HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Återuppliva min Kuzma..
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

repeterande
Starting Member

41 Posts

Posted - 2009/07/13 :  23:47:33  Show Profile Send repeterande a Private Message  Reply
Hej,

Jag har en Kuzma Stabi S tillsammans med en Stabi S som fått stå orörd en längre tid.
Skivspelaren är inköpt för ~18 månader sen och har bara blivit använd litegrann under det första halvåret.

Nu har jag tänkt ta tjuren vid hornen och sätta upp en vägghylla så att jag kan ställa den i våg och sedan
lära mig ställa in den ordentligt. Det är min första skivspelare och jag har tidigare aldrig lyckats få den helt i våg så att
jag kunnat justera in den. Den är inställd på butiken där jag köpte den men jag får känslan av det inte blev helt bra...

Den spårar fint och låter i mina öron jättebra, men om jag hakar på antiskatevikten så "drar" tonarmen kraftigt inåt mitten
när jag släpper ner den och till följd har pickupen nästan "hoppat" in på skivan, och om jag lyfter upp armen med spaken
så är det nästan som att "bågen" (den som tonarmen vilar på) som ska hålla upp armen inte räcker till, utan några ggr har
armen trillat av (lyckligtvis har jag varit med och räddat den från att ramla ner på skivan)

Detta har lett till att jag inte vill använda spelaren tills dess att jag monterat upp den på en vägghylla och fått ordning på parametrarna.

Jag har läst en del om protractors, testskivor och andra hjälpmedel och vill tro att jag kan lära mig genom att testa mig fram.
Tonarmen är av typ enpunktsupphängd och kanske inte egentligen är ett "nybörjarobjekt" att konfigurera, men jag tänkte iaf försöka
när tiden är kommen :-)

Det är tråkigt och jag skäms över att spelaren fått stå så länge pga. min osäkerhet, men problemen känns ganska allvarliga och jag har
inte lyckats hitta någon i min närhet att konsultera (har ringt till butiker i Örebro men inte lyckats hitta någon som kan hjälpa till).

Vad jag nu egentligen undrar över är vad jag behöver göra för att "återuppliva" min kära kuzma?
Det första jag tänker göra är att rengöra hela spelaren med en mjuk trasa och byta silikonolja.

Är det något mer uppenbart som jag missar?

Tacksam för visad förståelse

/Peter




Edited by - repeterande on 2009/07/13 23:49:17

bula44
Member

74 Posts

Posted - 2009/07/14 :  06:59:29  Show Profile Send bula44 a Private Message  Reply
Hej repeterande!Du måste ha protractor för att ställa in nålen i två punkter och en testskiva med ett ograverat spår på för att antiskatingen ska bli rätt.Du kan naturligtvis chansa utan men det kommer inte att bli rätt.Byta olja behöver du nog inte göra redan men när du väl ska göra det så måste du använda en olja utan en massa tillsatser för att förhindra onödigt slitage.Armen måste också vara injusterad i rätt höjd så att nålvinkeln blir rätt,finns info på nätet
t.ex denna sida(gå in på shoppen för tillbehör):
http://www.svalander.se/tips/spelarjusteringstips.htm


Mvh
bula44
Go to Top of Page

Mats Lindqvist
Starting Member

41 Posts

Posted - 2009/07/14 :  10:27:21  Show Profile Send Mats Lindqvist a Private Message  Reply
Hej Repeterande,
Var bor du?
Hälsn Mats
Go to Top of Page

