Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2009/03/28 : 22:48:42
|
Det där med kablarna har sin egentliga förklaring i att det för stunden krävs lite bonnkoppling: filtret har balanserade utgångar medan alla mina slutsteg har obalanserade ingångar, det krävs alltså lite specialkablage för att det ska funka (eller för att jag ska våga hoppas på att det kommer att funka...)
Framledes siktar jag på balanserade slutsteg också, filtert lämnar såpass hög signal att jag nog klarar mig med rena följare utan förstärkning. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/03/30 : 17:47:57
|
Har funderat mycket över EV-hornens vara eller icke vara på sistone och kom fram till att jag nog ska ta en närmare titt på hur övergången mellan driver och horn egentligen ter sig. Sagt och gjort och jag blev faktiskt förvånad över resultatet, här kommer en schematisk skiss:
Det vi ser är en driver med 25,4mm öppning som kopplar till en adapter som är avsedd att passa i stort sett vilken driver som helst med 0,75-1,2" öppning. Tyvärr är den också gjord för att passa drivers med 1-3/8" gängad anslutning vilket jag tycker borde resultera i en räfflad kompressionskammare... Efter gänginsatsen/kammaren följer en väldigt skrovlig adapterhals följt av en packning med aningen för litet hål och därefter följer själva hornet vars halsarea är större än adapterns slutarea. Summa summarum inte särskilt "smooth" alltså, kan detta vara en orsak till den otäcka frekvensgången? Tänker främst på den oavsiktliga kammaren framför drivern.
Nu när jag ändå håller och skruvar med hornen ska jag testa att försöka snygga till adaptrarna med hjälp av hobbykniv och modellera (eller nåt...) och med hjälp av öronen leta förändringar/förbättringar. Om det hörs någon påtaglig skillnad så skulle nästa steg kunna vara att tillverka nya adaptrers av trä, skräddarsydda för att faktiskt passa dessa drivers och inte femtioelva andra modeller.
Hela resonemanget kanske är lite långsökt men jag tycker ändå att kopplingen mellan driver och horn borde vara viktig, speciellt uppåt i frekvens. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/03/30 : 18:14:11
|
Du får en akustisk kapacitans i och med kammaren. Över en viss frekvens kommer den orsaka ett fall på 6 dB/oktav. Den bör inte orsaka några drastiska fenomen utöver detta. |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/03/30 : 18:33:59
|
Fan också, jag som ville skylla fallet vid 1kHz på adaptern... Inte för att jag riktigt trodde att det skulle vara så enkelt men hoppas går ju. För övrigt vet jag inte vad jag ska tro om själva hornen heller när jag tittar på hur de faktiskt utvidgar sig. |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/03/30 : 19:59:47
|
Efter en lyssningstest helt i trådens anda har jag kommit någonting på spåren. Testet gick till så att jag lade en driver på golvet och lät den spela på låg volym medan jag skiftade mellan horn med adapter och horn utan adapter. Hornen ställdes alltså löst ovanpå drivern och spelade upp mot taket... Det intressanta är att horn med adapter låter apa jämfört med horn utan adapter...! Skillnaden i "trattljud" och elakhet är uppenbar, detta trots att det blir ett rejält hack mellan driverns 25mm öppning och hornens 33mm ingång. Funderar på att bättra på hornhalsen med lite plastic padding, risken att förstöra något uppvägs av att det ser ut som att någon redan har varit där och filat. Kan den där våldsamma höjningen mellan 400 och 1000Hz som uppebarade sig vid mätningen ha något med adaptern att göra? Adaptern är ca. 65mm lång och som sagt ganska knepigt formad.
Hur som helst så låter det mycket trevligare utan så jag ska nog försöka borra nya fästhål i hornen så att jag kan få dit mina drivers lite mer permanent och sedan lyssna med hornen på plats i anläggningen.
