HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Lyssna på musik nästan utan aggresiva reflexer
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2009/07/04 :  14:17:14  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
För första gången fick jag och några hifi polare uppleva något nytt och outforskat och det var verkligen en underbar upplevelse.
Rekomenderas till alla som inte provat

Elektroniken bestod av:
Arcam FMJ CD33
Primare i30
Elac FS 208.2






Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2009/07/04 :  14:51:36  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply

Härligt!
utomhus-Hifi borde man nog testa

Någon har sagt till mig att det fungerar ännu bättre på kvällen, skulle tydligen vara något med att kvällsluft är olik luft mitt på dagen? Ja vet inte om det stämmer, kanske någon annan vet bättra

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/07/04 :  16:09:32  Show Profile Send shifts a Private Message  Reply
Förstår att det kan vara en kul övning, men vad är själva tanken
egentligen (alltså, förstår utan reflexer, men ändå)? Väldigt få
högtalare är optimerade att spela helt utan förstärkning av rummet.

Jag vet med säkerhet att det skulle låta platt pannkaka med mina egna

Edited by - shifts on 2009/07/04 16:10:07
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2009/07/04 :  16:21:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Basen brukar behöva rumsförstärkningen. Jag kan tänka mig att det låter tunt i basen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/07/04 :  16:33:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Dom gånger jag har varit med om utomhuslyssning så har basen varit det som har förvånat mig mest.
Rak, jämn o förvånansvärd rapp o djup :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2009/07/04 :  16:41:52  Show Profile Send HJ a Private Message  Reply
Jag hade också uppfattningen att basen skulle försvinna vid utomhuslyssning men när vi testade här hemma för några år sedan var basen allt annat än borta. Hela frekvensregistret lät bättre än inomhus med undantag av de finaste detaljerna som vinden tog hand om.

Som jag minns det så blev det ännu bättre framåt natten då vinden i princip avtog helt.

Har ni möjlighet så baxa ut anläggningen i trädgården. Det ger en fingervisning om vad systemet är kapabelt till. Va dock försiktiga med elementen. Det är lätt att spela lite högre än tänkt.


"So here I am once more..."

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2009/07/04 :  17:05:29  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Kan bara bekrefta att basen inte var några problem, och ruggit bra fokus. vi spelade på kvällen och i stort sett vindstilla.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2009/07/04 :  17:15:43  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
En riktigt intressant upplevelse kan jag bara säga !!
Helt klart den bästa ljudupplevelse jag har hört (bortsätt från live)!!



Jag förstog att det var nå lurt inblandat

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2009/07/04 :  17:26:45  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Ja vi får se hur kvällens väder blir, då är det lurt att vi letar fram faspennan och kollar nät faserna som vi i all hast glömde att kontrollera.
Hoppas några fler kan utöva denna roliga erfarenhet under helgen

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2009/07/04 :  17:57:49  Show Profile Send Ledzepp a Private Message  Reply
Provade detta själv för några år sedan, klar värt ett prov för den som inte gjort det....avslappnat och luftigt är bara förnamnet.....

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/07/04 :  18:08:46  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Var hemma hos HJ när det spelades utomhus, en positiv överaskning..

Undrar hur det funkar med dipoler?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/07/04 :  18:23:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Läste om Quadar utomhus i nått reportage i nån tidning för lääänge sedan. Dom hade en husvägg 3-4 meter bakom talarna o det lät mumma x 22 skrev dom.
Passa solen bara!!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/07/04 :  19:13:07  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Passa solen bara!!!



Ska ju bli regn nu framöver , är knappast bättre än sol.

Ska nog bära ut Quadarna med vidhängande dipolbasar och testa.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2009/07/04 :  20:47:33  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Väderet sket sig här men det kommer ju fler dagar.
Ni får gärna lägga in lite ögon godis och skriva några rader om ni lyckas

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2009/08/03 :  17:42:21  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Allvaligt talat är det ingen fler som har testat utomhus hifi i sommar????
Kanske någon orkar för det är värt att testa, kom igen nu grabbar bubba ut och testa och skriv in era uppleverlser med ord och bild här

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2009/08/03 :  21:47:41  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Ingen som testat ännu, nä nu blir jag sur vettö
Nå ja, hoppas att någon får mod att testa under denna vecka för det vore ganska kul att kunna ha fler med i denna utomhusklubb.
Det känns lite annorlunda avigt och vill jag medge men man mjuknar ganska fort när man väl sitter där ute en liten stund och lyssnar.
Släpa för tusan ut gregorna nu

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/03 :  22:06:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
För jobbigt att släpa ut stora högtaleriet. Men man kanske skulle prova med stativarna nån dag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/08/03 :  22:43:15  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Upplevelsen rekomenderas starkt Prova gärna med Roger Waters "Amused to death" också .
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/08/06 :  01:33:32  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Hade de inte varit för den där djä** motorvägen utanför tomtgränsen så... :-(

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2009/08/13 :  09:56:38  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Hej
Jag har visst glömt att berätta en sak som vi hörde väldigt tydligt utomhus denna underbara kväll.
Att sterio apparaterna låter mycket sämmre när de är nystartade, jag har aldrig hört det så tydligt någon gång och jag förstår varför när jag kikade på alla reflexer som grummlade till ljudbildern
Till ni som provat utomhus har ni inte lagt märke till detta med kalla och varma sterios
Måste passa på att klämma in att ingna nya medlemmar har visat sig i utomhusklubben

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2009/08/13 :  10:23:20  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Levande: Kom över nån helg så släpar vi ut mina 15"-lådor och ett par passande toppar på ängen och spelar lite!
Jag har säkert ett och annat horn som trivs utomhus också, risken är väl att jag aldrig vill bära in grejorna igen...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/08/13 :  13:01:16  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Musik utan aggressiva reflexer ... det skulle kunna vara allt utom svensk schlager, hiphop, techno, hårdrock, gambiansk näsflöjtsmusik och experimentell ungersk elektronmusik ....


.... aha! SÅDANA reflexer. Undrar om man inte förlorar något?! Bidrar inte rummet ändå till en hel del ... "basstöd"? Undrar om mina grannar skulle bli glada om jag släpar ner mina grejjer på gården och testar.

Skämt åsido, det skulle vara roligt att undersöka det här. Jazzskägg bor ju säsongsvis i splendid isolation, honom kunde man ju övertala att släpa ut högtalare i regnet och testa.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000