HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Binne-bus vill spela högt!!! Storgrabbens horn.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/04/20 :  20:22:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Min son Binne blev inspirerad av diy-mässan i helgen och har pratat mycket om att han oxå vill bygga högtalare. Han har ju fått utstå en hel del högtalarbyggen genom tiderna....
Jag frågade vad han ville ha för högtalare och hur de skulle låta.
"De skall spela högt och spela mycket Rammstein" sade han då.
Vad kan då med tanke på våran begränsade budget passa bättre än ett par bakladdade horn med bilcoaxialer i ????
Såklart grabbens första högtalare skall vara horn. Man vill ju inte att han skall lära sig tycka om basreflex, mp3 och andra ljudförstörande uppfinningar.


Mynningen skall nog bli större än vad jag ritat på bilden. Jag tänkte fortsätta hornmunnen ytterligare ca 40 cm till utanför lådan. Slutarean borde hamna på ca 2500 cm2. Inga Hornresp-simmar till denna. Jag har inga tillförlitliga data på elementen.

Edited by - Circlomanen on 2009/04/21 17:36:43

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2009/04/20 :  20:43:41  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
Gott att höra hur fler än jag försöker rädda de unga från att hamna i mp3 och hip-hop-träsket


A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/20 :  21:24:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Bilkoaxialer???? Jag har ett par FE207 liggande ...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/04/20 :  21:41:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Bilkoaxialer???? Jag har ett par FE207 liggande ...


Får jag dom för 249 kr, levererade och klart, så är dom sålda omedelbums!
Men jag har en känsla av att du vill ha en aning mer pengar än så för dem.
Detta är en studie i hur mycket ljud och kvalitet man kan får ur ett par fjuttiga hundralappar. Hade ekonomin inte varit så skral, så hade jag köpt B&C 15CNX76 och byggt ett par riktiga doningar åt grabben.
Gärna uppbackade av ett par B&C 18SW115 i tappade horn, för att få vandrande takpannor, hoppande porslin och knäckta gipsskivor. Allt drivet av QSC såklart.

Är det någon som har några lämpliga Tangband eller liknande som kan avvaras för en löjligt liten peng så PMa mig gärna. Annars så blir det dom gamla blåa trotjänarna från klas i sjön. "Bra" kanske är ett väl starkt ord, men de är definitivt prisvärda.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/20 :  21:44:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
It's a deal. Tillkommer dock mina faktureringsavgifter.

Nä men visst är det kul att pressa ut maximalt ur budgetlösningar.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/04/21 :  09:34:24  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Härligt De ska skolas in i tid. Hälsa från Pettsson
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/04/21 :  12:10:21  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
quote:
Såklart grabbens första högtalare skall vara horn. Man vill ju inte att han skall lära sig tycka om basreflex, mp3 och andra ljudförstörande uppfinningar.




d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/04/21 :  12:34:43  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
När jag var 13-14 år gammal(forntid, mer än 40 år sedan) byggde jag mina första horn. Klinger med 8" i 22mm Tretex. Midhorn och diskanthorn i spånlatta med svepta sidor i hård kartong! Dessa såg ut ung. som Edgars rektangulära Tractrix.

Har inte blivit av med smittan än.......

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/21 :  12:46:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
RÄVinteG: ska vi leta efter någon medicinman borta i Arizonas ödemarker i sommar som kan bota dig från den där sjukan??
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/04/21 :  18:02:22  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Jo det borde ju finnas någon snake-oil som funkar.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/04/21 :  19:34:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply



Bygget fortgår. Två väggar sågade, skruvade och limmade. Grabben har borrat 20 hål, limmat, hållit fast bitar och hjälpt till att skruva fast.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/04/21 :  19:38:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Vi använder världens bästa skruv. De får fäste i allt, de spräcker inget, självborrande och snabba som surk i Sahara.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2009/04/21 :  20:01:35  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Det tar sig :) bra bra
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/04/21 :  20:16:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Japp! Det tar sig... 4 väggar fast-skruvade och limmade.

Mitt köksbord borde vara det mest avbildade köksbordet på Hififorum vid det här laget. Finbetong, WO-lådor och tappade horn och Rammsteinskivor.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/04/21 :  20:30:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Detta är världens bästa skruv till spånplatta, MDF och Plywood.

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/04/22 :  07:41:00  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
De skall spela högt och spela mycket Rammstein" sade han då


Grabben har bra inställning, spela nu bara Walk med Pantera så är inskolningen på rätt väg .

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/04/22 :  09:59:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Binne har insätt att det inte världsroligast i hela galaxen att bygga, så det ville han att jag skulle göra istället.
"Pappa......... Om du vill, får du gärna bygga klart den när jag är på förskolan eller i kväll." Å hur kan man tacka nej till ett så lockande erbjudande. Att få bygga hornhögtalare till sin Son!!! Det är lyx. Tänk så många miljarder Pappor genom tiderna som inte har gjort det...
Här kommer det en uppdaterad bild på bygget. Bara baffel och ett sidostycke kvar.