Edit: Hornen är tillbaka i anläggningen (utan adaptrar) och tillsammans med det nya delningsfiltret är det nu mycket trevligare att lyssna! Fortfarande långt kvar till den där riktiga "silkeskänslan" i mellanregistret men upplevelsen av rostiga spikar mot trumhinnorna är i jämförelse med tidgare borta. Innan jag hostar upp 3000+ för nya driver ska jag nog ändå testa andra horn till de jag har, ett par fyrkantiga Tractrixlurar byggda enligt samma princip som midbashornen borde inte vara så blodigt att få ihop. Har lekt runt lite med den här onlinekalkylatorn men jag vet inte riktigt om resultaten känns pålitliga: http://www.rocketsciencecanada.com/rocketsciencecanada/Sound/Horns/TractrixCalc_Mesh.asp |
Edited by - Fuling on 2009/03/31 15:51:58 |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2009/03/31 : 21:49:31
|
kör en kw låter riktigt bra uppåt i frekvens. |
18 ska de va.
|
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/03/31 : 22:28:05
|
Mjo, Petter har redan varit generös och försett mig med siffror som jag med viss möda översatt till profilen av ett väldigt stort KW Tre stora nackdelar bara: * Det blir väldigt jobbigt att bygga dem (inte ogörligt men jobbigt) * Nya drivers till dem kommer att gräva djupt i plånboken. Våren är på gång med allt det innebär av dyrbara reparationer och renoveringar i hemmet... * Jag är inte så säker på att det finns plats...! Trattarna Petter simulerade fram blir i stil med 75-80cm i diameter beroende på hur mycket av bakåtsvepningen man man tar med. Rent fysiskt får de kanske plats men det finns inga som helst marginaler för att justera placeringen och de kommer inte att hamna i lodlinje med midbashornen.
...och så över till lite mer allmänna funderingar kring horn och i synnerhet de mystiska, dyra saker som sitter fast i ena änden av dem:
* Vad bestämmer den undre gränsfrekvensen hos en driver? Jag antar att Fs är en viktig faktor här men jag har inte fått någon klarhet i exakt hur viktig. Har läst på en del håll att man ska lägga delningen vid t.ex. 1,5 x Fs för att undvika distortion vid låga frekvenser medan andra menar att det går utmärkt att dela långt under Fs sålänge man har horn som lastar drivern hela vägen ner.
Att effekttåligheten sjunker med sänkt delningsfrekvens har jag förstått, är det helt enkelt så att det mest handlar om effekttålighet och max ljudtryck?
|
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/04/01 : 08:50:24
|
quote: de kommer inte att hamna i lodlinje med midbashornen.
Det är inte så viktigt vid dessa låga frekvenser. Viktigare är att drivern kommer på samma akustiska avstånd från lyssnaren så direktljudet når öronen samtidigt.
quote: * Vad bestämmer den undre gränsfrekvensen hos en driver? Jag antar att Fs är en viktig faktor här men jag har inte fått någon klarhet i exakt hur viktig.
Fs är en relativt oviktig parameter. Den är bara en kombination av elementets massa och dess kastupphängningsstyvhet. Antaget att hornet är frontladdat med bakkammare kommer bakkammaren fungera som "uppstyvning" av kantupphängningen, en akustisk fjädring. Alltså, ett högre VAS-värde korrigeras helt enkelt med en något mindre bakkammare så att man når samma sammanlagda styvhet som en hårt upphängd kon i en något större bakkammare.
quote: Har läst på en del håll att man ska lägga delningen vid t.ex. 1,5 x Fs för att undvika distortion vid låga frekvenser medan andra menar att det går utmärkt att dela långt under Fs sålänge man har horn som lastar drivern hela vägen ner
Jo, det brukar vara så, många som tycker men få som förklarar varför tyvärr.
quote: Att effekttåligheten sjunker med sänkt delningsfrekvens har jag förstått, är det helt enkelt så att det mest handlar om effekttålighet och max ljudtryck?
