HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Invigning Hificonsult
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/06/18 :  23:48:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Prexis. Bara trivsamma, människovänliga rum - inga märkliga månbasliknande miljöer.

Man undrar vad jag funderade på. Troligen ingenting, jag var lite trött bara...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/06/18 23:51:08
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2009/06/19 :  08:26:37  Show Profile Send Staffan a Private Message  Reply
Inga Martin Logan?


Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2009/06/19 :  10:32:46  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Double A, månadens sladd förklarar det

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

Edited by - ninja on 2009/06/19 10:34:15
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/06/19 :  13:32:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Grattis till nya lokalerna!

quote:
Tack alla för en trevlig kväll!

När det gäller akustikreglering så är vi måna om att tydligt visa på alternativ till internetbildvärldens nya standard med artificiella ljudrum.

Alla har sitt sätt att angripa problemen med rumsakustik (som ju finns i alla rum) och vi säger inte att andra gör fel. Men den väg vi valt är att flytta in i ekande lokaler och leva som vi lär. Vi tar ett steg åt gången och fixar basområdet först och stegvis löser vi resten helst med vardagsrumstillbehör.

Viktigaste övningen är att justera högtalarna på rätt plats i rummet. Om det blir gjort före reglering av akustik eller DSP-korrigering blir en betydande del av korrigeringsbehovet onödigt.

här kan du läsa om vårt akustiktänk

Ännu låter väl ingen lyssningsplats i butiken som 5 stjärnor men i princip alla rum låter från start bättre än i gamla lokalerna. Så det lär lösa sig

Sedan måndag kväll har vi ägnat timmar åt att efter lång inspelning av Beowulf och Revelhögtalarna hitta en position där basattack, djup och klarhet sammanstrålar utan att dränkas i en efterhängsen 125 Hz-ton... Nu är det mer kick i systemet. Tejp fram, markera på golvet och vi hoppas att detta läge får stanna

Jag tycker filosofin andas sundhet! Börja med att möblera rummet. Fortsätt med att placera högtalarna. Trixa och dona - allt från rättvända strömkablar till puckar och underlägg. Lyssningsposition är en annan viktig aspekt.

Har man sen problem man upplever som för stora och som inte vill ge sig t.ex. i basen, så finns det många alternativ att använda: basabsorbenter, eq'ar, etc.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2009/06/19 :  23:18:23  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply

Tack Ninja, nu har jag läst på

Jag håller fullständigt med Hificonsults hållning till i vilken ordning man bör attackera dom akustiska problem man kan ställas för, jag byggde upp ett helt nytt lysningsrum (utan månbas-alpha stuk)för att eliminera så många problem som möjligt, men det blir en annan tråd.

Vad jag reagerade på var ordvalet, " internetbildvärldens nya standard med artificiella ljudrum."
Jag trodde ja missat någon maxad forumtråd!
Om det är akustikreglerade rum med dedicerade hjälpmedel man inte tycker om kan man väll skriva det?
Artificiell i min sinnevärld är lika med konstgjord, och säg vad som inte är konstgjort i dagens samhälle?

Förlåt för en lite OT utläggning, tillbaka till den trevliga butiken!

Mvh



Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/06/20 :  16:16:39  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message  Reply
Double A:

Internetbildvärlden... Det anses mer intelligent att lägga pengar på akustikreglering än något annat. En lyckad marknadsföring i samma släkte som "det är dumt att betala för mycket". (vem vill vara dum i huvudet och alla vill vara Sheap och prisjakt är det kuligaste som finns, mycket viktigare än att det låter bra eller är rätt och nu senast alltså är du en looser om du inte börjar med akustiken)

Förstår annars din invändning. Men språk är till för att brukas och dessutom är artificiella ljudmiljöer i butiker mest till för att sälja prylar mer effektivt. När kunden kommer hem har han förmodligen en "vanlig" miljö och plötsligt kunde vi ju bjudit på en whisky, en valium eller något annat som påverkade sinne och harmoni åt ett positivt köp-håll.

Väl hemma är det inte lika mysigt och jag hoppas någon förstår analogin

På det sätt vi gör det hela kan vi komma hem till kunden och ställa upp en anläggning eller råda till hur kunden med enkla medel löser problem på samma sätt vi själva gjort i butiken. Billigt, enkelt, fungerande och rådgivning och medling för sammanboende kommer naturligt när man ändå är på plats

Tack för bifall och positiva omdömmen!

Vi har öppet hela sommaren så har ni vägarna förbi kom in och lyssna på t ex Revel Salon 2 som nu har två fungerande placeringar i stora rummet.
En som tillfredsställer den traditionella ljudnörden (Lars Olovs läge) och så en plats som tillfredsställer operafantasten (Eriks läge)...

För 300 000:- i akustikfix kan man få allt det bästa på en plats och det är alls inte fel. Men det är inte vår väg.

Vi fortsätter nu att leta upp de optimala placeringarna i de andra rummen.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/06/20 :  17:05:13  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
"nu senast alltså är du en looser om du inte börjar med akustiken"

Kunde inte sagt det bättre själv. Man kommer så väldigt långt redan genom att inte "göra en öken av sitt vardagsrum" vilket ju även bevisats när Sladd var hemma och mätte upp mitt lyssningsrum.Dock något offtopic men ändå jag tror ni förstår.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2009/06/20 17:06:43
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2009/06/20 :  17:21:14  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Håller med igen om akustiken, måste man gör stora (läs DYRA) akustiska åtgärder i ett vanligt vardagsrum så är det troligtvis nåt problem med anläggningen.
Det tror jag i allafall!

