T O P I C R E V I E W |
Fuling |
Posted - 2009/02/02 : 03:14:17 Verkar inte bättre än att jag kommit in i en sån där kreativ period (typ hypomani) igen, det händer med jämna mellanrum och då kan vad som helst hända... Den här gången hade turen kommit till att provspela ett par stora glasfiberhorn som hängt i uthuset som två stora lufttorkade skinkor sen i somras. Fick dem av en forummedlem då jag var hem till denne och hämtade några baselement som var till skänks, hade (har) inga planer på vad det ska bli av dem men när tillfälle gavs bytte jag till mig ett par passande drivers av en annan forummedlem. Mer specifikt handlar det om Electro-Voice H90 horn och Eminence PSD2002 drivers (googla på beteckningarna om ni vill se datablad).
Har gått och grubblat ett tag på hur jag skulle kunna skrapa fram komponenter till ett par delningsfilter för att kunna provköra hornen när jag ikväll läste om en kille som var kaxig nog att köra ett par liknande drivers utan filtrering. Fullt så kaxig ville inte jag vara men jag tänkte att jag säkert klarar mig med en simpel seriekonding sålänge jag håller volymen i schack.
Sagt och gjort, efter att ha halvt som halvt letat ihjäl mig efter bultar för att få ihop horn-adapter-driverpaketen kunde jag långt efter midnatt konstatera att det faktiskt låter. Inte så pjåkigt heller faktiskt, mycket "snällare" än jag kunnat föreställa mig. Hade förväntat mig ett rent helvetiskt skärande oljud men där blev jag glatt överraskad. Allt under uppskattningsvis 500Hz saknades förstås och det ville jag snabbt råda bot på så jag kopplade in det första jag fick syn på i högtalarväg, ett par små lådor med 4" bredbandare begåvade med en AVSEVÄRT lägre känslighet än hornen (no shit...) Tänkte lägga hornen ovapå lådorna men det fick bli tvärtom istället, time alignment och allt det där ni vet...
Så här såg det ut för en stund sen:

Att ha två element som strålar diskant kan ju inte vara nyttigt men tyvärr hade jag inga passande spolar att skära bredbandarna med. Räddningen fanns strax utanför bild i form av sambons motionscykel behängd med ett par svettiga handdukar. Ett par mekaniska lågpassfilter tillverkades:

Apropå delningsfilter; Vad vore den moderna västerländska DIY-hifin utan överskottsmaterial från Röda armén?:

Kan ju nämna att jag fick ta till ganska häftiga motståndsvärden för att dämpa ner hornen så att bredbandarna kunde häras åtminstone en aning... Banne mig, man har inte roligare än man gör sig. |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Fuling |
Posted - 2025/01/26 : 22:09:36 På sistone har det blivit mer bilreparationer och övertidsarbete än DIY:ande men idag blev det i alla fall tid att börja mecka ihop ett chassi till kinabyggsatserna:

Inte direkt världens mest inspirerande projekt, känner att det är dags att göra nåt mer rör igen snart... |
Fuling |
Posted - 2025/01/13 : 18:22:25 quote: Den där drosseln till vänster ser ensam ut.
Den där nätdelen blev lite märkligt designad. Knökfull av trafos och drosslar men bara en som var ordentligt inkapslad så den fick stå ensam och glänsa. Det där bygget blir väl nästa att ordna upp, har för mig det har ett svagt brum kvar och att det möjligtvis beror på att nånting inte blev riktigt färdigt med jordningen. Ska väl ordna en vagn, ett filter och ett subwooferslutsteg åt det där bygget också nåt tag.
quote: Är den gjord för 24/7 drift? Hittar ingen strömbrytare.
Har strömbrytare på grendosan, släcker hela anläggningen med den när jag lyssnat klart.
|
Ryssen |
Posted - 2025/01/13 : 11:31:30 Är den gjord för 24/7 drift? Hittar ingen strömbrytare. |
Ryssen |
Posted - 2025/01/13 : 10:31:30 Ser bra ut. Den där drosseln till vänster ser ensam ut. |
Fuling |
Posted - 2025/01/13 : 04:32:39 Blev ju helt hyfsat till sist faktiskt:

Ratten på baksidan ska jag nog byta ut mot nån snyggare, det där var den enda jag hade som passade mekaniskt...
Racklådan från Thomann bedömer jag som värd de 800:- eller vad det nu var den kostade. Det finns säkert stabilare lådor på marknaden men då kostar de nog betydligt mycket mer.
|
Fuling |
Posted - 2025/01/13 : 00:14:14 quote: Hoppas det då.
Tackar, det verkar ha löst sig nu. Man kan höra lite brus om man går fram till baslådorna men så var det när jag körde med breadboarden också och det kan jag leva med, inget som stör.
quote: Har du inga linjetrafos å kopla emellan apparaterna
Nä, jag har aldrig riktigt behövt några förrän på sistone. Kommer förmodligen få lov att skaffa förr eller senare men den här gången hade det nog inte hjälpt heller, nu var det en fuskbyggd nätdel som spökade.
Hittade en liten trafo på 2x10V i skrotlådan. Lite mer spänning hade inte skadat men den duger till filtret. Om jag inte missat nåt så lirar det faktiskt som det ska nu, nästa steg blir väl att bunta ihop lite kablar och skruva ihop resten av lådan:

Det här med behovet av separat strömförsörjning till filtret var nåt att lägga på minnet. Jag har som sagt läst på så gott jag kunnat om brum och jordloopar på sistone och även om ämnet är svårbegripligt så har jag sett en röd tråd om att det gärna blir mindre problem om varje kanal/enhet matas av en egen trafo, eller i alla fall en egen trafolindning. Monoblock eller äkta dual mono, även på lågnivågrejor, verkar vara rätt väg att gå om man ska börja koppla ihop flera apparater som t.ex. vid biamping med aktiva filter.
Man skulle kunna argumentera att det inte ska behövas om man gör rätt, problemet är att det inte verkar finnas nåt tillförlitligt facit för vad som är rätt när det gäller jordning av komplexa system.
|
Imperial |
Posted - 2025/01/12 : 22:49:41 Har du inga linjetrafos å kopla emellan apparaterna |
Ryssen |
Posted - 2025/01/12 : 22:24:17 Hoppas det då. |
Fuling |
Posted - 2025/01/12 : 19:12:12 Puh, med extern matning till filtret verkar det faktiskt fungera. Precis när jag börjat fundera på att byta hobby, för tjugonde gången den senaste månaden...
Funkade lite för bra i början när jag hade kopplat tillbaka lådan i anläggningen, det brusade nämligen inte ens i basarna. Visade sig att jag skjutit säkringen till trafon som matar slutsteget, tog en liten stund att komma på vad det var för fel eftersom lysdioderna på nätdelskortet lyste fint och visade att jag hade spänning...
Hade en liten misstanke om att det kunde vara mindre lyckat att strömförsörja filtret från samma trafo som slutsteget men eftersom det funkade på breadboarden så gjorde jag så nu också. Verkligheten visade sig som vanligt vara lite tjurigare än så, men förhoppningsvis ska väl det här kunna lösa sig med hjälp av en liten extra trafo till filtret. |
Fuling |
Posted - 2025/01/12 : 18:18:20 Ett par slutsatser efter att ha haft bygget på bänken och mixtrat lite:
Som det är byggt så finns det ett konstant brum med volymkontrollen för basen ställd mellan ungefär 0 och 50%, vrider man upp volymen ytterligare så ökar brummet något. Lossar jag jordtråden på filtrets LF-utgång så blir det tyst när volymen är på noll men brummar desto mer när jag vrider upp. Kopplar jag bort slutsteget helt från filtret, både jord och signal, så blir det tyst utom lite "fnissel" när volymen på ordentligt pådragen, vilket väl är normalt med öppen ingång på ett slutsteg.
Nåt slags loop-problem som uppstår när filtret och slutsteget kopplas ihop alltså, vilket verkar vara något av ett standardproblem i sammanhanget utifrån vad jag läst.
Testade att koppla in ett motstånd på 22 ohm för att separera jorden mellan enheterna men det gjorde ingen nytta. Nästa test får bli att mata filtret från en extern nätdel och se om det bryter loopen. Om det funkar så bör det vara enkelt att installera en extra nättrafo, finns ganska gott om plats. |
Fuling |
Posted - 2025/01/12 : 17:21:26 quote: Är kylflännsen jordad?
Oklart, med tanke på lacken på bottenplåten. Får testa att dra nån anslutning och se om det gör nån skillnad.
quote: Hade du provad med ett annat slutsteg?
Nä, vad jag minns har jag bara kört det här filtret ihop med det här slutsteget.
quote: Brummar det även om du kortsluter ingångarna?
Har nog inte testat det specifikt, ska göra mer tester ikväll.
Spontant så verkar det inte vara nån jordloop med andra apparater inblandade, brummet påverkades inte av att jag kopplade ur lågnivåsladdarna till rörförstärkaren som driver fronthögtalarna.
Ska lägga upp bygget på bänken och testa att koppla ur filterdelen och se hur slutsteget beter sig ensamt till att börja med.
Känns som att det möjligtvis kan vara lite för många jordanslutningar internt, nu är filter och slutsteg jordade både genom nätdelens nolla och genom det interna signalkablaget. Det funkade när allting satt på en träplatta men med ett stålchassi som sprider runt skräp från nättrafon kan det bli en annan femma. |
Ryssen |
Posted - 2025/01/12 : 11:21:25 Är kylflännsen jordad? Hade du provad med ett annat slutsteg? Lågpass lågnivå passivt då. Vänta lite du kommer säkert på något med jordningen.. Brummar det även om du kortsluter ingångarna? |
Fuling |
Posted - 2025/01/12 : 07:36:27 Ja, det finns en klassisk variant med en "tjuvkopplad" likriktarbrygga parallellt med ett motstånd och en konding som påstås lösa det mesta. Har använd den nån gång i en gitarrförstärkare minns jag. Provade för en stund sen att koppla ihop nätdelsjord med chassi via en kondensator, det gjorde ingen skillnad jämfört med att koppla ihop samma punkter med en kabel så det verkar inte vara nån jordloop i den bemärkelsen.
Har testat att ansluta chassit till alla signaljorden på en massa olika ställen nu utan att det gör någon märkbar skillnad, utan nån anslutning alls brummar det ordentligt och med en anslutning minskar brummet betydligt men ingen punkt verkar bättre än nån annan att jorda.
...vilket i sig är en smula mystiskt, och möjligtvis antyder att problemet här inte riktigt handlar om jordning i den bemärkelsen heller. Nästa grej som ska testas är dubbla likriktare, alltså en brygga per trafolindning/rail. Vissa tunga namn antyder att det ska vara väldigt gynnsamt för störningsnivåerna och är i alla fall relativt enkelt att testa.
...men man blir lite grinig, precis samma grejor ihopkopplade på samma sätt funkade väldigt mycket bättre när de satt monterade på en träskiva. Den lilla detaljen kan iofs ha ganska stora innebörder: Trä går av förklarliga skäl inte att skyddsjorda så den problematiken uteblir, på bekostnad av en viss livsfara. Den andra detaljen är att trä inte heller leder och fortplantar inducerade strömmar från nättrafon, vilket vissa menar är ett allvarligt problem med stålchasssin.
Edit: Ingen förbättring med dubbla likriktare. Fortfarande ingen nämnvärd skillnad på var jag ansluter kretsen till chassijorden. Mysko, och ganska tröttsamt.
Hela grejen börjar kännas en smula problematisk: Utan subwoofrarna fattas del delar av musiken som jag inte vill vara utan, och att driva dem aktivt utan brum börjar kännas smått omöjligt. Passiva filter vid 70Hz känns inte heller riktigt rimligt, bara drosslarna skulle kosta ungefär femton tusen spänn... |
pix |
Posted - 2025/01/12 : 07:03:43 Jag har genom åren provat olika sk. ground lifts. Som två motkopplade dioder. Låg-ohmiga resistorer, med och utan avkoppling med kondensator. Märker dock ingen skillnad mot att sammankoppla signal- och skyddsjord direkt. Brukar dra en tjock koppartråd från rca-kontakterna (ingångarna), där jag startar från en jordplint att ansluta jord utåt, som sedan löper till nät-jord. Skulle tänka mig att detta skulle kallas en jord-rälls (ground rail). Det är då lätt att ansluta alla jord-anslutningar mot denna rälls. Har funkat mycket bra för mig  |
Fuling |
Posted - 2025/01/12 : 03:58:19 Sådär, dags för nästa akt i Cirkus Brum:

Med signaljorden icke ansluten till chassit brummade det väldigt mycket, med en kabel från kopparbiten mellan kondingarna till chassit blev det nästan tyst. Nästan... Får mixtra runt lite med det där och se vad det går att få till, det kan hjälpa att skilja signaljord från skyddsjord med diverse komponenter och jag kan tänka mig att mittpunkten mellan kondingarna inte är den bästa punkten att jorda heller. Sist minskade brummet av att jorda höljet på volympoten, i nuläget är det lite oklar om det har kontakt med chassit eller inte. |
Fuling |
Posted - 2025/01/06 : 22:41:18 Hahaha nä, där går gränsen! |
Imperial |
Posted - 2025/01/06 : 22:35:58 Stiliga namnplåtar.
Men ska de inte stå Tailor Swift |
Fuling |
Posted - 2025/01/06 : 21:29:09 quote: Fint träarbete
Tack tack!
quote: MX50SE - är det den som är med mosfetar?
Nä, bipolära trissor. Jag har slötittat mig igenom 30+ sidor på Diyaudio utan att få nån riktig klarhet i om den där byggsatsen är "frisk" eller inte, olika personer har olika åsikter om den saken. Det blir inte klarare av att den finns i diverse olika revisioner och verkar levereras med de trissor säljaren för tillfället fått tag på, plus att det finns säljs kopior av den redan kopierade kretsen...
Som tur är kostar de nästan ingenting så krånglar de är det bara att vräka dem i återvinningen och titta vidare.
quote: Dom där filterburkarna med röd front har jag inte sett förr.har nån bild på inanmätet ?
Glömde nog tyvärr ta bild innan jag skruvade ihop lådan. Inte mycket att se dock, ett par filterkort från KMTech (de som brummar så fort jag kopplar in basslutstegen...) och lite kabel. Vi får se vad det blir av den där burken, förhoppningsvis ska jag lyckats hitta nåt sätt att använda den på utan att det brummar.
Lådan är ungefär en sån här fast med hemgjord frontpanel, dock hade jag nån gammal modell hemma som levererades utan hål för nätbrunn i bakstycket: https://www.ebay.com/itm/356180259721? |
Ryssen |
Posted - 2025/01/06 : 21:06:03 Snygga namnskyltar..fast jag trodde att upphovsmannen skulle stå på..
MX50SE - är det den som är med mosfetar?
Dom där filterburkarna med röd front har jag inte sett förr.har nån bild på inanmätet ? |
maal |
Posted - 2025/01/06 : 21:04:03 Fint träarbete |
Fuling |
Posted - 2025/01/06 : 20:15:04 Efter att ha pratat med en kille på diyaudio som gjort precis de moddningar jag tänkt med ganska tveksamma resultat bestämde jag mig för att löda ihop kinabyggsatserna helt enligt instruktionerna istället.
Blir väl att provspela som de är och verkar de lovande så får jag ordna nätdelar (tänker dual mono för att minska risken för jordtjafs) och chassi samt byta ut kinakondingarna och de där usla silikonbrickorna under trissorna:

Idag blev det äntligen tid att skära ut och montera namnskyltarna på TZ20-stegen också:

Ska se om jag kan bättra på kontrasterna lite med en fin tuschpenna, det var tydligen svårt att gravera koppar med en fiberlaser:

Förra filterbygget fick sig en ny frontpanel också när jag ändå var i farten, tyckte originalet i borstad aluminium hade en touch av kinesisk lågbudget som jag inte gillade. Funderar på att byta XLR-kontakten till en sexpolig så att varje kanal kan få en egen jord:

|
Fuling |
Posted - 2025/01/04 : 19:11:58 Ja, nån slags organiserad förvaring måste till när det börjar bli mycket. Har nästan blivit så att så fort ett bygge blir färdigt nog att spela på så blir det stående på golvet framför anläggningen och används tills det ersätts av nästa, nästan färdiga bygge... Har tänkt länge att det är dags att sätta stopp för nya projekt och göra klart en massa gamla istället, har gott om lovande byggen som skulle behöva göras färdiga.
Helt tvärt emot den tanken så har det dykt upp grejor i brevlådan som jag tyvärr inte upptäckte förrän nu på lördagkvällen. Oklart vad elektrolyterna tycker om svenskt januariväder men det är väl billigast tänkbara kinesiska så det skadar nog inte att ersätta dem med riktiga ändå:

Ett par MX50SE slutsteg i byggsats. En gång i tiden hjälpte jag en polare att montera ihop några såna och de funkade bra utan moddningar men det kliar såklart lite i fingrarna att göra nåt lite häftigare av dem.
De lösa trissorna är plockade från ett gammal skrotat slutsteg och borde vara geniuna, har dessutom kvar kylarna som är borrade för dem.
Funderar lite på att bygga nytt utgångssteg med dessa trissor, fyra per kanal, i emitterföljarkoppling istället för originalets lite opålitliga Sziklai-koppling med Kinatrissor.
|
Ryssen |
Posted - 2025/01/04 : 16:52:01 Blir bra det där. Blir nog en hylla åt mig oxå så småningom.man kan ju inte ha alla förstärkare man bygger ståendes på golvet. |
Fuling |
Posted - 2025/01/04 : 15:32:01 Ägnade en ledig dag till att snickra en vagn åt TZ20, blir förhoppningsvis bra bara krafset på nedersta hyllan får flytta in i ett riktigt chassi:
 |
Fuling |
Posted - 2025/01/02 : 22:58:46 Jo precis, inga stora pengar men det kan ju vara bra att ge feedback. Även om jag som sagt tänker ta sikte på häftigare filter framöver så skulle det inte skada med en korrigerad version av det här kortet, det gör ju onekligen jobbet. |