Lägre frekvenser = större konutslag. Så enkelt är det |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/04/01 : 13:46:14
|
Tack för svar!
|
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/04/01 : 15:04:37
|
Vassego Fs måste självklart vara inom rimliga gränser. Så det blir till att räkna på för att vara på säkra sida... |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/04/01 : 16:57:59
|
Ja jäsiken, jag med mitt mattehuvud Anledningen till att jag tjatar är att mina entummare verkar ha påfallande låg Fs (550Hz) för att vara just entummare men enligt specarna ska de inte delas under 1,2kHz eller nåt i den stilen. Tvåtummare med ungefär samma Fs ser man användas ner till 500-800Hz så jag blev lite nyfiken på hur saker och ting förhåller sig. Överlag verkar det väldigt tunt med drivers som klarar ner till 500Hz och lägre.
Edit: PSD2002 har till och med lägre Fs än BM-D750 som jag eventuellt tänkt byta upp mig till. Om det nu har någon betydelse för någonting alltså...
reVintage skickade mig ett excelark för leCleachhorn idag och om jag fattar nånting rätt så blir dessa längre och smalare än motsvarande KW-trattar och därmed mer passande rent placeringsmässigt. Tyvärr blir de också ännu drygare att bygga än KW om det nu stämmer att de blir längre...
Jag har för övrigt en hemslöjdad psykoakustisk teori om vad som pågår ute i uthuset: Bristen på toppdiskant (och diskant öht) kanske gör att jag vrider upp nivån på midhornen för högt som kompensation?
Sammantaget är det väl helt enkelt så att jag har åkt på en rejäl dos beslutsångest över hur jag ska få till ljud över 500Hz; gneta på med skrotgrejorna jag har och försöka kurera de värsta bristerna eller satsa tid och pengar på nya drivers och ordentliga horn. Att avvakta lite och under tiden läsa på så mycket som möjligt och hålla järnkoll på begagnatmarknaden känns ganska vettigt i nuläget, det finns gott om jobb att göra på bas- och midbashornen så jag behöver inte gå omkring med armarna hängande rakt ner... Först och främst ska jag lyckas få till en permanent minskning av midbasarnas kammarvolym vilket visat sig kräva en hel del fantasi.
|
Edited by - Fuling on 2009/04/01 17:53:48 |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2009/04/01 : 22:00:19
|
min tanke var att ha kw till topdiskanten |
18 ska de va.
|
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/04/01 : 22:15:41
|
quote: kw till topdiskanten
Det ska däremot inte vara några problem att fixa! |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/04/02 : 13:36:15
|
Jean-Michel LeCleach´s tips på en riktigt billig driver som tydligen låter bra i området 200-1200Hz: http://www.cybermarket.co.uk/shopscr5231.html
Finns för under 500:- i Sverige. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2679 Posts |
Posted - 2009/04/03 : 16:55:14
|
Tjenare!
Den där drivern ser ut som Klipsch K55M. K55M har ett 2" phenol membran.
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/04/03 : 21:43:47
|
Mhm, mhm! Är det bra eller dåligt?
Är förresten i full fart med att snickra på ett intressant experiment, bilder kommer när det finns något att visa. |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/04/06 : 12:10:24
|
Helgen har gåt i träslöjdens tecken, förutom ett DIY-altanbord har det också blivit ett kvadratiskt Tractrixhorn med Fc=250Hz mest för att testa en idé jag hade om hur själva tillverkningen skulle kunna gå till. Resultatet blev blandat, å ena sidan känns principen ganska lovande men å andra sidan blev passformen på prototyp 1.0 lite för dålig för att jag ska vara helt nöjd. Den biten kan nog gå att åtgärda genom att bygga en stadigare jigg som inte flexar när man sågar till kantsnitten (och låta bli att dricka tre GT innan man slutmonterar hornsidorna...).
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2009/04/06 : 13:03:16
|
Bra jobbat, det där ser ju riktigt lovande ut |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2009/04/06 : 13:04:41
|
Den där tratten hade verkligen gjort sig som bordsfot !!! |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/04/06 : 13:22:41
|
Tackar tackar!