Mats Lindqvist
Starting Member

41 Posts

Posted - 2009/07/14 :  10:42:31  Show Profile Send Mats Lindqvist a Private Message  Reply
Hej igen,
Nu gick det för fort.
Ser i ditt inlägg att du bor i Örebro.
Tänkte att jag skulle leda dig till ngn lokal skivspelarguru, men Örebro är en vit fläck på min nätverkskarta.
Det bästa är att lära sig själv. Ta det lugnt och börja med grundinställning enligt ngn bra sida på nätet. Är det problem med antiskatingvikten så lyft bort den i början. Det går utmärkt att spela utan. Protractor borde du kunna låna på ngn butik. När du fått in parametrarna rimligt så lyssna nga dagar/veckor. Därefter kan du börja fintrimma. Men detta "problem" lever vi alla vinylnördar med:
"-kan det bli bättre om jag ändrar lite här och ökar litet där?"
Min erfarenhet är att det lätt går över i noja. MEN och detta är viktigt, när du får ordning på alla inställningarna så kommer du att höra detta. Du ska inte vara nöjd förrän ljudet är ok.
Mats
Go to Top of Page

repeterande
Starting Member

41 Posts

Posted - 2009/07/14 :  22:03:18  Show Profile Send repeterande a Private Message  Reply
Tack så mycket för responsen!

Jag har varit i kontakt med Audio Magic och de har gått med på att leverera en vägghylla hem till min dörr..
Tänkte mig en sådan här att ställa skivspelaren på:


Nu har jag en plan för hur det här ska gå till, sedan tänker jag helt enkelt prova mig fram.

Med en protractor, testskiva, lupp och en gnutta tålamod ska det nog gå vägen :)

Mvh
repeterande
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/07/14 :  22:39:35  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det låter ju lite märkligt att armen drar mer inåt mitten när du monterat på antiskatingvikten. Hela idén med antiskating är att den ska motverka kraften in mot skivcentrum när nålen ligger på skivan. Det måste ha blivit väldigt fel någonstans.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

repeterande
Starting Member

41 Posts

Posted - 2009/07/15 :  20:31:15  Show Profile Send repeterande a Private Message  Reply
Hej igen,

Jag minns fel, mycket riktigt så drar antiskatingvikten armen utåt, inte inåt
Jag hade hängt av vikten men testade nu montera dit den igen..

När jag flyttar armen inåt så dras armen automatiskt utåt, så antiskaten är nog inte helt rätt.

Mvh
repeterande
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/07/15 :  20:45:29  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det finns två skolor om antiskating har någon effekt överhuvudtaget men det överlåter jag till andra att diskutera.

Jag gör så istället att jag spelar av en skiva då tittar jag på nålen hur dess läge är i spåret pekar den in åt då behövs mindre vikt och tvärt om ifall den pekar utåt pekar nålen rakt har man förhoppningsvis rätt vikt på antiskatingen. Har man en testskiva med blanka avsnitt då kan man låta nålen vila i det blanka avsnittet då justerar man antiskatingen så att tonarmen är stilla detta gör man givetvis när skivan roterar.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/07/15 :  20:46:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Armen skall dras försiktigt utåt av anti skatingen. Men, bara försiktigt. Har du kollat bruksanvisningen, vad rekommenderar Kuzma?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

repeterande
Starting Member

41 Posts

Posted - 2009/07/15 :  22:17:50  Show Profile Send repeterande a Private Message  Reply
Manualen säger följande...max antiskating är alltså för 2.5 g nåltryck.
Nåltrycket blev inställt till strax över 2 g på butiken, vilket de rekommenderade för en benz micro ace low.

"Bias adjustment:
Catch the string loop onto the hook which is at the back of the tube base. Be sure that the
string runs in the groove. Adjustments are made by moving the small counterweight after
releasing it with the Allen key (1.5mm). The maximum position is for 2.5 g tracking force
and the minimum is for 1 g. Finer adjustment should be done using a test record. Consult
your dealer."

Antiskatingen har tidigare gjort så att jag fått styra armen en bit in på skivan för att nålen
ska "träffa" längst ut på spår 1, och när den landat på skivan har den ibland hoppat till
som jag nämnde tidigare i tråden...

Nålen är (som tur är) fortfarande hel, så jag har förhoppningsvis inte gjort så stor skada på grejerna.

Vad gäller armbasen så tror jag att jag måste montera av armen för att kunna justera bågen som armen ska vila på,
eftersom den nu inte riktigt räcker till, utan armen vill trilla av när man spelat klart en skiva.

