HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Loppisfynd, ej för vanliga kunder.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Martin B
Member

57 Posts

Posted - 2009/07/06 :  17:11:38  Show Profile Send Martin B a Private Message  Reply

Jag har ofta undrat över varför det inte går att göra några riktiga LP-fynd i sekond-hand butiker i Göteborg.
I dag fick jag svaret, när jag besökte en Emmaus-butik och blev vittne till hur godbitarna plockas ut för en speciell kund, istället för att ställas ut i butiken.
Om det går till på det viset i en butik, kan man nog misstänka att samma kund också kan ha liknande avtal med övriga sekond-hand butiker i Göteborg.

Edited by - Martin B on 2009/07/12 15:07:24

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2009/07/06 :  19:14:42  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tråkigt
Jag har gjort mina bästa fynd på småloppisaran ute på vischan
Där är konkurensen blan köpare mindre också
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/07/06 :  20:44:07  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Martin B!

Jag misstänker att det sker på flera orter. Tråkigt om det är sant. Men med tanke på hur sällan det finns några bättre skivor att finna måste det vara sant.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/07/06 :  21:49:15  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det är tråkigt när det är på det viset men det går faktiskt att göra något åt man helt enkelt klagar på sättet de gör fråga också om de inte vill att du som kund skall komma tillbaka för att det finns chans att hitta en och annan trevlig skiva. Fråga även om denna kund betalar mer för att få godbitarna om inte begär då att få samma förmån men bäst är om fler säger ifrån.

Vi råkade ut för detta att skivor plockades undan men det värsta var att han skröt om det och hur blåsta vi bara för att han hade första tjing numera sätts alla skivor ut efter att vi berättade hur han bar sig åt.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/07/06 :  22:02:30  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Tycker det är riktigt tråkigt om det går till på det sättet.
Men det förklarar ett o annat när man letar skivor o inte hittar något kul på tusentals lp:s

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2009/07/06 :  22:16:47  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message  Reply
Vi kan ju också ta en titt på skivmässor där fynden ofta försvinner innan kunderna släpps in, har en skivbekant söderut som brukar hyra bord och ställa upp skivor för att hinna beta av de andra säljarna innan de "vanliga" kunderna kommer in.

Vet också att vissa skivmässor släpper in VIP-kunder (mot dyrare entré) ett par timmar innan mässan öppnats.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

ConnyBoy
Starting Member

6 Posts

Posted - 2009/07/07 :  19:46:30  Show Profile Send ConnyBoy a Private Message  Reply
Nu är det så tråkigt i tråden så att jag bara måste berätta att jag köpte Carole King Tapestry på marknaden i Surahammar. Perfekt skick Vg+ och priset prutades ner till 4 kronor. Fyndvarning
Pix du har rätt, sök er ut på bonnvischan

Go to Top of Page

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2009/07/11 :  18:07:28  Show Profile Send DMGbg a Private Message  Reply
vad är det för fel i att butiksinnehavaren gynnar sina trogna kunder?
Jag tror säkert att om ni talar om vad ni söker osv och är beredda att handla så kan ni också få skivor reserverade.

För mig låter detta helt naturligt.

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/07/11 :  19:09:39  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
vad är det för fel i att butiksinnehavaren gynnar sina trogna kunder?


Må så vara.

Tänk om du kommer till en ny för dig livsmedelsbutik när du kommer till kassan ber expediten dig att sätta tillbaka mjölken för att du inte är en stamkund, jag kan garantera att du hade blivit förbaskad och aldrig handlat där något mer.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2009/07/11 23:08:36
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/07/12 :  14:16:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Är det konstigt att butikerna tar beställningar? Jag tycker att det är bra att de gör det!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Martin B
Member

57 Posts

Posted - 2009/07/12 :  14:56:34  Show Profile Send Martin B a Private Message  Reply
En påminnelse om trådens budskap:

Jag har ofta undrat över varför det inte går att göra några riktiga LP-fynd i sekond-hand butiker i Göteborg?

Jag fick svaret, när jag besökte en Emmaus-butik och blev vittne till hur godbitarna plockades ut för en speciell kund, istället för att ställas ut i butiken, så att de kan komma alla kunder till godo.

Om det går till på det viset i en butik, kan man nog misstänka att samma kund också kan ha liknande avtal med övriga sekond-hand butiker i Göteborg.

Efter denna vetskap kommer jag själv, aldrig mer, att slösa bort tid och leta efter skivfynd, som inte finns, i stadens sekond hand butiker.

Edited by - Martin B on 2009/07/12 18:07:03
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2009/07/12 :  17:40:24  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Jag har gjort många LP-fynd även i Göteborg så det är nog lite si och så med det där.
Finns f.ö. ingen annan än jag själv som kan avgöra vad som är fynd för mig.
Senast förra veckan köpte jag t.ex. en Clifton Chenier-platta för 10kr, Bob Linds andra LP för 10kr, Kangas spelemän på Silence och "The Pretender" med Jackson Browne för 40kr stycket. Fynd för mig.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/07/16 :  18:31:44  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Observera att skivpriserna börjar sakteligen gå upp även i Sverige. Man ska inte förvänta sig att hitta riktigt fina LP under 50 kronor. Inte ens under 100 kronor. Annars kan dem vara i rätt så dåligt skick. Eller i skick som gillas inte av audiofiler.
Tänk på att säljaren måste kunna leva med sin verksamhet. Han ska inte behöva ägna sig åt välgörenhet. (Eller är det just det vissa affärer gör?)

Under tio spänns vinyler har man inte rätt att ställa några större krav. Har man lite tur och är lite kunnig i ämnet, går det fortfarande hitta hyfsad bra LP ganska billigt, men vänta er inte att dem ska finnas i några större mängder oavsett var ni handlar. För det finns större och större efterfråga för vinylskivor med bra ljud och i bra skick.
Ju mer åren går, desto svårare blir det att hitta riktiga superfynd!

Edited by - pick-me-up on 2009/07/16 18:35:01
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/07/16 :  22:53:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Martin vad är det du söker?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/07/17 :  10:08:09  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Som jag fattar det så är det för att uppmärksamma att det inte rör sig om något enstaka önskemål som stoppas undan på beställning utan att flera sållar bort skivor i ganska stor omfattning till endast någon enstaka spekulant. Eller är jag ute och cyklar?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/07/17 :  10:19:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, det är ju jättesvårt att göra något åt på ett forum. Egentligen.

Så här funkar det lite varstans i samhället, i de flesta områden.

Ibland ser man exempel på folk som går förbi bostadsköer, svågerpolitik i företag osv, så detta med skivorna är småpotatis jämförelsevis.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000