HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nattliga upptåg...akustiska irrfärder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 91

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/03/24 :  15:53:54  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2009/03/24 :  17:21:22  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Dötid på jobbet så jag lägger upp några mätresultat:

Bashornens respons mätt i lyssningsplats:

Midbashornens impedans med och utan 4 liter sand i kammaren:

Midbashorn i närfält:

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2009/03/25 :  20:16:07  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
När man slår upp portarna till detta syndens näste möts man av en "wafig" vy...:

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2678 Posts

Posted - 2009/03/25 :  20:46:32  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Coolt

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2009/03/25 :  20:47:44  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Håller med Blomman Min flickvän bara log och skakade lite lätt på huvudet
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2009/03/25 :  20:55:20  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
butt kickers är för små barn
soff flyttare kanske är ett bättre ord
mitt i ljudet kan man kalla det

18 ska de va.
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2009/03/25 :  21:11:08  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tackar!
Min sambo tittade in, frågade "Ska det se ut så där?" och backade ut igen med ett märkligt ansiktsutryck...
Ordet "WAF" med tillhörande negationer nämndes ofta under själva installationsarbetet, de diskreta stöttorna mellan horn och väggar är för övrigt formgivna av Lord...

Man kan tycka att soffan borde blockera mycket av hornöppningarna men jag har inte märkt av något som tyder på det. Ska dock prova att höja upp soffan lite med hjälp av klossar under benen (soffbenen...) då jag tycker att jag sitter lite väl lågt i den.
Passformen mellan soffa och horn blev för övrigt så perfekt att de mjuka armstöden trycker lite mot hornväggarna och alltså hjälper till att dämpa dem, med min byggprecision kunde det lika gärna blivit så att det fattas en halv centimeter för att kunna skjuta soffan på plats...

Ytorna ovanför armstöden ska förses med stag utformade som hyllor där jag kan ställa ifrån mig ölglas, snusdosor och andra manliga bijouterier...

Att ni inte fått någon bild från lyssningplats än beror på två saker: anläggningen är delvis nerplockad efter mätningarna med olika kammarvolymer och experterna från "Rent hus" har inte dykt upp och erbjudit städhjälp ännu...

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/03/27 :  00:50:55  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Fuling:

*Harkel*....jag förstår inte alls varför din sambo reagerade så

Kan nog bli rejält tryck med de där hornen

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2009/03/27 00:52:27
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/03/27 :  10:02:43  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
Trevilgt kryp'in!

Bashornets frekvenskurva ser exakt ut som jag förmodade.
Trots att det är kortare än orginalet rullar kurvan av
vid samma frekvens som orginalet.

Verkar som om hornet inte alls mår illa av mynningens placering.
En höjning av soffan är en bra idé.

Impedansmätningen för midbashornet ger en kurva som påminner om basrefex. Men det är inte någon basreflexfunktion som skapar vågigheten utan det blir så när man "tvingar" ner hornet i lägre frekvenser än kombination elemen/horn egentligen klarar. Det är
vanligt att man gör så.

Edited by - linnar on 2009/03/27 10:14:46
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2009/03/27 :  10:51:51  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Äsch, de som piper om låg WAF kan återkomma när jag börjat jobba med att täcka den sista oktaven ner till 19Hz. Uthuset står på några timmerstockar så det vore egentligen genomförbart att lyfta det en meter rakt upp och palla under med ett subhorn på 12m3 netto...
Fast nu skojar jag nog lite...hoppas jag...
Usch, jag skulle aldrig ha tänkt tanken för jag vet hur det brukar sluta...

Att bashornen funkar så bra trots att både form och placering avviker från det simulerade är roligt och lite överraskande. Dippen vid 64Hz ligger väldigt nära 63Hz vilket verkar vara standardfrekvens för ett av banden på de flesta grafiska equalizers...

Med lite tur kommer mitt nya delningsfilter idag, det gick iväg från Piteå i onsdags och under natten har det enligt postens godssökning tagit sig från Luleå till Örebro vilket i alla fall är någorlunda rätt del av landet.

