Author |
Topic |
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/04/25 : 20:43:30
|
quote: ÄNTLIGEN, ska vi få se och lyssna Cirkelmannens 7000W OTL-slutsteg med EL12or vilket vi läst om i två års tid nu
Nja... Det projektet ligger på is just nu. Det är slut på EL12or i Sverige, och de norska låter allt för hurtigt i circlotron-konstruktioner. De danska EL12orna låter allt för grötigt och de finska är mest tysta - tills man häller vodka över dem, då fräser dom ilsket och för en massa oljud för sig. Jag har nog tänkt att det skall bli ett par 8000 watts Circlor gjorda med 2768 st ECC88or istället. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/04/25 : 23:41:51
|
Fyra seriösa unga män med tre seriösa högtalarbyggen...
För att skapa justa förhållanden fick juryn lyssna i fred.
Bernts dator fick agera försteg/signalkälla.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2009/04/25 : 23:43:55
|
quote: Det var alldeles för lite jurymutor för att det skulle kunna bli jäv. Inte ens en liten bulle fick de tillstucket sig.
Jag försökte naturligtvis, men de var hårdnackade! De skulle promt betala för sig!!!
|
Waf, Waf!
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/04/25 : 23:50:14
|
Jag tror att jag var den enda som kom undan med att muta juryn. De fick så mycket kaffe och bulle de behövde för att göra sitt jobb.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/04/26 : 09:15:56
|
Högtalartävlingen var ju iofs brilliant. Jag vet inte hur, men den borde kanske synts mer (före och under). Det är ganska självklart att nästa års träff också ska resultera i en byggtävling av något slag. Högtalarbyggen är alltid tacksamma, men kanske en elektroniktävling med bygge av minsta förstärkaren (kisel/vacuum). |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/04/26 : 09:31:43
|
quote: Det är ganska självklart att nästa års träff också ska resultera i en byggtävling av något slag
Jag skulle vilja ha "tusenlapps-talaren" eller liknande. En tävling med tusen kronor som max tak för allt i lådan. Element, delningsfilter, låda, ytbehandling mm. Det skulle kunna locka fram en hiskeligt massa kreativitet i alla led, och det är ju en ganska nutidsanpassad tävling i dagens trista ekonomiska klimat. Det blir ju till att verkligen maxxa prestandan på alla sätt, och vara kreativ i hur man får dom snygga på ett lätt och billigt sätt.
Mvh Johannes. |
|
|
Bardis
Member
3348 Posts |
Posted - 2009/04/26 : 09:47:08
|
Håller med Circlo. En sådan tävling kunde utmynna i många knasiga projekt. Får ofta frågan av vänner och bekanta om jag kan bygga en lika dan högtalare till dem som jag nyss bygt. Men de backar fort ur när man talar om vad projektet kostat. Har sneglat en del på Scorpions byggen. De är "Folkets highend högtalare" De ligger dock i en lite högre prisklass.
Kan kanske bidra med en konstruktion i form av bilelement i kvartsvågspipa. Gjord av garderobssocklar och målade med husfärg. Allt material second hand. Fast hur sätter man en prislapp på sådant? |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/04/26 : 10:33:29
|
quote: Det är ganska självklart att nästa års träff också ska resultera i en byggtävling av något slag.
@soundbrigade; Nej nu får du ge dig!!! Jag fick samma fråga av dig på träffen. Då var jag inte redo att svara och jag har inte funderat klart än. Det är verkligen inte självklart att vi tar på oss att arrangera en tävling igen. Du får bygga hur mycket du vill men sluta styra min och andras tid.
Det ligger mycket energi och arbete bakom en sådan här tävling. Förutom alla hundratals timmar som byggarna lagt ner lade jag och Magils ner mycket tid och juryn lade mer än halva dagen för att ge de tre deltagande högtalarna en fair bedömning.
Här lyssnas det på Edisons skapelser...
...Edison sätter upp...
... med support från Martinsson. Teamarbete!
|
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/04/26 : 11:09:51
|
Bernt sätter upp...
|
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/04/26 : 13:21:09
|
Tobbes TL:s TQWT på närmare håll...
|
|
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2009/04/26 : 13:35:47
|
MEEER!!! NUUUU! |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2009/04/26 : 15:02:13
|
Måste inflika att Ciroklomanens byggen imponerade stort på mig, maken till bett i ett litet par hyffsat sparsamt bestyckade högtalare.
Inte det rakaste och neutralaste i världen, visst, men lite karaktär är ju bara trvligt som jag ser det, karaktär kombinerat med bra drag och attack och reslutatet blir riktigt roligt att lyssna på.
Det var flera som komenterade just vilket klipp han hade lyckats få fram, och jag skriver gärna under på det, klart uppfriskande.
