anders säger, den är lång. En arm för en man, med andra ord.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/01/01 : 21:38:47
|
Trots att den här plinten är ganska stor så hänger armen ut på bäge sidor, ny plint får alltså bli lite djupare.
Det här är en riktigt trevlig tonarm, 312mm effektiv längd, dvs jättelång som Anders sa, och ett exempel på japansk finmekanik när den är som allra bäst.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Bubbel
6799 Posts |
Posted - 2010/01/01 : 23:02:20
|
quote: Jag tror att Anders fuskar, kanske frågat katten eller Bosse. Han har, i vanlig ordning, rätt.
Det behövs inte fuskas här inte har man en Stax arm på sin egen skivspelare om än nyare Ingvar så känner man igen vissa detaljer direkt. Jag har ingen bra bild på min men den har ett kolfiberrör istället för aluminium men en länk kan jag ändå lägga till http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=73066&whichpage=1&SearchTerms=stax
quote: ett exempel på japansk finmekanik när den är som allra bäst.
Man kan sitta och titta på alla små detaljer som finns på tonarmen och förundras över hur väl allt fungerar friktions fritt.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2010/01/01 : 23:32:02
|
Bubbel fuskade visst han hade ju facit hemma om än i nyare version
Ser bra ut förövrigt |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
24U
Member
883 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2010/01/02 : 14:51:59
|
Fuska är inte Ok! |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Bubbel
6799 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 02:22:21
|
Jag fuskar aldrig lite kanske, men ett gediget intresse hjälper en del.
anders |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 13:14:28
|
Så vad skall vi sätta längst fram på armen? En Denon DL103 hade passat utmärkt men jag har bara en och den får nog sitta kvar på Moercharmen. En Ortofon SPU classic hade varit perfekt men den har katten demonterat nålen på. Dynavector karat kanske? Kan nog vara riktigt trevligt men jag börjar med den här:
Lite för modern men med rötter i Josephs gamla Signatur pickuper. Låter väldigt trevligt, mycket bra bas, den fina slipningen gör att den når lite längre ner och spelar lite slitna skivor väldigt tyst. Slipper också göra iordning min andra stepup precis nu.
Ingvar |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 17:42:43
|
Nähä! Här stötte vi på patrul. Det går inte att justera Gradon korrekt i originalskalet, den är för lång bakom skruvarna och krockar med anslutningsstiften i skalet, armen är korrekt monterad.
Vill inte använda annat skal så det får bli Dynavector Karat pickupen i stället som start.
Protractorn på bilden kan jag rekommendera, finns att ladda ner på vinylengine, om man skriver ut den på bra papper, 200g eller mer, och har koll på att det verkligen blir 100% i både x och y led så är den riktigt bra och enkel att använda.
Ingvar |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/01/06 : 17:57:41
|
Så, nu blev det andra bullar, om det nu heter så när det gäller tonarmar och pickuper.
Inga problem att justera korrekt, har börjat med att ställa in efter Baerwald då hans nollpunkter skall ha det minsta totala vinkelfelet och en så här lång arm har ju väldigt lite vinkelfel så vi provar här först.
Det är nog dags att provspela lite snart.
Ingvar |
|
|
Bubbel
6799 Posts |
Posted - 2010/01/06 : 18:33:13
|
Jag har en Grado också som jag använde på min Stax-arm men det verkar som om Grado pickuperna är längre än de övriga pickuper för de andra som jag har provat med har passat utmärkt, men det kan faktiskt vara så att tonarmskalet är kortare på Stax-armarna än andra.
Karaten är en av favoriterna bland pickuper.
anders |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/01/06 : 20:15:57
|
Now the shit has hit the fan! som dom säger i Tyskland.
Sonygramofonen ställdes in i vardagsrummet för att avlyssnas i känd musikmiljö.
Här inträder ett problem. Den här gamla gramofonen är fullständigt överlägsen Thorensspelaren jag normalt använder. Då tycker jag ändå att TD321 är en av Thorens absolut bästa verk någonsin men här händer något helt annat.
Ett driv och liv i musiken som glimrar och ännu bättre ton och harmonier i basen, då är ändå basåtergivningen Moercharmens adelsmärke, perspektiv och och ambiens som gör skivorna som nya igen, nu är väl Dynavectorpickupen naturligtvis överlägsen Denonen på dessa områden men skillnaden är enorm.
Kontentan är att Sonyn får ersätta Thorensverket i huvudanläggningen och då uppstår två problem.
Den får knappt plats på hyllan och den är mer återkopplingsbenägen. Nu föll det sig så att Brittmarie tycker "vår" (den blev det helt plötsligt) TTS-3000 är mycket snyggare än TD321:an så ombyggnad av hylla och tillverkning av återkopplingshinder är planerade, snarast.
Ingvar |
|
|
Bubbel
6799 Posts |
Posted - 2010/01/06 : 20:37:00
|
quote: Ett driv och liv i musiken som glimrar och ännu bättre ton och harmonier i basen, då är ändå basåtergivningen Moercharmens adelsmärke, perspektiv och och ambiens som gör skivorna som nya igen, nu är väl Dynavectorpickupen naturligtvis överlägsen Denonen på dessa områden men skillnaden är enorm.