Sitter just och funderar på om jag ska tillverka en ny, bättre mall och "slänga ihop" ett par nästan löjligt stora Kugelwellenhorn. Jag har gott om idéer hur jag ska kunna förfina byggtekniken men det är samtidigt ett vansinnigt långtråkigt arbete där det in i det sista är ovisst hur resultatet blir... Materialet är förresten 8x21mm foglist inköpt för 6:35/m på Byggmax, till tratten på bilden gick det åt runt 20 meter. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2679 Posts |
Posted - 2009/04/07 : 17:38:58
|
Tjenare!
Kool tratt
K55M driver:Phenol membran kan oftast delas lägre än metall membran i samma storlek. Dom går dock inte lika högt upp i frekvens. Ljudmässigt så har Ph membranen oftast ett "varmare" mellanregister.
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2009/04/07 : 19:37:20
|
du ska väl staga sidorna? hadde samma tanke på metoden att bygga men det blev multiceller i stället. men det blev coolt det där |
18 ska de va.
|
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/04/07 : 20:00:52
|
Imperial: Även om K55M-kopiorna är intressanta så blir det nog BM-D750 tvåtummare som mellanregister ändå. Håller på bygger ett par KW-lurar avsedda för dessa drivers nu enligt samma princip som luren på bilden fast med lite förfinade metoder.
classe: Visst ska det stagas, har bara inte bestämt riktigt hur. Funderar på en kombination av träribbor och glasfiberväv/polyesterplast alternativt bygga in hornen i fyrkantiga lådor och fylla tomrummet med något. Nackdelen med sistnämnda metoden är att det skulle bli enormt stora lådor...!
Jag var också inne på multiceller ett tag men orken att ta itu med det ville inte riktigt infinna sig. Att bygga på det här sättet är faktiskt ganska lindrigt även om det tar lite tid med allt lim som ska torka innan man kan gå vidare med nästa moment. Sen igår eftermiddag har jag byggt en ny mall, limmat ihop och renskurit åtta hornsidor och håller just nu på att foga ihop fyra av dem till ett horn. Just slutmonteringen är smått helvetisk, man får limma lite i taget och justera allteftersom så att det blir rakt och det krävs fantasi för att kunna få de här krångliga fogarna under press när man limmar. Kraftiga gummiband och vikter har visat sig vara till stor nytta. |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/04/09 : 12:35:56
|
Det går lite si och så med mina byggen för närvarande: Med ny form gjord för 250Hz Kugelwellen blev passformen på bitarna på sätt och vis perfekt men formen i sig verkar vara lite sned med resultat att hornen blir en aning vridna längs sin egen axel. Invändigt är det lätt ordnat med hjälp av rasp och spackel, den del som är synbart vriden ska ändå spacklas och rundas av för övergången till drivern men det ser lite kul ut på utsidan...
Hittade förresten en potentiell intressant driver till bra pris också, dock inte till dessa horn: http://cgi.ebay.com/MIDRANGE-HORN-DRIVER-SAMMI-250---5K-50-WATTS-NEW-L@@K!!_W0QQitemZ270362108431QQcmdZViewItemQQimsxZ20090322?IMSfp=TL090322125001r34235 |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2679 Posts |
Posted - 2009/04/09 : 16:15:49
|
Tjenare!
Jag byggde ett pat Tractrix horn som var 86x86 cm och gjorda för Coral Beta 10 (10" bredbandare). Jag sågade 8 spånskivor per horn med den formen (utvidgfningen) hornet skulle ha sedan blötte jag masonite å spiklimmade i den på spån-ramen. Dom hade elaka resonanser som jag botade med bygg skum. Funkade riktigt bra men det såg ju ut som gul grädde på baksidan
Det hornet blev rätt kort å lastade drivern väldigt snällt. Ditt horn blir djupare å då är det viktigt att dämpa bort alla resonanser. Jag föreslår sand åtminstonde i början på hornet och halvvägs ut å sedan kanske skumm av nåt slag.
Mvh... |
|
|
Topic |
|