Author |
Topic |
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2009/12/15 : 22:10:59
|
När vi nu äntligen börjar se gästrummet anta den skepnad vi tänkt så är det dags för väsentligheterna.
Det här rummet kommer ju naturligtvis inte att vara konstant upptaget av logisökande vänner, där händer även annat, katten skall kräkas i soffan, arbetshörna är iordningställd etc.
Här måste således beredas möjlighet för riktigt trivsam musiklyssning. Jag har länge närt en önskan att iordningställa en enkel musikanläggning med riktigt högkvalitativ vintagegrund. Signalkällan har varit hindret då jag inte hittat riktigt det jag vill ha, tills den här annonsen dök upp.
I de fem eller sex första utgåvorna av TAS rankad som state of the art, idag en kultpjäs av oanade mått på en del marknader.
Jag hade en ca 1979-80, nu har jag en igen.
I mekaniskt toppskick men en hel del att göra åt kosmetikan. Fortsättning följer.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2009/12/16 : 00:21:46
|
Nu blir jag lite avis på dig Ingvar en Sony TTS-3000 skulle jag också vilja ha.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2009/12/16 : 05:48:48
|
Ja Anders, jag har ångrat att jag sålde den jag hade en gång. Dom är inte så lätta att få tag i numera så pulsen rusade iväg när jag såg annonsen.
Nu skall den plockas isär och få en genomgång enligt servicemanualen som faktiskt säger att centrumlagret skall smörjas var tredje månad.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Bubbel
6799 Posts |
Posted - 2009/12/16 : 11:08:24
|
Just att den har sådant verk som den har väcktes mitt ha begär när jag läste om den för länge sedan. Jag får väl vänta tills den dyker upp och passar min plånbok då kan man lägga den till min lilla men trevliga vintage skivspelarsamling. Du får lägga upp lite bilder på renoveringen så att vi får följa förloppet till en väl fungerande spelare.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2009/12/16 : 20:39:59
|
Jovisst, här kommer en renoveringshistoria, gällande bilderna så får vi leva med usel kvalitet tills jag kommer överens med den här kameran.
Nåväl, vi börjar med att låta projektledaren ta en ordentlig översyn och planera arbetet.
Det här verket är ju lite speciellt, bland annat så är tallrikens vertikala rörelse specad, dvs hur skev är tallriken, eller möjligen passningen mot axeln.
Den är garanterad att ha en maximal vertikal rörelse av 5 hundradelar, om vi jämför med en Thorens spelare, vilken som helst, och ett av mina absoluta favoritfabrikat i gramofonvärlden, så finns det troligen ingen där man inte med blotta ögat ser en vertikalrörelse på tallriken under rotation, dvs den pendlar säkerligen en halv millimeter eller mer.
Jag menar inte att det är ett problem eller att det finns tveksamhet runt Thorens kvalitet men att ambitionerna bakom TTS-3000 kanske är förbluffande höga.
Ingvar |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2009/12/16 : 21:50:29
|
När man lyfter av tallriken hittar man en imponerande lagertapp, 12mm svarvad stålaxel, den lilla falsen är för oljan att krypa upp i under drift.
Det gröna som syns både innanför rembanan och vid periferin är original tallriksdämpning, grön kryptonit blandad med olika delar trolldeg och ett uns calvados.
Ingvar |
|
|
Quadophile
Member
199 Posts |
Posted - 2009/12/17 : 06:54:07
|
quote: Jovisst, här kommer en renoveringshistoria
Kul! Det här ska bli intressant att följa |
Bra ljud är bättre än dåligt. |
|
|
Bubbel
6799 Posts |
Posted - 2009/12/17 : 11:17:07
|
quote: Det gröna som syns både innanför rembanan och vid periferin är original tallriksdämpning, grön kryptonit blandad med olika delar trolldeg och ett uns calvados.
Intressant Ingvar, du kan väl skicka lite på analys så att vi andra dödliga också kan använda det . Det skall bli kul att få se alla hemliga tricks som Sony har använt sig av när de tillverkade TTS 3000 jag har redan fått en ny grej att testa förmodligen kommer mitt habegär vara än större när du är klar med renoveringen än innan.