Edit: snavfel

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2009/06/20 17:21:42
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/06/20 :  18:06:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hej igen!

Att dema grejjer i bra rum är väl ingen skillnad jämtemot att slänga in värsta slutsteget, tyngsta kablarna, bästa signalkällan för att visa hur bra det kan bli? Vill man som musikälskare sedan nå dit finns det steg eller levlar på vägen mot målet.

Jag upplever diskussionen lite snedvriden: tal om 300'000 kr och "stora (läs DYRA) akustiska åtgärder"! Ingen drar väl upp Transparents tyngsta modell och säger börja där? Jag hoppas inte jag säger Level 3 - börja där?

Nej fram för sundheten! Låt det finnas en "tyngsta akustikbehandling" och en "tyngsta Transparent-kabel"!

Men låt oss inte tappa instegsmodellerna eller instegs-akustiken!

Hoppas med detta vi kan gå tillbaka till trådens roliga ämne: invigning av en ny hifi-oas!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/06/20 :  18:34:09  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message  Reply

En av skillnaderna rent konkret är att jag kan ta en Transparent Opus i bilen och koppla in hos en kund, lämna den i en vecka och sedan fråga vad kunden tyckte. För att låta den vara kvar eller hämta tillbaka den.

den modellen skulle jag vilja se oavsett "level" inom akustiken...

Kunskap om akustik är dock lika viktigt när man skall försöka leva utan specialmodifieringar om nu någon trodde något annat Att sätta ett par högtalare rätt "på chans", nja

Kunskap är alltså alltid av godo och det kan ju många förmedla.

Jag väntar just nu - om vi skall hålla liv i butikstemat - på att de fina växtarrangemangen på hjulförsedda lådor skall växa till sig. Upp i diskantnivå så att de gör någon nytta

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/06/20 :  18:51:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Låter bra det Sladd!

Ps. Några Golden Horn och ett par V4'or får också rum i en bil, går att lämna ut på demo inklusive injustering.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/06/21 :  08:48:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Sladd & Engelholm, nu har ni bägge två gått för långt. Nu får det vara nog med reklamen!

Att ni har krockande försäljningsfilosofier är inte svårt att förstå av ovanstående, men att göra reklam i ett reportage är inte lösningen på vad som låter bäst. Det är svårt att lyssna på ett internetforum.

Ni får helt enkelt visa vad era filosofier betyder i verkligheten.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/06/21 :  08:54:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Innan midsommaren kom och lade sill-hinder i vägen var vi inne i Burmästerrummet och tittade på Thiel. Det var det fler som gjorde...




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/06/21 :  09:01:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Högtalarna hade inte spelat mer än i några timmar så tyvärr var det ingen större idé att bedömma ljudet.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/06/22 :  18:07:30  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message  Reply
Hoppsan, blev det gult sälj-kort

Info om butiken då...

I söndags hade jag ett par timmar och har hittat bästa kompromissen för Thiel 3.7
Längre in i rummet, något mer ihop och så har vi spelat en 150 timmar på de råa högtalarna och nu börjar det ta sig...

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/06/22 :  23:03:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jo, att Thielarna var råa fick du berätta flera gånger under kvällens lopp...




Kul att de börjar ta sig.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/06/23 :  10:16:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Sladd & Engelholm, nu har ni bägge två gått för långt. Nu får det vara nog med reklamen!


Hade inte en tanke på att sälja/göra reklam (bara informera) men ser att du har rätt i din kommentar Pac.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/06/26 :  21:08:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det var en trevlig kväll med många att prata med och mycket att diskutera.



Det var många som lyckönskade, både i form av välönskningar samt blommor.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/06/26 :  21:14:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag trodde faktiskt att denna invigningstråden skulle vara över i och med vår träff på "Nya Konsulten". Ack vad jag bedrog mig...



HiFikonsult bjöd in till demo i den övre klassen och det får man ju inte missa.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/06/28 :  13:40:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Backar vi lite så ser man bättre var hornet hör hemma...



Det är JBLs Project everest DD66000 som spelar upp till dans.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/06/28 :  13:44:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

De har en nydanande lösning på delningsfiltren som behöver egen matning så högtalarna är batteridrivna!





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/06/28 :  14:10:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

DD66000 är rejäla bjässar.



Vyn från sweetspot:



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/06/28 :  14:12:57  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Nja, batterierna sätter bias på filterkondensatorerna.

http://manuals.harman.com/JBL/HOM/Owner%27s%20Manual/Owners%20Manual%20-%20Project%20Everest%20DD66000%20%20(English).pdf

Härliga bilder på en "måste-få-lyssna-på"-högtalare
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/06/28 :  14:15:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Lars Olov stod för demon när jag var där...


... och det var en blandad kompott som spelades.



Allt ifrån R&B till Bach hamnade på släden och spelades med pondus och dynamik.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/06/28 :  14:37:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Nja, batterierna sätter bias på filterkondensatorerna.
Tack Petter, det var en länk med mycket info om Project Everest. Bias förklaringen fick jag också på demon.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000