Av den ständigthjälpsamme Petter har jag fått ett designförslag på ett kugelwellenhorn ("kulvågstratt" enligt Lord) avsett att spela ner till 600Hz med 2" driver. Är måttligt sugen på att börja fräsa ringar ur spånskiva men jag ska i alla fall rita upp designen på ett (stort...) papper och se om jag kan rationalisera tillverkningen på något vis.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/27 :  11:31:20  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Trots att det är kortare än orginalet rullar kurvan av
vid samma frekvens som orginalet.

Linnar,
Slutarean och längden förändras ju av att öppningen är nedåtriktad och därmed också bör ge en optimal hörnplacering. Har lite svårt att uppskatta storheterna på bilden men det skulle kunna tänkas handla om 35*40cm framåt och 35*100 åt sidan vilket bör ge en slutarea på bortåt 5000cm2. Om man räknar från "spånplattehornets" öppning bör det resterande ge en förlängning på bortåt halvmetern. Kan tänka mig att man skulle kunna tweaka lite genom att prova ut bästa höjd och därmed slutarea. Gjorde en beräkning(inte Hornresp) på ett Beta 10 för Hypex 0,7, 40-240Hz, hörn och då blir lite kortare än det ursprungliga Gardhornet med At=187cm2, Am=7357cm2, L=273cm och Vb=25,5dm3. Mao ord så gör det nog inget att det kortats.

Fuling,
Ang. midhorn så kan du ta det ännu ett snäpp längre genom att bygga ett leCleach. Skulle kunna betraktas som ett förädlat KW(expo) där man optimalt kan anpassa vald undre gränsfrekvens till drivern genom att ändra Hypex-konstanten mellan 0,6 och 0,8 kring det optimala 0,707. Fh enkelt att göra kvadratiskt och sågmallar till detta finns också att tillgå.

I länken nedan är leCleach gjort med Hypex-konstanten 1(expontential). Man ser där likheterna med KW. Med det optimala 0,707 blir hornet öppnare och kortare.

http://www.diyaudio.com/forums/attachment.php?s=&postid=1778846&stamp=1237482981

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/03/27 12:15:56
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2009/03/27 :  12:55:41  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
reVintage: LeCleach skulle nog också funka bra, finns det någon bild på ett fyrkantigt sådant så att man kan få lite begrepp om hur det ser ut?

För övrigt sitter jag och tittar på Petters multiceller och blir lite inspirerad. Tanken slår mig också att om längden på själva cellerna håller sig under 30cm (plus driver och adapter alltså) så har jag gratis material till att bygga sådana, samma tunna plywood som jag byggt mina akustikpaneler av.
Petters multiceller synes mig väldigt stora med tanke på delningen mot midbashornen, det finns säkert en tanke bakom det men i min fantasivärld borde man kunna komma undan med betydligt mindre midhorn.

Edit: Det plingade just till i min telefon då sms-avin för delningsfiltret kom. Härligt!
Funderar på att prova med mina Fostexelement i slutna lådor från ~600Hz och uppåt tills dess jag ordnat nya midhorn då det känns som att EV-trattarna förstör mer än de gör nytta...

Edited by - Fuling on 2009/03/27 12:59:15
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/27 :  13:08:38  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Här en bautavariant:

Har dimensionerat ett midhorn till hoktuna men kommer inte ihåg måtten nu.

Bättre om du talar om var du vill dela och vilken driver du ska köra så PM:ar jag storlek och sågmall.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/03/27 13:09:43
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2009/03/27 :  13:43:30  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Oj...!
Pm kommer strax...

Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/03/27 :  17:06:38  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
reVintage:

Vi tänker lika!
Så här skrev jag till "Fuling" när vi diskuterade hans konstruktion
för ett tag sedan:
quote:
Jo, man kan korta av hornen så som du beskriver. Men frekvenskurvan blir då lite vågigare. Jag ser att du tänker ha myningen strax över golvet i ett hörn. Om du låter tvärsnittsytan runtom öppningen ner mot golvet vara betydligt större än själva hornöppningen så bilr det nästan som om du inte kapat hornet. Helst skall öppningen var ca 7000cm2 mellan golvet och hornet.

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2009/03/28 :  12:09:58  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Gällande bashornens mynningsarea så är det några saker som inte framgår av bilden: Soffan står en bit från väggen så det är öppet för hornen en bit där också, dessutom är soffans ben ganska höga så så det är öppet en bra bit under soffan också. Dock ska jag ändå testa och se om det blir någon förbättring av att höja soffan.