Risken att jag är aningens jävig i detta sammanhang finns då jag slängde till honom ett par slutsteg, sant, men dessa hade ju inte låtit mkt utan ett par högtalare, så där är resultatet äran helt och hållet hans egen.
Många andra byggen satte sig också i minnet, de små svarta bredbandshögtalarna som framkallade faderskänslor, edisnons fylliga stativare, tobbeL's känsliga coaxialer, vinnarens högupplösta alster, de gryma ESL högtalarna, nästa för vackra för DIY :), goa bredbandspipor, imponernade skivspelarbyggen mm mm. jag har säkert missat att nämna flera som förtjänar beröm, jag smälter fortfarande intrycken, efter en vecka!
För mig den roligaste träffen hittills, jag hade mer tid att luffsa runt och kasta ur mig diverse verbala absurditeter, det slog mig med all önskvärd tydlighet att detta forum har en enorm inneboende kunskap inom ett flertal olika områden i detta vårat gemensamma intresse.
Synd bara att jag inte kunde "hjälpa" fler som ville få en fingervisning om hur deras byggen såg ut map. spl och frekevensgång, inte för att det är något att ta för allvarligt på, mer en fingervisning som sagt.
Till er jag missade, lessen, ej avisktilgt, som alla vet så går tiden alldeles för fort när man har kul, denna träff var sannerligen bevis på detta.
Jag vill också uttrycka mitt medlidande för Kmj vars ena högtalares diskant hade lagt ner verksamheten, mkt tråkigt, men säg den som inte varit med om liknande, sånt händer, kom igen nästa år, det såg mkt intressant och snyggt ut.
Jätte tack till alla som gjorde detta möjligt, fixa lokal, kaffe, anordna en tvävling, fixa rumsindelning, alla byggare, alla grymmt kunniga personer man träffade, man lär sig alltid mkt på dessa träffar. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2009/04/27 06:41:18 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/04/26 : 18:38:43
|
Att dörren var stängd medan juryn lyssnade gjorde att det blev lite stort intresse när man gick in eller ut.
Bernts son var väldigt nyfiken... |
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/04/26 : 18:41:28
|
När Juryarbete var avslutat var det fri åkning och "Peoples Choise"-omröstning
Rummet blev fyllt till bristningsgränsen...
|
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/04/26 : 18:55:06
|
Priserna var donerade av Akustikmiljö;
Akustik skivor
... Marten;
SEAS bas och en Beryllium diskant
...och H.A.D(Ingvar.ahlberg);
Beyma element till en trevägskonstruktion(Basarna var så stora att de inte fick plats på bild.
Alla tre priserna var riktigt fina. Jag vill passa på och tacka de företagen som donerade priserna. Ni hjälpte till att sätta guldkant på vår tävling, tack.
|
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2009/04/26 : 19:08:33
|
quote: Basarna var så stora att de inte fick plats på bild.
Så går det när man använder småbildskamera.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/04/26 : 20:45:44
|
|
|
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2009/04/26 : 21:30:44
|
quote: Jag vill också uttrycka mitt medlidande för Zei vars ena högtalares diskant hade lagt ner verksamheten, mkt tråkigt, men säg den som inte varit med om liknande, sånt händer, kom igen nästa år, det såg mkt intressant och snyggt ut
De vita waveguide golvarna var Kmj,s byggen, Inte mina. Jag var bara hjälpsam åskådare. Och det var väldigt synd att de inte gick att få liv i.
/JZ
|
Signatur.. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2009/04/27 : 06:46:15
|
ahh.. ok :) (ändrat) jo det var en besvikelse att se "OL" på multimeterns display när vi resistansmätte dem, i annat fall kanske man hade kunnat göra en bra felsknings reparationsövning av det hela, det hade ju varit rätt ställe för det om man säger så. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2009/04/27 : 10:22:09
|
Pac, det var väl ett lite vasst svar till Soundbrigade. En tävling kan se ut på olika sätt. Om jag nu skulle instifta ett pris i form av årsprenumeration på Svensk Damtidning för den minst dammiga förstärkaren så skulle jag väl kunna gå runt bland bidragen och tilldela priset den stolta vinnaren. Jag menar att en tävling inte behöver administreras av HF. Väl? BTW, det var en trevlig tillställning ni ordnade. Tack. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/04/27 : 18:30:33
|
quote: BTW, det var en trevlig tillställning ni ordnade. Tack.
Jag tyckte väl att jag såg dig på träffen! Kul att du kom och kikade. Det är många år sedan jag var med och hjälpte dig på den första träffen. |
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/04/27 : 18:53:12
|
Med på träffen var servern som skall bli vårat nya bildarkiv.
theseal hade satt upp bildarkivet så att vi kunde strömma musik istället för bilder.
|
|
|
|
Topic |
|