Author |
Topic |
abbot
Member
669 Posts |
Posted - 2010/01/30 : 16:27:13
|
Jag har ett förslag. Motivet är helt egoistiskt. Det skulle vara oerhört intressant om du monterade Moech-armen i gamla plinten, som väl ändå ska makuleras, och försökte utvärdera hur mycket av lyftet som beror på Sony respektive Stax. Det kanske inte låter sig göras, men om...
Jag undrar hur mycket av Sonyns ljudkvalitet som är mekaniskt betingad och hur mycket elektriskt. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2010/02/14 : 20:02:17
|
Så har jag kommit en bit närmare den där gästrumsstereon.
Än så länge Johns gramofon med en AT1100 arm men skall prova att skifta till 321:an med Moerchen.
Det gamla Accuphase P300 steget blir utmärkt här men ett anständigt försteg måste grejas, blir nog hemmasnickrat.
Högtalarna är bara för tillfället, lite för stora för denna placeringen, men här hände något roligt så jag viker av ett stickspår härifrån och kör iväg till teknik & diy avdelningen en stund.
Ingvar
|
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Mats E
Member
63 Posts |
Posted - 2010/02/24 : 22:21:23
|
Inspirerad av Ingvar ropade jag in en Sony PS-2000 på eBay. Det satt en B&O tonarm och pickup på, men jag prutade en del och säljaren fick behålla tonarmen och pickupen.
Idag fick jag paktetet med posten. När jag ställde om nätspänningsomkopplaren till 220V och provkörde skivspelaren startade den inte. Det visade sig att en lindning i nättrafon var trasig. Med den trasiga lindningen (100-117V) kortsluten fungerar allt som det ska.
Nu ska det införskaffas en passande tonarm!
Mats |
Edited by - Mats E on 2010/02/25 08:22:20 |
|
|
Mats E
Member
63 Posts |
Posted - 2010/02/26 : 20:34:48
|
Så här ser dom fjädrande fötterna ut:
Dom justeras uppifrån, så det är omständigt att få skivspelaren i våg! Från början har dom varit fyllda med någon slags dämpmaterial (skumgummi?), men detta har med åren förvandlats till en kladdig massa. Finns det någon som har en ide om vad man skulle kunna ersätta dämpmaterialet med? Utan blir skivspelaren litet gungig.
Mats |
Edited by - Mats E on 2010/03/09 10:34:18 |
|
|
Bowete
Member
55 Posts |
Posted - 2010/05/07 : 20:31:55
|
Även jag har ínförskaffat en Sonyspelare,en SP3000 med 286-armen Jag har ett par andra bra skivspelare också som jag använder dagligdags men denna spelare blev jag överraskad av hur pass bra den låter.Järnpiller vad det svänger!Klart rekommendabel.
|
Att finnas är bra.Annars hade man ju inte funnits. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2010/05/07 : 21:09:00
|
quote: Från början har dom varit fyllda med någon slags dämpmaterial (skumgummi?), men detta har med åren förvandlats till en kladdig massa. Finns det någon som har en ide om vad man skulle kunna ersätta dämpmaterialet med? Utan blir skivspelaren litet gungig.
Visst vet jag det Mats! En sak som jag har provat och det är klart överlägset all skumgummi, sorbothane är lösningen det jag använde var ca 2mm tjockt det är så att sorbothane har en väldigt hög absorberande egenskap och passa väldigt bra tillsammans med fjädrar.
När man tillverkar ett gäng till fjädrarna dvs fyra stycken så gör man en mall först som passar inuti fjädern för att sorbothanet skall fungera gör man det 4-5mm bredare eller vad man tycker är lämpligt. När man trycker ner sorbothanet i fjädern blir det böjt då blir det aktivt och dämpar bort en massa som man inte vill ha, lämplig tjocklek är nog 4-5 mm så slipper man ha två i fjädrarna som jag fick ha. Låt den vara lite för lång också så kryper den inte runt i fjädern.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Mats E
Member
63 Posts |
Posted - 2010/05/13 : 10:44:41
|
Tack! Då beställer jag ett ark Sorbothane från Svalander.
Mats
PS Tonarmen blev en Mörch UP-4 och på den sitter en Denon DL-103R. |
Edited by - Mats E on 2010/05/13 10:47:25 |
|
|
Mats E
Member
63 Posts |
Posted - 2010/05/18 : 21:23:17
|
Nu är skivspelarfötterna dämpade med sorbothane, det blev bra! Plinten till min skivspelare saknar botten, ska det vara en masonitskiva där?
Mats |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2010/05/18 : 22:19:26
|
Kul att det fungerar!
quote: Plinten till min skivspelare saknar botten, ska det vara en masonitskiva där?
Det finns olika skolor hur det skall fixas det skall vara utan botten enligt vissa eller med en tjock botten enligt andra det är nog vad man känner för. Mitt argument för en tjockare botten är att plinten blir styvare och flexar mindre men skall man ta i rejält bör man nog bygga en styvare plint från början.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Phoenix
Member
80 Posts |
Posted - 2010/06/18 : 20:48:00
|
Trevlig läsning, nu hoppas jag bara tråden om Philipsen som skulle bli en monsterspelare kommer snart. |
If it's to loud, You're to old. |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/11/02 : 11:32:31
|
Väcker denna tråd från graven och undrar hur det gick? Både med TTS-3000 och den Philips-grunka(?) somm armen hamnade på?
MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Topic |
|