Edited by - Circlomanen on 2009/04/22 10:01:42
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/04/22 :  12:11:39  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Jag ser ingen bild?
Beror det på att jag inte har Linux?

Waf, Waf!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/22 :  12:49:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Min son övertog mina gamla Triangle kvartvågspipor för läääääänge sedan. Hörde ingen kommentar om han gillade dem.

Circlomanen, du får bygga honom ett 100W rörslutsteg också så han kan höra vad han spelar: "Pappa, kan du inte lägga anoderna på 600V ....".

Måste dock få komma med (negativ) kritik. Barn som utvecklas måste dock ha SIBAs och Felgigantens gigantiska plastapparater med blinkande lysdioder och skallrande kromlister enligt Sveriges Råd För Trygga Barns Uppväxt. När du nu bygger exponentialhorn åt grabben kommer han ju aldrig att gå med brallorna nere vid knäväcken och gapa "Respet man" åt alla och en var, spruta ner hela stan med larviga initialer eller sabba T-banevagnar.
Nä, risken är överhängande att att läser Asimovs Stiftelse-böcker, sitter och lyssnar på John Mayall och bjuder hem kompisar på hemkokt hallonsaft. Katastrof, ju!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/04/22 :  21:41:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:

Måste dock få komma med (negativ) kritik. Barn som utvecklas måste dock ha SIBAs och Felgigantens gigantiska plastapparater med blinkande lysdioder och skallrande kromlister enligt Sveriges Råd För Trygga Barns Uppväxt. När du nu bygger exponentialhorn åt grabben kommer han ju aldrig att gå med brallorna nere vid knäväcken och gapa "Respet man" åt alla och en var, spruta ner hela stan med larviga initialer eller sabba T-banevagnar.
Nä, risken är överhängande att att läser Asimovs Stiftelse-böcker, sitter och lyssnar på John Mayall och bjuder hem kompisar på hemkokt hallonsaft. Katastrof, ju!


Hahahahahahaha!!!!!!

Jo, jag är nog en dålig pappa. Jag förstör mina barn på många sett.
Hyperboliska horn innan dom fyller sju, Rammstein, Nick Cave och Buddy Guy istället Backstreet boys, Justin Timberlake och allas vår kära Brittan med spjuten. Inga nedhasade brallor och "Respet!"...

quote:
Circlomanen, du får bygga honom ett 100W rörslutsteg också så han kan höra vad han spelar: "Pappa, kan du inte lägga anoderna på 600V ....".


Japp. Då kommer det låta såhär istället: "Men Pappa.... Du vet ju att jag inte vill ha octalsocklar till småsignalrören i mina byggen, och de där nya PL519 du köpte hem suger på alla anodspänningar under 780 volt."

Vad blir det av sådana barn?!?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/04/22 :  21:43:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag ser ingen bild?
Beror det på att jag inte har Linux?



Det är väl den mest troliga förklaringen ja!!

Jag ser den nu. Den finns där direkt när jag öppnar tråden.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/04/22 :  21:47:41  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/04/22 :  23:54:07  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Circlomanen: Jag kan inte se den sista bilden...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/04/22 :  23:57:14  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Du kanske inte heller har Linux?

Jag känner mig mobbad!

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/04/23 :  08:08:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Circlomanen: Jag kan inte se den sista bilden...


Skaffa ett operativsystem som inte har sina rötter i ett fascistisk företag drivet av profit-hunger och ett samvetslöst förtryckande av all konkurrens.

http://www.freebsd.org/
http://www.debian.org/
http://www.openbsd.org/
http://www.ubuntu.com/
http://opensolaris.org/os/

Det är både gratis, gott och bättre... Våga ta steget ut ur den mörka dataåldern, där ett fåtal har makten och härligheten. Välkomna den ljusa teknologiska vår som komma skall. En ny tidsera av samarbete, solidaritet och öppenhet. Där folk hjälper varandra istället för tar patent, där produktens kvalitet kommer före principer som lönsamhet och effektivitet. Där produkten får liv pga uppenbara kvalitéer och användbarhet istället för massiva reklamkampanjer.
Jag vet inte hur man kan vilja bruka en produkt som marknadsförs med hjälp av en uppenbart psykotisk man som springer runt scen med en extremt svettig skjorta och skriker "utvecklare utvecklare utvecklare" på ett mycket ologiskt och forcerat sätt. I min värld så hör den typen av beteende hemma på psykkliniker, inte på event eller i reklamsammanhang.


(Jag antar att man ser ut så efter att ha brukat Vista lite för mycket)

Edited by - Circlomanen on 2009/04/23 08:09:42
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/04/23 :  08:17:42  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Men om man som jag bara är en okunnig microsoft-användare som aldrig tittar på reklam och inte har tekniskt förtroende att ändra på en enda sketen inställning för att då går det garanterat åt h-e och man kan inte använda datorn alls, för en sån som jag verkar operativsystemsbyte livsfarligt och inte riktigt värt risken man tar, bara för att se en bild.

Så för oss kvarstår orättvisorna, inga bilder...

Waf, Waf!

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000