Av ren skär nyfikenhet undrar jag om det finns någon tonarm till denna och om det är Sonys PUA 237/286 som sitter där.
anders |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2009/12/17 : 21:27:02
|
Jodå, det var en arm med, dock ingen av Sonys egna utan en annan obskyr historia från samma epok.
Jajamän! En Transcriptor Vestigal arm, en ytterst egensinnig manick. Det är faktiskt en mycket bra arm, en pina att justera och den får justeras om ofta då inställningarna inte låser.
Den är dock mest lämpad för ganska lätta och mjuka pickuper, nu var det en sådan med också! En Acutex M320 lll STR.
Nu tror jag att jag monterar en annan arm och använder vestigalen till något annat, men det är en rolig pryl att ha.
Ingvar |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2009/12/17 : 22:40:29
|
Trots att jag är född förra årtusendet skulle jag gärna vilja veta litet mera om denna svarv och anledningen till dessa "Åhhh!" och "Wow!!!" som jag anar bland åskådarna... Har aldrig hört talas om denna ens....
MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2009/12/17 : 23:32:56
|
Jag skall försöka berätta lite Micke. Sony TTS-3000 tillverkades 1966-71 och var den första skivspelaren med servostyrning av motorn. Den har en motor med låg hastighet (ca 300 varv vid 33) och högt vridmoment, en välkonstruerad remdrift, justerbar remspänning och en relativt lätt tallrik, drygt 1,5 Kg. Den har i princip inget av det "dynamiska svaj" som de flesta remdrivna spelare har utan har samma kraft och driv i ljudet som de bästa mellanhjulspelarna men är extremt tyst som de allra bästa remdrivna. Den är mycket välkonstruerad med väldigt bra servoelektronik och extremt hög precision i mekaniken.
Det såldes mycket få i Sverige, Gylling som hade sverigeagenturen satsade inte så mycket på High end, men Sveriges Radio köpte en hel del, det var i grund och botten en spelare för studiobruk.
Den gamla kulttidskriften The Absolute Sound rankade den som den bästa skivspelaren under några år tills den ersattes av Technichs SP10 som ny herre på täppan.
Den såldes dels som rent verk utan låda, då heter den TTS-3000, sedan fanns den som två kompletta gramofoner, SP-2000 i kabinett med PUA237 12" tonarm och SP-3000 i kabinett med PUA286 16" tonarm.
Min är monterad i SP-3000 kabinett men det har nog varit en annan arm monterad, gissar på Stax eller SAEC 12"
Ingvar |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2009/12/17 : 23:48:03
|
Tack Ingvar!
Det är imponerande vilken kunskap detta forum besitter i allmänhet och vissa medlemmar i synnerhet! Det verkar ha varit en åtråvärd skapelse! Men 16" arm?? Jösses, det måste vara ett väl tilltaget chassi?
Tack som sagt för kunskapsöverföringen och trevliga bilder/läsning!
|
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/12/18 : 00:17:48
|
Ser man på, en Sony TTS 3000. Jag har också en sådan men tyvärr så sålde jag tonarmen PUA 286 till en kompis. Men jag har börjat att förhandla med honom om ett återköp. Jag köpte min skivspelare 1971 och den var då enligt Absolute Sound en state of art spelare. Jag tycker annars att det är en bra skivspelare men jag skulle gärna vilja ha den i en stum låda utan fjädring. |
|
|
Bubbel
6799 Posts |
Posted - 2009/12/18 : 00:26:44
|
quote: Den såldes dels som rent verk utan låda, då heter den TTS-3000, sedan fanns den som två kompletta gramofoner, SP-2000 i kabinett med PUA237 12" tonarm och SP-3000 i kabinett med PUA286 16" tonarm.
Jag måste tyvärr rätta Ingvar här och göra er andra lite besvikna Sony gjorde ingen 16" arm. Men däremot fanns det 9" och 12" armar det är lätt att läsa längden på tonarmen ta PUA237 där 237 är mm och omräknat till tum blir det 9" då skulle PUA286 bli 12" vilket också indikerar den effektiva längden på tonarmen. http://www.vinylengine.com/library/sony.shtml
Det var en kul arm som sitter där Ingvar den har jag inte sett innan och jag förstår att du byter till något annat som inte behöver justeras ideligen.
anders |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2009/12/18 : 07:20:22
|
Jag vet Anders, jag tror att de 16 tum som nämns i dåtida literatur refererar till totallängden, 390mm, och mer är en referens till vilken plintstorlek som behövs, mest relaterat till studiovärlden.