Gällande nya mellanregisterhorn så slogs jag av en tanke igår:
Istället för att plåga ner en kompressionsdriver till 500Hz eller däromkring så kanske det vore läge att köra med ett konelement som middriver?
Eminence Alpha 6 (448:- på Thomann) verkar populärt i sammanhanget liksom en del dyrare element från B&C och 18sound.
När jag googlade runt hittade jag en del intressant information om koniska midhorn med bl.a. Alpha 6 som driver och då började det förstås knorra i den Fulingska hjärnbarken... Koniska horn = lättbyggda = lättmoddade = lätta att optimera.

Övre gränsfrekvensen blir förstås lidande jämfört med en "riktig" driver men det verkar fullt möjligt att få bra respons upp till 1,5-2kHz så det ska inte vara några problem att dela över till ett vettigt diskanthorn.
Fördelen vore förstås (förutom möjligheten att spara en massa pengar)
att det skulle finnas större utrymme att laborera med delningen mellan midbas och mid.
Visserligen mäter midbashornen fint ganska långt upp i frekvens men ljudmässigt vore det nog bra att dela lågt.

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2009/03/28 :  12:42:53  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Koniska horn. hmmm...Läs igenom det här, speciellt intressant är fig. 16

http://www.audioxpress.com/magsdirx/ax/addenda/media/kolbrek2884.pdf

http://www.audioxpress.com/magsdirx/ax/addenda/media/kolbrek2885.pdf

Härifrån:

http://www.audioxpress.com/magsdirx/ax/addenda/index.htm

Konelement upp till 2 kHz, tänk på att hela membranet måste röra sig kolvformigt i hela bandpassområdet vilket ställer enormt höga krav på magnetstyrka och membranvikt.

Detta är ett av få alternativ som kan fungera:

http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product&pid=264
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2009/03/28 :  12:57:41  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tack för länkarna!
Fig 16 ser ju inte så uppmuntrande ut, å andra sidan verkar koniska midhorn ha sin skara anhängare som menar att just koniska horn ska vara det bästa...
Finns som vanligt bara ett sätt att ta reda på vad man själv tycker!

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/28 :  14:28:22  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Gällande bashornens mynningsarea så är det några saker som inte framgår av bilden: Soffan står en bit från väggen så det är öppet för hornen en bit där också, dessutom är soffans ben ganska höga så så det är öppet en bra bit under soffan också. Dock ska jag ändå testa och se om det blir någon förbättring av att höja soffan.

Strunta i soffan och se ist till att mynningen av hornen hamnar drygt 50cm över golv. Då får du den slutarea som Linnar och jag är överens om. De kanske redan har den höjden men det ser lägre ut på bilderna....

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/03/28 14:29:26
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2009/03/28 :  14:36:29  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
35cm vill jag minnas att höjden är nu.
Kan inte påstå att jag längtar efter att skruva ner dem och förlänga benen men det kanske blir av någon gång i framtiden...
Fast vad skulle egentligen bli bättre av det?
Responsen nedåt stämmer med simuleringarna, det jag möjligtvis retar mig lite på är dipen vid 64hz men jag tyckte inte den var särskilt dramatisk heller.

Närfältsmätning på ena bashornet:

Edited by - Fuling on 2009/03/28 14:40:11
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/28 :  15:15:43  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Nja, alla kompromisser sammantaget så kvittar det nog.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2009/03/28 :  15:25:15  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hahaaa, det där var så spydigt att det nästan blev poäng på den!
Hur som haver så mäter de här bashornen linjalrakt jämfört med t.ex. bredbandarna i öppna bafflar som vi också mätte på lite hastigt inne i vardagsrummet. Hornen ska ju också delas brant runt 120hz så det mesta av ripplet skärs bort.

Kompromisser förresten... Tja vafaaan, jag bygger för att det är kul, lyssna på musik kan man väl göra via en kompaktstereo

Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/03/28 :  21:59:07  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

När man kryper omkring inne i teorins dyiga träsk händer det lätt att man
fastnar där. Precis som reVintage skriver så kvittar det nog om det är 35
eller 50cm. En viktig kompromiss är rummet volym. Normalt för litet för
två såpas stora horn men det medför att teorier kommer lite på skam.
Om inte annat så visar din frekvenskurva att det är så.