Kanske är det så men jag håller på att Stax-armen är boven i dramat tillsammans med sin japanska kompis som gör en hel del. När jag började använda min arm så hade jag läst en hel den negativt om Stax-armar hur jag än lyssnade och provade med pickuper så stämde det inte. Jag tror att någon de-hypar dem så att de skall förbli billiga.
anders |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/01/06 : 23:18:07
|
Jovisst Anders, jag är mycket bekant med den här armens kvaliteter men det jag pratar om handlar nog om verket.
Timing i gitarrerna på Into the great wide open, drivet och rytmen i bas och trummor på T-bone Burnetts självbetitlade platta eller svänget och melodierna hos Fairground Attraction och Neko Case.
Allt blir mycket "riktigare" eller kanske roligare, att lyssna på och det tror jag beror på att gramofonen enorm precision i hastighetshållningen och mycket bra mekanisk styvhet mellan tallrik, lager och chassie. Oavsett vilket, roligt att spela skivor är det.
Ingvar |
|
|
Bubbel
6799 Posts |
Posted - 2010/01/06 : 23:35:55
|
Jag betvivlar inte en enda sekund att verket har en stor del i hela upplevelsen, jag vill också ha en TTS3000 .
anders |
|
|
Jojosoda
Member
255 Posts |
|
Bubbel
6799 Posts |
Posted - 2010/01/07 : 22:43:41
|
Typiskt här har man lite för mycket utgifter just nu annars hade jag budat direkt.
anders |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/01/18 : 20:55:18
|
Så är det spelat på Sonyverket några dagar, de senaste med en DL103-R, de första intrycken består inte riktigt, de förstärks.
Det här är en fabulöst bra gramofon, jag vill verkligen rekommendera, för den som kan leva med halvantika saker, köp om Ni hittar en, de är fortfarande snorbilliga i Sverige men priserna är på väg upp med raketfart även i Europa.
Nu återstår att bygga en ny plint, den är verkets svaghet, tråkigt material och lite sisådär ihopsatt.
Ingvar |
|
|
Bubbel
6799 Posts |
Posted - 2010/01/19 : 11:57:20
|
quote: Nu återstår att bygga en ny plint, den är verkets svaghet, tråkigt material och lite sisådär ihopsatt.
Då har jag ett förslag skiffer, det kanske inte är det första man ger sig på men är lätt att bearbeta tungt som tusan och är det bästa jag har hört som plintmaterial. Enklast är väl att låta en stenhuggare fixa till plinten efter en mall du kan överföra orginal fjädringen också.
Jag håller på med en plint till en lenco av skiffer ca 40mm tjock åt en kompis jag lite kvar att göra men bra kommer det att bli.
anders |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/01/24 : 16:52:05
|
Här har någonting gått överstyr.
Avsikten var ju att TTS-3000 gramofonen skulle vara i gästrumsstereon men det sket sig.
Vad gör vi då? Vän av oordning kanske skulle säga: sätt dit Thorensverket! Men det är att göra det alldeles för lätt för sig, livet skall vara en kamp, således rotar vi i garderoberna.
Brittmarie samlar på oss massor med prylar, transformatorer, rör, transistorer, kablar och kontakter, men väl bevarad hittar vi även denna:
Vi byggde den till John när han var 10 år, dvs 14 år sedan, den kan jag använda så länge, som synes så har Stax-armen bott här men den får vara kvar på Sonyn så vad skall vi hitta på för arm till detta?
Ingvar |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2010/01/24 : 17:37:08
|
quote: Den här gamla gramofonen är fullständigt överlägsen Thorensspelaren jag normalt använder. Då tycker jag ändå att TD321 är en av Thorens absolut bästa verk någonsin men här händer något helt annat.
Va kul att du kom fram till det eftersom jag också har en TTS3000. Jag gillar bara inte den fjädrande upphängning av skivspelaren i lådan. Jag funderingar på att bygga en ny tyngre och helt stum låda till Sony spelare. Originallådan som jag har står på en 50mm skumgummiplatta, 30cm ifrån en av mina 300 liters högtalarlådor. Jag kan spela skivor så att öronen nästan blöder utan att få någon som helst rundgång. Det tycker jag är lite konstigt men så är det. Jag sitter här med ett mindre lager av högklassiga skivpelare och jag vet inte vad jag ska spara för framtiden. Jag gillar egentligen alla fyra men just nu jag spelar jag helst på en Technics.
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/01/24 : 19:01:58
|
Ja gcs, jag tänkte göra en plint i 72mm björk, möjligen luftfyllda eller hydrauliska fötter, jag kan fräsa till en åt Dig också, det är ändå överskottsmaterial från högtalartillverkningen.
Ingvar |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2010/01/24 : 19:30:30
|
Det tycker jag låter väldigt bra. Vi kan väl höras närmare via PM och sedan per telefon. |
|
|
Topic |
|