HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Jag har dämpat för mycket.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dre
Member

98 Posts

Posted - 2009/11/07 :  20:13:18  Show Profile Send Dre a Private Message  Reply
Hej

Jag har nog överdämpat mitt rum. Det är övervåningen på en 1och1/2 plans villa och jag har snedtak framför och bakom sittplats.

Jag har dämpat, med trapphusplattor, hela främre snedtak och tak samt lite här och där(50%) på bakre snedtak. Även väggar bredvid (sidor) högtalare samt rakt bakom center.

Vilka ska jag börja att ta bort? Tror jag har läst att man inte ska dämpa emellan högtalarna. Stämmer det?

Problemet är att högre toner känns lite tröga.

MVH

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/11/07 :  20:53:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Hmm, det är lite svårt och veta hur du dämpat. För mycket är nog tveksamt men kanske ojämt dvs olika mycket vid olika frekvenser. Finns ingen nära dig med XTZ mätprogramvara för då skulle du ju kunna kolla innan du börjar riva i sådant som kanske inte är trasigt.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2009/11/07 :  22:05:47  Show Profile Send Njord a Private Message  Reply
Du kan testa att hänga vepor med aluminiumfolie framför dämpningen. Flytta runt folien till olika platser - även långt bort i rummet. Det kan bjuda på intressanta överraskningar.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/11/08 :  07:55:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Klart intressant problem. För mycket eller inte beror på vad du skall använda rummet till. Om du vill ha en fullständigt ekofri kammare så kan jag lova dig att du har en bit kvar till "överdämpat". Å andra får jag yrsel och blir illamående när jag kliver in i sådana så frågan är väl om du verkligen vill ha ett den typen av dämpning i din hem-miljö.

Du har med största sannolikhet ett rum som dämpar olika frekvensband drastiskt olika. Det blir lätt så om man inte är erfaren och/eller har tillgång till mätapparatur(som man också behöver erfarenhet att tolka...) Jag skulle rekommendera att du försöker mäta rummet för att försöka förstå vad det är som händer.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Dre
Member

98 Posts

Posted - 2009/11/08 :  21:20:25  Show Profile Send Dre a Private Message  Reply
Jag frågar här och nu om det finns någon runt Linköping som vill komma och mäta rummet hos mig. Eller "låna" ut utrustning. Detaljer tar vi på mail/pm.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/11/09 :  09:53:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Kan du ta lite bilder, det blir lättare då.
Fast utan att kunna se hur det mäter så är det som sagt svårt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Dre
Member

98 Posts

Posted - 2009/11/22 :  21:13:06  Show Profile Send Dre a Private Message  Reply
Jag håller på att kolla över rummet. Det två madrasserna som låg bakom soffan för övernattare dämpade rätt bra. Ska nog ta tag i det här efter jag har lyckats reclaima rummet. Funderar på att köpa en sån där "grej" ifrån XTZ med några kompisar. Är den lätt att klara av?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/22 :  21:18:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
XTZ Room Analyzer är enkel att använda. Det svåra är som vanligt att förstå mätningarna men man lär sig mycket.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000