Jag skulle dock (nu är jag där igen, i träsket alltså...) vilja staga lådan
lite mer. Man hör inte alltid vibrationer som vibrationer utan man hör dem
som sämre kvalité på basen.

Vad det gäller horn som jobbar högre upp i frekvens är det exakt så som det
skrivs här ovan: Motorn måste vara extremt stark för att frekvensgången
skall förbli rak uppåt. Ju högre i frekvens man vill bibehålla rakheten ju
högre Bl-faktor. Om ett element med en kon som väger 20gr skall ge en rak
frekvenskurva i ett horn upp till 20khz talar vi om Bl-faktor på upp mot 100.
Efter som det är omöjligt måste vi gå bakvägen, dvs sänka membranvikten.
Bl-faktor och membranvikt är varandras motsats.
Ett horn som skall jobba rakt upp till 3-4khz och ge rimlig nivå måste använda
ganska stor membranyta. Ett sådant väger kanske 15-20gr för att vara stabilt nog
och då erfordras ett Bl på minst 30 Tn. Ligger man utanför detta kommer kurvan att
falla fort uppåt i frekvens. Det är en av orsakrena till att horn för högre frekvenser
är så dyra.

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2009/03/28 :  22:29:58  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, vad säger man?
Teorins dyiga träsk överlämnar jag med glädje Petter, reVintage och Linnar åt att klampa runt i medan jag själv struttar omkring med sågspån upp till knäna lyckligt ovetande om kompromisser och säkert rena konstruktionsfel
Nåväl, jag är fortfarande glatt överraskad över resultaten av de mätningar som gjordes på bas- och midbashornen.
Speciellt bashornen faktiskt, dels med tanke på att jag ändrat en hel del i linnars konstruktion utan att veta exakt vad jag sysslat med och dels att de funkar såpass bra i ett rum som egentligen i sig knappt är större än nettovolymen av ett ordentligt bashorn.

Bashornen är långt ifrån färdiga, det tror jag att jag nämnt tidgare också. De sidor som är in mot väggarna är mer stagade än utsidorna och utsidorna ska stagas betydligt mer när jag orkat skaffa fram virke.
En anledning till att de ser ut som de gör är att göra med det jag nyss skrev om att jag ändrat konstruktionen såpass att det eventuellt kunde påverka funktionen negativt, ville helt enkelt inte ödsla någon energi på att försöka bygga snyggt eller ens halvsnyggt när jag inte visste om det skulle funka.

Ser man midbashornen så kan man ju lätt tro samma sak om dem men där har jag trots allt inte helt tappat tron på att de framöver ska spacklas och målas så att de ser hyfsat anständiga ut.
Enda utseendemässiga räddningen för bashornen vore att hänga för någons sorts draperier eller liknande...

Utifrån inläggen här samt vidare läsning andra forum har jag gett upp planerna på konelement som middriver. Kanske om jag skulle råka ramla över något helt spektakulärt element till bra pris med Alpha 6 går bort trots priset...
Närmast till hands ligger som jag nog nämnt BM-D750 med någon passande hornkonstruktion samt diskant men trots att det är billiga drivers så kostar de ändå såpass att det inte blir av i morgon.

En nödlösning som föresvävat mig är att försöka mäta upp EV-eminencekombinationen noggrannare och sen försöka modda och EQ:a fram något vettigt itifrån det. Det där (förhållandevis)raka fina området mellan 400 och 1000Hz retar mig lite, det tyder på något sätt på att både horn och driver kan jobba tilräckligt lågt i frekvens för att möta midbashornen ordentligt.
Kan inte heller helt släppa tanken på att bygga andra horn till dessa drivers, jag är övertygad om att det är någonting skumt med de där EV-hornen och/eller adaptrarna...

Ikväll har jag för övrigt satt mig själv på straffarbete: I och med det nya delninsgfiltrets inträde på arenan behöver jag fyra par lågnivåkablar med RCA-plugg i ena ändan och teleplugg i andra.
I sann DIY-anda har jag köpt hem kabel och kontakter och ska nu ta itu med att löda ihop dem.

Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2009/03/28 :  22:43:56  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
Fuling, du är en RIKTIG diy'are!!

Men så har du ju en välförkänt Diy-Harry också....

Edited by - linnar on 2009/03/28 22:44:55
Go to Top of Page
Page: of 91 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000