Det är som sagt bara att ta tjuren vid hornen, det är ju bättre att jag testar och i värsta fall gör fel, än att skivspelaren bara
får stå och samla damm..

Edited by - repeterande on 2009/07/15 22:24:10
Go to Top of Page

bula44
Member

74 Posts

Posted - 2009/07/16 :  06:51:04  Show Profile Send bula44 a Private Message  Reply
Hej repeterande!Man brukar lägga pickuptrycket på max annars så kan den ligga och "rida" på sidorna i spåret och detta sliter enormt på skivorna.

Mvh
bula44
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/07/16 :  12:26:14  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
Har man en testskiva med blanka avsnitt då kan man låta nålen vila i det blanka avsnittet då justerar man antiskatingen så att tonarmen är stilla detta gör man givetvis när skivan roterar.
Jag brukar också till och börja med göra så men sedan lyssnar jag på några testfrekvenser så att det låter lika från båda kanalerna, att det inte distar.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2009/07/16 :  18:39:44  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Hej, jag har också en StabiS med en stogiS så jag vet vilken bra spelare du har. Men den kräver intrimning, bias är knepigt men enl min erfarenhet ska den användas. Beronde på vilket nåltryck du har bör du utgå från att ha samma instälning på biasvikten, små justeringar ger skilnader. Jag har skrivit en artikel om mina vedermödor.http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59963&SearchTerms=guldklimpen

Kolla att spelaren står i våg.

Kolla pickupen så den är rätt enl protrcktorn (det fick du med)

kolla nåltrycket, jag tycker man får ett bra resultat med att ha trycket så hårt som är max enl det rekomenderade trycket.

Kolla att VTAn är rätt, skåran där linan till bias löper ska vara exat i höjd med vinylskivans yta när den ligger på. Kolla att hålet på pelaren(som man höjer/sänker) är så nära centrum lagret som möjligt, annars justera.

Kolla Azimut innan du fyller i oljan, man ser lättare hur armen rör sig och vilka justeringar som bör göras.

(köp en doserings-spruta på apoteket med den kan du lätt ta upp all olja och spruta tillbaka i flaskan, du kan även fylla på med den och lätt hålla koll på hur mycket du ska ta upp eller dutta i.)

Oljan ska du absolut beställa från Kuzma, den kostar inte så mycket, kolla med lefflers i norrköping eller linköping om du inte har en Kuzma handlare i närheten.

Kolla nåltrycket igen. Nu är du på rätt spår, nu kan du ändra någon mm, ml eller mg hit eller dit för att hitta just ditt ljudnirvana.

Har du några frågor ang Kuzma så hör av dig.


Kolla

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/07/19 :  12:07:10  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hej pôjkar!

Missförstås jag om jag tolkar det som att problemet är inte att AntiSkating är felinställd utan det faktum att armen dras iväg medan du sänker den mot skivan?
Det är inte så ovanligt, oftast finns en liten gummikudde på tonamslyften som dels skall undvika repor och skador samtidigt som den erbjuder tillräckligt med friktion för att armen inte skall dras av AntiSkating-en under lyft och höjning.
Den lilla gummikudden behöver ofta rengöras då gummits yta torkar och blir hårt, därmed förlorar man friktionen = armen far iväg i sidled då man sänker den mot skivan.

Gör ren gummit med väldigt fint sandpapper om det blivit hårt, kanske en avtorkning med utspätt isopropyl funkar. Behöver gummit återfuktas funkar glycerol utmärkt (Apoteket), glöm bara inte att torka bort överflödet :) Annars bli det inte mycket friktion kvar alls! :D

Det sista funkar även utmärkt för att hålla rent och återfukta både högtalarupphängningar (av gummi då) samt listerna i bildörrar etc. Har även framgångsrikt behandlat någon gammal torr och flammig skivmatta i gummi till nyskick med glycerol.

MVH Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000