HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 En senior flyttar in i gästrummet
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

abbot
Member

669 Posts

Posted - 2010/01/30 :  16:27:13  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Jag har ett förslag. Motivet är helt egoistiskt. Det skulle vara oerhört intressant om du monterade Moech-armen i gamla plinten, som väl ändå ska makuleras, och försökte utvärdera hur mycket av lyftet som beror på Sony respektive Stax. Det kanske inte låter sig göras, men om...

Jag undrar hur mycket av Sonyns ljudkvalitet som är mekaniskt betingad och hur mycket elektriskt.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/02/14 :  20:02:17  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Så har jag kommit en bit närmare den där gästrumsstereon.

Än så länge Johns gramofon med en AT1100 arm men skall prova att skifta till 321:an med Moerchen.

Det gamla Accuphase P300 steget blir utmärkt här men ett anständigt försteg måste grejas, blir nog hemmasnickrat.

Högtalarna är bara för tillfället, lite för stora för denna placeringen, men här hände något roligt så jag viker av ett stickspår härifrån och kör iväg till teknik & diy avdelningen en stund.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Mats E
Member

63 Posts

Posted - 2010/02/24 :  22:21:23  Show Profile  Visit Mats E's Homepage Send Mats E a Private Message  Reply

Inspirerad av Ingvar ropade jag in en Sony PS-2000 på eBay. Det satt en B&O tonarm och pickup på, men jag prutade en del och säljaren fick behålla tonarmen och pickupen.

Idag fick jag paktetet med posten. När jag ställde om nätspänningsomkopplaren till 220V och provkörde skivspelaren startade den inte. Det visade sig att en lindning i nättrafon var trasig. Med den trasiga lindningen (100-117V) kortsluten fungerar allt som det ska.

Nu ska det införskaffas en passande tonarm!

Mats

Edited by - Mats E on 2010/02/25 08:22:20
Go to Top of Page

Mats E
Member

63 Posts

Posted - 2010/02/26 :  20:34:48  Show Profile  Visit Mats E's Homepage Send Mats E a Private Message  Reply
Så här ser dom fjädrande fötterna ut:

Dom justeras uppifrån, så det är omständigt att få skivspelaren i våg!
Från början har dom varit fyllda med någon slags dämpmaterial (skumgummi?), men detta har med åren förvandlats till en kladdig massa.
Finns det någon som har en ide om vad man skulle kunna ersätta dämpmaterialet med? Utan blir skivspelaren litet gungig.

Mats

Edited by - Mats E on 2010/03/09 10:34:18
Go to Top of Page

Bowete
Member

55 Posts

Posted - 2010/05/07 :  20:31:55  Show Profile Send Bowete a Private Message  Reply
Även jag har ínförskaffat en Sonyspelare,en SP3000 med 286-armen
Jag har ett par andra bra skivspelare också som jag använder dagligdags men denna spelare blev jag överraskad av hur pass bra
den låter.Järnpiller vad det svänger!Klart rekommendabel.

Att finnas är bra.Annars hade man ju inte funnits.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6799 Posts

Posted - 2010/05/07 :  21:09:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Från början har dom varit fyllda med någon slags dämpmaterial (skumgummi?), men detta har med åren förvandlats till en kladdig massa.
Finns det någon som har en ide om vad man skulle kunna ersätta dämpmaterialet med? Utan blir skivspelaren litet gungig.

Visst vet jag det Mats! En sak som jag har provat och det är klart överlägset all skumgummi, sorbothane är lösningen det jag använde var ca 2mm tjockt det är så att sorbothane har en väldigt hög absorberande egenskap och passa väldigt bra tillsammans med fjädrar.

När man tillverkar ett gäng till fjädrarna dvs fyra stycken så gör man en mall först som passar inuti fjädern för att sorbothanet skall fungera gör man det 4-5mm bredare eller vad man tycker är lämpligt. När man trycker ner sorbothanet i fjädern blir det böjt då blir det aktivt och dämpar bort en massa som man inte vill ha, lämplig tjocklek är nog 4-5 mm så slipper man ha två i fjädrarna som jag fick ha. Låt den vara lite för lång också så kryper den inte runt i fjädern.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Mats E
Member

63 Posts

Posted - 2010/05/13 :  10:44:41  Show Profile  Visit Mats E's Homepage Send Mats E a Private Message  Reply
Tack! Då beställer jag ett ark Sorbothane från Svalander.

Mats

PS Tonarmen blev en Mörch UP-4 och på den sitter en Denon DL-103R.

Edited by - Mats E on 2010/05/13 10:47:25
Go to Top of Page

Mats E
Member

63 Posts

Posted - 2010/05/18 :  21:23:17  Show Profile  Visit Mats E's Homepage Send Mats E a Private Message  Reply
Nu är skivspelarfötterna dämpade med sorbothane, det blev bra!
Plinten till min skivspelare saknar botten, ska det vara en masonitskiva där?

Mats
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6799 Posts

Posted - 2010/05/18 :  22:19:26  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Kul att det fungerar!

quote:
Plinten till min skivspelare saknar botten, ska det vara en masonitskiva där?

Det finns olika skolor hur det skall fixas det skall vara utan botten enligt vissa eller med en tjock botten enligt andra det är nog vad man känner för. Mitt argument för en tjockare botten är att plinten blir styvare och flexar mindre men skall man ta i rejält bör man nog bygga en styvare plint från början.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2010/06/18 :  20:48:00  Show Profile Send Phoenix a Private Message  Reply
Trevlig läsning, nu hoppas jag bara tråden om Philipsen som skulle bli en monsterspelare kommer snart.

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/11/02 :  11:32:31  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Väcker denna tråd från graven och undrar hur det gick?
Både med TTS-3000 och den Philips-grunka(?) somm armen hamnade på?

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000