Vestigalarmen är en ganska rolig pryl, designad av mästermekanikern David Gammon för att användas på Transcriptor Skeleton skivspelaren, blev mycket populär även som lös arm i USA, men som sagt a pain in the a** att få att hålla justeringarna.
Ingvar |
|
|
Bubbel
6799 Posts |
Posted - 2009/12/18 : 11:42:19
|
Jag gjorde anmärkningen mest för att det inte skall bli några missuppfattningar angående längden för den effektiva längden annars håller jag med dig om totallängdens syfte.
Det låter som om att Transcriptor tonarmen blir en hyllvärmare pga dess slapphet i fästpunkterna.
anders |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2009/12/18 : 12:39:48
|
Ja, planen är att ställa vestigalen väl synlig i en hylla så att jag blir påmind om att jag måste köpa mig en Transcriptor Skeleton att ha den i.
Ingvar
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2009/12/19 : 11:42:49
|
Verket fungerar perfekt, totalt stabil hastighet. Jag låter därför elektroniken vara så länge, det blir bara en rengöring och smörjning.
Chassiet är pressgjutet, tror att det är zamak då de bearbetade ytorna inte visar någon oxidering, det hade aluminium gjort.
Det är välbyggt, elektroniken i hel skärmlåda, justering utifrån.
Rejäl motor
Omron mikrobrytare, i princip obegränsad livslängd, skulle de ge upp så finns alltid reservdelar.
Ingvar |
|
|
Bubbel
6799 Posts |
Posted - 2009/12/19 : 15:28:13
|
Det är fantastisk hur välbyggd spelaren är och att det finns reservdelar att tillgå trots åldern det påminner om min ReVox 790B från 77 där man fortfarande kan få tag i alla IC kretsar om än uppdaterade så är det bara att byta den skall renoveras när de andra projekten är avklarade.
anders |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2009/12/19 : 21:17:24
|
Nå, verket är helt felfritt så vi tittar på plinten.
Här finns det i stället en hel del att göra.
Som synes så måste toppen på plinten bytas, det får göras en ny, väljer nog bättre material hellre än att försöka återskapa originaltrohet.
Inuti hittar vi ett till problem.
De justerbara originalfötterna saknas. Servicemanualen innehåller en komplett ritning på dessa men inga specar på fjädern, det är nog inte så svårt att räkna ut hur den skall vara beskaffad, men då är frågan skall vi göra nya fötter enligt originalkonceptet, eller skall vi gå ner till Löparlasse och hitta prylar till häftigare fötter?
Ingvar |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2009/12/19 : 21:24:26
|
Vad består originalkabinettet av, spånplatta med fane'r? |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2009/12/19 : 22:21:31
|
Det är plywood, ganska simpel, med grova innerlager men god kvalitet på ytterfaneret.
Ingvar |
|
|
Jojosoda
Member
255 Posts |
Posted - 2009/12/20 : 00:43:05
|
Stumt chassi kanske?
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2009/12/20 : 10:17:13
|
Jag vill inte ha det helt stumt, behöver lite isolation mot återkoppling. Origanalfötterna är nog ingen vidare lösning dock, jag tror att det blir oljestötdämpare med justerbar infästning så att jag kan ställa den i våg ordentligt.
Ingvar |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/01/01 : 16:34:35
|
Plinten är faktiskt ganska taskigt skick, men känns också sämre än vad verket förtjänar. Det blir att tillverka en ny, riktigt bra plint i stället.
Under tiden snabbfixar vi den befintliga så man kan spela lite.
Ny toppskiva grejad, hål för tonarmsföste borrat.
Men det var förskräckligt vad långt bort fästet sitter, vad skall monteras här måntro?
Ingvar |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2010/01/01 : 17:05:59
|
Gissar på en SME Series M2-12R arm med Ortofon SPU pickup? om inte så, bara för att jag tycker den är så läcker
Edit: äh nu såg jag fästet och..... |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
Edited by - byZan on 2010/01/01 17:08:33 |
|
|
Topic |
|